1

Onderwerp: De "grote" stap naar dit forum

Hallo atleten,

Na een periode passief volgen, ga ik me nu maar actief mengen in dit forum. Leuk!

Ik ben al jaren aan het zwemmen, fietsen en rennen. Ik heb 10 IronMan 70.3 achter de rug (2 per jaar) en dit jaar de Halve van Almere gedaan. Het combineren met een drukke baan, twee kinderen en een lieve vrouw (+sociale netwerk) blijft mijn uitdaging. Gezien de flexibiliteit die ik nodig heb, vind ik ook geen match met een vereniging. Dat is eigenlijk wel jammer. Daarnaast zie ik nu ik 35 jaar ben dat het voorkomen van blessures e.d. uitdagender wordt.

Toch gaat het goed. In 2017 jaar een dochter erbij en 4 triatlons. Ik zit dan in de top 20-30% en soms top 10%. Een prima amateur....

Mijn eerste vraag staat al op het forum en ik zal mij vanaf nu gaan mengen in de discussies rondom: training, voeding, materiaal.

Vriendelijke groet,
Frans-Willem

2

Re: De "grote" stap naar dit forum

Frans-Willem welkom! Ik heb ook flexibiliteit nodig bij het trainen, de uren vinden lukt wel maar ze zijn niet elke week hetzelfde. Mijn kinderen zijn al wat ouder en dat maakt het wel iets makkelijker.

Heb je al plannen voor 2018?

Veel succes, Maarten

3

Re: De "grote" stap naar dit forum

Welkom! Ook ik herken dat wel, hoor, van die behoefte aan flexibiliteit en dat dat het lastig maakt om bij een vereniging te trainen. Bij mij zijn geen twee werkweken hetzelfde en ik plan mijn sporten eromheen (nouja, in het seizoen ook wel eens omgekeerd, dus dat ik mijn werk om het sporten plan - ben eigen baas). 

Blessuretoename is geen noodlot, hoor, als je ouder wordt. Maar je moet misschien wel met wat meer beleid trainen ja.

Groet,

Louise

4

Re: De "grote" stap naar dit forum

Welkom ook!

Wauw, je hebt al een mooi palmares.

Saai, maar "herkenbaar": 2 kids, vrouw, baan, vrienden, nevenwerkzaamheden en sporten (eigenlijk in iets andere volgorde wink).

Mijn 'mazzel': ik kan naar m'n werk fietsen. 's ochtends in gewone kleding, en dan fietskleding meenemen. Voor de terugweg omkleden en dan een kleine 20km naar huis. Niet ver, maar toch effectief. En met de kortste route kan het ook lopend: zo'n 14km. Ook effectief en efficiënt. In de winter 'doorrijden' met Zwift en dan hoeven we 'alleen' zwemmen nog. Da's mijn zwakste onderdeel. Een cursus heeft een aardige basis gegeven.

Almere 2018 wordt m'n eerste 'halve'. Spannend.

Veel plezier!

5

Re: De "grote" stap naar dit forum

Jan-Willem, van harte welkom hier!

Klinkt als mijn tweelingbroers: 2 kids op drie scholen en de enige manier om aan trainingsuren te komen is het hele jaar doorfietsen. Gelukkig wel met een douche op het werk, ik doe met veel plezier minstens 10.000 woonwerk-kilometers per jaar. Vereniging past niet maar zit ik ook niet echt op te wachten. Vorige week voor het eerst een 'zwemles' gedaan... en dit jaar mijn eerste hele in Almere, althans dat is het doel!

6

Re: De "grote" stap naar dit forum

Welkom. Hier ook hetzelfde verhaal: twee kids, job, etc. Met name mijn vrienden die niet veel sporten zie ik steeds minder. Maar overall heb ik meer energie voor de rest.

Blessure leed, ik ben 40, is niet het grootste probleem. Goed herstellen icm weinig slaap door kids en werk etc is wel een issue.

Succes met je doelen bereiken. Er is nog heel veel mogelijk op jouw jonge leeftijd!! Enjoy

-- M

7 Laatst bewerkt door oosterveld_m (29-12-17 13:11:27)

Re: De "grote" stap naar dit forum

Hi All,

Fietsen en hardlopen zijn al jaren grote passies. Tentje achterop en maar rondjes draaien met de voeten.. heerlijk.  En met kinderen is het makkelijk even de hardloopschoenen aan te doen en een uurtje los te gaan. Mijn kinderen zijn inmiddels iets ouder, net voortgezet onderwijs. (ik ben 44) De vrijheid en flexibiliteit keert weer terug en je hoeft niet overal meer mee naartoe... Tijd over dus... en dan? Triathlon! Ik wordt hierbij geïnspireerd door een vriend in Japan die al jaren met Iron mans bezig is. Gestimuleerd en gefrustreerd.. Loop ik een keer ver en een goed tijd... Heeft hij het het dubbele gelopen in een sneller tempo.. ;-)

Begin 2017 ben ik aan mijn schouder geopereerd ivm regelmatige schouderluxaties. Daarna heb ik anders moeten leren zwemmen. Niet meer gericht op de stabiliteit van de schouder, maar op het zwemmen zelf.

Voor fietsen en hardlopen maak ik me geen zorgen, maar waar ik eerst moest zwemmen om mijn schouder te beschermen, zwem ik nu om de techniek beter onder de knie te krijgen en sneller te gaan. Dit lijkt aardig te lukken. De afstand is geen issue, ik zwem met gemak 2600 meter weg. Om de techniek beter te krijgen heb ik Total Immersion bestudeerd. Handige tips en goede uitleg. Nu zit mijn tijd op 2.30 per 100 meter en 14 slagen per 25 meter volgens de smartwatch, maar ik lijk maar niet sneller te kunnen worden.

Wanneer ik google op deze tijden krijg ik de indruk dat dit hier zeker nog winst te behalen moet zijn, maar hoe? Wanneer ik nu bij een vereniging aansluit vraag ik me af of ik dan niet het achterblijvertje wordt bij het zwemmen. Ik zit te denken aan een coach die me hierin even verder op weg zou kunnen helpen.

Weet iemand een geschikte coach in omgeving Groningen?

Met vriendelijke groet,

Michel

8 Laatst bewerkt door RolandF (29-12-17 22:20:54)

Re: De "grote" stap naar dit forum

oosterveld_m schreef:

Nu zit mijn tijd op 2.30 per 100 meter en 14 slagen per 25 meter volgens de smartwatch, maar ik lijk maar niet sneller te kunnen worden.

Wanneer ik google op deze tijden krijg ik de indruk dat dit hier zeker nog winst te behalen moet zijn, maar hoe? Wanneer ik nu bij een vereniging aansluit vraag ik me af of ik dan niet het achterblijvertje wordt bij het zwemmen. Ik zit te denken aan een coach die me hierin even verder op weg zou kunnen helpen.

Hoi Michel,

Welkom op het forum en veel succes!

Ik kan je niet adviseren over het zwemmen, heb daar veel te weinig verstand van. Ik was alleen stomverbaasd, als ronduit slechte zwemmer heb ik 61 slagen nodig voor 50 meter bij een tempo van 2:20 per 100 meter (ik hou dat ongeveer 2 km vol). Oftewel: iets sneller maar nog steeds langzaam maar omgerekend TWEE keer zoveel slagen?!? Of tel je alleen de slagen van 1 hand?

9

Re: De "grote" stap naar dit forum

oosterveld_m schreef:

Voor fietsen en hardlopen maak ik me geen zorgen, maar waar ik eerst moest zwemmen om mijn schouder te beschermen, zwem ik nu om de techniek beter onder de knie te krijgen en sneller te gaan. Dit lijkt aardig te lukken. De afstand is geen issue, ik zwem met gemak 2600 meter weg. Om de techniek beter te krijgen heb ik Total Immersion bestudeerd. Handige tips en goede uitleg. Nu zit mijn tijd op 2.30 per 100 meter en 14 slagen per 25 meter volgens de smartwatch, maar ik lijk maar niet sneller te kunnen worden.

Wanneer ik google op deze tijden krijg ik de indruk dat dit hier zeker nog winst te behalen moet zijn, maar hoe?

Ik mag mezelf zeker geen zwemdeskundige noemen... wink maar ik heb de indruk dat 14 slagen op 25 meter echt ontzettend weinig is. Kan je eens uitzoeken of je bijv. 20 kunt halen? Of begin met 16/17... dus gewoon je frequentie verhogen: als je techniek 'snor' zit, zou dat meer snelheid moeten opleveren?

Kenners moeten me corrigeren als ik mis zit...

10

Re: De "grote" stap naar dit forum

2.30 op 100m met 14 slagen op 25m is idd raar. Is het niet 14x2 dat je 28 slagen hebt op 25m?

11 Laatst bewerkt door oosterveld_m (30-12-17 11:44:07)

Re: De "grote" stap naar dit forum

Hoi hoi,

Zo lees je dat ik inderdaad een beginnen erheen. 14 slagen is wat het horloge (Garmin) aangeeft. Zou keer 2 moeten, maar zou het horloge of de Garmin website hier al geen rekening mee houden?

Ik kan inderdaad het tempo wel verhogen, ik heb zo gefocust op techniek dat daar nog best veel ruimte zit. Zal het eens proberen en kom er op terug..

Gisteren aan het einde van de dag 60 km gefietst met mijn meissie... Gevoelstemperatuur was -1, windy en een heleboel regen... brrrrrrr. Ook daar was de snelheid dus ver te zoeken, maar ook wel weer een mooie ervaring. ;-)

Dank jullie voor het meedenken in elk geval. En elke tip blijft welkom !

Cheers !

Michel

12

Re: De "grote" stap naar dit forum

Het tempo verhogen of het ritme verhogen? Als het echt 14 slagen totaal per 25m zijn (7 per arm) dan doe je met 2:30 per 100 m ongeveer 1 slag per 2,5-3 sec, dat is 20-25 slagen/minuut, dat is extreem laag. Dat staat niet eens op dit diagram: http://www.swimsmooth.com/slowsr.html.

Zelfs met 28 slagen is je stroke rate nog vrij laag (40-50 slagen/minuut). Verder is hoogstwaarschijnlijk je voortstuwing per slag vrij laag en wekt de ligging van je lichaam in het water relatief veel weerstand op. Hoe het snelst vooruitgang te boeken is niet te zeggen zonder je te zien zwemmen. Er zijn regelmatig borstcrawlcursussen voor alle niveaus over het hele land geloof ik, of doe een introductie zwemtraining bij een zwem of triathlon-club in de buurt. Met 2:30/100m is er zeker nog vooruitgang te boeken!

13

Re: De "grote" stap naar dit forum

Ik heb al vaker van die slaglengte / slagfrequentie tabellen gezien maar ik vind het altijd een beetje frustrerend dat ze niet verder dan 2:00 of 2:10 gaan, terwijl er legio zwemmers zijn die langzamer zwemmen. Mijn PR op 1000M is 20:41, maar vrijwel altijd zwem ik langzamer dan 2:15/100m. En dan hoor je er kennelijk gewoon niet bij? Nou, dat is niet erg motiverend.

14

Re: De "grote" stap naar dit forum

Als je die grafiek ziet zie je dat die aan de linkerkant vrijwel helemaal afvlakt en de goeie frequentie tussen de 50 en 60 blijft liggen. Overigens denk ik meer dat die grafiek niet verder doorloopt omdat mensen die langzamer zwemmer misschien beter eerst aan andere dingen kunnen werken dan aan slagfrequentie. Aan techniek en houding werken met een slagfrequentie die je goed vol kunt houden, eerst daarmee snelheid winnen, vervolgens pas aan slagfrequentie denken (tenzij je slagfrequentie juist de grootste negatieve invloed op je snelheid heeft maar dat is maar zelden het geval volgens mij).