1

Onderwerp: Verzekering fiets(en)?

Wellicht al ergens gevraagd, maar kon via de search in ieder geval geen actueel topic vinden.

Ik ben twee jaar geleden begonnen met triathlons en heb inmiddels twee goede fietsen (TT en Toer). Ik fiets ook steeds meer en een ongeluk zit in een klein hoekje, zeker met carbon. Nu zou ik beiden fietsen toch op enige wijze graag verzekeren. Ik kom er alleen niet helemaal uit wat de beste oplossing is. Voor 'gewoon' trainen zijn er wel wat oplossingen, zeker met anti-diefstal er bij. Prijsverschil is vrij groot en verschil in voorwaarden idem dito.

Voor wedstrijden (ik doe vooral 1/8ste en kwart) heb ik geen idee. Ik maak nu altijd gebruik van een NTB dag-licentie, maar dat dekt volgens mij niets. Voor wedstrijden of trainingen in het buitenland kijk ik weer wat kritischer naar de reisverzekering, want dat lijkt door niets gedekt te worden.

Ik ben op dit moment geen lid van de NTB, KNWU, of iets soortgelijks en vraag mij af wat de "beste" keuze is. Simpelweg afweging tussen dekking en prijs. Het liefst voor trainingen en wedstrijden.

2

Re: Verzekering fiets(en)?

Heel kort door de bocht, er zijn volgens mij maar een paar opties.

1: je fiets(en) rechtstreeks verzekeren tegen diefstal en schade bij een partij als unigarant, dan betaal je een behoorlijke jaarpremie, maar kan je volgens mij zelf samenstellen wat je wil, en evt extra wil verzekeren.

2: Lid worden van NTFU, daar zit een standaard verzekering aan vast die schades aan materiaal vergoed op basis van dagwaarde tot een bedrag van 1000 euro, met een eigen risico van ik meen 100 euro. De 1000 euro geld voor al je fietsen en je kunt dit bedrag, tegen het betalen van een extra premie verhogen.
Een NTFU basislidmaatschap kost ca 45 euro meen ik. Een aanvullende schadeverzekering tot iets van 2500 kost je nog eens 40 of 50 euro per jaar extra.

Maar!!! in principe zijn dit alleen verzekeringen die schades vergoeden die je oploopt in trainingen/ in trainingswedstrijden. Deelname aan wedstrijden is een verhoogd risico en wordt bij de meeste verzekeraars uitgesloten. Je kunt je afvragen wat het verschil is tussen wedstrijd en trainingswedstrijd.

Indien er schade is ontstaan door toedoen van een tegenpartij is het denk ik meest voor de hand liggend om de schade bij de tegenpartij te verhalen. Al zal ook hierbij het wedstrijdelement een rol spelen in hoeverre dit een haalbare zaak oplevert.

KNWU en NTB bieden bij hun lidmaatschap standaard alleen dekking tegen letselschade, materiaal is niet verzekerd bij deze partijen. Mogelijk zijn de details iets anders, maar dit zijn wel zo'n beetje de mogelijkheden.

3

Re: Verzekering fiets(en)?

Dank voor je reactie!

Jammer dat er niets lijkt te zijn voor wedstrijden. Dat is juist waar je gas geeft. Ik ga mij in ieder geval aansluiten bij NTFU. 1000 euro dekt niet alles, maar dekt in ieder geval het grootste leed. Ik zal even kijken of ik per fiets een lidmaatschap moet afsluiten. Zou een beetje krom zijn, want je kunt er maar op één tegelijkertijd fietsen natuurlijk.