1

Onderwerp: Vliegen met triathlon fiets

Ik wilde voor het eerst mijn triathlon fiets meenemen op vakantie ipv mijn race fiets. Ik heb een Felt IA. Dat is zo'n ding met een volledig geintegreerd stuur. Het blijkt dat de 2 remkabels dusdanig strak zitten dat het onmogelijk is om het stuur scheef te zetten zonder de remkabels los te maken. Losse remkabels in de veel te ingewikkelde remmen van Felt zijn moeilijk weer vast te maken (als de kabel ontrafelt past die niet meer door het kleine gaatje waar het door moet), dus dan zou ik feitelijk elke keer de remkabels moeten vervangen als ik vlieg, wat niet echt een optie is. Dus ik krijg de fiets niet in de fietskoffer.

Voor de vakantie geen enkel probleem om toch met een race fiets te gaan, maar voor deze zomer staat gepland om met de triathlon fiets naar IM Nice te vliegen en dan moet ik dus toch een oplossing vinden.

Hoe doen jullie dit? Ik ben niet de enige met een lastig te demonteren fiets en toch vliegen mensen constant met hun triathlon fiets. Zijn er hier mensen met ervaring met de Scicon Aerocomfort 3, waar je volgens mij het stuur niet hoeft te demonteren? Of zijn er andere koffers waarbij dit niet hoeft?

2

Re: Vliegen met triathlon fiets

Ik heb dit jaar voor het eerst TT meegenomen op vliegreis. Heb het inpakken gedaan bij mijn plaatselijke speciaalzaak / fietsenwinkel. Zij hebben alles mega goed uitgelegd. Ook over hoe weer in elkaar te zetten, welke volgorde etc. Ben zelf niet echt heel handig, dus dat was perfect. Je kan ook alvast op zoek gaan naar een fietsenmaker op je bestemming en hem vragen om hem daar voor jou in elkaar te zetten.

Er schijnen overigens fietskoffers te zijn waar je je fiets zonder uit elkaar schroeven zo in kan zetten.

3

Re: Vliegen met triathlon fiets

Je kan ook eens kijken naar bedrijven die fietsen vervoeren naar grote evenementen, bijvoorbeeld http://www.bicyclestransport.com/. Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee overigens. Ook zou je kunnen uitzoeken of er andere Nederlanders zijn die ook IM Nice gaan doen en waarbij je wellicht tegen een vergoeding je fiets kan meegeven.

Tenslotte zou je kunnen overwegen om Nice op je racefiets te doen, ik heb deze wedstrijd in 2013 gedaan en denk dat het, afhankelijk van je niveau, bijzonder weinig uitmaakt of je op een TT-fiets op racefiets fietst (maar dat vroeg je niet natuurlijk wink ).

En verder wat elderenbosch zegt, ter plekke in elkaar laten zetten door een fietsenmaker, dat scheelt veel stress.

4

Re: Vliegen met triathlon fiets

Tenslotte zou je kunnen overwegen om Nice op je racefiets te doen, ik heb deze wedstrijd in 2013 gedaan en denk dat het, afhankelijk van je niveau, bijzonder weinig uitmaakt of je op een TT-fiets op racefiets fietst (maar dat vroeg je niet natuurlijk wink ).

Nee, maar ongevraagd advies is altijd welkom smile Is dat vanwege het vele klimmen en het gewicht, of is het ook heel technisch? Ik heb het meer mensen horen zeggen maar ik denk dat ik toch wel 2-3km/h sneller ben op mijn TT fiets en mijn quads meer ontlast voor het lopen. 2km klimmen is best wel wat, maar de laatste 80km downhill / flat zou ik volgens mij vele minuten moeten kunnen terugpakken op een TT bike.

Fietsenmaker is een optie, maar ik denk dat als ik voor een IM net als 1000 andere atleten nog even langs de fietsenmaker moet en daardoor van iemand anders afhankelijk ben, dit bij mij best wel wat stress kan veroorzaken.

Er schijnen overigens fietskoffers te zijn waar je je fiets zonder uit elkaar schroeven zo in kan zetten.

Ik denk dat ik dat maar overweeg.

5

Re: Vliegen met triathlon fiets

Losse remkabel is een paar euro,
Waarom is het geen optie die bij elke keer vliegen te vernieuwen?

6

Re: Vliegen met triathlon fiets

Een druppeltje soldeer op het uiteinde van de kabel?

7

Re: Vliegen met triathlon fiets

roojoo schreef:

Tenslotte zou je kunnen overwegen om Nice op je racefiets te doen, ik heb deze wedstrijd in 2013 gedaan en denk dat het, afhankelijk van je niveau, bijzonder weinig uitmaakt of je op een TT-fiets op racefiets fietst (maar dat vroeg je niet natuurlijk wink ).

Nee, maar ongevraagd advies is altijd welkom smile Is dat vanwege het vele klimmen en het gewicht, of is het ook heel technisch? Ik heb het meer mensen horen zeggen maar ik denk dat ik toch wel 2-3km/h sneller ben op mijn TT fiets en mijn quads meer ontlast voor het lopen. 2km klimmen is best wel wat, maar de laatste 80km downhill / flat zou ik volgens mij vele minuten moeten kunnen terugpakken op een TT bike.

Ik heb mijn verslag er nog eens op nagelezen en destijds vond ik de tijdritfiets aan te bevelen (en die heb ik toen ook gebruikt). Het is 20km naar het klimgedeelte en 20km terug, dus 40km (van de 170, geen 180 daar) waar je echt een voordeel hebt van de tijdritfiets. Zelf klim ik veel liever met mijn racefiets dan met mijn tijdritfiets, maar hoeveel tijd dit scheelt weet ik niet. Wel weet ik dat ik veel liever daal met mijn racefiets aangezien mijn tijdritfiets alleen maar rechtdoor wil en niet geweldig remt. Per saldo maakt het volgens mij niet zo veel uit, ik zou ook nu weer voor de tijdritfiets gaan, maar als dat een stuk lastiger wordt qua meenemen dan mijn racefiets dan zou ik die dus overwegen.

8

Re: Vliegen met triathlon fiets

wilagro schreef:

Losse remkabel is een paar euro,
Waarom is het geen optie die bij elke keer vliegen te vernieuwen?

Misschien is dat een optie. Die paar euro maakt niks uit maar de laatste keer dat ik een kabel probeerde te vervangen duwde ik de behuizing van de kabel los en dan lukt het mte gelemaal niet meer. Gewoon wat meer oefenen daarmee of anders lokale fietsenmakers zoeken.

Maca, ik zal je verslag eens lezen. Staat op dit forum neem ik aan?

9

Re: Vliegen met triathlon fiets

roojoo schreef:

Maca, ik zal je verslag eens lezen. Staat op dit forum neem ik aan?

Nee, hier: http://www.amstelracing.nl/?p=539

10

Re: Vliegen met triathlon fiets

waar zal ik beginnen..
- Ik heb de scicon aerocomfort tri en die is perfect voor mijn triathonfiets (Giant Trinity).  Is (was?) ook vaak in de aanbieding voor 40/50% van de prijs, dus circa EUR 300-350 (nog steeds veel, maar beter dan 600+). Ik hoef alleen voor- en achterwiel eruit te halen (kijk anders even naar willekeurig filmpje erover op youtube).
- Voor de vakantie in Zuid-Frankrijk dit jaar heb ik mijn fiets laten vervoeren door travel-light.nl (ik had geen ruimte in de auto). Geweldige service ! En in vergelijking tot je fiets zelf meenemen in het vliegtuig, absoluut niet duur. Maar moet je nog steeds zelf wel een fietskoffer regelen.
- Ik ga dit jaar ook Ironman Nice doen, en heb Nice ook in 2013 en 2016 gedaan. Beide keren op de racefiets en nu ook weer (NB Maca: het parcours was een paar km langer in 2016; in 2013 was er ivm wegwerkzaamheden een iets korter parcours). Voor zowel  racefiets als triathlonfiets is iets te zeggen; ik zit liever op mijn racefiets en heb ook nog nooit 180km op de Giant gedaan (heb ik pas sinds dit seizoen).

11 Laatst bewerkt door RolandF (23-12-17 00:07:57)

Re: Vliegen met triathlon fiets

Maca944 schreef:

Tenslotte zou je kunnen overwegen om Nice op je racefiets te doen.

Ik dacht: "Ha, eindelijk iemand die hetzelfde denkt als ik, ik zou er op de fiets heen gaan" Maar je bedoelde iets anders... Ik heb eens een trainingsweekend in Spa uitgebreid met een retourtje Amersfoort - Spa - Amersfoort (circa 600km) omdat ik geen geld had voor benzine. 250 EUR om je fiets naar Frankrijk te laten brengen klinkt erg duur!

Maar goed, Nice is dan ook 1400km..

12 Laatst bewerkt door Bas (23-12-17 09:46:05)

Re: Vliegen met triathlon fiets

RolandF schreef:
Maca944 schreef:

Tenslotte zou je kunnen overwegen om Nice op je racefiets te doen.

Ik dacht: "Ha, eindelijk iemand die hetzelfde denkt als ik, ik zou er op de fiets heen gaan" Maar je bedoelde iets anders... Ik heb eens een trainingsweekend in Spa uitgebreid met een retourtje Amersfoort - Spa - Amersfoort (circa 600km) omdat ik geen geld had voor benzine. 250 EUR om je fiets naar Frankrijk te laten brengen klinkt erg duur!

Maar goed, Nice is dan ook 1400km..

voor vervoer door travel-light van mijn fiets afgelopen zomervakantie betaalde ik EUR 160,-. Ze komen de fiets thuis ophalen paar dagen eerder en halen de fiets ook weer op op vakantieadres. Bovendien was het vakantie-afleveradres bij aankomst anders dan het ophaaladres bij vertrek, ook dat is mogelijk. Scheelt een hoop sjouwen en bespaart mogelijk op autohuur (kleinere auto omdat je fiets er niet in hoeft te passen).

13

Re: Vliegen met triathlon fiets

Bas schreef:

waar zal ik beginnen..
- Ik heb de scicon aerocomfort tri en die is perfect voor mijn triathonfiets (Giant Trinity).  Is (was?) ook vaak in de aanbieding voor 40/50% van de prijs, dus circa EUR 300-350 (nog steeds veel, maar beter dan 600+). Ik hoef alleen voor- en achterwiel eruit te halen (kijk anders even naar willekeurig filmpje erover op youtube).
- Voor de vakantie in Zuid-Frankrijk dit jaar heb ik mijn fiets laten vervoeren door travel-light.nl (ik had geen ruimte in de auto). Geweldige service ! En in vergelijking tot je fiets zelf meenemen in het vliegtuig, absoluut niet duur. Maar moet je nog steeds zelf wel een fietskoffer regelen.
- Ik ga dit jaar ook Ironman Nice doen, en heb Nice ook in 2013 en 2016 gedaan. Beide keren op de racefiets en nu ook weer (NB Maca: het parcours was een paar km langer in 2016; in 2013 was er ivm wegwerkzaamheden een iets korter parcours). Voor zowel  racefiets als triathlonfiets is iets te zeggen; ik zit liever op mijn racefiets en heb ook nog nooit 180km op de Giant gedaan (heb ik pas sinds dit seizoen).

Bas, dank voor je bericht. Nog een vraag over de SciCon. Heb je ooit gehad dat de airline lastig doet als je een hele brede fietskoffer in checkt? Ik vlieg transavia en die zeggen op hun site expliciet dat het stuur scheef moet staan. De scicon koffer is ongeveer 2x zo breed en ik zal op die vlucht vast niet de enige zijn met een fiets.

14

Re: Vliegen met triathlon fiets

roojoo schreef:

Bas, dank voor je bericht. Nog een vraag over de SciCon. Heb je ooit gehad dat de airline lastig doet als je een hele brede fietskoffer in checkt? Ik vlieg transavia en die zeggen op hun site expliciet dat het stuur scheef moet staan. De scicon koffer is ongeveer 2x zo breed en ik zal op die vlucht vast niet de enige zijn met een fiets.

Eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit over nagedacht. En heb ook nog nooit gehoord dat daar problemen over gemaakt worden. De scicon is nauwelijks breder dan een 'harde' fietskoffer die ik hiervoor had. Zeker niet '2x zo breed'. En ik laat ook de pedalen gewoon zitten. Waar ik wel ooit gedonder mee heb gehad, is gewicht van het totaal: bij KLM mag dat niet meer zijn dan 23kg, waar je al heel snel aan zit als je wat extra spullen in de fietskoffer doet (ook al is de scicon zelf erg licht). Bij Transavia zit je dan beter, want daar mag het totaal 30kg wegen. (Best bizar verschil, overwegende dat Transavia onderdeel is van KLM.)

15

Re: Vliegen met triathlon fiets

Ok, bedankt allemaal voor de suggesties.

En Maca, interessant verslag.

16

Re: Vliegen met triathlon fiets

Een beetje off-topic misschien maar dan grijpt Wijnand wel in ;-)

Ik ga ook voor het eerst vliegen met fiets (en andere zut). Koffer en zo ga ik huren, so far so good.
Waar ik tegen aan liep is mijn reisverzekering.

Verzekerd is 2500 euro aan bagage, maar dat splitst dan in allerlei categorien op:
telefoons, zonnebrillen, camera's, sieraden etc

fiets valt onder vervoer en dekt max 375 euro?
afschrijving gaat in 6 jaar

kortom ... gevoelsmatig levert dat niet heel veel op

hoe doen de ervaringsdeskundigen dat hier? zijn er aparte verzekenigen voor?
of gaat dit altijd gewoon goed?

thx
D.

17

Re: Vliegen met triathlon fiets

Ik neem de gok.
Geen extra verzekering of wat.
Afgelopen jaar wel 2 vd 4 koffers (huur) beschadigd en dit bleek ook niet verzekerd te zijn. Dat was wel enorm balen.
Maar bevestigd wel dat ik mijn fiets in een koffer stop en niet in zo'n verstevigde tas.

18

Re: Vliegen met triathlon fiets

Ik heb helaas redelijk veel ervaring met schade-claims.

De zogenaamde schade-experts kennen het verschil niet tussen een Popal en een Cervelo P5.

Bij mijn laatste claim (total-loss) zei de experts letterlijk 'ik heb gehoord dat sommige wielen wel 5.000 euro kunnen kosten'. Hij stelde vervolgens een nieuwprijs vast van rond de 2800 EUR voor mijn drie jaar oude Ideal met Mavic Aksium wielen. Ik had deze 2e hands gekocht voor 500 euro en ik had ook slechts 500 euro geclaimd maar ik kreeg toch 1200 uitgekeerd.

Een andere keer had ik ongeveer 1300 euro schade, omdat ik een fototoestel en een laptop in mijn rugtas had zitten. Toen kreeg ik precies 37 euro vergoed omdat ik geen bonnetjes kon overleggen. Zonder bon is een laptop kennelijk niets waard?

Daarnaast heb ik meerdere claims in moeten dienen voor ongevallen met motorfietsen. Hierbij dezelfde ervaring, zeker als het gaat om klassieke(re) modellen, zelfbouw of niet-courante merken.

Het grote probleem is dat het vrij moeilijk / kostbaar is om tegen zo'n 'expert' in te gaan. Als je zelfstandig een rapport laat opstellen ben je al gauw een paar honderd euro verder en is succes niet verzekerd (pun intended)

Mijn mening is dus: Als de claim nog steeds een gok blijft, kan je net zo goed het risico zelf dragen. Als het risico te groot is om te dragen, zorg dan VOORAF dat je de waarde kan aantonen.