1

Onderwerp: Stukkie gefietst!

Ik was een tijdje niet op het forum, om een goede reden: ik was een stukkie fietsen, 4779 kilometer, om precies te zijn, met een heleboel hoogtemeters en bijna alles met volledige bepakking. We waren 'Down Under': in Nieuw-Zeeland, op Tasmanië en rond Melbourne. Ik ben 3,5 maand weggeweest en heb het in één woord geweldig gehad. Schitterende landen, lekker gefietst, boel aardige mensen ontmoet, het verder goed gehad, en mooi de winter hier ontweken.

Voor wie het leuk vindt: we hielden een dagelijks 'journaal' bij met kaart,  fietskilometers, foto's en verhaaltje en dat is nu openbaar: https://tinyurl.com/henk-louise

Nu weer terug, en als ik ben bijgekomen van reis, jet-lag en verkoudheid en wat aan de kou gewend ben hier, ga ik rustig het zwemmen en lopen weer oppakken. Ik heb niet hardgelopen, wel de laatste weken wat gewandeld. Zwemmen alleen de recreatieve duik - maar wel op heel mooie plekken. Maar dat is toch allebei weer bij 0 beginnen. Fietsvorm is wel goed, althans, de basis van duur en kracht, maar daar kan ik vast wel wat snelheid bijkweken de komende tijd. Dus voor de komende maanden hooguit korte triathlonplannen, maar daar heb ik wel zin in. Binnenkort eens kijken waar nog in te schrijven valt.

Ik had het forum nog wel af en toe meegelezen maar ben nu weer present!

Groet,

Louise

2

Re: Stukkie gefietst!

Erg leuk en ziet er schitterend uit! Bier en wifi big_smile

3

Re: Stukkie gefietst!

Ik miste je al Louise!
Wat leuk dat jullie zo'n reis hebben gemaakt, ik ga je blog zeker lezen...

Welkom terug!

4

Re: Stukkie gefietst!

Klinkt ontzettend gaaf zo'n reis. Nu maar lekker nagenieten. Ik moet maar eens kijken of ik het verslag wel durf te lezen.

5

Re: Stukkie gefietst!

Dat klinkt echt gaaf Louise ...welkom terug .
Ga ook zeer zeker jullie blog lezen ...

6

Re: Stukkie gefietst!

MontanaMan schreef:

Bier en wifi big_smile

Haha, ja, we gingen de reis wel de Beer&Bike-tour noemen. Nouja, veel van jullie zullen wel weten hoe lekker een biertje smaakt als je een lang eind hebt gefietst, zeker in de warmte. Het was niet altijd warm en zeker niet vaak snikheet, trouwens. Maar het zijn óók bijzondere bierlanden met veel micro-brouwerijen en 'craft beer'.

Ik heb gister in het kader van de jetlagbestrijding al gezwommen, midden op de dag. Dat ging wel okee, maar ik vind het wel afschuwelijk koud en grauw buiten, had echt op al iets meer lente gehoopt.

Louise

7

Re: Stukkie gefietst!

Heb tijdens mijn studententijd in een belgisch biercafe gewerkt, dus kan bier zeker wel waarderen smile Heb ook 10 westvleteren 12 hier in de kast staan voor speciale gelegenheden. Je hebt al een aantal hele mooie fietstochten gemaakt, geweldig!

8

Re: Stukkie gefietst!

Haha, wij hebben ook Westvleteren 12 in huis,. Een paar jaar geleden hebben we een Trappisten-fietstocht gemaakt, langs toen alle brouwende Trappistenkloosters (het zijn er inmiddels meer, waaronder in de VS, beetje lastig te befietsen). Ook erg leuk. En later is Henk naar Westvleteren gereden met de auto voor twee kratjes.

Maar Nieuw-Zeeland en Australië zijn dus ook prima bierbestemmingen. Wat ons vooral opviel, was dat ze daar bieren brouwen die sterk zijn van smaak maar met een laag alcoholpercentage. Eén van onze favorieten was bijvoorbeeld Dam Busters, van de brouwerij Little Rivers in Scottsdale, Tamanië: 3,5 procent. Ze hebben er heel goede, smaakvolle hopsoorten. Bij de Belgische bieren gaat de sterkte qua smaak en alcoholpercentage meer gelijk op.

Louise

9

Re: Stukkie gefietst!

Tegenwoordig vind je het Westvleteren bier meer en meer in de winkels hier en zelfs in Nederland en zelfs in de brouwerij van Westvleteren begrijpen ze niet hoe dit kan aangezien ze maar een beperkte hoeveelheid maken en er op toezien hoe dit verdeeld word. Ikzelf ben er geen liefhebber van al drink ik veel te graag bier.

10

Re: Stukkie gefietst!

Leuk om te lezen, prachtige trip. In februari 2018 reed ik van Christchurch naar Akaroa, ook over datzelfde Rail Trial, totaal via de summit road 115 km met 3000 hoogtemeters. Vanaf Little River (waar jullie rechtsomkeer maakten) was het flink klimmen maar de beloning was er naar.

11

Re: Stukkie gefietst!

ronnyke schreef:

Tegenwoordig vind je het Westvleteren bier meer en meer in de winkels hier en zelfs in Nederland en zelfs in de brouwerij van Westvleteren begrijpen ze niet hoe dit kan aangezien ze maar een beperkte hoeveelheid maken en er op toezien hoe dit verdeeld word.

We hebben het zelfs ergens in Nieuw-Zeeland op de kaart zien staan, voor $ 100 (60 euro). Op zich kun je het vrij gemakkelijk 'illegaal' verkrijgen als je je als particulier aanmeldt. Dan kun je 2 kratjes kopen. Dat is niet om door te verkopen, en zeker niet voor astronomische bedragen, maar dat gebeurt toch.

Jack33 schreef:

Leuk om te lezen, prachtige trip. In februari 2018 reed ik van Christchurch naar Akaroa, ook over datzelfde Rail Trial, totaal via de summit road 115 km met 3000 hoogtemeters. Vanaf Little River (waar jullie rechtsomkeer maakten) was het flink klimmen maar de beloning was er naar.

Wat, vorige maand? Hadden ze toen onderhoud gepleegd? Want wij vonden 'm er maar matigjes bijliggen, die trail (we waren sowieso niet onverdeeld enthousiast over die trails). En ja, je kan zeker verder daar, lijkt me gaaf ook. Wij hadden hier onze handen vol aan, zeker ook omdat we toen nog erg moesten wennen aan de hitte en de zon. Achteraf gezien waren dat de heetste dagen van de hele reis, alleen vorig weekend in Melbourne was het even nog net iets warmer!

Louise

12

Re: Stukkie gefietst!

Louise, de trail tussen dat station van Motukarara (ik heb het net op strava even nagekeken), langs Lake Ellesmere en Lake Forsyth tot vlak voor Little River lag er op 23 en 27 februari netjes bij, wel veel klaphekjes voor de schapen maar dat is natuurlijk onvermijdelijk. Misschien was het recent opgeknapt.
Ik vond het rijden op de weg zelf gevaarlijker dan ik vooraf dacht, vaak helemaal geen vluchtstrook en soms werd de vouw uit mijn broek gereden.
Het stuk na Little River was erg steil, ik reed daar 6km per uur over een stuk van ca. 7km.

13

Re: Stukkie gefietst!

Wat gaaf Louise ! Ik ga daar met veel plezier over lezen. Btw mooie site ook dat polarsteps waar je je reis hebt bijgehouden.

14 Laatst bewerkt door Louise (20-03-18 11:17:07)

Re: Stukkie gefietst!

Jack33 schreef:

Louise, de trail tussen dat station van Motukarara (ik heb het net op strava even nagekeken), langs Lake Ellesmere en Lake Forsyth tot vlak voor Little River lag er op 23 en 27 februari netjes bij, wel veel klaphekjes voor de schapen maar dat is natuurlijk onvermijdelijk. Misschien was het recent opgeknapt.

Bij ons waren stukken overwoekerd met gras, rijden ging dan nog maar net, en vooral was het pad ingeklonken waardoor de randen van bruggen enzo hoog en scherp omhoog staken. En als je dat veel klaphekjes vond... De Twin Coast Trail op het Noordereiland heeft een tot afstappen dwingend obstakel per kilometer, dat was echt niet te doen. De Hauraki Rail Trail had er ook een heleboel, maar daar kon je meestal net doorheen. Dat is één van de beperkingen van die trails, dat ze geen idee hebben van hoe ze hekjes e.d. maken waar (bagage-)fietsers mee uit de voeten kunnen.

Ik vond het rijden op de weg zelf gevaarlijker dan ik vooraf dacht, vaak helemaal geen vluchtstrook en soms werd de vouw uit mijn broek gereden.

Ja, de drukke wegen zijn wel het nadeel van fietsen in Nieuw-Zeeland. Het land heeft een gigantisch infrastructuurprobleem. We hebben meerdere fietsers gesproken die niet meer op de weg durfden te fietsen. Overigens vond ik het Zuidereiland in dat opzicht nog meevallen, het Noordereiland was nog veel erger. Ik heb één narrow escape gehad met een vrachtwagen, toen moest ik de berm inspringen en ben ik me echt helemaal de pleuris geschrokken. Dat was in een steile klim zonder vluchtstrook, en de vrachtwagen werd zelf net ingehaald door een ambulance.

Verder bleef het hooguit bij wat schrikken af en toe. We hebben wel zo veel mogelijk geprobeerd de grote wegen te vermijden (SH1 en SH2 met name), maar dat kan niet altijd. We hebben op het Noordereiland wel nog acuut onze plannen omgegooid na die narrow escape, en dat leverde uiteindelijk een prachtige en rustige route op.

Ik wil het trouwens ook wel weer relativeren, want in meer dan 3000 kilometer fietsen heb ik in Nederland meer dan één noodstop/doodschrik. In dat opzicht heb ik ontspannener rondgefietst dan in de Randstad. Onze fietspaden zijn ook niet het paradijs, al denken ze dat in Nieuw-Zeeland wel vaak.

En mocht je fietsen Down Under overwegen maar niet aan die wegen willen, dan is Tasmanië een geweldig alternatief. Véél rustiger.

davidr schreef:

Btw mooie site ook dat polarsteps waar je je reis hebt bijgehouden.

Ja, we hebben er veel lol mee gehad. Het werkt ook vrij makkelijk, alleen ging de app op het laatst soms een beetje haperen, mogelijk omdat we 'm wel zwaar belast hadden. Ik vind vooral heel leuk (ten opzichte van een gewoon blog) dat-ie zo'n mooie kaart bijhoudt. En het kost frappant weinig stroom of data, behalve als je buiten mobiel bereik bent, want dan trackt-ie met de GPS en dat kost meer van je accu.

Louise

15

Re: Stukkie gefietst!

Wat me nog te binnen schoot, ook wel leuk voor hier: ik doe sinds twee jaar regelmatig bodybalance, en dat heeft me volgens mij veel geholpen ter blessurepreventie, nadat ik daarvoor nogal had gesukkeld met bekkenscheefstand. Bodybalance is een uitvinding van Les Mills, een Nieuw-Zeelands bedrijf. De fitnessmodellen van dat bedrijf (Bodypump voorop, maar bijvoorbeeld ook RPM) zijn zelfs één van de succesvolste exportproducten van dat land: op een willekeurige dag doen 6 miljoen mensen wereldwijd zo'n klasje.

Anyway, het leek mij leuk om in het hol van de leeuw, de bakermat, een bodybalance-les te volgen, en dat is gelukt: ik ben in Auckland naar de oudste, eerste vestiging van Les Mills geweest en daar kon ik met een dagpas inderdaad meedoen en verder ook rondkijken. Ze vonden het leuk dat ik dat kwam doen, dus ik voelde me zeker welkom. Reusachtige sportschool, enorme zaal voor de les, heel veel deelnemers, hoog gemiddeld niveau (met wat ik gewend ben).

En wat me ook opviel: hier doen vrijwel alleen vrouwen Bodybalance, daar was zeker eenderde man. Ik heb er een man op aangesproken en die vertelde dat bijvoorbeeld zelfs hoog niveau rugby-spelers (de grote sport daar) het aangeraden kregen om soepeler te worden.

Louise

16

Re: Stukkie gefietst!

Dat herken ik wel. Ik heb ook een paar jaar body balance gedaan, en heb in die periode slechts 1 andere mannelijke deelnemer kunnen spotten. Ik heb dit op 2 verschillende sportscholen gedaan.
Ook kan ik wel beamen dat het zeker goed is voor de flexibiliteit, welke nu weer heel ver te zoeken is bij mij.
Wel gaaf dat je daar in de bakermat bent geweest. Toevallig ook less zelf getroffen? of zijn vrouw? Body balance is dan weer het kindje van zijn vrouw, waar ik tijdens een groot less mills evenement in Nederland les van heb gehad.

17

Re: Stukkie gefietst!

Leuk! Nee, Les zelf geeft geen  lees meer, geloof ik, en zijn vrouw was het ook niet. De naam van de instructrice is me even ontschoten - ik vond haar wel leuk maar niet heel goed. Het ging ook niet helemaal goed, want ze deed te veel buikspieroefeningen en had daardoor aan het eind geen tijd meer voor de ontspanning. Dat verbaasde me wel, want het protocol is juist zo streng, met alle lessen in een kwartaal over de hele wereld hetzelfde.  Maar ook daarover heb ik staan praten en dat was kennelijk een uitzondering. (En ik had de dag daarna buikspierpijn).

Ik vroeg me ook af hoe je met zo'n grote groep nog iets van feedback op de uitvoering kan geven. Maar ze deden het allemaal wel heel netjes, dus op dat punt leren ze het toch wel goed.

Doen ze dat vaker, die evenementen, ook hier?

Louise

18

Re: Stukkie gefietst!

Ze deden het 1 maal per jaar, maar dat ik er was is al weer 15 jaar geleden. Toen zaten we nog in de hele lage cijfers met lesnummers van less mills. Zeker body balance welke toen ik startte nog in de enkele cijfers zat.
In de grote groep stonden er minimaal 3 instructeurs op het podium.

19

Re: Stukkie gefietst!

Ik ben gister voor het eerst hier op de racefiets gestapt. Voorzichtigjes, want ik ben ongelofelijk verkouden geweest (of lichte griep?) en het is nog niet helemaal over. Maar het was wel een fijn gevoel, de racefiets, na maanden op een 'tank' rondgereden te hebben! Wat een verschil in fietsgevoel toch, de ene fiets of de andere. Verder vond ik het hier hilarisch vlak, ik was bijna vergeten hoe dat voelt op de fiets, alles plat! En het viel me op hoe goed het asfalt hier is, op een béétje fietspad. Het was me andersom niet zo opgevallen, hooguit een enkele keer, maar ik heb toch wel drie maanden lang op grof asfalt rondgereden (of gravel - elk fietspad, 'trail', in Nzl/Aus is gravel en we hebben ook een paar gravelwegen gedaan, van zeer wisselende kwaliteit). Hier 'bolt' het toch veel beter. Dus: wel lekker. Beetje zonnetje erbij was ook fijn.

Louise

20

Re: Stukkie gefietst!

't Is niet triathlon maar het past nog in dit onderwerp, voor wie het leuk vindt: op 14 september vertel ik bij Bike4Travel in Rotterdam over hoe heftig en gaaf fietsen op Tasmanië is.  Met een boel foto's en anekdotes. Heb ik eerder ook al over Nieuw-Zeeland gedaan, maar dat was uitverkocht voordat ik het hier kon aankondigen en de avond zelf was ook erg leuk. Zie https://www.bike4travel.nl/fietsreparat … manie.html

Louise

21

Re: Stukkie gefietst!

MarinaESchmitz schreef:

Louise,
Uw link werkt niet. Kun je me helpen te begrijpen WAAROM?

Dat lijkt me een welhaast filosofische vraag, ik zal trachten deze te beantwoorden. De link werkt niet omdat u hier schaamteloos probeert een of andere waardeloze goksite te promoten. Marina, E Schmitz, gaat henen.

22

Re: Stukkie gefietst!

Lol Maca

Heb je melding gemaakt? Ik wel in elk geval..

23

Re: Stukkie gefietst!

MarinaESchmitz schreef:

Louise,
Uw link werkt niet. Kun je me helpen te begrijpen WAAROM?

Vreemd, terwijl U als gokker toch gewend moet zijn vaak op knopjes te drukken.

Je moet sneller dan de klos zijn.

24

Re: Stukkie gefietst!

Hahahaha, en ja, de link doet 't niet meer om een heel prozaïsche reden: het praatje is voorbij (voorbij, o en voorgoed voorbij, - om een beroemde dichter te citeren).

Het was erg leuk trouwens, maar dat terzijde

wink

Louise