76

Re: Wedstrijdplanning 2018

MontanaMan schreef:

Hoe zie je de Amersfoort 1/4? Het is 'maar' een 1/4, maar ik zou niet 6 dagen voor m'n eerste hele nog een wedstrijd doen. Bij een kwart zwem, fiets en loop ik rond mijn thresholds, en om dat 2-2,5u lang te doen minder dan een week voor een hele triathlon lijkt me niet de beste voorbereiding. Of doe je het puur als training, met de rem erop?

Op zich zou je een kwart makkelijk moeten kunnen verdragen als je goed getraind bent voor een hele. Je herstelt snel genoeg. Ik doe er dit jaar zelf ook één in Weesp een week voor mijn hoofddoel (IM Wales). Geen rare dingen doen of risico's nemen, dan is er niet zoveel aan de hand. Overigens heb ik wel iets meer wedstrijden in de voorbereiding (o.a. 70.3 Marbella en IM Frankfurt).

77 Laatst bewerkt door RolandF (06-03-18 18:15:30)

Re: Wedstrijdplanning 2018

Bedankt voor de feedback!


Ik zie Amersfoort 1/4 inderdaad meer als een materiaal-check en generale repetitie dan als wedstrijddoel. Dat leek me juist een ideale voorbereiding! Dicht bij huis en toch even dat wedstrijdgevoel. Ik zal niet echt met de rem erop maar ook niet heel diep gaan. Waarschijnlijk ben ik dan in piekvorm en dan moet je in twee dagen goed kunnen herstellen. Eerdere 1/4s was ik na twee a drie dagen ook prima hersteld. De totale inspanning is dan wel 2 uurtjes maar per discipline is het vergelijkbaar met een vrij korte tempotraining.

En over een heel seizoen maar 4 evenementen is omdat:

-  ik meer hou van trainen. Ik kan mijzelf prima motiveren in training en ik vind een wedstrijdje best veel 'gedoe'. Inschrijven, reizen, nummer ophalen etc. Geen probleem, maar niet te vaak.

- mijn vrouw werkt op zaterdag en zondag, dus moet ik mijn kinderen meenemen of een oppas regelen. De meeste tri's zijn niet aantrekkelijk voor kinderen (TIPS welkom!);

- ik deze zomer waarschijnlijk mijn baan verlies en triathlons zijn schrikbarend duur;

78

Re: Wedstrijdplanning 2018

@rolandF, ja je hebt gelijk het kan wel, ik heb ook wel eens een kwart op 80% gedaan een week voor de hele. Maar ik vond het achteraf toch zonde. En dat was in een seizoen met 15 wedstrijden ofzo.

Als je die paar wedstrijden in een seizoen vrijuit wil sporten zou ik toch Veenendaal een week eerder doen. Ook goedkoop, een leuke race en naar triathlon maatstaf in de buurt. (weet niet waar je woont, maar als Amersfoort dichtbij is, is Veenendaal iig niet ver weg wink)

79

Re: Wedstrijdplanning 2018

Hm, zeker een goed idee! Ik keek vooral naar Amersfoort omdat ik daar samen met een loopmaatje zou starten maar misschien is een week eerder inderdaad beter.

Heb Veenendaal 1x eerder gedaan. Fijne race. Het fietsparcours lag me wel, kaarsrecht op en neer over een provinciale weg als ik me goed herinner. Als slechte zwemmer en redelijk fietser rijd ik soms 10km/u harder dan mijn tijdgenoten, dan is veel ruimte om veilig in te halen wel fijn.

80

Re: Wedstrijdplanning 2018

Ik ga in ieder geval Limburgs mooiste fietsen op 26 mei. Gekozen voor een route van 100 km met 1000 hm.
Verder nog niks gepland, ben over het algemeen meer een trainer.
Iemand nog goede suggesties voor een of meerdere leuk 1/4 triathlons?
Liefst in Limburg of niet te ver van Venlo.

81

Re: Wedstrijdplanning 2018

ferrarimanddw schreef:

Ik ga in ieder geval Limburgs mooiste fietsen op 26 mei. Gekozen voor een route van 100 km met 1000 hm.
Verder nog niks gepland, ben over het algemeen meer een trainer.
Iemand nog goede suggesties voor een of meerdere leuk 1/4 triathlons?
Liefst in Limburg of niet te ver van Venlo.

weert, Nuenen en EIjsden voldoen wel aan die criteria..

82

Re: Wedstrijdplanning 2018

Stein heeft ook terug een triathlon zag ik.

83

Re: Wedstrijdplanning 2018

Dank! Ga ik die even opzoeken.

84 Laatst bewerkt door HansH (07-03-18 22:36:39)

Re: Wedstrijdplanning 2018

Ik houd het dit jaar beperkt en simpel:
- OD van Hoofddorp/Haarlemmermeer (20/5) (weer even er in komen)
- Ironman 70.3 St Polten (27/5) (generale repetitie voor de hele)
- 1/4 van Huizen (10/6) (voor de gezelligheid, samen met mijn vrouw)
- Ironman Austria (1/7) - mijn tweede en laatste hele (dus in ieder geval finishen)

triathlon is 3x leuker!

85

Re: Wedstrijdplanning 2018

Laatste van dit jaar dan of in het algemeen?

86

Re: Wedstrijdplanning 2018

ronnyke schreef:

Laatste van dit jaar dan of in het algemeen?

in het algemeen

triathlon is 3x leuker!

87 Laatst bewerkt door HansH (10-03-18 18:33:04)

Re: Wedstrijdplanning 2018

ronnyke schreef:

Laatste van dit jaar dan of in het algemeen?

in het algemeen smile . Een half jaar training legt me te veel vast merk ik, en geeft me te weinig ruimte om spontaan leuke dingen te gaan doen. Maar zeg nooit nooit..

triathlon is 3x leuker!

88

Re: Wedstrijdplanning 2018

Mja is een keuze natuurlijk ikzelf train heel graag maar heb weinig of geen behoefte om elk jaar een waslijst aan wedstrijden af te werken daarom kies ik voor de langere afstanden en ook al train dagelijks het ganse jaar door vele uren toch doe ik maar een drietal wedstrijden per jaar.

89

Re: Wedstrijdplanning 2018

ronnyke schreef:

Mja is een keuze natuurlijk ikzelf train heel graag maar heb weinig of geen behoefte om elk jaar een waslijst aan wedstrijden af te werken daarom kies ik voor de langere afstanden en ook al train dagelijks het ganse jaar door vele uren toch doe ik maar een drietal wedstrijden per jaar.

Met leuke dingen bedoel ik niet persé wedstrijden hoor big_smile Maar een weekje of twee strand, of bergwandelen, of een paar weken tropen valt daar ook onder. Dat kan dan niet in dat halve jaar voorbereiding, en ik merk nu (bij de eerste is het makkelijker om daar volledige focus op te leggen) dat ik dat jammer vindt. Vandaar de laatste hele. Doe deze samen met een vriend die graag een hele wilde doen, dus dat is nu een prima manier van trainen en gemotiveerd blijven. Daarna lekker kwartjes en zo nu en dan een halve, verwacht ik.

triathlon is 3x leuker!

90

Re: Wedstrijdplanning 2018

Ik herken je gevoel dat een FD voorbereiding een forse inbreuk is op je agenda. Maar een weekje weg

kan dan niet in dat halve jaar voorbereiding


Dat klinkt nogal streng, zeg. Ik train ook graag het hele jaar door voor een handjevol wedstrijden maar als ik een week geen zin heb of tijd wil maken word ik daar echt niet veel slechter van. Op latere leeftijd (met alle respect uitgesproken!) verlies je toch niet zo snel je conditie?

91

Re: Wedstrijdplanning 2018

9 juni ga ik in Weert de sprint doen
Ben heel benieuwd!

92

Re: Wedstrijdplanning 2018

RolandF schreef:

Ik herken je gevoel dat een FD voorbereiding een forse inbreuk is op je agenda. Maar een weekje weg

kan dan niet in dat halve jaar voorbereiding


Dat klinkt nogal streng, zeg. Ik train ook graag het hele jaar door voor een handjevol wedstrijden maar als ik een week geen zin heb of tijd wil maken word ik daar echt niet veel slechter van. Op latere leeftijd (met alle respect uitgesproken!) verlies je toch niet zo snel je conditie?

Nee hoor RolandF, dat valt ook op latere leeftijd wel mee hoor smile  hoewel met name de opbouw langzamer gaat dan vroeger (doe nu een drieweeksschema, twee weken opbouw en 1 week herstel). En herstel van blessures duurt veel langer. Maar met het slechte winterweer wil ik graag "wat" langer weg dan een weekje (en dat kan zo langzamerhand ook, kinderen worden ouder, ZZP werk ben ik aan het afbouwen) . Lijkt me leuk om weer met een rugzakje naar de tropen te gaan of een paar weken spanje of portugal. En als ik een FD doe, dan wil ik niet als ik het zwaar heb (wat uiteraard gewoon gebeurt...) denken "had ik die twee weken maar...". Halve afstand is prima - ik snap nu de titel van "the perfect distance" beter big_smile. Ik wil denk ik gewoon het gevoel hebben dat ik alle vrijheid heb om te doen waar ik op dat moment spontaan zin in heb. Zolang ik meer dan fulltime werkte kon dat toch nauwelijks, zonde om die vrijheid nu te laten liggen.

triathlon is 3x leuker!

93

Re: Wedstrijdplanning 2018

Ik moet zeggen dat de commitment voor een full distance inderdaad een stuk groter is dan voor een halve. Logisch natuurlijk, maar het laat inderdaad veel minder ruimte voor andere dingen. Ik train nu voor een hele, en ik hoop uiteindelijk dat dat redelijk goed gaat to km 20-25 in de marathon (liefst langer natuurlijk). Heb dit jaar een redelijk regelmatig leven, geen kinderen, geen (intercontinentale) verhuizingen dit jaar, geen nieuwe baan, dus dit leek me een goede gelegenheid. Maar ik betwijfel of ik jaar in jaar uit hele ga doen. Deed vorig jaar een halve en dat beviel goed, neig op dit moment er meer naar om meerdere halve per jaar te doen (en er zijn heel veel mooie halve triathlons) dan 1x per een hele moet ik zeggen.

94

Re: Wedstrijdplanning 2018

Ja, bij mij een vergelijkbaar verhaal: Ik verwacht in de zomer mijn baan te verliezen en heb dan genoeg tijd om te trainen. Ik ben het hele jaar door in voldoende conditie om een halve te doen, de hele kijk ik wel behoorlijk tegenop. Maar ik neem het trainingsprogramma misschien toch wat minder serieus dan veel andere FD atleten hier. Ik maak mijn eigen schema's en ook al train ik regelmatig (ca. 8 uur per week), als ik zin heb om meer of minder te doen dan heb ik daar geen problemen mee.

Ik ben dan ook 10 maanden vooraf al begonnen en dat is voor mij te lang om zo streng te leven.

95

Re: Wedstrijdplanning 2018

@MontanaMan... ik hoop uiteindelijk dat dat redelijk goed gaat to km 20-25 in de marathon (liefst langer natuurlijk). ....


ff nieuwsgierig ... maar wat ga je die laatste 20-15 km doen dan??? of misschien anders geformuleerd: wat voor eind tijd heb je in je hoofd dan?

grtz
D.

96

Re: Wedstrijdplanning 2018

Overleven...
Eerste doel is finishen, ik hoop te finishen onder de 13u. Maar dat hangt af van hoe trainingen en progressie verlopen tussen nu en begin augustus. Vorig jaar mijn eerste halve (iets kortere fietslengte van 87km, en iets kortere looplengte van 20,5km) in ~5:21 kunnen finishen.
Het zwemmen gaat wel lukken, daar heb ik niet heel veel moeite mee. Op dit moment train ik dat 1x per week in een zwembad (met de club, meestal ~2500m). Zodra het zwemmeer hier (UK) opengaat dan 2x per zwemmen en langere afstanden per keer.
Fietsen zie ik ook niet echt tegenop (al ga ik misschien nog wel op zoek naar een ander zadel). In december met trainerroad begonnen en dat gaat als een speer. Uit ervaring weet ik dat het duurvermogen voor mij op de fiets ook redelijk snel komt. Komende week staat er een rit van 3,5u op het programma dus dat gaat al wel de goede kant op.
Maar lopen is voor mij het lastigste. Train er ook het meeste op. Waar ik duurvermogen op de fiets redelijk snel en makkelijk opbouw, gaat dat bij het lopen veel moeilijker. Maar goed, paar weken geleden 24k gelopen (mijn langste loop ooit tot nu toe), vorige week in de sneeuw 20k, afgelopen weekend met naweeen van een verkoudheid 21k en verder nog 3-4x per week kortere loopjes (vanochtend bijv 13k met een tempo blok van 40 min erin). Meeste rustig, soms dus wat tempo werk en soms wat strides (intervallen komen nog). Maar hoop wel een aantal keer een loop van rond de 35k (en daar langzaam naartoe op te bouwen) om te ervaren hoe dat is. En een paar keer een loop van 2-2,5u na een fiets training van 4-5u.

Als ik tijdens de wedstrijd alles onder controle kan houden tot 20-25km en daarna het langzaamaan richting overleven gaat dan ben ik tevreden denk ik.

97 Laatst bewerkt door Louise (20-03-18 11:55:51)

Re: Wedstrijdplanning 2018

Louise schreef:

Mijn eerste inschrijvingen zijn een feit: Goeree-Overflakkee (1/8e, 26 mei) en Binnenmaas (kwart, 1 september).

En daarna ging ik op reis en achter mijn rug liep er al wat vol (ingecalculeerd risico), dus helaas bijvoorbeeld geen Terneuzen voor mij dit jaar. Maar dit kon nog wel:

  • 3 juni: 010 Rotterdam (sprint)

  • 24 juni: Vrouwentriathlon Utrecht (1/16e, dat wordt mijn debuut op die afstand, ik wil dat gewoon wel eens meemaken,  voor de gein)

  • 8 juli: Westland (1/8, die wedstrijd wordt voor het eerst georganiseerd, ik ben benieuwd)

  • 23 september: Alphen (kwart).

Mogelijk komt er nog bij 15 juni Wilhelminadorp (1/8), 29 juni Bosbaan (sprint) en misschien nog wel iets in de zomer.

Enne:

MontanaMan schreef:

Ik moet zeggen dat de commitment voor een full distance inderdaad een stuk groter is dan voor een halve. Logisch natuurlijk, maar het laat inderdaad veel minder ruimte voor andere dingen.

Ja, dat vond ik ook, en dat was voor mij tot nu toe ook de reden om het bij één keer te laten. Voor dat ene jaar was het mooi, maar van elk jaar zou m'n leven toch wat te eenzijdig worden. En dan ging ik ook nog alleen maar voor volbrengen/overleven, niet voor een tijd.

Louise

98

Re: Wedstrijdplanning 2018

Grappig de discussie over de commitment voor een hele. Ik heb sinds ik ben begonnen met triathlonnen elk jaar een hele gedaan (en ga dit jaar op voor mijn zevende). In de praktijk merk ik dat het (voor mij) met de commitment wel meevalt in de zin dat ik voor mijn gevoel met relatief weinig inspanning redelijke resultaten kan neerzetten. Wel ben ik benieuwd wat mijn tijd zal zijn als ik er eens echt voor ga en dus wel de hierboven genoemde commitment ga tonen (en dat is de bedoeling in Maastricht deze zomer).

In de praktijk heb ik genoeg aan 3 of 4 langere fietstrainingen en 2 of 3 langere looptrainingen bovenop mijn normale halve triathlon voorbereiding (die eigenlijk vrij eenvoudig in te plannen is) om een 10.30-11.00 finish te realiseren. Voor mijn gevoel valt dit wel mee qua tijd dit ik er insteek.

Geen back door bragging of iets dergelijks, maar ik realiseer me dat ik me gelukkig mag prijzen en aan de andere kant wil ik zoals gezegd eens kijken wat het verschil is tussen die halve voorbereiding en een goede voorbereiding.

99 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (20-03-18 12:54:02)

Re: Wedstrijdplanning 2018

Maca944 schreef:

In de praktijk heb ik genoeg aan 3 of 4 langere fietstrainingen en 2 of 3 langere looptrainingen bovenop mijn normale halve triathlon voorbereiding (die eigenlijk vrij eenvoudig in te plannen is) om een 10.30-11.00 finish te realiseren. Voor mijn gevoel valt dit wel mee qua tijd dit ik er insteek.

Misschien trainde je dan al veel voor een halve?
Het zal in elk geval niet twee keer zoveel worden wink


Ontopic: Ingeschreven voor de kwart bij Triathlon010 en er komt ergens nog een Amstel Gold Race tussendoor.
Over Ibiza twijfel ik nog even; die inschrjving is nu open, maar wel een dure grap. Zeker als daar ook nog eens fietshuur/transport en verblijf bij komt. En partner wil misschien niet mee, dus kan het niet verkopen als vakantie big_smile

100

Re: Wedstrijdplanning 2018

Maca944 schreef:

In de praktijk heb ik genoeg aan 3 of 4 langere fietstrainingen en 2 of 3 langere looptrainingen bovenop mijn normale halve triathlon voorbereiding (die eigenlijk vrij eenvoudig in te plannen is) om een 10.30-11.00 finish te realiseren. Voor mijn gevoel valt dit wel mee qua tijd dit ik er insteek.

Heel mooi dat je dat zo kunt! Uit nieuwsgierigheid. Wat versta jij onder langere fietstrainingen en looptrainingen?
Voor mijn gemoedsrust wil echt wel een aantal keer 180+ fietsen (nooit verder dan 160k gefietst en dat was 2 jaar geleden alweer), en nooit verder dan 24k gelopen. Ik denk dat het, ook mentaal, veel helpt als je al vaker dergelijke afstanden hebt volbracht en weet wat er te wachten staat.