1 Laatst bewerkt door wouterwa (21-11-17 12:58:56)

Onderwerp: Wiel raakt frame

Ik heb mijn een 2de hands fiets gekocht ,nu sleept mijn achterwiel tegen het kader,
Hoe komt dit?

https://afbeelding.im/NwxIaCTs

2

Re: Wiel raakt frame

gokje... het is een fiets die een aantal jaar oud is en je hebt 25 mm gemonteerd.

Tot ong. 5 jaar geleden werden fietsen op 23mm banden gebouwd. Die nemen minder ruimte in.

3

Re: Wiel raakt frame

De mijne is nog geen 5j en daar past een 25mm ook niet in :-(

4 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (21-11-17 14:12:23)

Re: Wiel raakt frame

Vanzella schreef:

gokje... het is een fiets die een aantal jaar oud is en je hebt 25 mm gemonteerd.

+1

Herkenbaar in elk geval. Zeker triathlon/tijdritfietsen hebben daar te weinig ruimte voor, als je wiel ongeveer in je zitbuis zit.

5 Laatst bewerkt door VDH (21-11-17 17:12:36)

Re: Wiel raakt frame

Als ik de foto zie, gaat het om het rijvlak wat aanloopt, een 25 mm band hoeft hier niet perse de oorzaak van te zijn. Maar inderdaad op de meeste oudere tijdritframes zijn 25 mm bandjes geen optie.
Als dit ook een tijdritframe is, dan wordt je achterwiel als het goed is horizontaal in de nokken gestoken waarmee je achterwiel aan je frame vastgezet wordt. Wat zou kunnen is dat er in deze nokken een heel klein boutje zit wat je kunt verstellen. Door met een bijzonder kleine imbusmaat aan dit boutje te draaien kan je de afstand tussen de staande buis en je band verstellen. Het rijvlak van je band komt dan verder van je frame af te staan en je rijvlak van je band loopt dan vrij.

6

Re: Wiel raakt frame

nergens zie ik een klein imbusboutje die kan versteld worden.
ik lig met 700x23 c bandjes !

7

Re: Wiel raakt frame

Het boutje zit (als het er zit, want dat weet ik zo niet van dit model) in de nok waar de as van je achterwiel in valt. Je achterwiel moet er dus wel uitgehaald worden om dit te controleren. Je duwt de as van je wiel als het ware tegen dit boutje. Zou jammer zijn als je hiermee niets af kunt stellen. En loopt het bij een ander achterwiel/ band combinatie ok aan? Dan is de beste optie om er even mee langs een fm te gaan.

8

Re: Wiel raakt frame

wouterwa schreef:

nergens zie ik een klein imbusboutje die kan versteld worden.
ik lig met 700x23 c bandjes !

Staat idd op de band dat het 23mm is. Foto van de uitvalpadden zonder en met gemonteerd wiel zou misschien helpen om het euvel te ontdekken.

9 Laatst bewerkt door wouterwa (21-11-17 19:43:07)

Re: Wiel raakt frame

https://afbeeldinguploaden.nl/image/ESYNaLAS

https://afbeeldinguploaden.nl/image/pyzYSdYL

https://afbeeldinguploaden.nl/image/Kbs6MXFX

https://afbeeldinguploaden.nl/image/tGPfTgdd

10

Re: Wiel raakt frame

Wil je misschien niet horen, maar is het wel een originele Basso? En niet toevallig een Chinese namaak?
Of is het toevallig een 650b frame waar je nu een 700c wiel in probeert te zetten?

11

Re: Wiel raakt frame

Eens met Wilgro, 650b ofwel 27,5inch is net een slag kleiner dan de standaard 28inch. Zou zelfs nog een 26inch frame kunnen zijn.. Verkopen of een andere wielset zoeken!

Enough of this sunday stroll, let's hurt a little..

12 Laatst bewerkt door wouterwa (21-11-17 23:23:32)

Re: Wiel raakt frame

Ik moet sowiezo een nieuwe wielset kopen want mijn wielen zijn op.
Het zal dus een 27.5 inch wielset worden.
er bestaan 700 x20 bandjes maar die zullen warschijnlijk niet passen op mijn velg?
Dan heb ik een klein beetje speling en kan ik voor eventjes verder

13

Re: Wiel raakt frame

iemand enig idee waar ik 27.5inch rcewielen kan kopen?
ik kom telkens uit op 27.5 mtb wielen.
of zal dit enkel custom made kunnen?

14

Re: Wiel raakt frame

misverstand..... de ene 26" is de andere niet:)

650b noemt men tegenwoordig 27.5" ; maar is eigenlijk de Raceversie van 26" . Heel ouderwets eigenlijk, zie je tegenwoordig maar weinig meer.
Diezelfde racevelg in 26" ( dus niet MTB 26") met een MTB band erom - dus een hele hoge band in vergelijk met een laag racebandje - levert een grotere wielomtrek op, dat is met 27.5 gaan noemen.
28" Race noemt met ook wel 700c, de race 26" 650c, daar komt dat vandaan. 650c ( ERTRO maat 571mm) is gewoon een maat dus, 27.5" in een racefiets lijkt mij heel bijzonder.

Ik denk dat inderdaad jouw frame geen 28 inch ( 700c of 622mm ) 25mm banden aan kan, maar 21 of 23mm maximaal aan kan. maar wel 28" race

15

Re: Wiel raakt frame

23 mm ligt er nu op staat er.
Wellicht handig om de modelnaam en framemaat te melden, dan zijn er wellicht kenners die weten wat het probleem is.
Of natuurlijk de verkoper eens horen.
Had je dit als los frame gekocht?

16 Laatst bewerkt door wouterwa (26-11-17 09:13:40)

Re: Wiel raakt frame

Al die maten door elkander maken het wat moeilijker.
Maar ik heb het probleem gevonden ,redelijk stom misschien.
Ik dacht ,misschien moet ik eens andere bandjes opleggen ,nu lag er michelin lithion 2 op.
Ik had nog oude bandjes liggen dat ik niet meer gebruikte ,espoir sport bandjes.
Beide 700x23c wel te verstaan!
Die michelin zijn wat slappere banden ,een beetje ballon banden ,die espoir banden zijn stevige banden.
En daar zat dus het domme probleem.
Beide banden dezelfde maat en opgepompt tot 8bar maar die michelin bandjes waren net als een ballon.
Ik heb me gek gezocht maar de oplossing zat dus in een klein hoekje ,misschien wat stom maarja.

17

Re: Wiel raakt frame

Fijn dat het goed gekomen is. Blijkbaar een frame met hele kleine tolleranties, en gemaakt op de oude 21 mm band maat.
Dat wordt dus een smalle velg kiezen wanneer je nieuwe wielen gaat aanschaffen. Op een bredere velg wordt elke band ook iets groter. Net zoals dat je gemerkt hebt dat verschillende merken ook anders vallen.