1

Onderwerp: Kopenhagen

Manlief en ik vertrekken binnenkort naar Kopenhagen, waar hij zondag de Ironman doet - zijn eerste, en zoals hij er nu tegenaan kijkt ook zijn enige. Spannend, en erg leuk voor mij om het, een  jaar na mijn eigen, van de andere kant mee te maken, als supporter/fotograaf/mental coach/chauffeur enzovoort.

Dat is het evenement waar het om draait, maar ik heb mezelf net (in mijn beste Deens) ingeschreven voor een bij-wedstrijd op dezelfde plek, een 4-18-4: 400 meter zwemmen, 18 kilometer fietsen, 4 kilometer lopen. Op de vrijdag ervoor, als we daar toch zijn voor zijn briefing en inschrijving enzo. Voor mij is het water aan de koude kant en vanwege de parcoursverkenning ga ik op de gewone racefiets in plaats van de triathlonfiets, dus het wordt geen topprestatie en het is ultrakort natuurlijk, maar het lijkt me wel heel leuk!

Louise

2

Re: Kopenhagen

Gister zouden we gaan parcoursverkennen op de fiets, maar dat ging niet helemaal goed: de route stond nog niet uitgepijld, en dat hadden we wel verwacht (dat was in Vichy en Maastricht wel zo). Met het printje ervan was het niet te vinden, en meer hadden we niet voorbereid. We hadden ook geen andere kaart en van de telefoon met fiets-GPS raakte de accu leeg, dus zo raakten we nogal aan de zwerf.

Nouja, de weg vragen lukt ook nog altijd, we hebben lekker gefietst, 100 km, mooi weer, en het gaf manlief wel een indruk van het landschap (meest vlak maar een enkele kuitenbijtertje; winderig). Het gedeelte van het parcours dat we wel hebben gereden rijdt wel lekker door: lange, brede, rechte wegen. Hij nam het ook nogal laconiek op; ik zou er meer van in de stress geschoten zijn (maar ik had het waarschijnlijk beter voorbereid wink ).

Louise

3

Re: Kopenhagen

Succes! Heb een aantal van zijn blogs gelezen. Hopelijk wordt het goed weer met niet teveel wind en ik ben benieuwd naar de uitkomst.

4

Re: Kopenhagen

Leuk zeg, Kopenhagen.
Alvast veel succes, jij met je sprint en je man met zijn IM!!

5

Re: Kopenhagen

Ik start vanavond om 18u52, ben benieuwd. Het weer voor zondag ziet er prima uit, alleen wel wat wind, en voor de toeschouwers aan de frisse kant, maar ik neem wel een trui mee wink Verder doen we kalm aan deze dagen, we zitten in een airb&b buiten de stad, super rustig!

Louise

6

Re: Kopenhagen

Leuk! Veel succes allebei, benieuwd naar de verslagen.

7 Laatst bewerkt door Louise (19-08-17 10:27:22)

Re: Kopenhagen

Het was leuk, de 4:18:4 gisteravond, maar het was ook de rommeligste triathlon die ik ooit heb gedaan. Manlief vond het daarom wel heel vermakelijk om naar te kijken.

De rommeligheid zat hem ten eerste in het parc fermé, nouja, dat was dus niet fermé, er liepen gewoon toeschouwers door, en de deelnemers van één startserie zaten door het hele parc verspreid, dus de een kon nog aan het inrichten zijn en dan kwam de buurman al wisselen, dus dat liep elkaar enorm in de weg.   

En ten tweede in het fietsen. Het was zo'n echte laagdrempelige breedte-triathlon, met deelnemers op fietsen met boodschappenmandjes en kinderzitjes enzo, en die reden soms nog geen 20, terwijl er ook snelle mannen op triathlonfietsen langszoefden. Dat alles met een paar honderd tegelijk op twee rondjes van 9 km, één weg heen en weer zonder afscheiding. Dat was knetterdruk, niet-stayeren was onmogelijk (werd ook niet op gecontroleerd, en ik zag er elkaar duwen). Daarbij zaten er per rondje twee 180-graden-bochten in, waarvan één heel smalle, en net daarvoor nog twee krappe bochten, op nat wegdek (het had net ervoor een beetje geregend). Ik heb er één zien vallen en ze waren ergens bij twee ambulances bezig, dus heel erg op mijn gemak zat ik niet. 

Het enorme niveauverschil was verder ook wel te merken: bij het verlaten van T1 ging er een dame doodleuk op haar kont op de weg zitten om daar haar schoenen aan te trekken, lekker in de weg voor alles achter haar. En bij binnenkomst in T2 liep er voor mij een kerel op z'n dooie gemak en daar kon ik niet voorbij. Nouja, maar heel hard om lachen ook.

Verder was het wel leuk. Het zwemmen vond ik super, de temperatuur viel mee (18,6, hoorde ik) en het water in de (kustmatige) strandlagune is kraakhelder, geweldig, je ziet alles! En het is brak (Oostzeewater). Het ging in overzichtelijke plukjes tegelijk, om de 5 minuten, en het maakte niet zo veel uit in welke start je precies ging (chipregistratie). Het fietsen ging afgezien van de samengeknepen billen prima, al viel m'n gemiddelde wel wat tegen (30,5), maarja, je komt op een kleine 18 km 4 keer tot bijna-stilstand door die 180-graden-bochten. Lopen ging minder, ik kreeg wat buikkramp (milt? darmen?), maar het parcours was wel leuk, om die lagune heen, over een bruggetje en dan de terugweg slingerend door mini-duintjes.

De wissels waren traag want de wisselzone was T1 van de Ironman dus eigenlijk veel te groot, ik heb in T1 430 meter gelopen! De zwemstart en -finish waren ook die van de Ironman, maar die fietsen dan helemaal weg; hun T2 is elders (centrum van de stad). Alles stond al klaar voor zondag; we zwommen om hun eerste en laatste boei heen. Wel grappig, zo 'parasiteren' op een ander parcours.

Ik finishte in 1u13:45. Uitslagen zijn er nog niet, want vandaag is er nog een start (donderdag ook al), en alle uitslagen komen bij elkaar. Ik ben benieuwd, met deze tijd was ik vorig jaar royaal in de top 10 van mijn leeftijdscategorie geëindigd, met toen zo'n 80 deelneemsters. In totaal gaat het om 6000 atleten, 2000 per dag, maar ik had de indruk dat het er gister minder waren. En bijna allemaal Denen, dat was ook wel grappig, ik heb bijna geen woord Engels gehoord.

Voor de rommeligheid en het 'tweedehands' parcours vond ik het wel duur (60 euro), en het zakte net een beetje onder wat ik organisatorisch acceptabel vind, vooral door die open wisselzone, waar toch heel wat spullen zomaar liggen. Gelukkig kon ik mijn portemonnee en paspoort nog aan manlief geven. Maar qua heel diverse en laagdrempelige breedte-triathlon was het erg leuk natuurlijk. En ik heb er onder andere een bidon, medaille en finishers-t-shirt aan overgehouden.

En nou nog één nachtje slapen voor manlief. Gister was inschrijving en briefing, en ook dat was logistiek rommelig, met lange rijen - paste niet in mijn Ironman-beeld. Maar verder alles onder controle!

Edit: nu ook een blogpost, met dit verhaal gerecycled en uitgebreid en paar foto's, onder de titel Triathløn: http://www.delftweg9.nl/triathlon/triat … triathlon/

Louise

8

Re: Kopenhagen

Een niet afgesloten 'afgesloten park'...hmmm. En kan me goed voorstellen dat het fietsen nogal zenuwachtig was, maar wel een leuke ervaring!

9

Re: Kopenhagen

Ik heb nu even rust op m'n supportersdag. Die om half 5 vanochtend begon! Het zwemmen was voor toeschouwers geweldig, met bruggetjes over het water waardoor je de zwemmers een heel aantal keren kon zien. En overgoten met een stralende ochtendzon. Ik heb afgewacht tot de limiettijd, er was er een 5 seconden daarvoor binnen, en een paar te laat. Manlief goed gezwommen voor zijn doen en ik heb hem ook zien doorkomen halverwege het fietsen. Dat gaat allemaal prima, voor zover ik kon zien. Kort daarna viel er wel een heel nare bui, dus ik zit zelf nu op te drogen en te warmen in een cafe. Verder is het erg leuk om op een stadsfietsje (van de airbnb) door Kopenhagen te crossen!

Louise

10

Re: Kopenhagen

Leuk Louise!
En grappig om te lezen hoe jouw wedstrijd ging... dat rommelige heeft idd ook zo zn charme. Maar dat is handig om van te voren te weten. Stel je voor dat je daar net volle bak had willen gaan...

Geniet ze nog daar!

11

Re: Kopenhagen

Nou, he is an Ironman, hoor! In 11u55'17. Hartstikke goed gedaan! 9e in z'n leeftijdscategorie (60-65). Ik vond het bij het lopen als kijker wat druk, maar het bleef wel leuk. Behalve dan dat er direct na zijn finish nog zo'n hoosbui overtrok. Wat een dag, pfoe, ik ben zelf ook wel een beetje moe. Maar geweldig om mee te maken! En dubbel trots, want ik ben niet alleen z'n vrouw, maar ik was ook z'n trainer (schema geschreven enzo)!

Louise

12

Re: Kopenhagen

Mooi, zo een tijd en in die leeftijdscategorie ik denk niet dat ik het hem ooit ga nadoen.

13

Re: Kopenhagen

Gefeliciteerd! En lopen ging hem goed af nog als ik zijn tijden bekijk, respect!

14

Re: Kopenhagen

Dank!

MontanaMan schreef:

Gefeliciteerd! En lopen ging hem goed af nog als ik zijn tijden bekijk, respect!

Zeker, ja, dat is veruit zijn beste onderdeel. Het is voor hem sowieso één grote inhaalrace geweest, want hij ging zo ongeveer als laatste het water in, en hij zwemt schoolslag - maar hij heeft zichzelf gister daarin wel overtroffen, hij heeft nog nooit zo snel gezwommen (1u32). Bij het fietsen heeft hij heel veel plekken gewonnen maar bij het lopen helemaal. Het voelde niet zo goed, zei hij, zere benen na/door die hoosbui halverwege het fietsen. Maar vooraf had hij getekend voor deze tijd!

Louise

15

Re: Kopenhagen

Gefeliciteerd met je man Louise, wat goed gedaan!
En zo leuk, jouw enthousiasme en trots spat hier van het scherm! Volkomen terrecht. Nu samen lekker nagenieten..

16

Re: Kopenhagen

Proficiat!!
Ik heb daar ook meegedaan!
Vooral het loopparcours was top met heel veel sfeer!

17 Laatst bewerkt door Louise (23-08-17 19:55:43)

Re: Kopenhagen

Ja, het is een prachtig parcours. Voor mij als supporter was de kern van het loopparcours wel erg druk, dus rond de wisselzone/finish, daar was bijna geen doorkomen aan, met toeschouwers en een boel gewone toeristen. Maar ik kan me voorstellen dat het als loper geweldig is!

Mijn blogpost is klaar ondertussen, dus hier het verhaal van zondag vanuit mijn perspectief (Henks eigen blog is nog niet af), met foto's: http://www.delftweg9.nl/triathlon/triat … onman-too/

Wat me nog te binnen schoot is dat wel leuk is om te melden dat Sofie Goos meedeed, als een van de profs - dat is de atlete die een dik jaar geleden werd neergestoken tijdens een training. Dit was weer haar eerste Ironman (ze had wel al twee challenges gedaan, als ik het goed begrepen heb). Ze werd derde prof, vierde dame overall. Er was geen mannen-profwedstrijd, die was de dag ervoor in Kalmar (Zweden) geweest.

Edit: ik vind net ook de uitslagen van mijn eigen triathlon, ik ben 5e geworden van de 38 deelneemsters in mijn categorie (50-55) en overall zat ik zelfs ook nog net in het linkerrijtje wink

Louise

18

Re: Kopenhagen

Ik sprak Sofie nog in Lissabon. Die wil idd nog het uiterste uit haar carrière halen en dat schijnt haar gelukkig heel goed te lukken want intussen heeft ze al enkele podiumplaatsen behaald en Challence Venetië zelfs gewonnen. Ik dacht zelfs dat ze ooit IM Kopenhagen al eens gewonnen heeft maar daar ben ik niet zeker van. Spijtig dat ze nu in Valencia woont want vroeger zag ik haar vaker in het zwembad of op de fiets.

19 Laatst bewerkt door pieterjan99 (24-08-17 20:10:09)

Re: Kopenhagen

ronnyke schreef:

Ik sprak Sofie nog in Lissabon. Die wil idd nog het uiterste uit haar carrière halen en dat schijnt haar gelukkig heel goed te lukken want intussen heeft ze al enkele podiumplaatsen behaald en Challence Venetië zelfs gewonnen. Ik dacht zelfs dat ze ooit IM Kopenhagen al eens gewonnen heeft maar daar ben ik niet zeker van. Spijtig dat ze nu in Valencia woont want vroeger zag ik haar vaker in het zwembad of op de fiets.


Zij zat in mn hotel en een paar keer aan de babbel geraakt met haar. Super sympathieke persoon!!
Kwam na de wedstrijd zelf naar mij om te vragen hoe het gegaan was..

Ps:Copenhagen heeft ze nog niet gewonnen, wel al 2des, ik denk zelf 2 keer 2des..

20

Re: Kopenhagen

Voor zover het jullie interesseert, mijn verhaal wink
Ergens halfweg augustus 2016, daar begon het allemaal mee...na een zoveelste looptraining, plots hevige steken in de knie (buitenkant linkerknie). Toen nog geen flauw idee dat dit het begin was van een hele hoop miserie tot de verlossende operatie op 24 maart 2017.....
Na Frankfurt weken zitten twijfelen naar een volgend doel. 1 ding was zeker: ik was super gemotiveerd om mijn tijd te verbeteren.
In september viel de beslissing. Het werd Ironman Copenhagen. De stad sprak me enorm aan. Dit is trouwens de enige Ironman die in een hoofdstad plaats vind.
Het werd november en ik kon nog steeds niet lopen. Ondertussen werd duidelijk dat ik met een hardnekkige "ITBS" zat of in Nederlandse termen "lopersknie". Dokters werden geraadpleegd, kine, nieuwe sportsteunzolen, PRP behandelingen...niets hielp. Het werd begin februari en ik liep nog steeds niet..
De miserie werd pas erger toen ik ook last begon te krijgen bij het fietsen... eind februari kon ik niet lopen en fietsen werd ook beperkt tot een uurtje...
De droom om zelf maar aan de start te staan werd langzaam opgeborgen.
Op 24 maart werd ik eindelijk geopereerd door Prof Verdonck. De droom om deel te nemen werd terug uit de kast gehaald. Wat dan volgde was een 3 maand durende intensieve revaldiatie bij "rehab en prevention". Ik heb in mijn leven al veel kine's versleten, maar geloof me dit zijn toppers! Zonder hen zou het me niet gelukt zijn.
Op 24 mei mocht ik mijn eerste looptraining afwerken... dit ging van paar min lopen afwisselend met stappen.(9 min in totaal) en dit werd langzaam opgebouwd. Ook dit ging niet van een leie dakje... kuit-heupprobleem... ik werd elke week mooi opgelapt bij de kine smile
Voor het eerst stond ik alleen aan de start. Geen kameraadjes die mee deden, MAAR dit werd meer dan ruimschoots opgevangen door een zotte bende aka Koen Ganseman Koen Baeyens Katrien Vereecken Leen van Dorpe Valerie De Mol ook al toon ik niet altijd uitbundig mijn gevoelens tijdens die stresvolle dagen, ik heb me rot geamuseerd. Jullie waren een heel belangrijke motivatie voor zowel voor als tijdens de wedstrijd.
Na vele mails en telefoons met mn wondercoach Jesse Van Nieuwenhuyse, werd het duidelijk dat ik de wedstrijd heel goed moest indelen. Het lopen werd opgebouwd in 6 weken tijd met een eenmalige 25 km in de benen. Jesse vertelde me wat hij van me verwachte. Fietsen op reserve en lopen aan gemiddeld 6min/km.
De dag zelf begon zoals gewoonlijk vroeg...4 u opstaan.. wat sportcakes naar binnen zwieren en naar de startzone gaan. Om 7.16u was het zover, het startsein werd gegeven. Ik zwom op mn gemakje, wist wat nog komen kwam en na 1.02u kwam ik reeds uit het water (228ste zwemtijd van de 3200 deelnemers, not bad).
Na de wissel de fiets op. Hier was het vooral pacen.. de wind speelt hier een grote rol.. eerst zij/meewind van stad weg en dan een heuvelend/golfend parcours met de wind op de kop (dodelijk). Naar mijn snelheid heb ik amper gekeken, hartslag dat was een belangrijke factor voor me (gemiddeld 136hm over 180 km, op reserve dus).
En dan.... het lopen... 1 groot vraagteken. Maar toen wist ik het al: ik doe deze wedstrijd uit, al moest ik kruipen. Ik heb geen jaar zitten zwoegen en zweten om dan op te geven. Ik heb geen jaar zitten zagen tegen mijn vrouw dat ik nog steeds niet kan lopen. Ik heb geen jaar op mn voeding, gewicht gelet voor niets. Ik heb geen jaar al mijn vrije tijd opgeofferd voor deze sport en ik wou vooral het tegendeel bewijzen van jan en alleman die zeiden dat ik dit nooit ging halen. En eerlijk.. ik voelde me GOED! Dat er geen recordtijd inzat bij het lopen wist ik, maar de eerste 36 km liep ik in een roes, gelukkig/blij dat ik hier toch maar sta.. blij als ik mn enthousiaste entourage passeerde en die vol meeleefde met me! Jullie waren o zo belangrijk tijdens het loopgedeelte! Na 36 km werd het tijd dat de finish in zicht was.. fier op mezelf dat ik het gehele parcours heb kunnen aflopen en ik kwam binnen op 10.46u (627/3200). 1 grote bom frustratie ontplofte aan de meet.. een zwaar mentaal jaar, met de mooiste bekroning die je me kan geven, een persoonlijk record.
Nog een speciale bedanking voor valerie, zonder jou zou dit niet mogelijk zijn!!
En nu?? Op naar de volgende

21

Re: Kopenhagen

Henk is klaar met zijn blogpost, een uitgebreid verslag van het raceweekend: http://henkvermaas.blogspot.nl/2017/08/ … -d_26.html

Hij heeft het mede zo uitgebreid gemaakt omdat hij hoopt dat het nuttig is voor toekomstige Ironman-deelnemers, in Kopenhagen of elders. Met geluidsfragmenten, o.a. van het 'You are an Ironman', en een link naar de highlights van de foto's.

Louise

22

Re: Kopenhagen

Pieterjan wat een mooi verslag.
Vooral jouw motivatie om hem zeker te zullen finishen!
Ik ga die woorden onthouden als ik het zwaar krijg bij het looponderdeel, over 2 weken bij mn eerste halve. Thanx!

Gefeliciteerd met je bereikte doel, knappe prestatie geleverd!

23

Re: Kopenhagen

Leuke blog van je man Louise! Grappig dat hij constant bijhoudt hoeveel mensen hij voorbij is...
Maar binnen de 12u finishen, chapeau!

Welke zoute anoepjes gebruikt hij? Ik ben dat zoet op een gegeven moment zo beu, wellicht heb ik hier wat aan?

24

Re: Kopenhagen

Hedcandy schreef:

Leuke blog van je man Louise! Grappig dat hij constant bijhoudt hoeveel mensen hij voorbij is...

Ja, je kan dat heel precies zien in de data op de resultatensite, dat is wel leuk. En hem heeft het een grote kick gegeven, al dat inhalen!


Hedcandy schreef:

Welke zoute anoepjes gebruikt hij? Ik ben dat zoet op een gegeven moment zo beu, wellicht heb ik hier wat aan?

Ik zal hem dat straks vragen, ik vroeg me dat zelf ook al af omdat ik geen drop ofzoiets tussen de spullen had zien liggen. Ikzelf heb in elk geval wel goede ervaringen met roodwitjes/mintnopjes (zie ander topic).

Louise

25 Laatst bewerkt door Louise (28-08-17 17:05:14)

Re: Kopenhagen

Louise schreef:
Hedcandy schreef:

Welke zoute anoepjes gebruikt hij? Ik ben dat zoet op een gegeven moment zo beu, wellicht heb ik hier wat aan?

Ik zal hem dat straks vragen,

Gedaan: hij had tikkels (Venco) en van die grote salmiak-ballen van Napoleon klaarliggen, maar uiteindelijk heeft hij daar niet veel van gebruikt en had hij vooral baat bij de tuc tijdens het lopen. Hij had het er toevallig vandaag met een mede-Ironman op z'n werk over gehad, over niet-zoet eten, en die had ook wel een thermosfles bouillon in z'n special needs bag (of hij liet het aangeven door z'n vrouw, maar dat mag officieel niet).

Louise