1 Laatst bewerkt door Stoelio (25-03-18 21:11:50)

Onderwerp: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Afgelopen jaar hebben zich, incluis ondergetekende, volgens mij ook best veel recreatieve (beginnende) triathleten op dit forum aangemeld. Het lijkt mij leuk als de recreanten (met sportieve ambities maar zonder reuze veel competitiviteit in zich) willen delen met welke triathlons ze dit jaar gaan beginnen/hun prille "carrière" voort gaan zetten. Ga je voor de 1/8, sprint of kwart/OD, welke do's en dont's neem je mee als je er al een paar gedaan hebt, neem je do's en don'ts  mee als je er nog geen één gedaan hebt?

In het kader van zelf het goede voorbeeld geven;-), na vorige jaar de 1/8 van Zwolle te hebben gedaan ga ik dit jaar voor de kwart en olympische afstand. Amsterdam Nieuw-West, Utrecht en Zwolle zijn de 3 triathlons die ik dit jaar wil gaan doen. Ik ben met wielrennen altijd een dieseltje geweest en merkte met de 1/8 dat ik pas op het eind goed op gang kwam. Vandaar dat ik de stap dit jaar naar de kwart en OD wil maken. Zwemmen is mijn zwakste punt, don't voor mij is om mijzelf daar al niet mee op te blazen (hoe graag ik alles ook met borstcrawl af wil leggen is het misschien beter om van tevoren te accepteren dat het weer een combinatie wordt van borstcrawl en schoolslag). Bij de 1e wissel wil ik eerst wat tijd pakken om rustiger te gaan ademhalen. Ik kwam met een hoge, snelle ademhaling uit het water en stapte daarmee snel de fiets op waardoor dat langer bleef voortduren. Fietsen is mijn sterkste punt (minst zwakke;-), lekker ritme vinden en dat vasthouden. Hardlopen ging bij de 1/8ste boven verwachting. Nu is 5 km different cook dan 10km. Bij de 5 begon ik snel en kon ik versnellen tot aan de streep. De 10 duurt wat langer en hoop ik iets behoudender te beginnen en het zelfde tempo te kunnen aanhouden. "Ambitieus" als ik ben is het finishen van de eerste OD in Amsterdam mijn doel.

2

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Ik ben een van de nieuwelingen die zich afgelopen jaar heeft aangemeld op dit reuze informatieve forum.
Ik heb me ingeschreven voor 3 1/4 triathlons ( Weert 9 juni, Nuenen 1 juli en Weesp 2 september ). Mijn verwachtingen, tja pff als ik zeg dat ik wil finishen dan ben ik eerlijk maar niet competitief voor mezelf dus zeg ik : ik wil max 21minuten over het zwemmen doen, ik wil max 1uur en 20 minuten doen over het fietsen en 1 uur en 4 minuten over het hardlopen. Alles wat ik sneller ben dan 2.45 minuten ben ik tevreden over.

3

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Hier nog een groentje. 10 juni sprint Amsterdam West (wel erg duur, Maarja) ga ik dan gebruiken als test voor 1 Juli sprint Castricum, waar ik onder 1:20 wil (al is dit doel al 2 keer scherper gesteld en wil ik eigenlijk nog wel sneller). En het najaar twijfel ik nog tussen 1/4 Weesp of OD Amersfoort. Neig toch naar Amersfoort, maar wil eerst weer mijn achillespees/kuit helemaal in orde hebben voor de inschrijving.

4

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Als je weesp wil doe (aanrader!!) Niet fte lang twijfelen anders is hij vol...

5

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

(Historie: in augustus 2015 begonnen met triathlon, in september m'n eerste sprint gedaan, in april 2016 m'n tweede sprint ruim 12 min sneller. Verder in 2016 een kwart en een paar OD's. In 2017 een sprint, een OD en een halve).
Do: oefen het wisselen. Als wisselen een automatisme is is het veel makkelijker tijdens de hectiek van een wedstrijd. Wij (met een club) deden dat als volgt: Doen als je je wetsuit uittrekt, fiets spullen aan, lopen naar de start lijn, opstappen, 5k fietsen (of zelfs minder), wisselen naar lopen, rondje van <500m lopen. En dat 3-5 keer in een training. Je kunt het fietsen en lopen nog korter maken. Dan leer je je spullen klaar leggen, de volgorde van het uit trekken en aantrekken van spullen (helm vast voordat je je fiets pakt! En pas los nadat je fiets in het rek hangt!)
Nog een tip: Babypoeder in je sokken en fietsschoenen, dan trek je die makkelijker aan met je natte voeten na het zwemmen.

Sterkte met de achilles!

6

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Hier ook een rookie. Tenminste ik loop al langer op het forum rond maar zal dit jaar pas echt de stap naar de triathlon maken.
Eind mei doe ik een sprint in Krimpenerwaard om daarna, ja, ja, een IM70.3 in Luxemburg te doen.
Rustig opbouwen en aankijken is iets waar ik niet echt aan doe. Ik loop eerst over 2 weken nog de marathon van Rotterdam en dat is ook meteen mijn sterkste punt samen met fietsen. Ik fiets eigenlijk al een jaar of 10 en dat gaat mij prima af.
Zwemmen is andere koek. Ik kan zwemmen alleen is het ademhalen met de borstcrawl iets dat ik wel even goed onder de knie moet krijgen.

Kortom, eerst een marathon, dan even rust en meer gaan trainen voor de Krimpenerwaard triatlon om toch een keer mee te maken hoe dat allemaal werkt om daarna richting Luxemburg te gaan om meteen maar een halve te doen. Verstandig? Ik weet het niet, maar dit is een beetje mijn manier van werken.

7

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Als het fietsen en lopen je goed afgaat dan moet dat wel lukken lijkt me. Wel nog even focussen op het zwemmen, maar dat is meer techniek dan uithoudingsvermogen.
Wat dat betreft vond ik een halve eigenlijk makkelijker dan een sprint of OD. Bij een sprint zit je constant in het rood, bij een OD constant tegen het rood aan en bij een halve is het fietsen en (zeker de eerste helft van) het lopen veel gecontroleerder en voelt veel makkelijker aan omdat de intensiteit een stuk lager is.

8

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Ik loop hier nu ook een maandje mee.
Gisteren bij de Venloop de halve marathon gelopen in 1.46, redelijk tevreden.
Ik ga nu de aandacht verleggen naar vooral het zwemmen en iets meer fietsen. Dit jaar doe ik een sprint (Weert op 9 juni) en een kwart ( Nuenen op 2 september).
Volgend jaar wil ik dan een halve doen en de IM in Maastricht.

9

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Ik doe 27 mei mijn eerste triathlon, een achtste in Markelo. Verder staat 19 augustus Enschede op het programma (ook een achtste) en 15 september Nijmegen (sprint).

Mijn doel is vooral: ritme en finishen! Dan kan ik na mijn eerste in Markelo een tijdsdoel gaan stellen voor de volgende smile

10

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Ook ik sta aan de wieg van mijn eerste seizoen triathlon, na vorig jaar de sprint in Utrecht gedaan te hebben. Ik wil zoveel mogelijk ervaring opdoen en tot de kwart afstand gaan (dit jaar tenminste). Al vraag ik me wel af of ik er nu al niet te veel gepland heb hmm Ingeschreven voor team triathlon Arnhem (22 april, 1/8), triami triathlon (29 april, 1/16), triathlon hengelo (27 mei, kwart), flitstriathlon nijkerk (13 juni, 1/8), triathlon utrecht (8 juli, sprint), triathlon stoombroek (2 september, kwart) en triathlon zwolle (22 sep, kwart). Op de planning staat nog inschrijven voor triathlon  gendt (24 juni, kwart) en Triathlon deil (18 aug, kwart). En daarnaast nog 3 toertochten tussen de 150-200 km.

Doel is ervaring opdoen en plezier hebben (en in zekere zin stuk gaan waarschijnlijk tongue). De sprint in Utrecht wil ik in ieder geval sneller doen dan vorig jaar, wat voornamelijk betekent dat ik sneller moet zwemmen (heb toen over 750 m ruim 22 min gedaan). Een leuke tijd op de kwart zou fijn zijn, maar voordat ik een doel stel ga ik eerst in Hengelo maar eens kijken hoe dat bevalt.

11

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Jawade wat een waslijst aan wedstrijden. Ga je dan ook nog trainen of enkel taperen en recupereren?

12

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Ik hoop van harte dat je de wedstrijden leuk blijft vinden, anders heb je een paar honderd euro inschrijfgeld over de balk gesmeten smile

13

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Dat zijn inderdaad een hoop wedstrijden!

Ik ben meer van het trainen wink

Woensdag voor het eerst weer gezwommen, ging prima. Volgende week maar eens wat meters maken.

Vandaag 50 km gefietst in 1uur40min. Ben ik eigenlijk wel tevreden over. Nu vooral de afstanden uit gaan bouwen.

14

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Hier ook een rookie, ben heel benieuwd naar hoe het zal bevallen...
Ik heb mij ingeschreven voor de 1/8 in Rotterdam, 3 juni.

Zwemmen en fietsen zijn in sportief verband helemaal nieuw voor mij. Lopen is geen probleem.
Als ik mijn huidige 'losse' tijden bekijk (zwemmen 750m: 19, fietsen 20km: 50, lopen 5km: 22) moet een finish rond 1:40 haalbaar zijn. Uithoudingsvermogen is het probleem niet, nu nog wat meer tempo in zwemmen en fietsen zien te krijgen.

Plannen: na de Marathon Rotterdam meer fietsen (ook buiten) en zwemmen. Daar is nog de meeste winst te behalen.
En na 3 juni bepalen of ik er nog meer wil doen, en zo ja welke nog plek hebben smile

15

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

dik2tri schreef:

Hier ook een rookie, ben heel benieuwd naar hoe het zal bevallen...
Ik heb mij ingeschreven voor de 1/8 in Rotterdam, 3 juni.

Zwemmen en fietsen zijn in sportief verband helemaal nieuw voor mij. Lopen is geen probleem.
Als ik mijn huidige 'losse' tijden bekijk (zwemmen 750m: 19, fietsen 20km: 50, lopen 5km: 22) moet een finish rond 1:40 haalbaar zijn. Uithoudingsvermogen is het probleem niet, nu nog wat meer tempo in zwemmen en fietsen zien te krijgen.

Plannen: na de Marathon Rotterdam meer fietsen (ook buiten) en zwemmen. Daar is nog de meeste winst te behalen.
En na 3 juni bepalen of ik er nog meer wil doen, en zo ja welke nog plek hebben smile

Heb je nog geen racefiets? Ik kan me anders moeilijk voorstellen hoe iemand, die 5km in 22 minuten loopt, 24 km/u fietst.

16

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

RolandF schreef:


Heb je nog geen racefiets? Ik kan me anders moeilijk voorstellen hoe iemand, die 5km in 22 minuten loopt, 24 km/u fietst.

Inmiddels wel, maar nog niet buiten mee gereden, alleen een paar Tacx trainingen. Dit is wat sneller dan op mijn gewone stadsfiets. Misschien onderschat ik mijn mogelijkheden wel, ga dat na de marathon as. zondag eens buiten uitproberen.

Lopen gaat goed, de rest is in sportief verband nog nieuw, dus lastig inschatten.

17

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Vorig jaar mijn eerste 1/8ste gedaan, dit jaar staat het volgende op de planning:

Hengelo Gld. 27 mei, 1/8
Aalten 17 juni, 1/8 (op vaderdag! :-))

En dan wellicht in september nog iets...misschien een 1/4? Of de 'paracetamol' in Nijmegen (perskindol?), ook weer 1/8ste.
Geen idee. Stroombroek wellicht, dan een 1/4. Hopelijk nog een marathon (lopen) in november.

Volgend jaar: een paar keer een 1/4 of een keer een halve, maar dat ligt er aan hoe het me dit jaar gaat bevallen.
En als ik weer naar Texel ga (http://www.dezestigvantexel.nl/) dan moet ik wellicht eea aanpassen.

We zien wel :-) ! Ik vind de afwisseling qua training al wel heel lekker.

18

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Ik ben zwanger, dus ik doe helemaal geen wedstrijden dit jaar smile Ik hou het bij zwemmen (heerlijk!) en yoga. Volgend jaar hoop ik (?) tijd te hebben om te trainen voor 1 of 2 1/8 triathlons.

19

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Gefeliciteerd Sandra!

20

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Leuk nieuws, Sandra, van harte!

Louise

21

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Thanks!

22

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Gefeliciteerd!

23

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Van harte Sandra! Lekker om nog een beetje door te zwemmen (lijkt me zo). Die triathlons wachten wel.

24

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Nou heb de eerste twee "wedstrijden" achter de rug. De team triathlon in arnhem, waar het weer fantastisch was. Helaas daar geen borst crawl gezwommen, waar ik wel achter kwam is dat ik moet oppassen in het water. Aangezien ik als laatste van het team het water in ging maar schijnbaar niet de langzaamste zwemmer wilde ik degene voor mij inhalen. Aangezien die met schoolslag zwom kreeg ik een tik tegen mijn bril aan waardoor er water in mijn bril kwam en mijn lenzen half uit mijn ogen schoten. Dit resulteerde in een zeer ongemakkelijk  gevoel en gewoel in het water om ze weer goed te krijgen... Ben benieuwd hoe dat straks gaat in een plas als er enkele tientallen mensen tegelijk gaan zwemmen... Verder had ik te laat voor de wedstrijd nog gegeten denk ik (+/-anderhalf uur), want bij het lopen gaf mijn maag toch enig last (zwemmen en fietsen gaan prima met een gevulde maag), maar ja daar leer je van. Verder kwam ik er achter dat je toch goed moet opletten ondanks de wedstrijdspanning, vergat uit te klikken bij het afstappen van de fiets wat ik maar net op het nippertje kon herstellen en in het parc ferme de weg enigszins (2x een gangpad ernaast, niet goed voor het stress niveau) kwijt ondanks deze toch van te voren ingeprent te hebben.


Vervolgens een week later in deventer een 16de  gedaan. Hier heb parc ferme maar eens goed bestudeerd en van te voren de routes even gelopen in plaats van denkbeelding inprenten. Bij het zwemmen lukte de bc wel, wat ondanks het trage tempo een overwinning was voor mij. Helaas waren de omstandigheden hier minder (koud en regen) waardoor het fietsen niet ging zoals ik wilde. Nat parcours met bochten vond ik toch niet zo prettig. Voor deze wissel had ik snelveters en besloten op blote voeten te lopen wat prima uitpakte. Al denk ik dat ik vaker op blote voeten moet gaan trainen wil ik langere afstanden lopen zonder sokken... ondanks het slechte weer toch weer een leuke ochtend gehad.

Aangezien deze twee maar een week van elkaar verschilde kon ik ook mooi eens kijken hoe het zat met trainen en wedstrijden doen. Trainen moet gewoon kunnen is mijn gevoel alleen moet ik de intensiteit van de trainingen wat aan gaan passen; nu teveel op te hoge intensiteit, mag wel vaker wat minder. En verder ben ik de laatste weken er achter gekomen dat buitenzwemmen zoveel fantastischer is dan in het zwembad. Is een nog beter begin van je dag als het zonnetje lekker schijnt. Dus kijk nu al uit naar de eerste triathlon met zwemmen in open water.

25

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Hulsteiner schreef:

Aangezien die met schoolslag zwom kreeg ik een tik tegen mijn bril aan waardoor er water in mijn bril kwam en mijn lenzen half uit mijn ogen schoten. Dit resulteerde in een zeer ongemakkelijk  gevoel en gewoel in het water om ze weer goed te krijgen...

Komt me wel heel bekend voor - ik herinner me Binnenmaas van 3 seizoenen geleden in een totale zwemchaos, een kilometer lang wasmachine, waarbij er steeds maar water in m'n brilletje kwam en ik alleen nog maar kon denken: 'als m'n lenzen maar blijven zitten, als m'n lenzen maar blijven zitten' wink

Louise