1

Onderwerp: loopsnelheid

vroeger haalde ik een gemiddelde snelhzid van 15.5 km/h met een hartslag van ongeveer 178 ,
nu haal ik dezelfde snelheid met een hartslg van 170.
wat betekend dt mij conditie erop vooruit is gegaan.
maar dat wil ook zeggen dat ik sneller zou kunnen gaan lopen met een hartslag van 178.
maar het lukt me niet ,ik kan niet sneller
ik kom dus ook niet meer aan de hartslg di ik aan zou kunnen.
hoe komt dit of wt kan ik doen?

2

Re: loopsnelheid

Je maximale hartslag daalt naarmate je ouder wordt.

3

Re: loopsnelheid

Je hebt dit 2x gepost. Zie mij reactie in je andere topic. Wellicht 1 verwijderen??

4

Re: loopsnelheid

Wanneer was vroeger?

Doordat ik zo stijf als een hark ben merk ik dat ik heel korte passen maak. Mijn Garmin houdt mijn frequentie bij en ik zit eigenlijk altijd rond de 180 passen per minuut. Als ik harder ga lopen gaat mijn pasfrequentie richting de 200 en ik denk niet dat dit veel hoger kan en wellicht in mijn geval een beperking is om echt hard te gaan. Maar goed, dit is vooralsnog niet meer dan een eigen theorie.

5

Re: loopsnelheid

korte passen is best OK volgens mij? een pasfrequentie van 180+ wordt zelfs geadviseerd voor ervaren lopers

als je harder gaat lopen met een hogere pasfrequentie en je houdt je paslengte gelijk zou je harder moeten gaan?


snelheid = frequentie * lengte


D.






Maca944 schreef:

Wanneer was vroeger?

Doordat ik zo stijf als een hark ben merk ik dat ik heel korte passen maak. Mijn Garmin houdt mijn frequentie bij en ik zit eigenlijk altijd rond de 180 passen per minuut. Als ik harder ga lopen gaat mijn pasfrequentie richting de 200 en ik denk niet dat dit veel hoger kan en wellicht in mijn geval een beperking is om echt hard te gaan. Maar goed, dit is vooralsnog niet meer dan een eigen theorie.

6

Re: loopsnelheid

Ik ben pas 29 dus mijn max zou 191 zijn
Wel weeg ik 73kg en ben 1m79 ,vorig jaat woog ik er nog 69
Vorig jaar dus .

Maca over uw pasfrequentiemeter,welkeen is. Dit ?
Ik had gelezen op prorun over de milestonepod.
Maar ik zit met een dilemma.
Ik heb een edge 25 en edge 520 ,met de edge 25 ga ik lopen ,maar zou ik de pasfrequentiemeter kunnen koppelen en dan de loopfrequentie zien in plaats van de cadansfrequentie  waarover ik dus ook beschik.
Dan koop ik mij er meteen 1 ,maar als ik er mij een speciaal horloge moet voor kopen om op het moment zelf te zien dan doe ik het niet.
Want met die pot kun je pas alled analyseren na het lopen.

7

Re: loopsnelheid

Je kunt je pasfrequentie ook meten door te tellen...
Tel een minuut lang elke stap die je zet met rechts. Zit je rond de 90 dan zit je goed.

8

Re: loopsnelheid

wouterwa schreef:

Maca over uw pasfrequentiemeter,welkeen is. Dit ?
Ik had gelezen op prorun over de milestonepod.
Maar ik zit met een dilemma.
Ik heb een edge 25 en edge 520 ,met de edge 25 ga ik lopen ,maar zou ik de pasfrequentiemeter kunnen koppelen en dan de loopfrequentie zien in plaats van de cadansfrequentie  waarover ik dus ook beschik.
Dan koop ik mij er meteen 1 ,maar als ik er mij een speciaal horloge moet voor kopen om op het moment zelf te zien dan doe ik het niet.
Want met die pot kun je pas alled analyseren na het lopen.

Mijn Garmin Fenix 3 houdt de pasfrequentie bij. Dit gaat niet met een pod op de voet dus waarschijnlijk is het minder nauwkeurig, maar het komt wel overeen met mijn eigen getelde waarnemingen.

9

Re: loopsnelheid

Hij meet het nav je armbewegingen. Die gaan gelijk op met je beenbewegingen (li arm zwaait met rechterbeen en vv).
Dus prima nauwkeurig hoor...

10

Re: loopsnelheid

wouterwa schreef:

Ik heb een edge 25 en edge 520 ,met de edge 25 ga ik lopen ,maar zou ik de pasfrequentiemeter kunnen koppelen en dan de loopfrequentie zien in plaats van de cadansfrequentie  waarover ik dus ook beschik.
Dan koop ik mij er meteen 1 ,maar als ik er mij een speciaal horloge moet voor kopen om op het moment zelf te zien dan doe ik het niet.
Want met die pot kun je pas alled analyseren na het lopen.

Hoe gebruik je nu de edge 25 dan met hardlopen? Heb je daar een polsband bij ofzo?
Maar aangezien de edge 25 een fietscomputer is, zal het wel lastig worden om een loop sensor te koppelen. Daarvoor zit de functionaliteit niet in de unit.
Voor hardloopdynamica heb je toch echt een specifiek hardloophorloge nodig. Bij mijn Fenix 2 gebruik ik een specifieke hartslagsensor, welke ook de cadans en andere gegevens doorzend. Dezelfde band gebruik ik ook op mijn edge 820, maar daar leest hij alleen de hartslag gegevens uit.

11

Re: loopsnelheid

Ik zou nou niet zozeer inveteren/de oplossing zoeken in technische snufjes, maar eens beginnen met een inspanningstest - wat Hedcandy in dat andere onderwerp eerder ook  al zei. Zeker als je schrijft:

wouterwa schreef:

Ik ben pas 29 dus mijn max zou 191 zijn

Dan heb je je maximum kennelijk afgeleid, niet bepaald, en dat zegt helemaal niks (is een gemiddelde, net zoals een gemiddelde schoenmaat of lengte ook niks zegt over de jouwe) en bovendien is maximale hartslag een nogal theoretische waarde. Dus ga na met een hardlooptest: hoe liggen jouw trainingszones qua hartslag en snelheid? Dan kun je kijken hoe die snelheid zich ontwikkelt met een bepaald soort trainingsaanpak. 

En dan als vervolgstap zou ik eens kijken naar je trainingsaanpak. Hartslag die niet meer zo hoog oploopt als vroeger kan zowel op te veel als op te weinig (intensief) trainen duiden.

En houd ook in de gaten dat  goed hardlopen veel meer is dan een bepaalde pasfrequentie aanhouden. Er zitten een heleboel aspecten aan die geen enkel horloge voor je kan meten.

Louise

12

Re: loopsnelheid

wilagro schreef:
wouterwa schreef:

Ik heb een edge 25 en edge 520 ,met de edge 25 ga ik lopen ,maar zou ik de pasfrequentiemeter kunnen koppelen en dan de loopfrequentie zien in plaats van de cadansfrequentie  waarover ik dus ook beschik.
Dan koop ik mij er meteen 1 ,maar als ik er mij een speciaal horloge moet voor kopen om op het moment zelf te zien dan doe ik het niet.
Want met die pot kun je pas alled analyseren na het lopen.

Hoe gebruik je nu de edge 25 dan met hardlopen? Heb je daar een polsband bij ofzo?
Maar aangezien de edge 25 een fietscomputer is, zal het wel lastig worden om een loop sensor te koppelen. Daarvoor zit de functionaliteit niet in de unit.
Voor hardloopdynamica heb je toch echt een specifiek hardloophorloge nodig. Bij mijn Fenix 2 gebruik ik een specifieke hartslagsensor, welke ook de cadans en andere gegevens doorzend. Dezelfde band gebruik ik ook op mijn edge 820, maar daar leest hij alleen de hartslag gegevens uit.


ik heb de die horlogefunctie gekocht van de 920xt ,een silicone armbandje gekocht die erop past ,mooi gevonden toch wink

13

Re: loopsnelheid

Louise schreef:

Ik zou nou niet zozeer inveteren/de oplossing zoeken in technische snufjes, maar eens beginnen met een inspanningstest - wat Hedcandy in dat andere onderwerp eerder ook  al zei. Zeker als je schrijft:

wouterwa schreef:

Ik ben pas 29 dus mijn max zou 191 zijn

Dan heb je je maximum kennelijk afgeleid, niet bepaald, en dat zegt helemaal niks (is een gemiddelde, net zoals een gemiddelde schoenmaat of lengte ook niks zegt over de jouwe) en bovendien is maximale hartslag een nogal theoretische waarde. Dus ga na met een hardlooptest: hoe liggen jouw trainingszones qua hartslag en snelheid? Dan kun je kijken hoe die snelheid zich ontwikkelt met een bepaald soort trainingsaanpak. 

En dan als vervolgstap zou ik eens kijken naar je trainingsaanpak. Hartslag die niet meer zo hoog oploopt als vroeger kan zowel op te veel als op te weinig (intensief) trainen duiden.

ja inderdaad ik heb dat afgeleid,ik zal eens kijken om een inspanninhstest te doen ,is die dan hetzelfde voor fietsen en lopen?
door dat ik ht afgeleid heb en niet bepaald zullen mijn trainingzones ook wel niet correct zijn. ik gebruik
D1 max. 150
D2 max. 163
d3 gewoon max gaan

welke periodenis het best om een inspanningstest te doen?

En houd ook in de gaten dat  goed hardlopen veel meer is dan een bepaalde pasfrequentie aanhouden. Er zitten een heleboel aspecten aan die geen enkel horloge voor je kan meten.

Louise

14

Re: loopsnelheid

wouterwa schreef:

ja inderdaad ik heb dat afgeleid,ik zal eens kijken om een inspanninhstest te doen ,is die dan hetzelfde voor fietsen en lopen?
door dat ik ht afgeleid heb en niet bepaald zullen mijn trainingzones ook wel niet correct zijn. ik gebruik
D1 max. 150
D2 max. 163
d3 gewoon max gaan

welke periodenis het best om een inspanningstest te doen?

Het beste is om voor fietsen en lopen afzonderlijke testen te doen, want ook de verhouding tussen die twee sporten van de zones verschilt per persoon (bijvoorbeeld: gemiddeld liggen de zones 10 slagen hoger bij hardlopen, maar bij mij als veel betere fietser dan loper liggen ze vrijwel gelijk). Maar één is beter dan niks.

Je kunt trouwens zelf ook een eindje komen, zie bijvoorbeeld http://www.runinfo.nl/conconitest.htm Het kan nog makkelijker dan wat daar staat: een 400 meter baan hoeft niet eens, een fietspad met hectometerstreepjes kan ook, en in plaats van een helper kan je ook je horloge de registratie laten doen. Fietsen is lastiger, maar daarvoor kun je terecht bij een SMA of bij diverse trainingsbegeleiders.

Het kan op elk moment, als je maar weet waar je zelf zit, dus bijvoorbeeld aan het begin van een opbouwperiode of juist in of na een piek. Het handigste is aan het begin, en dan gaandeweg een trainingsperiode nog eentje, om te kijken of je de gewenste progressie boekt.

Voor de namen van trainingszones zijn allerlei verschillende benaderingen, maar dat D3 maximaal is komt mij niet bekend voor wink Meestal staat dat voor de zone onder je omslagpunt/anaerobe drempel, voor intensieve duur. Zou kunnen dat je te vaak te intensief traint zo. Je hele bereik in maar 3 zones verdelen is sowieso wat beperkt om trainingen op te baseren. Meestal onderscheiden ze toch minstens een stuk of 6: herstel - rustige duur - iets intensievere duur - intensieve duur - rond omslagpunt - maximaal. Wat voor naam of letter ze er dan ook aan geven.

Louise

15

Re: loopsnelheid

Sneller leren lopen kan ook zitten in het aanleren van een betere (dwz efficientere) loopvorm. Ben je eigenlijk lid van een loopgroep of triatlon/atletiekvereniging?

Ik loop makkelijker sneller als ik lichter ben, maar in de basis is het een goed uithoudingsvermogen, corestabiliteit en een goede loopvorm die voor mij het verschil maakt. Het verhogen van de pasfrequentie is daar een van de kleine sleuteltjes in.

Succes!
Els

16

Re: loopsnelheid

Op zich eens, maar ik heb in drie jaar bij een atletiekvereniging afgerond niets over looptechniek geleerd (ben inmiddels dan ook lid-af). Dus als je daar iets aan wil verbeteren, moet je wel op zoek naar een plek waar dat goed kan, dus waar ze voldoende aandacht voor en verstand van looptechniek hebben.

17

Re: loopsnelheid

Nee ik ben geen lid van een atletiek vereniging.
Ik heb sinds kort wel mijn looptechniek aangepast van hiel naar voorvoet.
Wat was me.dat een opgave zeg ,ik denk dat het toch wel een week of 8 heeft geduurd vooraleer ik geen pijn meer had ,nu loop ik zo van zelfsprekend ,het voelt ook beter aan .
Maar het is in het eerste geval volhouden want het duurt echt wel even.
Ik zal eens een tipoc maken over welk schoeisel bij hiel of voorvoetlanding strax,als jullie dat dan ook eens willen bekijken.
Maar een lactaattest ga ik zeker nog doen!
Maar dit zal zowieso pas na nieuwjaar zijn

18

Re: loopsnelheid

En dan weer naar midvoet landing big_smile
Een club met goede trainers kan zeker helpen, maar met inlezen, goede body awareness en gezond verstand kom je een heel eind.