26 Laatst bewerkt door MontanaMan (01-12-17 10:28:39)

Re: HRV gebruiken voor training

Ik heb het een tijdje met een gratis app gemeten maar de uitkomst was zo variabel (in meerdere metingen direct na elkaar) dat ik het niet vertrouwde. Dit was een meting gebaseerd op licht, niet van een hartslag band. Dat laatste lijkt me meer betrouwbaar.

27

Re: HRV gebruiken voor training

Ik ben goed bekend met HRV en gebruik verschillende apps
HRV4Ttraining, Elite HRV en EC-HRV.

Deze laatste app van Stans van der Poel gebruik ik dagelijks voor rustmeting en deze neemt ook mijn indoortrainingen op. Op basis van mijn rustmeting stel ik mijn Anaerobe Drempel bij om zo in de gaten te houden dat ik in deze periode mijzelf niet overbelast.

Voordeel van deze app is dat ik elke meting door kan sturen om deze nog nader te analyseren op de computer met aparte software. De Elite HRV app kan ook mooie bestanden door sturen om te analyseren.

Er is veel uit te halen, en het klopt dat 2 metingen nooit hetzelfde zijn. Ga dan uit van de beste, je lichaam is in staat om dit te laten zien. Concentratie heeft een grote invloed op de meting.

28

Re: HRV gebruiken voor training

Heb nu een week gemeten en (het zal nog niet heel veel zeggen) maar heb het gevoel dat de meting goed gaat. Het is inderdaad wel kwestie van even concentreren en rustig ademhalen. Ik ga in ieder geval door met het gebruik om op lange termijn te zien wat de resultaten zijn.

29

Re: HRV gebruiken voor training

Wijnand schreef:

Heb nu een week gemeten en (het zal nog niet heel veel zeggen) maar heb het gevoel dat de meting goed gaat. Het is inderdaad wel kwestie van even concentreren en rustig ademhalen. Ik ga in ieder geval door met het gebruik om op lange termijn te zien wat de resultaten zijn.

Zo heb je gelijk heel duidelijk hoeveel consentratie en rustig ademen invloed hebben op je lichaam en met name je herstelvermogen. Wanneer je er zo duidelijk op let dan is dat mogelijk, wanneer het je moeite kost om de waarde goed te krijgen dan is je lichaam niet meer in staat om tot rust te komen. De vraag is dan natuurlijk hoe vaak op de dag ben je zo rustig.

Zie het als het doen van een wedstrijd, wanneer de omstandigheden niet goed zijn en je haalt geen PR dan zijn er redenen genoeg om te noemen waarom het niet lukte. Wanneer alles goed gaat en je een PR haalt dan is dat een goede weerspiegeling waartoe het lichaam in staat is. Er zijn geen factoren die jouw lichaam beter laten presteren dan waartoe het in staat is.