1

Onderwerp: De Bosbaan - 2017

Ik zag geen topic over deze triahtlon. http://www.amsterdamsetriathlons.nl/de-bosbaan-najaar/

Oke het is officieel ik ben besmet met het triathlon virus... Dit wordt mijn tweede triathlon en als het aan mij ligt niet mijn laatste big_smile

Vorige triathlon deed ik in 1h36, ik ga proberen dezelfde tijd te halen. Maar ik hoop wel dat ik het wat meer ontspannen kan doen. Ik hoop de lessen van de vorige keer me daarin gaan helpen.

Is het trouwens verstandig om voor deze met wetsuit te gaan zwemmen? Het is al best laat in het jaar?

Wie gaan er nog meer heen?

2

Re: De Bosbaan - 2017

De Bosbaan wordt ook mijn tweede triathlon. Gisteren mijn eerste, Triathlon Zwolle, gedaan in 1:47:17. Ik had het gevoel dat het er niet helemaal uit kwam. Ook de zenuwen speelden enorm mee. Gisteren een boel geleerd in ieder geval. Op naar 30 september!

3

Re: De Bosbaan - 2017

Ik ben ook van de partij, op vrijdag, de 29e dus. Ik heb geen idee van het parcours, maar onder de 1u30 zou moeten kunnen, 1u25 als het een snel parcours is.

jerry-1974 schreef:

Is het trouwens verstandig om voor deze met wetsuit te gaan zwemmen? Het is al best laat in het jaar?

Hangt ervanaf wat het weer gaat doen de komende weken (liever niet van die koude nachten zoals afgelopen nacht) en hoe goed je tegen kou kunt. Ik kan slecht tegen kou, ook met wetsuit, dus ik vind het spannend - de watertemperatuur was voor mij een reden om de sprint te doen en niet de OD. Er zijn jaren geweest dat ik eind september nog comfortabel zwom, maar ook jaren dat ik al niet meer buiten zwom. Dus, ben benieuwd!

Louise

4

Re: De Bosbaan - 2017

Het is een leuke wedstrijd!
Het fietsparcours is langs de bosbaan, dat betekent 2x een stuk van 2km kaarsrecht. Een zijde heeft glad asflat daar kun je echt lekker gassen! De andere zijde is wat meer door het bos.
Lopen is een rondje van 1km waarbij je telkens boven over langsgaat en dan beneden voor het botenhuis langs terug. Dus wat hoogteverschillen.

Lekkere compacte wedstrijd wel, leuk voor de kijkers! Veel plezier alvast.

5

Re: De Bosbaan - 2017

Louise schreef:
jerry-1974 schreef:

Is het trouwens verstandig om voor deze met wetsuit te gaan zwemmen? Het is al best laat in het jaar?

Hangt ervanaf wat het weer gaat doen de komende weken (liever niet van die koude nachten zoals afgelopen nacht) en hoe goed je tegen kou kunt.

Wat ik op dat moment nog niet eens voor mogelijk had gehouden... het gaat hard richting wetsuitverplichting. Ik weet niet wat de temperatuur is in de Bosbaan, maar onder de 16 graden is een wetsuit verplicht, en daar is het water in het algemeen hard naar toe op weg met dat ongelofelijke prutweer van de afgelopen tijd. Helaas. Ik weet nog niet zeker of ik wel ga starten, eerst maar eens proberen of ik het water nog kan harden (bij mij is mijn ademhaling het probleem).

Louise

6

Re: De Bosbaan - 2017

Louise schreef:
Louise schreef:
jerry-1974 schreef:

Is het trouwens verstandig om voor deze met wetsuit te gaan zwemmen? Het is al best laat in het jaar?

Hangt ervanaf wat het weer gaat doen de komende weken (liever niet van die koude nachten zoals afgelopen nacht) en hoe goed je tegen kou kunt.

Wat ik op dat moment nog niet eens voor mogelijk had gehouden... het gaat hard richting wetsuitverplichting. Ik weet niet wat de temperatuur is in de Bosbaan, maar onder de 16 graden is een wetsuit verplicht, en daar is het water in het algemeen hard naar toe op weg met dat ongelofelijke prutweer van de afgelopen tijd. Helaas. Ik weet nog niet zeker of ik wel ga starten, eerst maar eens proberen of ik het water nog kan harden (bij mij is mijn ademhaling het probleem).

Louise

Bij veel triathlons is er wetsuit verhuur. Misschien is dat een optie?

7

Re: De Bosbaan - 2017

Bij is dat het probleem niet, hoor, ik heb een wetsuit en zwem erin. Maar dan nog vind ik het water bij de huidige temperatuur retekoud. Ik heb gister geprobeerd, ademhalen ging gelukkig goed dus dan 'overleef' ik het wel, maar ik vind het bijzonder onaangenaam al, vooral aan mijn handen.

Louise

8

Re: De Bosbaan - 2017

Ik lees net op de facebook van Amsterdamse triathlons dat de watertemperatuur op het moment 15.5 graad is. Fris! Zeer waarschijnlijk dus wetsuit verplichting. Dit voorjaar werd het hele zwemonderdeel afgelast omdat het water te koud was, dus zo erg is het gelukkig ook weer niet.

Ik lig er zelf zaterdag om 8 uur in voor de OD. De OD is nieuw, ik ben benieuwd, het fietsparcours ziet er vrij snel uit. Het loopparcours gaat om de Bosbaan heen, dat is wel een lekker rondje.

Ik heb de sprint twee keer eerder gedaan (waarvan een keer dus rbr). Vind het ook een leuke wedstrijd. In het fietsparcours zit een naar bruggetje. Vorig jaar is daar iemand zwaar ten val gekomen en de organisatie doet erg zijn best om iedereen daar voldoende te laten afremmen. Het loopparcours gaat wat op en neer en er zit halverwege een trappetje (naar beneden) in, dat is ook even opletten. Verder een prima rondje.

Ik ben s'middags vrijwilliger bij de sprint afstand dus wie weet zie ik sommigen van jullie daar.

9

Re: De Bosbaan - 2017

Dan zie ik je 's ochtends wel, ik ben dan vrijwilliger (nog geen idee waar ik sta en wat ik moet doen).

Ik zal ter verhoging van de herkenbaarheid mijn Challenge Roth cap dragen en iedereen aanmoedigen.

10

Re: De Bosbaan - 2017

ik heb ook naar deze zitten kijken maar vind de inschrijfkosten wel hoog en er zit limiet tijd op de afstanden en ik ben nog niet zo zeker van mijn snelheid.
Op 1 oktober ga ik naar Lichtervoorde voor een sprint triathlon om het seizoen af te sluiten. Inschrijfkosten € 10,- echter is zwemmen 20 baantjes in een binnenzwembad. Maar aangezien ik geen wetsuit heb is dat nu wellicht een voordeel.

11

Re: De Bosbaan - 2017

Ik ben er ook als vrijwilliger.
Sta bij Maca, ten minste dat was ons verzoek, alleen nog geen idee waar...

Iedereen die meedoet: veel succes!
En ja, t water is wel frrrris brrrr

12

Re: De Bosbaan - 2017

15,5 is fris, ja! Ik heb mezelf een beetje afgehard in mijn eigen zwemwater, dat is ongeveer 16 dus die halve graad eraf moet lukken, maar fijn is anders. Ik neem aan dat ik jullie verder niet zie omdat ik op vrijdag start? Half 5, dat is qua temperatuur wel gunstig.

Louise

13

Re: De Bosbaan - 2017

Helaas Louise, vrijdag moet ik werken.
Jammer dat ik je dan niet zie, wel heel veel succes gewenst! Doe je ook een sprint?
Wist niet eens dat er ook op vrijdag wedstrijden waren...

14

Re: De Bosbaan - 2017

Ja, sprint, die had ik expres al gekozen omdat er een kans was op koud water, dat scheelt toch de helft wink Er zijn vrijdag scholierenwedstrijden en iets voor een goed doel, en daartussenin een paar starts voor 'gewone' mensen, alleen sprint. Mij komt dat beter uit want zondag is er hier in de buurt een leuk loopje en dan heb ik een dagje herstel daartussenin. (En zaterdag eindelijk een keer een rustige weekenddag samen met manlief thuis, dat wordt ook hoog tijd met al dat gesport van ons van de afgelopen weken, soms om en om.)

Louise

15

Re: De Bosbaan - 2017

Yes super veel zin in zaterdag. Zelf zit ik in de serie van 14:00 en volgens mij zag ik al wat bekende namen voorbij komen. 15,5 graden lijkt me behoorlijk fris, maar goed dat zullen we dan wel weer zien. Iedereen die meedoet, alvast heel veel succes!

16

Re: De Bosbaan - 2017

Op Facebook staat nu dat het water gister in de loop van de dag tot 16,5 is opgewarmd. Voor mij is dat wel heel gunstig morgen, want het wordt dan warm en zonnig (zeggen ze) en ik start pas om half 5. Ik ben benieuwd. Wel heel onduidelijk voor de mensen zonder wetsuit, of het wel of niet verplicht gaat worden.

Mij viel trouwens ook op dat mijn over het algemeen piepkleine leeftijdscategorie (V50) heel goed vertegenwoordigd is morgen, grappig. Het zijn er 7 of 8 ofzo, in een startveld van iets van 75, als ik goed geteld heb. Nog nooit meegemaakt, zo'n hoog percentage.

En ik heb me ondertussen ook nog gerealiseerd dat ik alleen maar een heel belegen PR heb op de sprint, want ik heb er in geen jaren een gedaan: het dateert uit 2013. Dus als ik onder de 1:31:31 kom, heb ik een nieuwe. Dat zou kunnen lukken, als ik niet geheel bevangen raak door het koude water én een beetje goede dag heb.

Louise

17

Re: De Bosbaan - 2017

Aangezien het een lekker fietsrondje is, waar je aan een zijde flink kunt gassen, zou die pr toch moeten lukken Louise!
Leuk dat je meer dames in je agegroup hebt.
Heel veel succes en ik denk dat later op de dag starten alleen maar gunstiger is kwa temperatuur...het warm langzaam op gedurende de dag vordert.

18

Re: De Bosbaan - 2017

Nou voorspellen ze ineens onweer voor vanmiddag, gaat het nog spannend worden?

19

Re: De Bosbaan - 2017

Ik duim voor je op goed weer.
Het slechtere weer zou pas later komen in het westen... hier nu nog lekker weer in Almere.

20

Re: De Bosbaan - 2017

He getver, lees net dat de wedstrijd is gestaakt vanwege het onweer.
Zonde zeg!!

21 Laatst bewerkt door Louise (29-09-17 22:25:46)

Re: De Bosbaan - 2017

O, toch gestaakt? Het ging los net nadat ik was gefinisht, en toen ik wegliep naar de auto was een soort zondvloed geworden met onweer, en het verbaasde me dat er nog gewoon door werd gegaan met die latere startseries. Ik (doorweekt) heb in de auto een tijdje zitten wachten voordat ik kon gaan rijden en de straten waren toen rivieren.

Maar zelf dus geluk gehad, al was het bij het lopen wel benauwd vanwege die bui die eraan kwam en torenhoge luchtvochtigheid. Klein PR'etje van een minuut: 1:30:33. Daarmee 1e bij de V50, van 9 starters, en als ik het goed zie zo snel had ik de 2e fietstijd van alle vrouwen - niet verkeerd. Nou moet ik ook wel zeggen dat het volgens mij, uhm, niet bepaald een competitief veld was. Maar wel gezellig dus. 

Het ging ook wel goed, al viel de fietstijd me zelf een beetje tegen, zo snel is het parcours niet, met vier bochten per rondje plus dat enge bruggetje, zeker met een beetje regen op herfstblaadjes in de bochten. Watertemperatuur was 16,2 en dus geen wetsuitverplichting en er waren helden zonder! Ik vond het meevallen, kennelijk is mijn eigen zwemwater al kouder.

Voor degenen die dit nog lezen voor morgen: kom op tijd, het parkeren was een puinhoop. Gewone parkeerplaats was vol, alternatieven slecht aangegeven, niemand van de organisatie aanwezig.

Al met al een mooi einde van het seizoen zo! Stemt wel een beetje melancholiek.

En oja, ze zijn in 020 zo chauvinistisch dat werkelijk óveral drie kruisen op staan en de naam van hun stad. Dus ik moet m'n stickers wel van m'n fiets en helm afhalen om er hier mee rond te kunnen rijden. Zwarte badmuts is dubbel  nutteloos: foute kleur voor open water en in een Rotterdams zwembad kun je je er niet mee vertonen wink

Louise

22

Re: De Bosbaan - 2017

Nou, dat liep iets anders dan verwacht. Zwemmen ging al niet heel lekker, vond het best koud (was precies 16 graden), in T1 even moeten gaan zitten om mijn wetsuit uit te krijgen, was ook een beetje duizelig. Eenmaal op de fiets voelde ik me ook niet helemaal top (achteraf gezien lag mijn hartslag daar flink hoger dan normaal). In het tweede rondje ben ik in een scherpe bocht gevallen, ik denk dat mijn pedaal de grond heeft geraakt. Toen ik opstond om te kijken of alles nog heel was werd het een beetje zwart voor ogen en stond ik te trillen op mijn benen. Er waren wat verkeersregelaars die me gelukkig hielpen en mijn fiets aan de kant zetten. Toen wist ik al wel dat de race erop zat. Na wat gegeten te hebben kwam ik weer een beetje bij mijn positieven en dacht ik in ieder geval aan terugfietsen naar de wisselzone. Maar de inmiddels gearriveerde motor-EHBO'er vond dat geen goed idee, nadat hij mijn temperatuur had gemeten concludeerde hij dat ik onderkoeld was. Dus dat werd een thermodekentje en met een auto naar de EHBO-tent toe om op te warmen en mijn schaafwonden te laten verzorgen. Ik heb nog net mijn vriendin zien finishen.

Ik weet niet zeker of ik licht in mijn hoofd was vanwege de val, of juist gevallen ben omdat ik licht in mijn hoofd was. Ik ben nooit eerder gevallen met de racefiets. Ik had van tevoren juist wat extra's gegeten en ik was van plan zo halverwege het fietsen wat bananenbrood te eten, dat had ik misschien wat eerder moeten doen. Overigens zie je op deze manier wel een kant van de organisatie die je als alles goed gaat niet mee krijgt. De motor-EHBO'er die me onderzocht en niet terug liet fietsen (een goed besluit denk ik), de jongens van de organisatie die me op kwamen pikken en waarvan er een mijn fiets teruggefietst heeft en later mijn spullen uit de wisselzone naar de EHBO tent, en de dame van de EHBO die alles heeft gedesinfecteerd en afgeplakt: veel dank!

23

Re: De Bosbaan - 2017

Heftig verhaal! Was het koud buiten het water ook? Ik was gister uit het water ook wiebeliger op mijn benen dan normaal, ik weet dat ook aan de watertemperatuur, maar bij mij was het over voor ik bij mijn fiets was.

En ik ben ook ooit een keer onderkoeld geweest op de fiets, bij Trondheim-Oslo in de regen, toen mocht ik ook niet meer verder van de EHBO, ik heb in een ambulance zitten opwarmen. Je kunt in zo'n geval zelf niet zo'n goede inschatting maken, je bent echt een beetje van de wereld.

Spoedig herstel gewenst!

Louise

24 Laatst bewerkt door Hedcandy (30-09-17 21:22:59)

Re: De Bosbaan - 2017

Fijn dat t bij jou doorging Louise, daarna was het idd niet verantwoord meer..

Wat balen jellebb van je val en onderkoeling.
Ik heb er vandaag een hoop zien klappertanden op de fiets. Vooral bij de mindere zwemgoden op de OD. Die lagen toch lang in het water hoor, de voorsten hadden al 20km gefietst, toen kwamen er nog uit het water.

Kleine tip, mocht het idd je pedaal zijn tegen de stoep: hou in de bocht altijd je binnenste voet hoog om dit te voorkomen.
Ik heb dr vandaag een aantal gezien die bijna onderuit gingen om deze reden en het is zo simpel te voorkomen.
Hopelijk voel je je nu beter, goed herstel gewenst!

25

Re: De Bosbaan - 2017

Wow Jellebb, klinkt heftig gaat het nu wel een beetje?

Persoonlijk had ik een iets ander verhaal. Water was lekker ik had een wetsuite en daardoor voelde het helemaal niet koud. Ik had een persoonlijke doelstelling om de sprint te doen zonder helemaal dood te gaan aan het einde. Al zou het me een uur langer duren dat maakte me niet uit. Maar als je eenmaal start dan kriebelt het toch ik betrapte me een paar keer op om harder te gaan en meer te geven dan ik wou. Uiteindelijk heb ik mijn vorige PR dan stiekem verbeterd met een kleine minuut, alhoewel je niet echt van PR's kan spreken dit was mijn tweede triathlon wink

De tijden:
Zwemmen - 15:00 ( steady gezwommen, 1 tempo en geen haast )
T1 - 4:22 ( dit verbaast me wel een beetje het voelde snel )
Fietsen - 43:41 ( hier heb ik echt ingehouden, laatste rondje zelf rustig gedaan )
T2 - 4:05
Hardlopen - 28:53 ( ging moeizaam, maar hardlopen is nou eenmaal mijn nemesis. Ritme 4min tempo, 1min hartslag laten dalen )
Eindtijd: 1:35:59

Kleine extra noot: Ik had de dagen voor de wedstrijd een hevige verkoudheid te pakken en ik liep de hele wedstrijd te snotteren. Dus er zit meer in smile

Leuk einde van het seizoen, op naar de volgende!