1 Laatst bewerkt door ic3d (12-09-17 21:46:28)

Onderwerp: Zwaarder verzet cassette

Ik fiets op mijn tt-fiets nagenoeg altijd in het zwaarste verzet. Vaak merk ik dat ik het liefst nog een tandje zwaarder zou fietsen. Ik ben "goed" in kracht zetten en minder goed in snel roteren. Ik denk dat een zwaarder verzet mij weer wat snelheidswinst kan opleveren. Maar kan dat zomaar?

Ik zou denken dat een kleiner tandwiel op de cassette resulteert in het gene ik wil. Maar is dat een juiste aanname? Ik weet dat cassettes in verschillende maten beschikbaar zijn, maar daar houdt mijn kennis wel een beetje op... Ik heb nu een Ultegra 6600 10 speed. Ik weet echter niet welke maat. Op het kleinste tandwiel staat 14t, dus ik vermoed 14-25.

Wat zou een goed alternatief zijn wat aan mijn eisen voldoet? Het liefst uiteraard zonder andere onderdelen (met uitzondering an de ketting) te vervangen. Ik dacht zelf aan Ultegra 6700 11-23.

Alles is overigens Ultegra, behalve de crank, dat is een Campagnolo record. Het buitenste blad is een Vento 52 / 135. Als hier verandering in nodig is, dan hoor ik dat ook graag.

2

Re: Zwaarder verzet cassette

Je aanname klopt, hoe minder tandjes op het kransje achter hoe zwaarder het verzet. 14 als zwaarste verzet is niet zo heel zwaar trouwens. Bij mijn weten zijn Campa en Shimano niet compatibel, maar dat zou je meteen moeten merken bij het fietsen. Je grootste voorblad kan 52 zijn, maar het kleine is geen 135, ik neem aan dat het een 36 is?

Anyway, met een 11 of een 12 achter icm met een 52 voor kan je zwaar genoeg trappen. Je kan dan een 11-23 of een 12-23 cassette kopen, ik vind zelf de 18 altijd wel lekker om erbij te hebben.

3

Re: Zwaarder verzet cassette

Dank voor je reactie!

Ik ga er vanuit dat Shimano cassette en Campagnolo crank wel samen gaat, althans ik rijd er al ruim een jaar op rond haha. Op het grooste blad staat 52 - 135 9 / 10 speed. Op het kleine blad staat alleen 39.

Ik lees regelmatig dat je bij het vervangen van de cassette, het beste ook meteen de ketting kunt vervangen. Visa versa lees ik dat ook. De ketting mag vervangen worden, maar zouden de voorbladen dan ook moeten, of is dat dan weer niet nodig?

4

Re: Zwaarder verzet cassette

De voorbladen gaan langer mee dan de cassette en de ketting, en meestal gaat de cassette ook langer mee dan de ketting. Als je de cassette vervangt dan zou ik ook meteen de ketting meepakken inderdaad.

Je rijd ermee dus het werkt, maar ik heb nog niet eerder gehoord dat Campa en Shimano met elkaar werken, geestig.

5

Re: Zwaarder verzet cassette

Bij het crankstel is dat allemaal op zich wel compatible, 52-135 slaat op 52tands en steek 135. Binnenblad zal normaal gesproken dan een 39 tands zijn bij Campa.
Je kan inderdaad het beste dan gewoon een 11/23 of 11/25 cassette nemen, en een nieuwe ketting.

6

Re: Zwaarder verzet cassette

Dat Campa en Shimano niet samen werken geld alleen voor de achtertrein, derailleur met cassette. Crankstel maakt niet uit. (mag alleen niet volgens de mode politie)
De 135 die op het voorblad staat is de steek, ofwel hoever de bladbouten uit elkaar staan. 135 betekend dat het kleinste blad voor niet kleiner kan dan 38, en zelfs hiervoor heb je een speciaal blad nodig. Dit kun je overigens voor jou vergeten, want met een kleiner blad voor ga je alleen maar lichter trappen.
Jij dient voor jou wensen een grote mensen cassette te plaatsen, 14 als kleinste is namelijk een junioren cassette. (die mogen niet kleiner) En dan is een 11-23 een heel goede keus.

Wel wil ik nog melden dat zwaar trappen niet goed is voor de knieën. trapfrequentie dient wel 85 of meer te bedragen. Let daar wel een beetje op ten behoud van de knieën.

7

Re: Zwaarder verzet cassette

Top, bedankt voor alle nuttige reacties! Zeer mee geholpen, aangezien ik er vrij weinig van weet allemaal.

Hebben jullie advies voor een ketting? Ik zag dat een Ultegra ketting in diverse types verkrijgbaar is. Wat ik zo kon vinden was 6600, 6701 en hebben ze klaarblijkelijk ook een CN variant van beiden. Tevens las ik her en der wat negatieve reviews mbt Ultegra-kettingen en adviseert men eerder Dura Ace. Die hebben qua 10 speed ogenschijnlijk alleen de CN-7801, waar de toevoeging small bij staat, wat mij weer niets zegt...

Aangezien de Dura Ace ketting letterlijk een euro duurder is (en klaarblijkelijk beter) zou ik het liefst daar voor gaan. Maar het moet natuurlijk wel passen / kunnen.

8

Re: Zwaarder verzet cassette

Ik zou de shimano kettingen laten voor wat ze zijn, en keizen voor KMC of Sram. 10 speed kettingen zijn gelijk, en met de laatste 2 heb je gelijk een sluitschakel. Dit maakt het monteren en schoonmaken een heel stuk makkelijker.

9

Re: Zwaarder verzet cassette

wilagro schreef:

Ik zou de shimano kettingen laten voor wat ze zijn, en keizen voor KMC of Sram. 10 speed kettingen zijn gelijk, en met de laatste 2 heb je gelijk een sluitschakel. Dit maakt het monteren en schoonmaken een heel stuk makkelijker.

+1, die schakel maakt het leven heel veel makkelijker.

10

Re: Zwaarder verzet cassette

Ik heb laatst gelezen dat ook bij de nieuwe Shimano kettingen inmiddels een sluitschakel wordt meegeleverd.. In ieder geval 11 speed.

11

Re: Zwaarder verzet cassette

Ik las het ook inderdaad, alleen ik zie bij de shops alleen de 11-speed met Quicklink.

Bedankt voor alle tips. Dat wordt knutselen dit weekend haha. Ik ga voor de KMC X10SL 10s Ketting.

12

Re: Zwaarder verzet cassette

Hmm constant een 53/11 verzet ronddraaien? Mag ik dan weten aan welk cadans je dit gaat doen?

13

Re: Zwaarder verzet cassette

ronnyke schreef:

Hmm constant een 53/11 verzet ronddraaien? Mag ik dan weten aan welk cadans je dit gaat doen?

Het zou 52 / 11 zijn. Maar niet persé hoor. Ik rijd nu alleen altijd op 52 / 14. Wellicht dat de 13 al voldoet, of 12. Nu kan ik echter gewoon niet zwaarder dan 14 en wanneer ik gewoon vlak rechtdoor rijd op een fatsoenlijk wegdek met niet al te veel wind, dan vind ik zwaarder (denk ik) wel fijner.

14

Re: Zwaarder verzet cassette

Wat voor cadans rij je dan? En wat voor wattage of HF?
Lijkt wel of je continu maximaal fietst, dat zou qua trainingseffect wel beter kunnen

15

Re: Zwaarder verzet cassette

Volgens mij klopt er iets niet maar goed ben er ook geen expert in.

16 Laatst bewerkt door ic3d (13-09-17 16:07:03)

Re: Zwaarder verzet cassette

@Arnoutdv

Cadans weet ik niet, heb geen sensor hier voor, wattage ook niet. Mijn hartslag zit gemiddeld rond de 140 op 40KM. Het laagste dal is 121 en de hoogste piek 154. VO2Max (als dat überhaupt iets zegt) zit op 39 ml/kg/min.

Ik doe overigens uitsluitend 1/8, sprint, 1/4de en OD. Maar vooral de eerste twee. Heb vrij weinig (vrije) tijd, dus dan is het keuzes maken. Die keuze is bij zwemmen focussen op techniek en bij fietsen zit er geen enkele andere gedachte achter dan vooral gaan met die banaan.

Ik probeer 2x in de week te fietsen, 2x hard te lopen (bijna altijd hardlopen na het fietsen en één keer interval van de twee) en 1x per week te zwemmen (techniek gevolgd door een kilometertje borstcrawl). Bij zwemmen ligt mijn hartslag rond de 140 gemiddeld. Bij hardlopen een stukje hoger, rond de 152 gemiddeld.

17

Re: Zwaarder verzet cassette

ronnyke schreef:

Volgens mij klopt er iets niet maar goed ben er ook geen expert in.

Wat zou er niet kloppen? 14/52 'schijnt' als ik her en der door alle fora heen Google niet zo heel zwaar te zijn. Ik kan er wel mee uit de voeten hoor, maar een tandje zwaarder zou ik wel toejuichen.

18 Laatst bewerkt door Sandra86 (13-09-17 16:18:55)

Re: Zwaarder verzet cassette

Ik heb even de wiskunde gedaan (of beter gezegd laten doen...)

Met een 52/14 rij je bij een cadans van 70 (aanname van mijn kant) slechts 32 km/u. Dat is langzamer dan dat ik zelf had verwacht. Maar als je naar kleinere tandwieltjes gaat achter gaat het rap omhoog, met een 52/11 op een cadans van 70 rij je ineens  41.1, dat scheelt dus bijna 10 km per uur!

http://www.machars.net/bikecalc.htm voor als je zelf wil proberen.

19

Re: Zwaarder verzet cassette

Kijk, dat is leuke info! Een cadanssensor staat op de booddschappenlijst, maar ik wil zo veel haha.

Ik rijd met 52/14 gemiddeld ongeveer 36 - 39 kmpu bij een wedstrijdje over 20 tot 40 KM.  Afhankelijk van zaken als nachtrust, weer, wind, aantal bochten, ondergrond, welzijn, of het parcours afgezet is, etc. je kent het wel. Het verschil tussen 20 en 40 is bij mij ongeveer 1KMpu gemiddeld. Niet heel groot in ieder geval.

20

Re: Zwaarder verzet cassette

Dan zit je met je kransje 14 toch goed in de cadans 80-90, onder de 80 is een serieuze belasting voor je knieën.
In korte wedstrijden (1/4 of OD) zit mijn cadans toch wel tussen de 90-95, vind ik minder vermoeiend dan langdurig een zwaarder verzet.

21

Re: Zwaarder verzet cassette

Arnoutdv schreef:

Dan zit je met je kransje 14 toch goed in de cadans 80-90, onder de 80 is een serieuze belasting voor je knieën.
In korte wedstrijden (1/4 of OD) zit mijn cadans toch wel tussen de 90-95, vind ik minder vermoeiend dan langdurig een zwaarder verzet.

Ik ga wel op souplesse trainen deze herfst / winter (binnen weliswaar). Ik heb altijd een hekel gehad aan fietsen, maar vind het sinds ik nu twee jaar triathlons doe (waarvan één jaar wat serieuzer), juist ontzettend leuk. Ik heb daarmee weinig fietservaring en dus voldoende ruimte om 'meters' te maken.

22 Laatst bewerkt door ic3d (18-09-17 10:29:39)

Re: Zwaarder verzet cassette

Een cadans en power meter is klaarblijkelijk zo duur nog niet. Hebben jullie adviezen? Je hebt ze bij onze Chinese vrienden vanaf 10 euro en van merk tot een euro of 100. Ik heb een Suunto Ambit 3S, dus het zou mooi zijn als het daar mee gesynched kan worden. Suunto heeft een zogenaamde 'Suunto bike sensor' voor cadans, maar ik zie daar niets over power / wattage staan. Ze hebben ook een Bike pod waar dan weer geen cadans in zit, maar wel power. Ik heb het liefst beiden in één (mits mogelijk). Ik heb Suunto een paar dagen geleden gemaild, maar geen reactie.

23 Laatst bewerkt door Arnoutdv (18-09-17 10:55:26)

Re: Zwaarder verzet cassette

Een Garmin cadanssensor is er vanaf 40€
Een Sigma is er vanaf 18€

Maar een powermeter (wattage) onder de 100€??
Zou ik graag de linkjes van zien.

24

Re: Zwaarder verzet cassette

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je combi's had van beiden (cadanse en power), maar daar zal ik naast zitten.

25

Re: Zwaarder verzet cassette

Verhaaltje over powermeters op de Mantel website, is behoorlijk informatief:
https://www.mantel.com/blog/powermeters-koopgids/