1

Onderwerp: Irritaties in het zwembad

Ik denk dat iedereen er wel eens last van heeft, irritaties tijdens het banenzwemmen.

Het zwembad waar ik een abonnement heb (onbeperkt zwemmen dus), heeft redelijk veel banenuren waar je terecht kunt. Probleem is wel dat dit ten koste gaat van mogelijkheden om banen te huren, zodat de plaatselijke triathlonvereniging tijdens die banenuren hun trainingen afwerkt of op redelijk incourante tijdstippen. Ik snap daarom best dat ze liever in plaats van 8 uur ‘s morgens op zaterdag om half 11 komen trainen.

Het zwembad is als volgt verdeeld (is denk ik gebruikelijk?): 2 x 2 banen algemeen voor de koffiezwemmers, een snelle baan en een borstcrawlbaan

Ik ben een maand of 3 geleden begonnen met zwemmen vanwege een frozen shoulder. In het begin voelde ik me best thuis in de koffieclubbanen, maar al gauw merkte ik dat ik veel sneller ging en me irriteerde aan het naast elkaar zwemmen. Dus ik naar de snelle baan, schoolslag. Af en toe werd je overzwommen door snellere zwemmers maar over het algemeen ging dat prima.

Sinds een week of 6 zwem ik voornamelijk borstcrawl. In de snelle baan moest ik continu inhouden dus zwem ik nu in de borstcrawlbaan. Dat gaat prima, maar als er mensen van de triathlonclub zijn wordt ik totaal overzwommen, geschopt enz. Ik heb me dus maar wel weg laten pesten naar de snelle baan, waar ik vervolgens file kon gaan zwemmen.

Al met al geen fijn gevoel over mijn zwemtraining van vanmorgen.

N.B. Ik ben zelf lid van een triathlonvereniging in een ander dorp. Daar worden gewoon 4 banen afgehuurd. Tijdens de training lig ik daar met hooguit 6 anderen in een baan, met ongeveer hetzelfde tempo als ik. Een verademing.

2

Re: Irritaties in het zwembad

Ik herken wel wat je schrijft, maar het verschilt wel per tijdstip en per zwembad, is mijn ervaring. Ik heb net een zwembad hier in de buurt afgevoerd van m'n lijst van opties, vanwege te veel van dat soort irritaties: te druk, te grote snelheidsverschillen, en een paar die geen rekening houden met anderen. Of van die 'maaiers' die heel breeduit doorhalen, ook als er tegenliggers komen.

Gelukkig houd ik nog wel keuze over. In het zwembad waar ik het vaakst kom is het meestal goed te doen, zeker rond lunch (banenzwemuur van 12 tot 1). Soms zijn we dan maar met z'n drieën in de borstcrawlbaan. En de vaste club ken ik ook wel, dus weet ik ook wel hoe ze zich gedragen en hoe hard ze gaan.

Maar het kan wel knap irritant zijn, ja. Uit dat te drukke zwembad ben ik de laatste keer na een half uur bijna claustrofobisch weggevlucht, toen ik eerst twee keer een harde klap tegen mijn hand had gekregen en daarna een frontale botsing maar net kon ontwijken (inhaler).

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/