1 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (16-03-18 13:20:23)

Onderwerp: Krachttraining

Ik heb naast het duursporten altijd regelmatig aan krachttrainig gedaan, al was het alleen maar om cosmetische redenen. Heb daarnaast ook wel het idee dat het blessures voorkomt.

Nu ben ik er door tijdgebrek mee gestopt, maar wil het graag na de marathon weer oppakken. Moet dat dan wel regelmatig doen, want anders heb ik elke keer spierpijn.

Hoe denken jullie over krachttraining? En heeft het nut als het bijv. maar één keer in de week is?

2

Re: Krachttraining

Net als bij alle trainingsvormen, moet je je hier eerst de vraag stellen wat je er mee wilt bereiken.
Het kan nut hebben als je maar één keer in de week krachttraining doet, maar voor een duursporter meestal niet.

3

Re: Krachttraining

Ik doe 1x per week kracht/core in de fitness en daarnaast ook dmv trailrunnen, krachtblokjes op de tacx en mtb-en op een andere manier aan spierversterking.

Bij mij werkt dit zeer goed, ben eindelijk van een langslepende immer terugkerende blessure afgekomen (die een oorzaak had in spierzwakte), ik merk dat ik sterker ben en daardoor beter loop en fiets, en mn armslag met zwemmen ook efficienter is geworden.

4 Laatst bewerkt door HansH (17-03-18 19:37:03)

Re: Krachttraining

Na in het najaar 3* per week kracht training gedaan te hebben zit ik nu in onderhouds modus van 1* per week. Dat past ook goed bij de gewone zwem fiets en loop trainingen. Doel spiermassa en kracht in het najaar en winter, nu vasthouden en core. Op die manier kan 1* per week prima, goede aanvulling op de rest. En daarna lekker even naar de sauna die er in de sportschool zit smile

triathlon is 3x leuker!

5

Re: Krachttraining

In het off seizoen wat algemene kracht training, nu is het vooral gefocused op core kracht 2-3 keer per week voor 15-25 min. Een sterke core helpt bij alle sporten en helpt ook om alles heel te houden.

6

Re: Krachttraining

Vanuit de vereniging krijgen we wekelijks Core/stabi aangeboden , over de winter periode zelfs
2 x per week .De oefeningen wisselen regelmatig .

Zelf doe ik 2 x per week nog zo,n 4 oefeningen extra ter stabiliseren /versterken van heup en bilspieren .

7 Laatst bewerkt door mstyz (18-03-18 09:05:34)

Re: Krachttraining

Ik ben vorig seizoen begonnen met kracht in de winter, maar ik vond het moeilijk om dat tijdens het seizoen vol te houden. Met name de 'angst'  voor spierpijn weerhield mij.

Deze winter heb ik het weer opgepakt. En bij de eerste keren ging ik veel te hard van stapel, met de bijbehorende pijn... Nu probeer ik minimaal 1x per week na het zwemmen wat aanvullende kracht te doen. Dit doe ik puur voor mijn bovenlichaam, oftewel zwemmen.

Core & stability doe ik vaker in korte sessies door de week heen. Dit is de grote basis voor alles en als je 't goed doet helpt t ook blessures voorkomen.

En verder hebben normale trainingen ook kracht onderdelen. Zwemmen met paddles of enkelband, loopscholing met uitstappen etc, en fietsen low frequentie op kracht.

Dus het zit er veel in. Nu richt ik mij voornamelijk op OD en wil ik ook voldoende snelheid vinden.

--M

8

Re: Krachttraining

Toen ik ooit begon met triatlonambities en dat meldde bij de sportschool bleek dat daar de triatlonclub ook daar
core stability deed. Dat heb ik toen meegenomen in het trainingschema en doe het nu 2 keer per week. Ik vind het zeker nuttig, voor mijn gevoel voorkomt het klachten (in mijn geval met name lage rugklachten) en versterkt het zeker je core (buik, rug, schouders, bil). Ik doe heel de dag zittend werk achter een pc dus het is ook echt nodig. Ik hoor van veel vrienden en collegas die wat minder of niet sporten over rugklachten en stijfheid. In de pauze ga ik de laatste jaren toch maar even een blokje lopen ipv in de kantine wéér zitten en niet bewegen.

Daarnaast vind ik het zelf ook leuk om te roeien op een ergometer (als warming up) en diverse krachtoefeningen te doen voor armen en benen. Toen ik wat klachten aan mijn knie kreeg heb ik ook van de fysio stabiliteits en krachtoefeningen voor mijn benen en kniebanden gekregen. Was ook zeker nuttig en hielp vrij snel de klachten de wereld uit.