1

Onderwerp: Cotswold Classic 113

Zondag 13 augustus, de Cotswold Classic 113: https://www.113events.com/about-113-eve … riathlons/

Vlak parkoers, er wordt gestart in 8 waves met ongeveer 140 deelnemers per keer met 10 min tussen de waves. Zwemmen is 1 ronde, fietsen 2 rondes (volgens Strava 88,2 km in totaal) die erg vlak moeten zijn, met 1 heuveltje en lopen is 3 rondes van 7km en ook vlak. In totaal staan er 1097 man en vrouw op de startlijst.

Dit wordt mijn eerste triathlon langer dan een OD, ook mijn eerste wedstrijd waarin ik meer dan 10 km loop. Mijn doel is finishen met een smile maar in ieder geval finishen. 

Maar als guideline:
Zwemmen: 35-40 min. Ik zwem altijd langzamer bij een wedstrijd dan wanneer ik alleen en rustig zwem. Doel is dus om rustig te zwemmen en me niet gek te laten maken. Lukt dat dan moet ik dichter bij de 35 min kunnen eindigen.

Fietsen: 2:50-3:00 (HR in de 150 houden, FTP HR ~165). Gewoonweg niet genoeg gefietst dit jaar om harder te gaan, maar onder de 3u moet kunnen.

Lopen: <2u zou heel mooi zijn. Afgelopen 2 weken een paar lange bricks gedaan (60+ fietsen, 10+ lopen), en ik merk dat als ik van de fiets afkom heel erg op de rem moet om niet te snel te gaan lopen. Dus het devies is om niet te snel te starten (pace 5:30/km) met als doel de HR in de 150 te houden, zeker de eerste 5 km (FTP HR ~177).

Totaal: Onder de 6u zou mooi zijn, en al helemaal als ik bij de finish nog een glimlach op mijn gezicht heb smile

2

Re: Cotswold Classic 113

Veel succes bij je debuut op de halve, en leuk om al die voor mij totaal onbekende wedstrijden voorbij te zien komen. Verslag volgt neem ik aan?

3

Re: Cotswold Classic 113

Zal een verslagje schrijven ja smile

4

Re: Cotswold Classic 113

MontanaMan schreef:

Zondag 13 augustus, de Cotswold Classic 113: https://www.113events.com/about-113-eve … riathlons/


Zwemmen: 35-40 min. --> 32:09

Fietsen: 2:50-3:00 --> 2:47:05

(HR in de 150 houden, FTP HR ~165). Heart rate monitor werkte niet dus alles op gevoel gedaan

Lopen: <2u zou heel mooi zijn. --> 1:56:20

Totaal: Onder de 6u zou mooi zijn, en al helemaal als ik bij de finish nog een glimlach op mijn gezicht heb smile

5:21:24! En een big smile! (maar na de finish wel een paar minuten nodig om bij te komen en de benen doen goed zeer!)

5

Re: Cotswold Classic 113

Gefeliciteerd met je prestatie! Een stuk sneller dan gehoopt, mooi hoor. En fijn dat je lachend over de finish kwam.
Succes nu met herstellen wink

6

Re: Cotswold Classic 113

MontanaMan schreef:
MontanaMan schreef:

Zondag 13 augustus, de Cotswold Classic 113: https://www.113events.com/about-113-eve … riathlons/


Zwemmen: 35-40 min. --> 32:09

Fietsen: 2:50-3:00 --> 2:47:05

(HR in de 150 houden, FTP HR ~165). Heart rate monitor werkte niet dus alles op gevoel gedaan

Lopen: <2u zou heel mooi zijn. --> 1:56:20

Totaal: Onder de 6u zou mooi zijn, en al helemaal als ik bij de finish nog een glimlach op mijn gezicht heb smile

5:21:24! En een big smile! (maar na de finish wel een paar minuten nodig om bij te komen en de benen doen goed zeer!)

Lekker zeg, alles sneller dan verwacht. Nog dingen geleerd, die je de volgende keer (?) anders wilt doen?

7

Re: Cotswold Classic 113

Denk het wel ja. Zou toch een trisuit uit 2 delen aandoen. Plassen op de fiets niet gedaan (hoefde niet echt), maar tijdens lopen wel (moest heel snel na het begin van het lopen heel erg na de wc), en dan is een eendelig pak niet voordelig.
Eten ging goed (op de fiets elk kwartier een stuk reep, 1,5-2 repen per uur), tijdens het lopen een paar gels en shotblocks bij me. Ik neem liever eerst een gel, en vervolgens spoel ik de smaak, droge gevoel, weg met water. Dus ik neem liever een gel 100m voor een aid station, en dan in het aid station pak ik een nieuwe gel voor volgende ronde, en pak water om te drinken en de gel die ik net ingenomen heb weg te spoelen. Dat beviel goed. Shot blocks kauw ik zonder water wel weg, al gaat dat soms niet van harte.
Wat me opviel was dat m'n benen heel snel herstelden met het wandelen door de aid stations. Ik was bang dat het weer gaan rennen na de aid stations me zwaar zou vallen als ik de aid station wandelend zou doen. Het tegendeel was waar, even 10-15m wandelen en rustig een beker water drinken en daarna weer rennen beviel goed. Mijn benen voelden daarna elke keer een stuk frisser aan (het bijna kramp en dreunende gevoel bij elke stap was weg).
Volgende keer zorg ik dat mijn heart rate monitor werkt! Op gevoel racen ging lekker, maar ik zou het graag vergelijken met de actual effort. Al denk ik dat ik dan in de eerste ronde fietsen misschien harder had gefietst, en ik vraag me af of dat wel goed uit had gepakt.
Iets om over na te denken zijn mijn voeten. Ik had heel lang last van koude voeten en daarna een gevoelloze linkervoet. Misschien toch wat veranderen aan de positie van de cleats, of aan een zooltje denken. Ik had wel sokken aan.
En met lopen toch gelijk de rem erop, de eerste km ging te snel en dat kon ik duidelijk niet volhouden, al heb ik in de laatste kilometers niet veel langzamer gelopen dan ik hoopte.
In de voorbereiding:
Sowieso moet ik veel meer fietsen. Door verhuizingen en fiets-loos zijn dit jaar pas ongeveer 1.500km gefietst. Ik hoop dat dat volgend jaar rond deze tijd ruim het dubbele is. Interval trainingen lijken goed te werken, dus ik ga proberen die regelmatig op een trainer te doen komende winter. En verder vaker lange afstanden. Had pas een keer 90 km gefietst dit jaar (2x niet gelukt vanwege een gebroken spaak, 2x niet gegaan omdat ik toch wel een beetje een mooi weer fietser ben).
Van maart tot juni dit jaar nauwelijks gezwommen, hoop dat ik volgend jaar wel gewoon door kan zwemmen. Ik heb duidelijk zwem snelheid en uithoudingsvermogen verloren (in februari zonder problemen trainingen van 3,5-4km, nu bij trainingen van 2.200-2.300m al kramp). Ik pik het redelijk snel weer op, maar toch belangrijk om in ieder geval regelmatig te blijven zwemmen. Maar het zwemmen en fietsen kon ik weinig aan doen, dus dat kan ik wel verbeteren voor de toekomst, maar kan ik niet over klagen nu. 
Ik was wel heel blij dat ik een paar lange brick-trainingen heb gedaan en met de voeding had geoefend, dat was goed voor het vertrouwen.
Iets vaker de loopafstand, op rustig tempo, trainen zal ook wel helpen. Ik heb het afgelopen half jaar een keer of 3-4 langer dan 18 km gelopen, dus daar heb ik weinig ervaring mee (en sowieso pas een keer of 5-6 in totaal). Maar dat komt vanzelf wel.