26

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Ik doe meestal duurtraining, intervaltraining of heel af en toe krachttraining, hier staat een best net overzicht zag ik:
http://voorkomblessures.veiligheid.nl/w … wielrennen

Ter inspiratie (niet dat ik er heel veel verstand van heb ofzo...)
Voor duurtraining neem ik meestal iemand mee, beetje gezellig keuvelen onderweg  smile
Als ik alleen ga fietsen komt het meestal op een tempotraining neer. Sommige stukken van het parcours wat ik rij (meestal de stukken met of veel tegenwind of veel meewind) ga ik op 'wedstrijdtempo' rijden.
Voor krachttraining (maar dit is misschien meer iets voor schaatsers, ik doe altijd wielrentraining met de schaatsclub mee) zoek je een mooi viaduct uit en ga je daar zittend/staand een paar keer met je grootste versnelling overheen rijden. Als we met de training een rondje gaan fietsen probeer ik ook altijd een paar beurten op kop mee te pakken.

27

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

De beste seizoenen op de fiets heb ik gehad als ik van harde intervallen opbouwde naar langere afstanden, niet andersom zoals gebruikelijk is. Hoe harder de fietstrainingen 's winters, hoe beter het 's zomers ging.

Om de intervallen een volledig aeroob karakter te geven houd ik de rust kort, zoals in bijvoorbeeld het zwemmen gebruikelijk is.

Op een vlakke weg is deze methode van trainen bijna niet te doen. Je bent alleen aan het schakelen.

z1 fietsen is overgewaardeerd.

28

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

thijs schreef:

De beste seizoenen op de fiets heb ik gehad als ik van harde intervallen opbouwde naar langere afstanden, niet andersom zoals gebruikelijk is. Hoe harder de fietstrainingen 's winters, hoe beter het 's zomers ging.

Om de intervallen een volledig aeroob karakter te geven houd ik de rust kort, zoals in bijvoorbeeld het zwemmen gebruikelijk is.

Op een vlakke weg is deze methode van trainen bijna niet te doen. Je bent alleen aan het schakelen.

z1 fietsen is overgewaardeerd.

overgewaardeerd doch niet nutteloos. Ik ben ervan overtugd dat dit een  vast deel van je totale training moet uitmaken.
Zelf heb ik Time Crunched Cyclist (chris carmichael) niet gelezen doch een mooie uiteenzetting ervan gehoord van iemand die het in de praktijk toepast. Daar wordt in zeer grote mate ook van de lange duur training afgestapt. Echter el op voorwaarde dat je wel al een aantal jaar aan je basis gewerkt hebt. Met dat in het achterhoofd vraag ik me dan ook af hoe lang jij al bezig bent met trainen en als jij niet onbewust de principes toepast.

Langs de andere kant is het gewoonweg ook een feit dat recreanten vaak beweren rustig te rijden maar in realiteit te intensief rijden waardoor de resultaten ook uitblijven.

29

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Ik rijd zelf heel erg vaak z1 en z2, alleen door de polder, denk dat aan snelheden tussen de 26 en 32 km/h.... ( fiets 2 a 3 x per week )

Sinds een tijdje rijd ik regelmatig mee met de RTC groep ( waar mijn dochter traint ) mee, hun doen heel veel intervallen, ik heb wel het idee dat dit mijn snelheid ten goede komt.

Afgelopen zondag tijdrit in Almere gedaan over 42km en reed daar 38,5 gemiddeld...

Lopen in losse wedstrijd is maximaal 41 minuten op de 10km, hier zou ik graag meer winst in behalen maar vind ik erg moeilijk ( loop 2 a 3x per week ) met veel verschillende manieren van trainen, duur, interval, negatieve split enz enz

Zwemmen is denk ik mijn sterkste kant, ik doe 3 x per week wedstrijdzwemtraining en zwem ongeveer 15:30 op 1km

30 Laatst bewerkt door thijs (10-04-14 23:32:03)

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Dimitri schreef:
thijs schreef:

De beste seizoenen op de fiets heb ik gehad als ik van harde intervallen opbouwde naar langere afstanden, niet andersom zoals gebruikelijk is. Hoe harder de fietstrainingen 's winters, hoe beter het 's zomers ging.

Om de intervallen een volledig aeroob karakter te geven houd ik de rust kort, zoals in bijvoorbeeld het zwemmen gebruikelijk is.

Op een vlakke weg is deze methode van trainen bijna niet te doen. Je bent alleen aan het schakelen.

z1 fietsen is overgewaardeerd.

overgewaardeerd doch niet nutteloos. Ik ben ervan overtugd dat dit een  vast deel van je totale training moet uitmaken.

Rustige duur is zeker niet nutteloos. Ik geloof alleen niet dat heel veel rustig fietsen de basis is voor de snellere trainingen zoals vaak beweerd wordt. De basis voor snelheid is iets minder snelheid. Je bouwt snelle trainingen op vanuit iets minder snelle trainingen. En je bouwt lange duurritten op vanuit iets minder lange duurritten. En je bouwt lange snelle trainingen op vanuit kortere snelle trainingen eventueel gecombineerd met lange rustige duurritten. Enzovoort. Z1 wordt door velen gezien als DE basis van waaruit je z2, z3, z4 opbouwt. Ik vind dat onzin.

Dimitri schreef:

Met dat in het achterhoofd vraag ik me dan ook af hoe lang jij al bezig bent met trainen en als jij niet onbewust de principes toepast.

Ik fiets nu meer omvang, maar de eerste jaren waarin ik triathlon deed heb ik (voor iemand die ook lange afstanden deed) bijzonder weinig gefietst, 's zomers een uurtje of 5-6 in de week, verdeeld over twee trainingen. Ik deed nooit een training waarin geen stukken boven wedstrijdintensiteit zaten. Ik heb er nooit iets van gemerkt dat mijn 'basis' niet goed was, of dat ik geblesseerd raakte, of dat ik te weinig vet kon verbranden of noem al die dingen maar op.

Dimitri schreef:

Langs de andere kant is het gewoonweg ook een feit dat recreanten vaak beweren rustig te rijden maar in realiteit te intensief rijden waardoor de resultaten ook uitblijven.

Maar wat wordt er hier getraind? Als je in een duurrit de snelheid een klein beetje pusht, en de afstand ook, train je niks maar word je wel moe. Daar heb je helemaal niks aan. Als je uithoudingsvermogen wilt trainen, moet je de grens opzoeken van de afstand die je kan fietsen. Als je snel wilt trainen, moet je de limiet van je snelheid opzoeken. Als je er telkens tussenin gaat zitten, een klein beetje lang en/of een klein beetje snel, houd de progressie een keer op.

31

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Arnoutdv schreef:

Voor het lopen train ik nu met de Klaas Lok methode (boek het Duurloopmisverstand).

Echter fietsen doe ik zonder echt trainings idee, voornamelijk kilometers maken.
Als iemand nog wat tips/links heeft om fietstrainingen op te bouwen hoor ik dat graag!  cool

Ik ben wel nieuwsgierig naar dit boek. Op Bol.com staat het niet. Is er een ISBN-nummer van?

Alvast bedankt voor je reactie!

32

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

thijs schreef:

Rustige duur is zeker niet nutteloos. Ik geloof alleen niet dat heel veel rustig fietsen de basis is voor de snellere trainingen zoals vaak beweerd wordt. De basis voor snelheid is iets minder snelheid. Je bouwt snelle trainingen op vanuit iets minder snelle trainingen. En je bouwt lange duurritten op vanuit iets minder lange duurritten. En je bouwt lange snelle trainingen op vanuit kortere snelle trainingen eventueel gecombineerd met lange rustige duurritten. Enzovoort. Z1 wordt door velen gezien als DE basis van waaruit je z2, z3, z4 opbouwt. Ik vind dat onzin.

Ik begrijp niet zo heel goed wat je hier zegt. Ik zal er dan ook niet teveel op reageren want straks interpreteer ik het compleet fout big_smile Ik geloof dat er een verschil is tussen uithouding en het rijden aan hoge snelheden. Ik zal dus niet beweren dat rustige trainingen je rechtstreeks zullen helpen om (veel) vlugger te fietsen. Om vlugger te fietsen, moet je vlugge trainingen (intervaltrainingen) doen. Gewoon op je fiets springen en 3-4u zeer snel fietsen is m.i. niet de juiste manier om snelheid te trainen. Bovendien zal de duur van je rustige trainingen ook afhangen van het doel dat je wil bereiken. Zo zal iemand voor een sprinttriathlon toch echt wel een andere aanpak hebben dan iemand die voor een volle wil gaan.


Thijs schreef:

Ik fiets nu meer omvang, maar de eerste jaren waarin ik triathlon deed heb ik (voor iemand die ook lange afstanden deed) bijzonder weinig gefietst, 's zomers een uurtje of 5-6 in de week, verdeeld over twee trainingen. Ik deed nooit een training waarin geen stukken boven wedstrijdintensiteit zaten. Ik heb er nooit iets van gemerkt dat mijn 'basis' niet goed was, of dat ik geblesseerd raakte, of dat ik te weinig vet kon verbranden of noem al die dingen maar op.

Veel hangt toch ook af van hoe goed je conditie was voor je aan triathlon deed. En hoeveel je ook liep en zwom. die uren moet je ook meetellen. Stel dat jij in je beginjaren 20u trainde waarvan slechts 6u fietsen, dan heb je misschien toch best wel een zeer goede basis aangelegd. En niemand zal ook beweren dat je niet kan presteren. De vraag is, kon het met die uren invulling die je had, niet beter. Aangezien je zelf zegt nu toch meer omvang te trainen, neem ik aan dat de manier waarop je nu traint dan toch beter was dan die 5-6u waarin je minder omvang deed?

Thijs schreef:

Maar wat wordt er hier getraind? Als je in een duurrit de snelheid een klein beetje pusht, en de afstand ook, train je niks maar word je wel moe. Daar heb je helemaal niks aan. Als je uithoudingsvermogen wilt trainen, moet je de grens opzoeken van de afstand die je kan fietsen. Als je snel wilt trainen, moet je de limiet van je snelheid opzoeken. Als je er telkens tussenin gaat zitten, een klein beetje lang en/of een klein beetje snel, houd de progressie een keer op.

Das nou net wat ik wil zeggen. Daarom dat ik je ganse post niet zo goed snap. Uithouding => lang fietsen maar rustiger. Snelheid = korter maar intensiever. Daarom dat ik zei dat recreanten vaak veel intensiever trainen dan ze vaak aangeven. Ze beweren een duurrit gereden te hebben om langer te kunnen fietsen maar in realiteit zitten ze ergens tussen de twee en is er dus veel moeite verloren omdat je telkens er tussenin gaat zitten.

Uiteindelijk denk ik wel dat wij redelijk op dezelfde golflengte zitten hoor big_smile

33

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Dimitri schreef:

Uiteindelijk denk ik wel dat wij redelijk op dezelfde golflengte zitten hoor big_smile

ik ook

34 Laatst bewerkt door petitmas (11-04-14 11:17:35)

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Stefanovice......... : Waarom kijk je naar je snelheid en niet naar je HF?

Marcelca : zit je dochter bij een RTC van wielrennen of triathlon? En bij welke?

35 Laatst bewerkt door marcelca (11-04-14 22:34:06)

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

petitmas schreef:

Marcelca : zit je dochter bij een RTC van wielrennen of triathlon? En bij welke?


Ze zit sinds deze zomer bij RTC Flevoland ( regionaal topsport centrum ) voor de triathlon

misschien leuk voor de geïnteresseerden, ze heeft een eigen website waar je meer over haar kan lezen, ze schrijft na elke wedstrijd ook een BLOG hierover   www.joy4sport.nl

36

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

petitmas schreef:

Stefanovice......... : Waarom kijk je naar je snelheid en niet naar je HF?

Normaal gebruik ik mijn hardslag meter niet veel voor de interval trainingen (voor fiets en hardlopen).  Ik gebruik het enkele achteraf om te zien of ik steeds terug om rusthartslag kom (110-120 slagen). Bij duurtraingen bij zowel hardlopen als fietsen gebruik ik hem wel.

Op het moment is mijn hardslagband kapot. De waardes die hij doorgeeft kloppen niet, ook na vervanging van de batterij. Ik zal dus aan een nieuwe band moeten. Ik lees veel over de hardslagband van Polar in combinatie met de Garmin HRM Transmitter. Heeft iemand hier ervaringen mee? (beetje of topic)

37

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Forest schreef:
Arnoutdv schreef:

Voor het lopen train ik nu met de Klaas Lok methode (boek het Duurloopmisverstand).

Echter fietsen doe ik zonder echt trainings idee, voornamelijk kilometers maken.
Als iemand nog wat tips/links heeft om fietstrainingen op te bouwen hoor ik dat graag!  cool

Ik ben wel nieuwsgierig naar dit boek. Op Bol.com staat het niet. Is er een ISBN-nummer van?

Alvast bedankt voor je reactie!

Alleen direct via de site van Klaas Lok te bestellen:
www.duurloopmisverstand.nl/

38

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Stefanovice............als je nu ergens je hartslagmeter WEL moet gebruiken is het bij intervaltrainingen  cool
Dat je hem niet gebruikt bij een lange duurtraining kan ik me iets bij voorstellen, maar een viaduct oprijden, wind tegen, wind mee, in 30 graden, bij min 5 ............ allemaal verschillende omstandigheden.

Als je dan serieus wilt trainen is alleen je snelheid echt niet voldoende hoor als leidraad.
Maar als eerder gezegd in andere topics : ieder zijn ding

39 Laatst bewerkt door Stefanovice (14-04-14 22:02:54)

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Begrijp me niet verkeerd. Ik snap het belang van een hartslagmeter en het trainen in zones. Zowel voor interval trainingen als duurtrainingen. Nu fiets ik pas net 2-3 keer per week en heb ik vooral ervaring met hardlopen. Met het hardlopen vind ik het training op hardslag net zo belangrijk als met interval trainingen.
Je hebt gelijk wat betreft de weersomstandigheden. Mijn rustige ritjes nu gaan een stuk makkelijker dan in januari! Ik had niet verwacht dat dit zo veel uit zou maken.

Zonder werkende hardslagmeter heb ik mijn training in mijn eerste post beschreven in km/h. Maar voel je vrij om jouw favoriete interval training te beschrijven.

Stefanovice schreef:

Afgelopen maandag heb ik mijn 1e interval training op de fiets gedaan. Het is wel wat opletten waar je uitkomt met je interval, met wegenoverstekken en dergelijke.

10 sets van 1,5 km vlot/hard met tussendoor 2-2.5 km rustig. De intervallen gaan dan tegen 37-40 km/h, de rust is 27-28 km/h.  Na 2-3 keer merkte ik dat ik tegen de verzuring aan begon te fietsen. Je merkt dan je limiet en heb ik iets beter proberen in te delen.

Doen jullie iets soortgelijks?

40 Laatst bewerkt door Dennis Florussen (23-08-14 11:12:30)

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

marcelca schreef:

Ik rijd zelf heel erg vaak z1 en z2, alleen door de polder, denk dat aan snelheden tussen de 26 en 32 km/h.... ( fiets 2 a 3 x per week )

Sinds een tijdje rijd ik regelmatig mee met de RTC groep ( waar mijn dochter traint ) mee, hun doen heel veel intervallen, ik heb wel het idee dat dit mijn snelheid ten goede komt.

Afgelopen zondag tijdrit in Almere gedaan over 42km en reed daar 38,5 gemiddeld...

Lopen in losse wedstrijd is maximaal 41 minuten op de 10km, hier zou ik graag meer winst in behalen maar vind ik erg moeilijk ( loop 2 a 3x per week ) met veel verschillende manieren van trainen, duur, interval, negatieve split enz enz

Zwemmen is denk ik mijn sterkste kant, ik doe 3 x per week wedstrijdzwemtraining en zwem ongeveer 15:30 op 1km


Dat is op zich logisch, je moet eerste een brede basis hebben, door Z1-2te trainen om vervolgens aan interval te beginnen, dus het is niet zo dat je nu alleen door de interval sneller bent geworden maar ook door je werk ervoor. Kijk maar wat de prof's doen, na de winterstop, uren en uren maken in het zadel op een rustig tempo, basis zo groot mogelijk maken, en dat is bij het lopen en zwemmen niet anders.

Ps. Vind toch dat je fietsprestatie hoger ligt als je zwermtijden.!!? Toch? Want 38,5 km/uur is toch een snelheid wat niet iedereen weg tikt, top!!

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

41

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Arnoutdv schreef:
Forest schreef:
Arnoutdv schreef:

Voor het lopen train ik nu met de Klaas Lok methode (boek het Duurloopmisverstand).

Echter fietsen doe ik zonder echt trainings idee, voornamelijk kilometers maken.
Als iemand nog wat tips/links heeft om fietstrainingen op te bouwen hoor ik dat graag!  cool

Ik ben wel nieuwsgierig naar dit boek. Op Bol.com staat het niet. Is er een ISBN-nummer van?

Alvast bedankt voor je reactie!

Alleen direct via de site van Klaas Lok te bestellen:
www.duurloopmisverstand.nl/

Enorm bedankt!  smile

42 Laatst bewerkt door marcelca (10-10-14 15:21:10)

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Dennis Florussen schreef:
marcelca schreef:

Ik rijd zelf heel erg vaak z1 en z2, alleen door de polder, denk dat aan snelheden tussen de 26 en 32 km/h.... ( fiets 2 a 3 x per week )

Sinds een tijdje rijd ik regelmatig mee met de RTC groep ( waar mijn dochter traint ) mee, hun doen heel veel intervallen, ik heb wel het idee dat dit mijn snelheid ten goede komt.

Afgelopen zondag tijdrit in Almere gedaan over 42km en reed daar 38,5 gemiddeld...

Lopen in losse wedstrijd is maximaal 41 minuten op de 10km, hier zou ik graag meer winst in behalen maar vind ik erg moeilijk ( loop 2 a 3x per week ) met veel verschillende manieren van trainen, duur, interval, negatieve split enz enz

Zwemmen is denk ik mijn sterkste kant, ik doe 3 x per week wedstrijdzwemtraining en zwem ongeveer 15:30 op 1km


Dat is op zich logisch, je moet eerste een brede basis hebben, door Z1-2te trainen om vervolgens aan interval te beginnen, dus het is niet zo dat je nu alleen door de interval sneller bent geworden maar ook door je werk ervoor. Kijk maar wat de prof's doen, na de winterstop, uren en uren maken in het zadel op een rustig tempo, basis zo groot mogelijk maken, en dat is bij het lopen en zwemmen niet anders.

Ps. Vind toch dat je fietsprestatie hoger ligt als je zwermtijden.!!? Toch? Want 38,5 km/uur is toch een snelheid wat niet iedereen weg tikt, top!!

Dank je wel, ben ook zeker niet ontevreden over mijn fietsen, aan het eind van het seizoen mocht ik nog een keer fietsen in een estafetteteam en hier bracht ik het bij de 40km tot 39,1 km/h gemiddeld.....

Volgend jaar gaan we proberen over de 40 heen te komen, heb er wel vertrouwen in want ga over een paar weken op een tijdritfiets ( fiets is besteld ) rijden ipv een racefiets  big_smile  big_smile  plus merk dat ik steeds sterker word

43

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Als di TT-fiets er is, zal die 40 geen probleem meer zijn.  big_smile

44 Laatst bewerkt door marcelca (11-10-14 14:15:55)

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Dimitri schreef:

Als di TT-fiets er is, zal die 40 geen probleem meer zijn.  big_smile

Het kan dan in ieder geval niet meer aan het materiaal liggen, laten we het daar op houden  big_smile  big_smile

45

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

marcelca schreef:
Dimitri schreef:

Als di TT-fiets er is, zal die 40 geen probleem meer zijn.  big_smile

Het kan dan in ieder geval niet meer aan het materiaal liggen, laten we het daar op houden  big_smile  big_smile

Goh ja  cool

Misschien dat dit meer iets uit het wielrennen is, maar ik ken er genoeg die zweren dat keramische lagers en wielen van 1500€ t.o.v. wielen van 500€ ECHT WEL een groot verschil maken in snelheid big_smile Ik denk dat ze dan vooral aan het zoeken zijn naar excuses om hun aankoop te rechtvaardigen ofzo big_smile

46

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Stefanovice schreef:

Ik lees veel over de hardslagband van Polar in combinatie met de Garmin HRM Transmitter. Heeft iemand hier ervaringen mee? (beetje of topic)

Werkte bij mij voor een tijdje maar geen 100% oplossing. Na een tijdje maar gewoon een nieuwe HRM gekocht maar niet die van Garmin uiteraard. Een Wahoo Tickr gekocht (de goedkooste van de drie nieuwe versies), ongeveer dezelfde prijs als een garmin meter maar doet het probleemloos, werkt zowel met ANT+ én Bluetooth (dus doet het ook met smartphone apps), heeft niet van die miniscuul kleine schroefjes voor het batterijdekseltje (maar zo'n draaisluiting die je met n muntje openmaakt) en heeft led-lichtjes die tijdelijk oplichten als hij een hartslag waarneemt als je 'm omdoet. Excuus voor de verder off-topic maar ik ken het euvel en wilde m'n ervaring hiermee graag delen.

47 Laatst bewerkt door longtrousers1 (05-08-16 19:40:43)

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Ik train altijd op hetzelfde parcours, waar ik geen stoplichten heb en de snelheden redelijk kan vergelijken, alhoewel natuurlijk altijd afhankelijk van wind en temperatuur. Mijn maximale hartfrequentie is ongeveer 167 op de fiets.

Op het moment doe ik elke week een
- "langzame lange" fietsttraining (wel met TTfiets), hartfrequentie 130
- een fietstraining in fulldistance tempo , hartfrequntie 135 en
- een fietstraining met korte snelle intervallen op maximaalsnelheid (waarin ik natuurlijk niet die 167 haal, ik probeer alleen die intervallen zo snel mogelijk door te komen.)

Mijn snelheidsrecords van de afgelopen weken zijn:
- "Langzaam lang": met 3 Intervallen van 60' ø 33,9 km/h.
- fulldistance tempo 2 Intervallen van 30' ø 36,9 km/h en
- korte snelle intervallen 5*5 ø 39,9 km/h.

48

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

thijs schreef:
DennisM schreef:

Zo heb ik het gevoel dat ik nog redelijk weinig gebruik maak van het "trek" gedeelte van de omwenteling.

houden zo!

Is gebruik maken van het "trek" gedeelte niet goed?
Ik dacht altijd dat het juist belangrijk was om continue kracht op de pedalen te hebben.
Op het moment probeer ik 50% van de omwenteling kracht met links en 50% van de omwenteling kracht met rechts op de pedalen te houden. Dat geeft me ook het gevoel dat ik efficiënter aan het fietsen ben. Geen idee of het klopt overigens.

49

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Daarover is natuurlijk oneindig discussie mogelijk. In de opgaande beweging gebruik je in ieder geval andere spiergroepen. De verhouding tussen beide spiergroepen zal voor iedereen anders zijn. Bijkomend effect van kracht naar boven leveren op je pedaal is dat de kracht op je zitvlak evenveel toeneemt, terwijl een neerwaartse kracht op het pedaal juist de druk op je zitvlak doet afnemen.

Voor mij persoonlijk is het best dat ik bij constante snelheid vrijwel alleen neerwaartse kracht uitoefen op de pedalen, zeker in de tijdrithouding. Dat geeft me ook het gevoel dat mijn spieren een halve cyclus kunnen ontspannen. Bij sterk versnellen of sprinten is het wel erg nuttig om ook een opwaartse kracht te leveren.

50

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Opwaarts kracht uitoefenen doe ik ook niet heel erg, vooral ook voorwaarts en achterwaarts. Zodat ik continue kracht op (een van) de pedalen hou.