1

Onderwerp: CSS test

Gisteren mn eerste CSS test gedaan.

Ik wilde vooral niet te hard van start gaan dus bij beide afstanden de 2e helft versneld.
Achteraf had de 400m nog sneller gekund denk ik.
Nu ermee gaan trainen, ben heel benieuwd! Ik hoor er veel positieve verhalen over.
Ik sta ook wel achter het idee, immers van hardlopen in je lage zones ga je uiteindelijk ook sneller lopen, dus lijkt me dat dit voor het zwemmen ook zo geldt.
Over 2 maanden maar weer eens testen en dan zien wat de verschillen zijn.

Wie werkt hier nog meer mee en wat zijn je bevindingen?

2

Re: CSS test

Heb regelmatig zo'n test gedaan. Maar de trainingen die daarop gebaseerd zijn zijn niet echt met hardlopen in lage zones te vergelijken.
Een set van 15x100m met 10 sec recovery op je CSS snelheid zwemmen (of 10x 200m met 20 sec recovery) is zwaar! De eerste paar voelen makkelijk, maar uiteindelijk ga je toch goed kapot. Iets wat (bij mij iig) niet gebeurd bij het lopen in lage zones.
Maar wel erg nuttig om je CSS te weten. Combineer dat met een finis tempo trainer en je kunt behoorlijk gericht trainen.

3

Re: CSS test

Ik ga binnenkort eens zo'n 20x100m training doen.
Ik dacht alleen dat de recovery dan gelijk stond aan 1 piep/baan? (Dat is bij mij geen 20sec, maar bij jou wellicht wel). Ik ben benieuwd!

We moeten nu op de vereniging soms al meer in zones zwemmen, wel zo handig dat ik nu weet wat dat voor mij persoonlijk inhoud ipv dat ik meezwem met de meute in de baan.

4

Re: CSS test

Die tempo trainer is eigenlijk een metronoom en pas je aan aan je slagfrequentie. Dus elke piep zijn 2 slagen.

5

Re: CSS test

ronnyke schreef:

Die tempo trainer is eigenlijk een metronoom en pas je aan aan je slagfrequentie. Dus elke piep zijn 2 slagen.

Niet per see, hangt er vanaf hoe je hem instelt, er zijn meerdere modi.
Je kunt hem ook instellen dat hij piept als jij aan het einde van een baan hoort te zijn volgens je instellingen.
Dan is je rust dus 1 piep oftewel de tijd die je zou zwemmen over 1 baan.

6

Re: CSS test

Inderdaad, er zijn 2 modi, en beiden heel handig.
Je kunt dus of kiezen voor een piep elke slag (of 2 slagen) om te trainen of testen wat voor jou een goede slagfrequentie is (dan stel je het aantal pieps per minuut in). Welke frequentie kun je goed volhouden, en wat zijn je snelheden bij elke frequentie. Komen soms goede aanwijzingen uit.
Ook kun je instellen dat er een piep per zoveel secondes gegeven wordt, die gebruik je dan voor elk keerpunt. Zo zorg je dat je niet te snel start, en later wel hard werkt om op tijd weer te kunnen keren.
Aan het einde van een set neem ik een aantal secondes rust en die lees ik af van de zwembadklok, maar kan inderdaad ook via de tempotrainer, alleen komt hij dan nogal plotseling soms. In de praktijk maakt het niet zoveel uit (20 seconden op de klok of 22/23 op de tempo trainer).
Veel plezier met trainen hiermee!

7

Re: CSS test

Ik heb met mijne een 2 tal keer gezwommen en vond het niet zo mijn ding.

8

Re: CSS test

Ik vond het wel een handig ding, maar bij mij is nu de tweede al stuk, allebei binnen een paar maanden, dus ik doe het niet meer, ik kijk wel op de klok. Ik gebruikte 'm het meest als timer inderdaad, en bij een CSS-training timet-ie dan ook je rust, ja.

Maar zeker: trainen op CSS is geen rustige duurtraining. Dat voelt hooguit aan het begin zo, van 15X100.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

9

Re: CSS test

Aangezien ik de techniek nog niet zo goed beheers van het zwemmen doe ik ze ook op de klok ipv die tempotrainer. Zo had ik overlaatst een training van 3x 10x50m en op de minuut vertrekken met tussen elk blokje 1min rust en dat vond ik al vrij pittig om eerlijk te zijn.

10

Re: CSS test

Ik heb ook geen tempo trainer hoor.
Dus ga op de klok zwemmen.
Gek genoeg kan ik dat best nauwkeurig. Laat me zo 4x100m zwemmen en t scheelt misschien 1 a 2 sec onderling...

11

Re: CSS test

CSS is ook ongeveer een inschatting van je 1000 m wedstrijdtempo, dus dat is inderdaad flink doorzwemmen, al lijkt dat de eerste baantjes niet zo. Niet teveel rust nemen ook.

Ik gebruik de tempotrainer eigenlijk alleen voor slagfrequentie; tijden kijk ik wel op de klok of horloge.

12

Re: CSS test

Voor je rust tijden is zo'n tempotrainer niet zo belangrijk, maar als je sets van 200m of langer op een constant tempo wilt zwemmen heb ik wel veel profijt van anders ga ik te hard van start en stort ik in op een gegeven moment.