1

Onderwerp: SwimRunSwimRun Henschotermeergames door een beginnende recreant

Ik lees altijd met veel plezier de verhalen over hele en halve triathlon ervaringen. Ik krijg de indruk dat op dit forum de meeste leden zich hier ook mee bezig houden. Iets wat overigens ook mijn einddoel zal zijn over een aantal (tientallen) jaren. Toch ben ik ook benieuwd naar ervaringen van recreatieve beginners voor wie een snelle 1/8 al een hele opgave gaat zijn. Als deze er onder de forumleden zijn hoor ik graag ook hun ervaringen.

Mijn eerste wedstrijdervaring richting de 1/8 triathlon  op 2 september in Zwolle was gisteren bij de Swim-Run-Swim-Run, 2x300 zwemmen 2x3k hardlopen, van de Henschotermeergames. Een goede voorbereiding is het halve werk dus besloot ik de dag er voor dat het handig was om bij het wandelen vol op mijn plaat te gaan op het grind. Knie open en tenen licht gekneusd. Toen ik met +/- 100 man aan de start stond maakte een gezonde dosis spanning dat de pijn naar de achtergrond verdween. Mijn voornemen was om rustig te te beginnen met het zwemmen. Ik was dacht ik op het ergste voorbereid nu ik al verhalen over wasmachines had gelezen. Mijn voornemen verdween als sneeuw voor de zon toen we met velen op het water afstormden. Het was letten op andere mensen en niet teveel botsen, letten op techniek welke ik redelijk getraind had en letten op mijn ademhaling wat altijd nog een puntje is. Het te goed willen letten op alles resulteerde in een net niet show. Ik kwam redelijk in de middenmoot aan maar wel ten koste van enig zuurstofgebrek. De 1x lopen verliep daarom ook stroef en stond volledig in het teken van een beetje weer op adem komen. Bij de 2x zwemmen was het deelnemersveld goed verdeeld en kon ik snel mijn eigen ritme oppakken. De 2x lopen ging ook stukken beter ondanks dat ik niet meer de benen had om te versnellen. Dit mede door de te snelle start en 2 klimmetjes waar mijn benen volledig volliepen (misschien moet ik niet alleen maar vlak trainen).  Het feit dat ik ondanks mijn 1.94 nog iets te klein ben voor mijn gewicht hielp hier ook niet echt aan mee. Het was kortom een pittige maar leuke eerste wedstrijdervaring.

Leerpuntje is denk ik om gelijk aan het begin toch bewust mijn eigen tempo op te zoeken tijdens het zwemmen en niet te angstig te zijn om mensen voor het hoofd, of ander lichaamsdeel, te stoten. Dit natuurlijk zonder daarbij als een nietsontziende boeman te keer te gaan.

2

Re: SwimRunSwimRun Henschotermeergames door een beginnende recreant

Leuk om je ervaring te lezen.
Ik was er ook, het was een geinige wedstrijd. Voor mij onderdeel van mn training, was erheen gefietst en daarna dit.

Zo'n massastart heb je vaker bij een triathlon, een goede oefening dus. Wees vooral niet te voorzichtig, dat zijn anderen ook niet smile

3 Laatst bewerkt door Louise (18-08-17 09:17:55)

Re: SwimRunSwimRun Henschotermeergames door een beginnende recreant

Hahaha, leuk verslag! Inderdaad werkt op alles willen letten niet, en zeker niet bij een zwemstart. En ben je aan het proberen nog iets langer te worden, qua gewicht wink ?

Edit, was wat weggevallen - ik had nog geschreven dat de weg naar de Ironman inderdaad met dit soort wedstrijden en ervaringen begint, dus een mooi vervolg gewenst!

Louise

4

Re: SwimRunSwimRun Henschotermeergames door een beginnende recreant

Ben er ook op het stadfietsie heengegaan vanuit Den Dolder. "Moest" een afwasbak meenemen omdat ik gelezen had dat dat wel handig was om je zanderige voeten in te dippen voor het in de schoenen gaan. Was inderdaad een handige tip. Het adagium eens een dieseltje altijd een dieseltje lijkt wel van toepassing. Kom meestal na een uur pas op gang, helaas was deze wedstrijd toen al afgelopen. Van te hard van start gaan lijk ik nooit te kunnen herstellen.

5

Re: SwimRunSwimRun Henschotermeergames door een beginnende recreant

Dat van die diesel herken ik, ik ging het 4e rondje pas lekker lopen..
Ik was wel op de racefiets, 55km op de stadfiets is geen doen.
Die teiltjes waren idd handig ja. Best wat zand mee naar huis genomen