1

Onderwerp: Duurloopmisverstand van Klaas Lok

Ik heb het boekje Het duurloopmisverstand van Klaas Lok gelezen. Op dit forum heb ik al een paar mensen over deze methode gehoord en iedereen is positief. Ik wil ook gaan beginnen met deze trainingsmethode maar vraag me toch af hoe het zich verhoudt tot de triathlon. Heb je er ook voordeel van nadat je gefietst hebt of kom je dan toch te kort omdat er heel weinig duurwerk gedaan wordt en de intensiteit van de interval trainingen lager ligt dan de meeste mensen gewend zijn. Heeft er een triathleet ervaring met een snellere looptijd nadat er via deze methode getraind is? En hoelang is er getraind voordat de methode vruchten af ging werpen??
Ik ben benieuwd!!

2

Re: Duurloopmisverstand van Klaas Lok

Voordat ik met triatlon begon trainde ik al met de Verheulmethode en heb daar goede ervaringen mee!
Vergeet niet dat wedstrijden onderdeel van deze methode zijn, hierbij is de intensiteit wel hoog!
Sinds ik (opnieuw) aan triatlon doe (nu zo'n 2 jaar) heb ik me minder op het hardlopen geconcentreerd en meer op fietsen en zwemmen.
Ik ben sinds januari ook nog eens overgestapt op de Pose looptechniek en wil deze winter het hardlopen weer es serieus onder handen nemen en daar hoort  Verheul zeker bij. Mijn ervaring is dat je er sneller van wordt. In welk tijdsbestek? moeilijk te zeggen, je moet er wel een paar maanden, zeg half jaar zeker voor uittrekken om resultaat te zien. Echt, kracht en souplesse zijn veel belangrijker dan duurvermogen, de meeste triatleten hebben toch al duurvermogen zat in huis.

><> swim-bike-run <><

3

Re: Duurloopmisverstand van Klaas Lok

Ik denk dat deze methode juist voor triatleten interessant is omdat je door de 3 onderdelen al veel omvang maakt. Ik heb na een maand of 4 met deze methode trainen ineens meer als een minuut van mijn 10km tijd afgehaald. Terwijl ik minder ben gaan lopen. Dat heeft weer een positeif effect gehad op mijn veel voorkomende blessures.

4

Re: Duurloopmisverstand van Klaas Lok

dank voor de antwoorden!
Hoe trainde jullie vóórdat jullie de souplesse methode gingen doen? En doen jullie ook veel gymnastiek oefeningen want ik begreep dat dat eigenlijk bij de Verheul methode hoort maar dat het niet in het boekje vermeld staat

5

Re: Duurloopmisverstand van Klaas Lok

Voor de souplesse methode: harde intervals en lange duurlopen. Daarna 200/400/1000 mtr. intervals en 100mtr. sprints. Naar een marathon toe ook 2000 en 3000 mtr. tempo's en lange duurlopen met tempoversnellinen (elke 10 min. 1 min. tempo) afwisselend om de week. Maar toen deed ik nog niet aan triatlon.
Sinds Pose doe ik veel oefeningen "Pose-drills" voor kracht en flexibiliteit en minder km's maken.
PS vrijdag en zaterdag voor de marathon van Amsterdam (13/14 okt) schijnt dr. Romanov itself enkele 20 min. durende presentaties te houden tijdens de marathonbeurs.

><> swim-bike-run <><