1

Onderwerp: Stel je voor...

Stel je voor dat je ooit een echte Iron Man kan worden...wie droomt er niet van? (heel veel natuurlijk ;-), maar ik speelde al jaren met de gedachte..)

En dit jaar was het dus eindelijk zo ver. Nee, nog (lang) geen Iron Man. Maar na er al verschillende jaren over nagedacht te hebben om de stap te maken, uiteindelijk dit jaar toch maar besloten om te gaan beginnen met triathlons.

Ik reed al jaren op mijn racefiets en mountainbike, met af en toe wat hardlopen tussendoor. Het fietsen ging me altijd beter af dan lopen, maar ook dat ging best OK.

Jammer genoeg in 2012 door een complexe breuk in mijn enkel een hele tijd stil moeten zitten met wat extra plaatmateriaal op mijn botten geschroefd.

Een langzame revalidatie later (door een arts die aangaf dat fysio echt niet nodig was), en sinds die tijd nooit meer echt helemaal lekker in het sport ritme gekomen.

Een vriend die al jaren triathlons doet grapte destijds al vaker dat ik dat zwemmen ook wel zou kunnen en dus maar eens een triathlon mee moest gaan doen. Dit zou een mooie stok achter de deur zijn om mijn sporten weer goed op te pakken.

Uiteindelijk dit jaar het besluit maar genomen om met hem deel te nemen aan de Maasdijk Triathlon in Oss, enigszins bij mij in de buurt en in begin van het seizoen. En richting het eind van het seizoen het Kwartje Anna Paulowna vlakbij hem, de thuiswedstrijd van zijn vereniging.

Vroeger heb ik altijd gezegd dat mijn ultieme doel dan een volledige Iron Man zou zijn. Dat is nu nog steeds mijn plan, maar niet direct mijn eerste doel. Zeker omdat we over een aantal weken ons eerste kindje verwachten en ik nog even moet gaan zien hoe veel trainingstijd er over gaat blijven.

Dit jaar was de focus om kennis maken met de sport. Uitzoeken wat werkt en wat niet. Conditie weer op peil krijgen. En natuurlijk het "nodige" nieuwe materiaal te kopen. Ja, dat is toch een mooie bijkomstigheid van deze sport als gadget-freak.

Triathlons dit jaar gedaan:
1/8 Maasdijk Triathlon in Oss: 1:26:31 (S: 13 / B: 40:21 / R: 28:18 )
1/4 Anna Paulowna: 2:38:57   (S: 20:57 / B: 1:15:50 / R: 58:26 )
1/8 Triathlon Zaltbommel: 1:12:28 (S: 9:14 / B: 30:55 / R: 29:00)

Ik ga jullie de komende tijd wat meer te betrekken in mijn ontwikkeling in de triathlon wereld. Misschien kunnen sommige van jullie nog wat leren van alle fouten die ik maak. En hopelijk kan ik veel van jullie leren zodat ik ooit de finish van een volledige triathlon ga behalen.

Oh ja, natuurlijk nog wat praktische info voor de geïnteresseerden:
Ik ben Marcel, 31 jaar en woon in de landelijke omgeving tussen Zaltbommel en Den Bosch.

2

Re: Stel je voor...

Marcel welkom! Dat is een behoorlijke progressie bij het zwemmen en fietsen van Oss naar Zaltbommel. Ben je zoveel beter geworden of speelden het parcours en/of de omstandigheden ook mee?

Met een kleine op komst denk ik dat ik wel weet waar de meeste tijd in gaat zitten, maar dat neemt niet weg dat er ongetwijfeld nog ruimte is om een beetje te trainen. En dan komt die Ironman er vanzelf wel (als je Iron Man wilt worden moet je zo'n rood pak kopen wink ).

3

Re: Stel je voor...

Bedankt!

Bij het zwemmen is het alleen progressie! Allebei was het 500m. Tussentijds vaak getraind in het zwembad en wekelijks ook in het open water. Stukje ervaring telt ook mee, in Oss probeerde ik teveel met elders rest mee te komen terwijl ik in Zaltbommel mijn eigen tempo aan hield.

Fietsen scheelde iets qua afstand, maar is ook met name progressie. Daar komt na wat training mijn 'ervaring' van voor mijn enkelbreuk een heel eind terug.

Tsja die kleine gaat vast heel wat tijd en energie kosten. En wat trainen komt wel goed.

Zo'n pak heb ik over nagedacht, maar weet niet zeker of dat voldoet aan mijn ideeën bij een Iron man ;-) 

Maca944 schreef:

Marcel welkom! Dat is een behoorlijke progressie bij het zwemmen en fietsen van Oss naar Zaltbommel. Ben je zoveel beter geworden of speelden het parcours en/of de omstandigheden ook mee?

Met een kleine op komst denk ik dat ik wel weet waar de meeste tijd in gaat zitten, maar dat neemt niet weg dat er ongetwijfeld nog ruimte is om een beetje te trainen. En dan komt die Ironman er vanzelf wel (als je Iron Man wilt worden moet je zo'n rood pak kopen wink ).