51

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Bij elite renners is zowel het trek als het duw moment belangrijk. Coupe de pedale noemen ze dit dacht ik :-)

52

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

ronnyke schreef:

Bij elite renners is zowel het trek als het duw moment belangrijk. Coupe de pedale noemen ze dit dacht ik :-)

Coupe de pedale is gewoon een ander woord voor traptechniek. Baanwielrenners praten weer over een 'baantred'. En zoals vele onderwerpen in het wielrennen is de term verscholen achter een sluier van mystiek, esthetiek en semi-wetenschap.

Ik heb hier wel over gesproken met oud Rabo-renners en die gaven aan dat een trekbeweging teveel van de benen vergt en beter vermeden kan worden in een lang(er)e rit. Voor een explosieve rit van een paar minuten is het wel anders.

Als je je wilt verdiepen in traptechniek is er veel te vinden in onderzoeken die zijn gedaan met ovale en anders gevormde bladen. Daarin vind je behoorlijk goed uitgewerkt welke spieren hoeveel kracht uitoefenen tijdens de trapcyclus en welk vermogen daarmee geleverd kan worden.

53

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

RolandF schreef:
ronnyke schreef:

Bij elite renners is zowel het trek als het duw moment belangrijk. Coupe de pedale noemen ze dit dacht ik :-)

Coupe de pedale is gewoon een ander woord voor traptechniek. Baanwielrenners praten weer over een 'baantred'. En zoals vele onderwerpen in het wielrennen is de term verscholen achter een sluier van mystiek, esthetiek en semi-wetenschap.

Ik heb hier wel over gesproken met oud Rabo-renners en die gaven aan dat een trekbeweging teveel van de benen vergt en beter vermeden kan worden in een lang(er)e rit. Voor een explosieve rit van een paar minuten is het wel anders.

Als je je wilt verdiepen in traptechniek is er veel te vinden in onderzoeken die zijn gedaan met ovale en anders gevormde bladen. Daarin vind je behoorlijk goed uitgewerkt welke spieren hoeveel kracht uitoefenen tijdens de trapcyclus en welk vermogen daarmee geleverd kan worden.

Ja, er zal inderdaad niet een visie op zijn. Wat ik tot nu toe gevonden, gelezen en gehoord heb, doe ik het niet slecht wink

54

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Ik heb te veel gegeven tijdens de trainingen. Steeds maximaal en steeds een stukje sneller. Zat uiteindelijk op 42 KMpu op 20KM vlak gemiddeld. En toen had mijn knie er geen zin meer in.

Ik train nu op 70-80%. Interval pak ik op als mijn knie weer genezen is. Ik ben opgehouden met te focussen op snelheid.

55

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Omdat ik weinig tijd heb, rijd ik nooit, maar dan ook nooit rustig aan. En als ik fiets, dan zijn het ook vaak niet veel kilometers. Afhankelijk van het parcourtje (25-50km) rijd ik dan op de tt-fiets zo'n 33-37/u. In een triatlonwedstrijd (1/8 of 1/4) tussen 36 en 38/u.

56

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Ik heb hetzelfde probleem, zelden tijd voor rustige, lange fietstrainingen. Mijn oplossing is echter anders. Als ik ergens heen moet dat tussen 50 en 150km weg is, pak ik de fiets. Hoe onpraktisch dat ook is (donker, slecht weer, bagage, navigatie). Op zo'n manier kom ik toch rond 10.000km per jaar uit.   

In dezelfde trend ging ik gisteren hardlopend met de kinderen naar het zwembad. Kinderen kunnen inmiddels zelf fietsen, zo heb ik toch weer 10km gesprokkeld zonder dat het echt tijd kost.

57

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

bastiaanvanderwal schreef:

Omdat ik weinig tijd heb, rijd ik nooit, maar dan ook nooit rustig aan. En als ik fiets, dan zijn het ook vaak niet veel kilometers. Afhankelijk van het parcourtje (25-50km) rijd ik dan op de tt-fiets zo'n 33-37/u. In een triatlonwedstrijd (1/8 of 1/4) tussen 36 en 38/u.

Alle trainingen op dezelfde intensiteit uitvoeren levert geen meerwaarde op.
Voorkom dat je maar in hartslag zone traint of altijd met hetzelfde wattage.
Varieer!
Doe de ene keer intervallen, volgende keer easy, dan een rit met powerblokken.

58

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Nochtans als ik zo lees laten veel coaches hun atleten bijna altijd op de wattage rijden die ze in wedstrijden ook gebruiken. Als ik zo de tip's lees van Mark Allen en Luc van Lierde althans toch.

59

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Het kan ook aan mij liggen, maar volgens mij geld de regel voor eenzijdige training voornamelijk wanneer je maar 1 sport beoefen.
Als triathleet is dat dan iets minder van belang, aangezien je toch de afwisseling al maakt met de diverse sporten.
Neemt niet weg dat je zeker wel een bepaalde opbouw in de training dient in te bouwen.

60

Re: Gemiddelde snelheid tijdens fietstraining

Snelheid gemiddeld is van ondergeschikt belang. Rij je alleen, rij je met een groepje, met zijn tweetjes al babbelend. En zeker ook de verkeersinfrastructuur.
Het was natuurlijk 'vroeger' meer een maatstaf bij de 'toeristen', vnl jaren 80,90 toen we nog geen wattages trapten, en ik nog zeker mijn hartslagfrequentie niet op een scherm zag verschijnen . Tandwielen waren nog beperkt in aantal en ik trapte veel te groot. Mijn tandwielen van voor waren 52/42 en achter was het kleinste verzet of grootste kroontje 25 of 27. Op een Raleigh Record Sprint smile
Ik vraag me nog af hoe ik de muur van Hoei omhoog raakte. Ik was jong zeker haha...
Maar goed, het is altijd leuk om een hoge snelheid op je km teller te zien gewoon zelfs bij het afdalen van een helling.
Rij ik met een groepje samen op een vaste avond dan is er interval, met een aantal jonge leeuwen, en dan is het even diepgaan.
Wel goed als korte prikkel en ik word sneller daardoor. Dan is het gemiddelde ook hoger, maar goh wat maakt dat uit. Even spurten/achtervolgen tot boven de 50km/h is geweldig om te weten hé das hard wink of langer in de 40igers hoog of laag is ook wel leuk.
Maar weet je , lekker 24-26-28km/h en richting Ardennen, en dan 's avonds samen met het vrouwtje wandelen en wat eten op een terras in de Ardennen en een overnachting als zij met de auto later achterna komt is ook super, gezien het aantal km. (+200km).
Variatie hé, heerlijk toch. Het heuvelachtige zal je gemiddelde ook naar beneden halen. Maar dat is oké want er is een voordeel in heuvels, als je boven bent mag je naar beneden, en dat doe ik graag; dalen met een snel maar goed gecontroleerd vaartje.
Tja weeral snelheid wind, inschatten, en stuurvaardigheid......