1

Onderwerp: TomTom sporthorloges

Hi!

In mei ga ik mijn eerste triathlon doen, spannend! Om beter te kunnen trainen wil ik graag een sporthorloge aanschaffen. Aangezien ik nog niet weet of de triathlonsport me gaat bevallen en ik het dus langdurig ga beoefenen ben ik naar iets goedkopere modellen aan het kijken en kom ik op een TomTom horloge.
Ik zit te denken aan de Spark 3 Cardio + music of de Runner 3 Cardio + music. Heeft iemand ervaring met deze horloges? Zijn deze triathlonproof? Ik weet dat ze multisports zijn, maar ik vraag me af of je soepel van sport kunt wisselen zonder een nieuwe activiteit op te hoeven starten.

2

Re: TomTom sporthorloges

jolienspoler schreef:

Hi!

In mei ga ik mijn eerste triathlon doen, spannend! Om beter te kunnen trainen wil ik graag een sporthorloge aanschaffen. Aangezien ik nog niet weet of de triathlonsport me gaat bevallen en ik het dus langdurig ga beoefenen ben ik naar iets goedkopere modellen aan het kijken en kom ik op een TomTom horloge.
Ik zit te denken aan de Spark 3 Cardio + music of de Runner 3 Cardio + music. Heeft iemand ervaring met deze horloges? Zijn deze triathlonproof? Ik weet dat ze multisports zijn, maar ik vraag me af of je soepel van sport kunt wisselen zonder een nieuwe activiteit op te hoeven starten.

Geen ervaring met Tom Tom, ik heb een Polar M400. Omdat het dezelfde prijsklasse is zal ik toch mijn ervaring delen. Dit horloge is vooral gericht op het hardlopen. Wisselen van sport tijdens een sessie kan (denk ik) niet en voor fietstochten gaat hij niet lang genoeg mee (ca. 5 uur). Ik heb er ook geen special bike mount voor.  Maar afgezien van deze (kleine) nadelen heb ik er voor 89 EUR erg veel plezier aan. Hartslag, cadans en GPS doen het uitstekend en meer heb ik niet nodig.

3

Re: TomTom sporthorloges

Tom Tom is inmiddels gestopt met horloges. Zou ik zeker mee laten wegen in de overweging. Ik ben zelf groot fan van Garmin (zelf in het bezit van de 920 xt).

4

Re: TomTom sporthorloges

Bij Tom Tom kun je niet van sport wisselen zonder alles stop te zetten.
Garmin (bijv) is dan fijner, dan lap je door van swim naar wissel naar bike naar wissel naar run.
Zelf de 735xt en erg tevreden hiermee!

5

Re: TomTom sporthorloges

Die is wel 5 a 6 keer zo duur....

6

Re: TomTom sporthorloges

Ze komen regelmatig vrij goedkoop voorbij op sites als 1dayfly en ibood (rond de 120 euro).. Ooit 1 gekocht voor mijn dochter, maar in vergelijking met de Garmin is het het allemaal net niet...

7

Re: TomTom sporthorloges

Hedcandy schreef:

Bij Tom Tom kun je niet van sport wisselen zonder alles stop te zetten.
Garmin (bijv) is dan fijner, dan lap je door van swim naar wissel naar bike naar wissel naar run.
Zelf de 735xt en erg tevreden hiermee!

Hmm, dat is eigenlijk wel wat ik zoek... Misschien toch nog maar doorsparen dan. Voor nu red ik me ook prima met handige apps en heb een simpele telefoonhouder op mijn fietsstuur gemonteerd.

RolandF schreef:

Die is wel 5 a 6 keer zo duur....

Jup! En ik wil nog zoveel andere dingen aanschaffen. Dure hobby, triathlon. En volgens mij ben ik nu al besmet met het virus, terwijl ik mijn eerste triathlon nog niet eens achter de rug heb... *zucht*

8

Re: TomTom sporthorloges

Hmm idd een dure bezigheid maar er zitten gelukkig ook fanatieke materiaal liefhebbers tussen zodat je 2e hands wel mooie koopjes kunt doen. Zeker op gebied van die horloges omdat er toch elk jaar een andere of nieuwere versie uitkomt.

9 Laatst bewerkt door @Jeanette (26-03-18 18:26:57)

Re: TomTom sporthorloges

Kijk eens op triathlon artikelen aangeboden op Facebook .
Daar worden zoveel multi functionele sporthorloges aangeboden .

Voorheen dacht ik dat een paard houden duur was ha ha .
Wat ik de afgelopen 2,5 jaar al heb uitgegeven aan de sport ppfff

10

Re: TomTom sporthorloges

Je hebt ook de TomTom Multi-Sport, daar heb ik jaren plezier van gehad. Heel nauwkeurig op GPS, wat minder met banenzwemmen.  Maar qua prijs-kwaliteit verhouding echt top.

11

Re: TomTom sporthorloges

Ik gebruikte voor triathlons altijd de freestyle mode en sloeg m dan op als één race activiteit (wat t ook is) of knipte m later nog op op Strava.

12

Re: TomTom sporthorloges

jolienspoler schreef:
Hedcandy schreef:

Bij Tom Tom kun je niet van sport wisselen zonder alles stop te zetten.
Garmin (bijv) is dan fijner, dan lap je door van swim naar wissel naar bike naar wissel naar run.
Zelf de 735xt en erg tevreden hiermee!

Hmm, dat is eigenlijk wel wat ik zoek... Misschien toch nog maar doorsparen dan. Voor nu red ik me ook prima met handige apps en heb een simpele telefoonhouder op mijn fietsstuur gemonteerd.

RolandF schreef:

Die is wel 5 a 6 keer zo duur....

Jup! En ik wil nog zoveel andere dingen aanschaffen. Dure hobby, triathlon. En volgens mij ben ik nu al besmet met het virus, terwijl ik mijn eerste triathlon nog niet eens achter de rug heb... *zucht*

Ik deed mijn eerste triathlon op een stalen Team Raleigh racefiets, schoenen van Scapino en een hardloopbroek van de Lidl en ik heb er enorm veel plezier van gehad. Een sporthorloge kocht ik vorig jaar pas. Je kunt evengoed genieten van de sport op een bescheiden budget. Als je eerst een beetje ervaring opdoet, weet je de dure spullen ook meer te waarderen en weet je precies welke aankopen zinvol zijn.

Ik loop nu bijvoorbeeld al twee jaar op Pearl Izumi N1 en N2. Ik heb ze gekregen, de winkelprijs is circa 30 euro. Sinds ik deze heb, komen mijn Asics van 160 euro niet meer uit de kast.

13

Re: TomTom sporthorloges

@Jeanette schreef:

Kijk eens op triathlon artikelen aangeboden op Facebook .
Daar worden zoveel multi functionele sporthorloges aangeboden .

Voorheen dacht ik dat een paard houden duur was ha ha .
Wat ik de afgelopen 2,5 jaar al heb uitgegeven aan de sport ppfff

Dank voor de tip, ik heb me aangemeld!

RolandF schreef:

Ik deed mijn eerste triathlon op een stalen Team Raleigh racefiets, schoenen van Scapino en een hardloopbroek van de Lidl en ik heb er enorm veel plezier van gehad. Een sporthorloge kocht ik vorig jaar pas. Je kunt evengoed genieten van de sport op een bescheiden budget. Als je eerst een beetje ervaring opdoet, weet je de dure spullen ook meer te waarderen en weet je precies welke aankopen zinvol zijn.

Ik loop nu bijvoorbeeld al twee jaar op Pearl Izumi N1 en N2. Ik heb ze gekregen, de winkelprijs is circa 30 euro. Sinds ik deze heb, komen mijn Asics van 160 euro niet meer uit de kast.

Verder heb ik ook al mijn spulletjes bij elkaar gesprokkeld. Decathlon, Scapino. Via via een fiets over kunnen nemen (wel aluminium frame gelukkig smile). Alleen mijn hardloopschoenen heb ik echt aan laten meten, dat vind ik wel belangrijk!

14

Re: TomTom sporthorloges

Ik heb mijn 2e Garmin 735XT en nu heb ik weer het euvel dat de aan en uit knop niet goed werkt. Al na 1 jaar. Heel vervelend. Bij de 1e heb ik na een jaar of 4 toen het begon maar een nieuwe gekocht, nu heb ik via de site een mail geschreven, kijken of hij gerepareerd kan worden. Herkent iemand dit of heb ik 2 x pech gehad?

15

Re: TomTom sporthorloges

Jack33 schreef:

Ik heb mijn 2e Garmin 735XT en nu heb ik weer het euvel dat de aan en uit knop niet goed werkt. Al na 1 jaar. Heel vervelend. Bij de 1e heb ik na een jaar of 4 toen het begon maar een nieuwe gekocht, nu heb ik via de site een mail geschreven, kijken of hij gerepareerd kan worden. Herkent iemand dit of heb ik 2 x pech gehad?

Mhaw, als je 4 jaar met een sporthorloge doet heb je mijns insziens juist GELUK gehad i.p.v. pech. Ik zou daar uitermate content mee zijn.

16

Re: TomTom sporthorloges

Garmin heeft een hele nette garantie service, ik zou contact met ze zoeken en kijken...

17

Re: TomTom sporthorloges

Jack33 schreef:

Ik heb mijn 2e Garmin 735XT en nu heb ik weer het euvel dat de aan en uit knop niet goed werkt. Al na 1 jaar. Heel vervelend. Bij de 1e heb ik na een jaar of 4 toen het begon maar een nieuwe gekocht, nu heb ik via de site een mail geschreven, kijken of hij gerepareerd kan worden. Herkent iemand dit of heb ik 2 x pech gehad?

ik heb dit met mijn 910 gehad. 1e keer begon de hoogtemeter hele wonderlijke waardes aan te geven, 2e keer hield de aan/uit knop er mee op. Beide binnen 2 jaar, beide keren zonder gedoe gratis vervangen door een nieuwe. Proces duurt alleen een week of 3. Garmin is TOP!!!

D.

18

Re: TomTom sporthorloges

Ik heb sinds een half jaar een TomTom runner 3 cardio + muziek en ben hier zeker over te spreken.

Mijn idee;

De muziek is wel prettig omdat ik meestal
Alleen train, zeker in de wintermaanden vind ik wat muziek wel fijn. De laatste weken zet ik eigenlijk geen muziek meer aan maar luister ik naar de vogeltjes. smile

Qua gps schijnt er geen betere te zijn, geen idee... heb niets om tegen te vergelijken maar werkt bij mij prima.

De app is zeker wel tof, zitten wel wat fancy dingetjes in zoals fitnesleeftijd en ander rommel waar je niks mee doet maar is ook zeker wel nauwkeurig mbt gemiddeldes en afstanden. Geeft ook aan of je recent sneller bent dan eerst.

Als je de cardio neemt zitten er een aantal trainingsprogramma in waar je wat aan hebt, zeker binnen op de spinner.

De race functie en route functie heb ik nog nooit gebruikt dus kan ik je niks over zeggen.

Mbt triatlon en de wissels;

Het lijkt me geen probleem dit te doen, heb het zelf nog niet ervaren maar als ik nu probeer na het zwemmen te switchen naar fietsen vind mijn horloge behoorlijk snel mijn hartslag en zou ik de fiets sessie kunnen starten, qua lopen verwacht ik niet anders. Het enigste wat je dan niet hebt is je totale tijd, maar las hier ook al dat freestyle en optie zou zijn. Dat zou ik ook moeten proberen.


Gr. John.

19

Re: TomTom sporthorloges

Jack33 schreef:

Ik heb mijn 2e Garmin 735XT en nu heb ik weer het euvel dat de aan en uit knop niet goed werkt.

Ik ken dat horloge niet, maarre... is dat een drukknopje? Bij mijn man z'n Suunto deed dat het ook niet meer goed, bleef hangen, en dat was op te lossen met een druppeltje naaimachineolie, tip van de importeur die hij had gebeld.

Mijn man had trouwens een paar slechte ervaringen met de levensduur en de service van Garmin, dat was voor hem een reden om naar Suunto over te stappen, en tot nu toe gaat dat prima (5 jaar).

Louise

20

Re: TomTom sporthorloges

Het is een Garmin Forerunner 910XT, geen idee waarom ik 735 heb geschreven.
Ik bestelde eergisteren een Polar M430 en de volgende dag werd hij al geleverd en vanmorgen heb ik een eerste ritje van 85km gereden, ging allemaal prima, alle functies en het opladen naar Strava. Deze was Eur189. De Garmin was dacht ik Eur 300. Misschien kan Garmin hem nog repareren, het aan/uit knopje werkt nu helemaal niet meer, het is een drukknopje onder een stukje rubber. Nu maar afwachten of de service echt zo goed is.

21

Re: TomTom sporthorloges

TomTom's zijn iig waardeloos in open water, althans dat is mijn ervaring. Garmin is prima, Suunto ook. Beiden zijn over het algemeen duurder.

22

Re: TomTom sporthorloges

Tri-John schreef:

Ik heb sinds een half jaar een TomTom runner 3 cardio + muziek en ben hier zeker over te spreken.

Mijn idee;

De muziek is wel prettig omdat ik meestal
Alleen train, zeker in de wintermaanden vind ik wat muziek wel fijn. De laatste weken zet ik eigenlijk geen muziek meer aan maar luister ik naar de vogeltjes. smile

Qua gps schijnt er geen betere te zijn, geen idee... heb niets om tegen te vergelijken maar werkt bij mij prima.

De app is zeker wel tof, zitten wel wat fancy dingetjes in zoals fitnesleeftijd en ander rommel waar je niks mee doet maar is ook zeker wel nauwkeurig mbt gemiddeldes en afstanden. Geeft ook aan of je recent sneller bent dan eerst.

Als je de cardio neemt zitten er een aantal trainingsprogramma in waar je wat aan hebt, zeker binnen op de spinner.

De race functie en route functie heb ik nog nooit gebruikt dus kan ik je niks over zeggen.

Mbt triatlon en de wissels;

Het lijkt me geen probleem dit te doen, heb het zelf nog niet ervaren maar als ik nu probeer na het zwemmen te switchen naar fietsen vind mijn horloge behoorlijk snel mijn hartslag en zou ik de fiets sessie kunnen starten, qua lopen verwacht ik niet anders. Het enigste wat je dan niet hebt is je totale tijd, maar las hier ook al dat freestyle en optie zou zijn. Dat zou ik ook moeten proberen.


Gr. John.

Bedankt voor het delen van je ervaring! Ik heb via marktplaats een spark 3 cardio + music gescoord die ik vrijdag op ga halen. De reden dat ik toch voor deze heb gekozen is inderdaad omdat je er muziek op kunt zetten. Hoeft de telefoon niet meer mee! Verder moet de gps prima zijn en daarmee ook de gemiddelde snelheid. Dat is voor mij op het moment het belangrijkste. Mocht ik in de toekomst serieuzer gaan trainen, dan kan ik altijd nog overstappen op een Garmin, Suunto of Polar smile

23 Laatst bewerkt door mcguyver (16-03-21 12:16:37)

Re: TomTom sporthorloges

Hedcandy schreef:

Garmin heeft een hele nette garantie service, ik zou contact met ze zoeken en kijken...

Even een oud draadje naar boven gehaald: mijn fenix 5 vertoonde sinds januari dramatische batterij leegloop. Waar ik normaal 10 dagen deed met een volle batterij (incl 5 of 6 keer sporten) was het plotsklaps in 2 dagen gebeurt. Direct de helpdesk benaderd en het garminforum maar alle hulp ten spijt: geen verbetering. Het horloge was een week na het gebrek uit de garantie. En ja, de respons van Garmin duurt lang maar gisteren heb ik het horloge teruggestuurd en krijg een opgepept gebruikt exemplaar terug.

Je moet sneller dan de klos zijn.

24

Re: TomTom sporthorloges

En om het af te sluiten: een week geleden het horloge verstuurd en zojuist een opgepoetst exemplaar ontvangen! Netjes hoor.

Je moet sneller dan de klos zijn.