1

Onderwerp: Almere Challenge 2018

In het thema "de uitdaging" heb ik me ingeschreven voor de halve van Almere, 2018. Tot nu toe alleen 1/8e's en een enkele 1/4 gedaan. Wat een toffe sport is het...

Sprint is heerlijk: kort, knallen. En volgend jaar dan dus een langere afstand. Zeer benieuwd hoe het gaat zijn. M'n eerste/enige kwart ging in ong. 2.15, dus als ik uiterlijk rond 5.45 finish op de halve, moet het mooi zijn. Zwemmen is mager... genoeg trainen. Fietsen gaat goed, en lopen ook wel.

2

Re: Almere Challenge 2018

Hoe kom je aan je tijd van 5.45?
Hou er rekening mee dat de wissels in Almere zo 7-8 min kunnen duren. Het water uit, eind rennen naar je tasje met zooi, omkleden, alles wat uit is in de tas, terughangen, naar je fiets, groot p.f. doorrennen... je bent t zo kwijt. Niet te vergelijken met een kwart of sprintwedstrijd, waar dit veel compacter is.

Maar ik ben ook benieuwd naar je tijden per onderdeel. Voor zover je er nu al wat over kunt zeggen... een beetje pittig weer en je race duurt zomaar een half uur langer.

Desalniettemin: mooi doel!
Ik doe hem in 2018 voor de 2e keer...

3

Re: Almere Challenge 2018

Ik heb in Almere een keer de relay gedaan, is dat eigenlijk hetzelfde p.f. als bij de reguliere afstanden?

4

Re: Almere Challenge 2018

Ik hab een beetje dezelfde achtergrond als jou voor mijn eerste halve. Paar sprints, paar kwart/olympische. Kwart en olympische gingen tussen de 2:25 en 2:47 (nooit een makkelijke vlakke, 2:47 meette ik ruim 2km op een ruwe zeezwem, 4x moeten stoppen voor verkeer tijdens fietsen en 2 dagen na de wedstrijd werd ik ziek), halve ging in 5:21 (fietsen paar km korter dan 90, lopen halve km korter dan 21). Maar op een snel parkoers lijkt me dat je sneller zou moeten kunnen dan 5:45.
Overigens vond ik de halve 'makkelijker' dan een sprint. Bij een sprint is het constant in het rood, bij een olympische bijna constant tegen het rood aan, bij een halve voelde het veel meer gecontroleerd (tot de laatste paar km lopen), en ergens voelde dat makkelijker eigenlijk.

5

Re: Almere Challenge 2018

RolandF schreef:

Ik heb in Almere een keer de relay gedaan, is dat eigenlijk hetzelfde p.f. als bij de reguliere afstanden?

Heb je de family of buisness relay gedaan?
Of de hele triathlon als trio?
In het eerste geval: nee, veel compacter, het is ook de dag na de hele en halve.

6

Re: Almere Challenge 2018

Hedcandy schreef:
RolandF schreef:

Ik heb in Almere een keer de relay gedaan, is dat eigenlijk hetzelfde p.f. als bij de reguliere afstanden?

Heb je de family of buisness relay gedaan?
Of de hele triathlon als trio?
In het eerste geval: nee, veel compacter, het is ook de dag na de hele en halve.

Business Relay, ik vond het idee wel aardig maar stom duur voor zo'n korte afstand.

7

Re: Almere Challenge 2018

Hedcandy schreef:

Hoe kom je aan je tijd van 5.45?
Hou er rekening mee dat de wissels in Almere zo 7-8 min kunnen duren. Het water uit, eind rennen naar je tasje met zooi, omkleden, alles wat uit is in de tas, terughangen, naar je fiets, groot p.f. doorrennen... je bent t zo kwijt. Niet te vergelijken met een kwart of sprintwedstrijd, waar dit veel compacter is.

Maar ik ben ook benieuwd naar je tijden per onderdeel. Voor zover je er nu al wat over kunt zeggen... een beetje pittig weer en je race duurt zomaar een half uur langer.

Desalniettemin: mooi doel!
Ik doe hem in 2018 voor de 2e keer...

Dank voor je info over de wissels. Dat wist ik nog niet... wink ik ging uit van 'normale' wisseltijden op een 1/8 of 1/4. Maar goed, hoe ik er aan kom: het is natuurlijk deels een gok, op basis van m'n 1/8e en 1/4e tijden + verval. Een 1/8e lukt in ong. 1:06/07 en de enige 1/4 kwam uit op 2:15 ong.

Dan de berekening voor de halve:

Zwemmen is m'n slechtste onderdeel, daarmee gok ik op max. 50 minuten (ja, langzaam, ik weet het wink)
Fietsen zou wellicht in 2 uur en 50/55 minuten moeten kunnen
en lopen reken ik met 2 uur.
En dan uiteraard de wissels nog. Met deze berekening kom ik idd iets boven 5,75 uur uit. Maar wie weet, zit er nog wat positieve marge op de afzonderlijke onderdelen. Nogmaals, blijft een gok natuurlijk.

Ik ga sowieso veel plezier hebben en er alles uit halen wat er in zit wink

8

Re: Almere Challenge 2018

MontanaMan schreef:

Ik hab een beetje dezelfde achtergrond als jou voor mijn eerste halve. Paar sprints, paar kwart/olympische. Kwart en olympische gingen tussen de 2:25 en 2:47 (nooit een makkelijke vlakke, 2:47 meette ik ruim 2km op een ruwe zeezwem, 4x moeten stoppen voor verkeer tijdens fietsen en 2 dagen na de wedstrijd werd ik ziek), halve ging in 5:21 (fietsen paar km korter dan 90, lopen halve km korter dan 21). Maar op een snel parkoers lijkt me dat je sneller zou moeten kunnen dan 5:45.
Overigens vond ik de halve 'makkelijker' dan een sprint. Bij een sprint is het constant in het rood, bij een olympische bijna constant tegen het rood aan, bij een halve voelde het veel meer gecontroleerd (tot de laatste paar km lopen), en ergens voelde dat makkelijker eigenlijk.

Leuk om te lezen. Ik ben ook erg benieuwd hoe zo'n lange afstand bevalt: het is inderdaad 'in het rood' vs. 'dieselen'. Ik heb er gewoon nog geen ervaring mee (buiten 1 marathon, die me overigens totaal niet tegenviel).

9

Re: Almere Challenge 2018

Je hebt nog veel tijd om te trainen en jezelf te verbeteren dus. Dus de tijden van voorheen daar zou ik niet te veel naar kijken.

10

Re: Almere Challenge 2018

Wat mij uiteindelijk veel vertrouwen gaf waren twee lange trainingen 2 weken en 1 week voor mijn halve. 2 Weken ervoor 3u gefietst waarvan laatste 2u op wedstrijdintensiteit (hartslag) en direcht erna 15km lopen, waarvan eerste 10k op wedstrijd intensiteit (hartslag). Een week vantevoren hetzelfde gedaan alleen toen maar 10k gelopen (laatste 5k rustig). Hierdoor goed kunnen oefenen met voeding (op de fiets elke 15 min een hapje van een reep, tijdens lopen elke 5k een gel). Die trainingen waren vooral om de voeding te testen, maar waren ook een enorme vertrouwensboost (zwemmen heb ik nooit echt een probleem mee).

11

Re: Almere Challenge 2018

Nou daar gaan we dan....nog 1,5 week en dan mijn eerste volledige triathlon.

Vorig jaar heb ik de halve in Almere gedaan dus qua parcours en sfeer weet ik een beetje wat ik kan verwachten. Het lichaam is heel gebleven in de trainingen dus dat is positief, maar dat het een helle tocht gaat worden is me inmiddels wel duidelijk.

Op basis van de trainingen kom ik op een voorspelling van rond 1:15 uur zwemmen, iets onder de 6 uur fietsen en dan de marathon....tja hoe lang zou je er kruipend over doen?

12

Re: Almere Challenge 2018

Succes! Zet 'm op.

13

Re: Almere Challenge 2018

stjames schreef:

en dan de marathon....tja hoe lang zou je er kruipend over doen?

Stukjes heel rustig hardlopen met tussendoor wandelen 5.5 uur?

14 Laatst bewerkt door Macer (03-09-18 11:15:23)

Re: Almere Challenge 2018

Ik start zaterdag voor de tweede keer op de halve in Almere..  (BIB 2839)

Vorig jaar gefinisht in 05:25 inclusief een lekke band van een kwartier..
In Nieuwkoop had ik op de halve 05:07, maar Almere is iets langer fietsen, maar liep ik heel slecht.

Het grote doel ik onder de 5 uur, maar ik vermoed dat dit nog even te veel gevraagd is.
Dus onder de 05:05 zou mooi zijn.

@stjames... Succes... Mocht ik je zien roep ik je weer een stukje verder.. Wat is je nummer?

15

Re: Almere Challenge 2018

stjames schreef:

Nou daar gaan we dan....nog 1,5 week en dan mijn eerste volledige triathlon.

Vorig jaar heb ik de halve in Almere gedaan dus qua parcours en sfeer weet ik een beetje wat ik kan verwachten. Het lichaam is heel gebleven in de trainingen dus dat is positief, maar dat het een helle tocht gaat worden is me inmiddels wel duidelijk.

Op basis van de trainingen kom ik op een voorspelling van rond 1:15 uur zwemmen, iets onder de 6 uur fietsen en dan de marathon....tja hoe lang zou je er kruipend over doen?

Rustig beginnen met lopen zodat je zolang mogelijk kunt blijven hardlopen. Elke aid station snel doorwandelen, ook al kun je voor je gevoel nog makkelijk hardlopen. Succes!

16

Re: Almere Challenge 2018

Ik start zaterdag voor de 2e keer op de halve. In 2016 finishte ik in 5.17. Aangezien ik onderweg wat oponthoud ivm fietspech had en na een dramatisch loop/ wandelonderdeel finishte was bij het vaststellen van de doelen in de voorbereiding  een sub 5 in beeld. Inmiddels zijn we een paar dagen voor de start en de doelen zijn helaas bijgesteld. Een verhuizing in het voorjaar, weinig trainingsuren in de zomer en een klein virusje de afgelopen dagen hebben de twijfel om überhaupt nog te starten versterkt. Maar ik ga gewoon starten en zie wel waar ik eindig. Geen ambities qua tijden, al is er een klein wonder nodig wil ik die sub 5 halen. Op een normale manier finishen wordt het doel!

17

Re: Almere Challenge 2018

Dank voor de aanmoedigingen en de adviezen. We gaan ervoor. Jullie ook succes allemaal.

Ik ben trouwens nr. 450

18

Re: Almere Challenge 2018

De weersvoorspellingen worden er richting zaterdag niet beter op... Inmiddels staat er ook regen op de planning inclusief een flinke wind.

19

Re: Almere Challenge 2018

Macer schreef:

De weersvoorspellingen worden er richting zaterdag niet beter op... Inmiddels staat er ook regen op de planning inclusief een flinke wind.

Hier zat ik ook al naar te kijken ja. Jammer, maar so be it. Heb er geen invloed op dus we zien wel hoe het zaterdag gaat zijn.

Enige pluspuntje dat ik zie is dat de windrichting volgens mij redelijk in de rug staat op het lange rechte stuk op de dijk smile

20

Re: Almere Challenge 2018

Op de dijk mee, maar onderschat het stuk door de polder niet.. :-)

21

Re: Almere Challenge 2018

Macer schreef:

Op de dijk mee, maar onderschat het stuk door de polder niet.. :-)

Ik onderschat niks, maar probeer op de positieve dingen te focussen wink

22 Laatst bewerkt door elderenbosch (04-09-18 14:29:28)

Re: Almere Challenge 2018

Macer schreef:

De weersvoorspellingen worden er richting zaterdag niet beter op... Inmiddels staat er ook regen op de planning inclusief een flinke wind.

Dan heb ik zondag in Zuid-Afrika (IM 70.3 WC) lekker kunnen oefenen, ook regen en wind. Zaterdag doe ik denk ik toch ook mee op de halve in Almere.

23

Re: Almere Challenge 2018

VDH schreef:

In 2016 finishte ik in 5.17... oponthoud ivm fietspech had en na een dramatisch loop/ wandelonderdeel finishte ... Op een normale manier finishen wordt het doel!

Ga ervoor!
Met al dat..... tóch 5.17, netjes hoor. Doe ik je helemaal fit en geen enkele oponthoud nog niet na!

24

Re: Almere Challenge 2018

Macer schreef:

Op de dijk mee, maar onderschat het stuk door de polder niet.. :-)

Ik heb de wind idd liever andersom!

25

Re: Almere Challenge 2018

elderenbosch schreef:
Macer schreef:

De weersvoorspellingen worden er richting zaterdag niet beter op... Inmiddels staat er ook regen op de planning inclusief een flinke wind.

Dan heb ik zondag in Zuid-Afrika (IM 70.3 WC) lekker kunnen oefenen, ook regen en wind. Zaterdag doe ik denk ik toch ook mee op de halve in Almere.

Heb nog aan je gedacht zondag want je ontbrak in Weesp, de sfeer daar was weer als vanouds (doe volgend jaar ook weer mee) Benieuwd hoe het je is vergaan in Z Afrika!
En alvast succes zaterdag...