26

Re: Zwaarder verzet cassette

ic3d schreef:

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je combi's had van beiden (cadanse en power), maar daar zal ik naast zitten.

Mijn Quarq Dzero geeft inderdaad naast het vermogen ook meteen de cadans weer. Daar heb je dus geen aparte cadanssensor meer voor nodig.

triathlon is 3x leuker!

27

Re: Zwaarder verzet cassette

Mijn stages en vector2 ook.

28 Laatst bewerkt door Arnoutdv (18-09-17 13:15:32)

Re: Zwaarder verzet cassette

Mijn reactie was op de volgende opmerking:

Een cadans en power meter is klaarblijkelijk zo duur nog niet. Hebben jullie adviezen? Je hebt ze bij onze Chinese vrienden vanaf 10 euro en van merk tot een euro of 100

Waarop ik reageerde dat je voor die prijs alleen een cadans sensor hebt.

29

Re: Zwaarder verzet cassette

Arnoutdv schreef:

Verhaaltje over powermeters op de Mantel website, is behoorlijk informatief:
https://www.mantel.com/blog/powermeters-koopgids/

Dank, ga vanavond even op mijn gemakje doorlezen smile Voorlopig maar even cadans maar. Op de andere fiets kan ik dan op de Tacx in ieder geval cadans, snelheid (niet via GPS), hartslag, etc. meten. Dat is alvast iets.

30

Re: Zwaarder verzet cassette

Die powermeter pod is alleen voor hardlopen dacht ik?

31

Re: Zwaarder verzet cassette

Hedcandy schreef:

Die powermeter pod is alleen voor hardlopen dacht ik?

Volgens mij hebben ze helemaal geen enkele powerpod. Ze hebben een bikepod, wat gewoon een snelheidsmeter zonder GPS is en een bike sensor, wat een cadanssensor is. Maar ik kan er naast zitten.

Ik had overigens niet in de gaten dat powermeters zo prijzig waren en ben er vanuit gegaan dat cadans- en power min of meer hetzelfde waren.

32

Re: Zwaarder verzet cassette

Er bestaat een powerpod voor op de fiets tegenwoordig maar dit zit vrij ingewikkeld in elkaar. http://rosiir.com/nl/velocomp/874-power … 01784.html

33

Re: Zwaarder verzet cassette

Die 450 euro steek ik voor nu persoonlijk liever in andere dingen. Ik heb nog voldoende stappen te maken alvorens een powermeter voor mij veel toevoegt smile

34 Laatst bewerkt door ic3d (19-09-17 23:43:29)

Re: Zwaarder verzet cassette

Met het risico domme vragen te stellen, doe ik het toch...

1. Bij mijn nieuwe achterwiel, zat een vulring die ik gebruikt heb bij de montage van mijn 6600 cassette. Op de foto ongeveer in het midden, met die drie tanden naar binnen toe. Bij de nieuwe 6700 cassette zat een ring zonder tanden die iets dunner is. Welke moet ik nu pakken? Beiden is te veel van het goede.

2. Er zitten plastic 'spacers' tussen de tandwielen rechts. Moet ik dat er echt tussen houden? Plastic in een cassette voelt raar. Daarnaast hebben ze ruimte om te bewegen en hebben ze maar 6 tanden aan de binnenkant zonder de brede tand zeg maar.

3. Waarom hebben de tandwielen onderling verschillend aantal tanden aan de binnenkant. De ene vult alle 9 inkepingen van de naaf, de ander maar 6. Ook heeft het ene tandwiel rondjes rondom en de ander weer niet. Dit is toch niet serieus gewichtsbesparing ofzo?

Alvast wederom dank.

https://preview.ibb.co/jwdgOk/WP_20170919_23_24_53_Pro_2.jpg

35 Laatst bewerkt door mstyz (20-09-17 05:22:43)

Re: Zwaarder verzet cassette

1. Ik zou de oude vulring gebruiken, als die toentertijd goed vast zat. Wat bedoel je met "is te veel van het goede"?

2. Is het echt plastic, of is het zwart aluminium? Er komt bijna geen kracht op te staan, dus ze kunnen hiervoor een ander materiaal voor gebruiken. Ik ben zelf nooit plastic tegen gekomen. Door de extra brede tand aan de binnenkant kan een tandwiel maar op 1 manier bevestigd worden, dat is nodig voor een goede manier van schakelen. De spacers hebben dat niet nodig.

3. De gaten zijn er idd voor gewichtsbesparing. Een cassette van ultegra weegt zo'n 250-280 gram, versus een frame van 1.0-1.5kg. Als je op deze manier 50 gram kan besparen.... Dan is dat mooi meegenomen. 20 van dit soort trucjes en je fiets is een kilo lichter.

-- M

36 Laatst bewerkt door VDH (20-09-17 10:55:24)

Re: Zwaarder verzet cassette

Je stelt geen domme vragen, maar je onzekerheid toont wel aan dat je wel wat  hulp kan gebruiken.
Op youtube en futurumshop staan filmpjes over hoe je een cassette vervangt. Belangrijkst is dat je de juiste cassette hebt aangeschaft zodat deze past. Als ik het zo zie is de vulring die je bij je nieuwe achterwiel hebt gehad er 1 die de naaf geschikt maakt voor het plaatsen van een 10-speed cassette. Je achterwiel/naaf is evt. ook geschikt voor een (modernere) 11-speed. Maar omdat jouw schakelgroep ook 10 speed is heb je de vulring nodig die bij je achterwiel zat. Volgens mij kan je zelfs ook de dunne bij de cassette geleverde ring erbij plaatsen, maar dat weet ik niet zeker.

Verder moet je over het juiste gereedschap beschikken, een kettingzweep en een cassetteafnemer. Omdat je de cassette eigenlijk maar op 1 manier op de naaf kunt zetten, kan er eigenlijk niets misgaan. Shimano levert de meeste cassettes in delen waarbij het blok meestal bestaat uit 3 vaste tandwielen aangevuld met losse tandwielen en vulringen. Tussen elk los tandwiel moet een zwarte vulring zitten. Anders kan je ketting nooit goed op het tandwiel komen.

Twijfel je na afloop of het goed is gegaan, loop dan even ter controle met je wiel langs bij een fm en gooi een paar euro in de fooienpot. Voordeel daarvan is dat je de volgende keer als je over iets anders twijfelt altijd bij dezelfde fm langs kunt gaan.

37

Re: Zwaarder verzet cassette

Bedankt voor de reacties!

@mstyz
Twee ringen zorgt er voor dat de cassette een klein stukje boven de schroefdraad van de naaf uit steekt. Met de oude ring past het perfect overigens. Met de nieuwe ring zit er veel te veel speling op.
Volgens mij is het materiaal echt plastic. Als ik er op Google zou het alu zijn, maar het lijkt mij stug.

@VDH
Een cassette heb ik eerder vervangen, toen ik een nieuw achterwiel kocht. Het verschil met toen en nu is dat mijn oude cassette uit veel minder losse delen bestond. Ondanks dat het beiden 10sp en Ultegra was. Daarnaast was alles alu en nu zitter er drie plastic (nagenoeg zeker) spacers bij. Ik vind plastic vrij opmerkelijk in de cassette. Volgens mij slijt dat snel, ondanks dat het relatief niet veel te lijden heeft. Als ik er op Google ben ik klaarblijkelijk een van de weinige die hier over verbaasd is. Het schijnt ook alu te zijn, maar daar lijkt het mij echt te zacht voor.

38

Re: Zwaarder verzet cassette

Alu plastic, maakt niet uit, het slijt absoluut niet. Sterker nog ik denk dat ik in mijn reservemateriaal koffer inmiddels een dozijn van die vulringen heb liggen die na het vervangen van een cassette bewaard blijven, onder het mom van je kan niet genoeg spullen hebben. Ook tandwielen die nog niet versleten zijn bewaar ik. Zo heb ik al een aantal keer een cassette zelfs samengesteld uit restanten om in de winter lekker door te blijven fietsen en mij niet druk te maken over pekel. De laatste keer bestond het verzet uit 13-13-12-11-11 op het eind om de 10-speed cassette vol te krijgen. Werkte prima. En zodra het beter weer wordt gaat de boel weg (vulringen bewaar ik weer) en komt er een schone nieuwe cassette voor het mooi weer seizoen.

39

Re: Zwaarder verzet cassette

Top, thanks! De cassette die ik er af heb gehaald ziet er eigenlijk nog perfect uit. Even schoonmaken en ik gebruik hem op mijn 'winterfiets' smile

40

Re: Zwaarder verzet cassette

Bleh. Heb er een nieuwe ketting (KMC X10SL 10 speed) en Ultegra 10 speed cassette op gezet. Daarnaast werkelijk alles goed schoon gemaakt en geolied. Schakelen gaat echter maar halve bak. Vooral van klein tandwiel naar groter tandwiel geeft ellende. Ik hoor ook vaak ratelen. En als ik op mijn voorderailleur let, lijkt het of het grote voorblad golvend door de voorderailleur heen beweegt. Een afwijking van 0.5 tot 1mm.

Ik heb de ketting (kan volgens mij in beide richtingen) op grote tandwiel voor en het kleine achter gezet. Daarna de achterderailleur er recht onder. Vervolgens op het kleine tandwiel voor en de grote achter en hetzelfde trucje.

41

Re: Zwaarder verzet cassette

Gaat dit over de achtertandwielen waar het niet goed draait? Dan is hetgeen je hebt afgesteld de beginstand, waarmee je dus de buitenste tandwielen afstel. Echter je hebt nog 8 tandwielen, en daar doen de stelschroeven op de derailleur niet mee. Die dien je af te stellen met de kabel, en dit is een gevoelsklusje. Maar probeer eens op een montagestandaard (als je die hebt, anders de fiets zo ophangen dat de cranks vrij kunnen draaien, en uiteraard daarmee ook het achterwiel) te draaien aan de verstelling van de schakelkabel, dan merk je vanzelf wat er gebeurd.
En dat je voorblad heen en weer beweegt heeft met de stijfheid van het crankstel te maken, hoeft niet een heel groot probleem te zijn. Alleen als je met de hand speling voelt op dat crankstel is er reden voor extra aandacht.

42 Laatst bewerkt door ic3d (27-09-17 13:48:46)

Re: Zwaarder verzet cassette

Dank Wilagro!

Ik moet eerlijk bekennen dat het afstellen zo lang geleden is, dat ik niet aan de kabelafstelling gedacht heb. Ik had even snel een tutorial gepakt terwijl ik bezig was en die repte er geen woord over.

Ik vond nu deze tutorial: https://youtu.be/Bbk5RcH0bbQ?t=4m19s en als ik die ketting zo op en neer hoor gaan, dan klinkt dat ook niet echt boterzacht. Klaarblijkelijk is dit 'normaal'.

Fijn in ieder geval dat het enigszins normaal is dat het voorblad op en neer gaat. Ik was al bang dat ik een paar 100 euro lichter zou worden.

-->

Schakelen gaat eindelijk lekker. Heb alleen een scheurtje in mijn crankarm ontdekt (Campa Record). Das balen... Dat wordt een nieuwe.

43

Re: Zwaarder verzet cassette

Heb op Ali een Sunding cadanssensor gekocht. 7.5 euro incl. verzendkosten. Ding meet snelheid en cadans en lijkt prima te kloppen met mijn eigen tellen (cadans) en GPS (snelheid). Werkt op Bluetooth en connect prima met mijn Suunto Ambit 3S en/of telefoon. Kortom, wellicht een tip voor diegenen die goedkoop een metertje zoeken voor op de Tacx (die dat bij mij niet heeft) of voor cadans. Maakt binnen trainen toch een stuk interessanter dan alleen hartslag.