1

Onderwerp: Buus

Hallo, ik ben Guus, 28 jaar en heb jaren weinig met sport gedaan.
Ja, behalve sport kijken dan, dat Ik volgens mijn vriendin tot een kunst heb verheven.

Wat doe je hier dan? Zie ik jullie denken. Tja, tot voor kort was ik dus een rokende kroegganger die weinig bezig was met zijn gezondheid. Alhoewel ik sporten nooit vervelend heb gevonden heb ik het dus jaren weinig gedaan.

Na een gezondheid technisch slecht 2017  (Bechterew en teelbalkanker) ben ik gestopt met roken en geminderd met drinken. De verveling sloeg echter toe. Waar ik normaal gesproken met maten een biertje ging doen zat ik nu op de bank nóg een keer het aanbod van Netflix door te kijken om wederom tot de conclusie te komen dat ik alles van enige interesse al wel had bekeken.

Een kleine twee maanden geleden vertelden twee vrienden van mij dat zij zowaar mee zouden gaan doen aan de plaatselijke 1/8e. Een dag later lag ik in het zwembad, een week later had ik hardloopschoenen en een maand later een fiets (en geen geld meer wink )

Ik ben begonnen met de achterliggende gedachte dat ik de motivatie misschien niet vol zou houden oid, voorlopig gelukkig nog niets van dat alles, in tegendeel.

Ik sport nu 5 a 7 dagen in de week en vind het heerlijk. Momenteel ben ik al een week ziek en merk gewoon dat ik gefrustreerd raak dat ik er niet op uit kan. Misschien dat dat ook wel meespeelt bij mijn aanmelding hier, dat ik ondanks de ziekte toch met de sport bezig wil blijven.

Ik weet ondertussen wel dat ik niet over het meest fortuinlijke lichaam beschik en weet ondertussen wat voor negatieve dingen er uit mijn lichaam te halen zijn. Ik heb echter nog nooit gekeken wat voor positieve dingen er allemaal uit mijn lichaam te halen zijn, dat is een extra drijfveer.

Oké, het zwemmen dan. Gaat verrassend goed en vind ik misschien ook wel het fijnste onderdeel. Borstcrawlen is geen probleem en de 500m laatst een keer getimed in 8:35, met overschot. Zit nog rek op. Ohja en kan niet wachten totdat ik buiten aan de gang kan. Heb alvast voor een prikkie een wetsuit gekocht, online, op hoop van zege, maar helaas heb ik het budget niet voor pakken op testdagen enzo.

Fietsen, in het verleden wel gedaan. Nu dagelijks woon/werk verkeer 10 heen 10 terug. Nog niet echt begonnen met dit onderdeel te trainen, hopelijk vanaf komend weekend. Zou me wel goed moeten liggen en wil in jullie zeker wel 33km/h kunnen rijden.

Lopen/ploeteren. Niet mijn onderdeel. Ben heel rustig begonnen met een startersschema, al lijkt mijn lichaam zelfs daar al moeite mee te hebben. Achillespees is lichtjes aan het zeuren dus eerst maar eens naar de fysio voordat we daar verder mee gaan. Had voor een losse loop eind maart een streefdoel van 26 minuten over 5km, maar dat gaat hem waarschijnlijk niet worden. Doel nu is om blessurevrij te leren lopen.

Heb begin Juli dus de plaatselijke 1/8ste, waar ik ook wel een, voor mij, goede tijd wil neerzetten, sowieso onder 1:20. Heb me ook ingeschreven voor een 1/8 in Juni, ga daar niet heen met een ander doel dan kennis maken met de sport. Hoop in het najaar misschien nog een 1/4e te kunnen doen, of anders nog een paar 1/8e.

Verhaal is weer veel langer geworden dan ik had bedacht wink.

2

Re: Buus

Hoi Guus,

Welkom! Je enthousiasme is gewoon aanstekelijk!

Het is inderdaad heel normaal dat als je eenmaal aan een stevige trainingsweek gaat wennen, dat je van stilzitten wat nerveus kan worden. Dat is een kwestie van dopamine-verslaving.  wink


Houdt het plezier erin door voorzichtig te blijven met lopen. Je conditie zal op jouw leeftijd in een paar weken met enorme sprongen vooruit maar je gewrichten / pezen etc. hebben wel degelijk maanden nodig om die hoge belasting goed aan te kunnen.

En wat een geweldige zwemtijd, daar heb je kennelijk echt aanleg voor!

Groet,
Roland

3

Re: Buus

Buus schreef:

Hallo, ik ben Guus, 28 jaar en heb jaren weinig met sport gedaan.
Ja, behalve sport kijken dan, dat Ik volgens mijn vriendin tot een kunst heb verheven.

Wat doe je hier dan? Zie ik jullie denken. Tja, tot voor kort was ik dus een rokende kroegganger die weinig bezig was met zijn gezondheid. Alhoewel ik sporten nooit vervelend heb gevonden heb ik het dus jaren weinig gedaan.

Na een gezondheid technisch slecht 2017  (Bechterew en teelbalkanker) ben ik gestopt met roken en geminderd met drinken. De verveling sloeg echter toe. Waar ik normaal gesproken met maten een biertje ging doen zat ik nu op de bank nóg een keer het aanbod van Netflix door te kijken om wederom tot de conclusie te komen dat ik alles van enige interesse al wel had bekeken.

Een kleine twee maanden geleden vertelden twee vrienden van mij dat zij zowaar mee zouden gaan doen aan de plaatselijke 1/8e. Een dag later lag ik in het zwembad, een week later had ik hardloopschoenen en een maand later een fiets (en geen geld meer wink )

Ik ben begonnen met de achterliggende gedachte dat ik de motivatie misschien niet vol zou houden oid, voorlopig gelukkig nog niets van dat alles, in tegendeel.

Ik sport nu 5 a 7 dagen in de week en vind het heerlijk. Momenteel ben ik al een week ziek en merk gewoon dat ik gefrustreerd raak dat ik er niet op uit kan. Misschien dat dat ook wel meespeelt bij mijn aanmelding hier, dat ik ondanks de ziekte toch met de sport bezig wil blijven.

Ik weet ondertussen wel dat ik niet over het meest fortuinlijke lichaam beschik en weet ondertussen wat voor negatieve dingen er uit mijn lichaam te halen zijn. Ik heb echter nog nooit gekeken wat voor positieve dingen er allemaal uit mijn lichaam te halen zijn, dat is een extra drijfveer.

Oké, het zwemmen dan. Gaat verrassend goed en vind ik misschien ook wel het fijnste onderdeel. Borstcrawlen is geen probleem en de 500m laatst een keer getimed in 8:35, met overschot. Zit nog rek op. Ohja en kan niet wachten totdat ik buiten aan de gang kan. Heb alvast voor een prikkie een wetsuit gekocht, online, op hoop van zege, maar helaas heb ik het budget niet voor pakken op testdagen enzo.

Fietsen, in het verleden wel gedaan. Nu dagelijks woon/werk verkeer 10 heen 10 terug. Nog niet echt begonnen met dit onderdeel te trainen, hopelijk vanaf komend weekend. Zou me wel goed moeten liggen en wil in jullie zeker wel 33km/h kunnen rijden.

Lopen/ploeteren. Niet mijn onderdeel. Ben heel rustig begonnen met een startersschema, al lijkt mijn lichaam zelfs daar al moeite mee te hebben. Achillespees is lichtjes aan het zeuren dus eerst maar eens naar de fysio voordat we daar verder mee gaan. Had voor een losse loop eind maart een streefdoel van 26 minuten over 5km, maar dat gaat hem waarschijnlijk niet worden. Doel nu is om blessurevrij te leren lopen.

Heb begin Juli dus de plaatselijke 1/8ste, waar ik ook wel een, voor mij, goede tijd wil neerzetten, sowieso onder 1:20. Heb me ook ingeschreven voor een 1/8 in Juni, ga daar niet heen met een ander doel dan kennis maken met de sport. Hoop in het najaar misschien nog een 1/4e te kunnen doen, of anders nog een paar 1/8e.

Verhaal is weer veel langer geworden dan ik had bedacht wink.

Hoi Guus, Welkom hier, ik heb me gisteren aangemeld wink
Dat zijn een paar zware jaren die je achter de rug hebt, mooi dat je dat omzet in het positieve en dat je vooruit aan het kijken bent.

Ik sluit me aan bij Roland, bouw voorzichtig op en zorg dat je winst uit je trainingsuren haalt.

Succes met sporten!

4

Re: Buus

Guus welkom! Inderdaad erg vervelend dat het Amerikaanse aanbod van Netflix niet gewoon in Nederland te bekijken is en helaas kan dat ook niet meer met een proxyserver (voorzover ik weet). Maar mooi dat je hierdoor de triathlonsport bent ingerold. Ik ben erg benieuwd hoe je je eerste wedstrijd gaat beleven. Veel succes met de voorbereiding!

5

Re: Buus

RolandF schreef:

En wat een geweldige zwemtijd, daar heb je kennelijk echt aanleg voor!

Groet,
Roland

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijzelf hier ook heel erg in heb verrast. Ik heb bijna 10 jaar geleden een periode van 3 maanden redelijk vaak gezwommen en mijzelf een beetje de slag aangeleerd.

Toen ik twee maanden geleden dus voor het eerst sinds tijden weer het bad in sprong kon ik tot mijn eigen verbazing borstcrawlend de meeste andere voorbij zwemmen. Nu, na enkele tips van een lieve badjuf, wat filmpjes, en oefening zwem ik zonder al te veel moeite een half uur aan een stuk mocht ik willen, en niet langzaam.

Dat dit zo lekker gaat had ik niet durven dromen, al werkt het wel zeer motiverend. En blijkbaar een bevestiging van wat mijn moeder altijd heeft gezegd,  namelijk dat ik een waterrat ben wink .

Maarja, anderen die spartelend de eerste paar keer doorkomen die lopen dan weer zonder te puffen 4:30 per km in 2 maanden tijd.

6

Re: Buus

Klopt, triatleten zijn er in vele kleuren en maten. Het lijken soms net mensen!

7

Re: Buus

Allereerst: welkom in de sport.

Wat een verhaal... nogal wat meegemaakt, maar wat een motivatie en drive. Mooi om te lezen.

Leuke van de triatlonsport zijn de verschillende disciplines. Je raakt niet uitgekeken en niet 'uitverbeterd'. Je zwemtijden zijn, zoals gezegd, echt top. Geniet daar van. En dat doe je smile. De kunst is om ook het lopen leuk te gaan vinden, want fun brengt je verder. Maar ook daar twijfel ik niet aan, zo te lezen.

Veel succes met trainen en je eerste 1/8!

8

Re: Buus

Dank voor de reactie!

Mede door de lichte blessure het fietsen nu echt aan het oppakken. Gister rustig aan 80 km gefietst, misschien iets veel voor een 1/8ste maar kwaad zou het toch niet kunnen? Hoe langer ik op de fiets zit hoe fijner ik het eigenlijk vind. Wel al gezien dat 33km/h een te laag doel is.

Vandaag met de schoonfamilie de 5km op Zandvoort gelopen. Van te voren voorgenomen om rustig aan te doen ivm blessure. Tot de helft mijn zwaarlijvige schoontante ‘gehaasd’ op 6:45min/km. Toen kon ik het slakkengangetje echt niet meer aan en heb ik toch een klein beetje gas gegeven, richting de 5 min/km, tegen mijn eigen voornemen in. De kuit/Achilles lijkt het gelukkig redelijk goed te houden. Hopelijk komt het plezier in het hardlopen dan nu ook snel. Want alleen maar rustig of niet kunnen lopen is niet heel motiverend.

9

Re: Buus

Dat zijn mooie cijfers! Half uur zwemmen, 80 km fietsen, 5k lopen. Die 1/8ste gaat zeker wel lukken! Met zwemmen en fietsen zijn dat meer afstanden voor een halve! Enjoy!