1

Onderwerp: Wel of geen opzetstuur

Hallo allemaal,

Ik ben me nu een paar weken aan het verdiepen in de triathlonsport.
Ik lees veel over tijdritfietsen en -sturen.
Een hele nieuwe tijdritfiets kopen zonder te weten of ik triathlon leuk vind, gaat me sowieso te ver.
Een opzetstuur vindt ik ook lastig, ik heb namelijk 3,5 jaar geleden een herseninfarct gehad en mijn evenwicht is daardoor erg slecht. Op de racefiets merk ik wel dat ik stabieler wordt naarmate ik vaker op de fiets zit, maar een tijdritstuur roept nogal wat angst bij me op.
Sinds een week of drie fiets ik ook weer regelmatiger in de beugels en dat levert voor mijn gevoel ook al weer flink minder luchtweerstand op.
Ik ga binnenkort wel even bij de lokale fietswinkel stilstaand kijken hoe zo’n tijdritstuur voelt en dan weer verder kijken.
Wat zijn jullie gedachten hierbij?

2

Re: Wel of geen opzetstuur

Een opzetstuur is zeker gunstig voor de luchtweerstand. Maar als je twijfelt aan je evenwicht zou ik het afraden, want opzetsturen zijn relatief zwaar en omdat het gewicht bovenop je stuur ligt, heeft het een flinke negatieve invloed op het stuurgedrag en stabilteit. Dat merk je niet stilstaand in de fietsenwinkel.

Ik zou eerlijk gezegd adviseren om vooral veel in de beugels te rijden en je kunt ook je 'drop' (hoogteverschil tussen zadel en stuur) vergroten. Op die manier kan je ontdekken hoe goed je evenwicht en stuurkunsten zijn.

Ik heb twee seizonen gereden met een opzetstuur maar vond dat toch minder. Het zadel kan vaak niet ver genoeg naar voren en de wielbasis is te groot. Met een extra korte stuurpen en je zadelpen omdraaien kan je dat proberen te compenseren maar dan komt de gewichtsverdeling eigenlijk weer teveel naar voren.

3

Re: Wel of geen opzetstuur

Ja, mee eens - je kunt prima triathlons doen zonder opzetstuur, zeker op de korte afstanden. Het scheelt misschien een paar tellen, maar dat lijkt me zeker in het begin toch geen groot probleem. En er is meestal op een gewone racefiets een boel aerodynamische winst te boeken zonder zo'n stuur. In de beugels inderdaad, grotere drop, en nog een tip: houd je onderarmen horizontaal.

Als je het leuk vindt en je wilt het serieuzer gaan aanpakken, langere afstanden gaan doen én je hebt het geld, dan is een triathlonfiets een betere investering. De geometrie daarvan is aangepast aan het aerostuur. Het leek mij trouwens ook eng, ik ben niet zo'n stuurwonder, zeg maar, maar het is mij erg meegevallen (3 jaar geleden zo'n fiets gekocht).

Louise

4

Re: Wel of geen opzetstuur

In de winkel proberen zou dan echt een tussenstap zijn voor het op straat proberen. Kijken of het überhaupt wel een optie zou kunnen zijn zeg maar.

Ik ben wel blij om te horen dat het geen probleem hoeft te zijn, dan zal ik nu eerlijker naar mezelf kijken of het mogelijk is.
Mijn armen horizontaal zal inderdaad misschien nog wel meer schelen, dat kan ik wel eens proberen. Mijn "drop" is echter volgens mij al redelijk groot. Als ik in de beugels fiets, kom ik lichtjes met mijn benen tegen mijn buik aan (ik heb een platte buik wink )

5

Re: Wel of geen opzetstuur

De afgelopen jaren met opzet stuur gefietst en dat beviel me prima.
Nu aan het wennen op een TT fiets en das toch nog ff andere koek... maar zal vast ook wel wennen.

6

Re: Wel of geen opzetstuur

Je kan ook spelen met hoe ver je de beugels uit elkaar zet (vanuit het midden van je stuur in de richting van je remgrepen dus), hoe verder naar buiten, hoe stabieler - en minder aerodynamisch - het is. Ik ben benieuwd hoe je test bij de fietsenmaker is!

7

Re: Wel of geen opzetstuur

Sandra86 schreef:

Je kan ook spelen met hoe ver je de beugels uit elkaar zet (vanuit het midden van je stuur in de richting van je remgrepen dus), hoe verder naar buiten, hoe stabieler - en minder aerodynamisch - het is. Ik ben benieuwd hoe je test bij de fietsenmaker is!

Dat is ook nog van invloed natuurlijk. En breder met opzetstuur zal dan weer iets aerodynamischer zijn dan helemaal geen opzetstuur, gok ik.

8

Re: Wel of geen opzetstuur

Een opzetstuur ( aerobars ) op een racefiets is altijd een beetje een compromis maken .
Maar wel te doen . Heb met mijn racefiets toen ook een bike fit gedaan , en kan met opzetstuur er heerlijk op fietsen .
Op mijn nieuwe TT zit ik heel anders , veel compacter .
Merk een duidelijk verschil qua ergometer tussen beide fietsen .

Herkenbaar Hedcandy .

9

Re: Wel of geen opzetstuur

Mijn ervaring en tip: werkt (relatief) super, dus: doen wink.

Wil het echt succes hebben, denk dan aan het volgende.

Koop niet alleen aerobars, maar ook een andere zadelpen (Fast Forward alu, kost ong. 70,00). Zoals je hierboven ook leest is de zitpositie vaak niet ideaal als je wel het stuur, maar niet de zadelpen verandert. Dan lig je veel te ver naar voren, in gestrekte houding (armen niet in een mooie hoek).

Verder zou je kunnen experimenteren met een andere (waarschijnlijk kortere) stuurpen, en misschien ook met een andere (grotere) hoek. Resultaat: een betere hoek van je armen (dus niet zo gestrekt) en een iets diepere zit (omdat je opzetstuur bovenop je gewone stuur komt, en dus hoger wordt).

Voor 150,00 (ex stuurpen van een paar tientjes) win je hiermee zeer waarschijnlijk 2 km/uur, uitgaande van een normale snelheid van 30-33u. Dit was bij mij in elk geval het effect (zelfs iets meer dan 2/u).

10

Re: Wel of geen opzetstuur

Eens met kleine aanvullingen:

- Sommige zadelpennen kan je gewoon achterstevoren monteren om het zadel verder naar voren te krijgen.

- Er zijn ook aerobars te verkrijgen die onder je stuur langs lopen zodat je dieper kan zitten.

- Vaak is het prettig om het zadel ook een paar graden voorover te kantelen of zelfs te vervangen door een TT zadel (bredere punt)

11 Laatst bewerkt door VDH (19-04-18 10:56:54)

Re: Wel of geen opzetstuur

Je geeft aan dat je evenwicht erg slecht is. Vergeet niet dat het onderdeel voor het fietsen een onderdeel is waarbij evenwicht misschien nog wel een grotere rol speelt dat bij het fietsen. Het evenwichtsorgaan wordt bij zwemmen al behoorlijk op de proef gesteld als je borstcrawlt. Die ervaring is nog veel heftiger in de wasmachine na een start.  Wanneer je dan uit het water komt kunnen minder ervaren triathleten nog wel eens duizelig worden. Ik heb hier tijdens mijn eerste triathlons in ieder geval behoorlijk last van gehad. Als deze duizeligheid niet wegtrekt en je in jouw geval op de fiets hier last van blijft houden dat kan dit wel eens het zwaarste moment in jouw wedstrijd worden. Wil je dan de afweging maken of je wel of geen opzetstuur gaat aanschaffen? Of wil je gewoon finishen?
Ik zou voor de laatste optie gaan. Laat dat opzetstuur lekker voor wat het is. Ja het levert je voordeel op en ja je kunt als getrainde en goede fietser misschien wel 38 ipv 34 gemiddeld fietsen.
Ik denk dat de meeste forumleden hier het net als ik al een enorme prestatie vinden dat je 3,5 jaar na een herseninfarct dit soort uitdagingen aangaat. Daar kan ik alleen maar heel veel respect voor hebben. Ik zou als ik jou was dus eerst gaan voor deelnemen en finishen.
Als ik dan toch een tip mag geven: ik gebruik tijdens het zwemmen altijd oordoppen. Hierdoor komt er geen water in mij oren. Bijkomend voordeel voor mij is dat ik sinds ik met oordoppen zwem na een zwemonderdeel nauwelijks meer last heb van duizeligheid. Wil je dus een triathlon gaan doen, investeer 6 euro in een paar oordoppen, dat levert je misschien wel meer op dat die paar km sneller op de fiets door een in jouw geval twijfelachtig opzetstuur.

12

Re: Wel of geen opzetstuur

Je hebt het toch over een opzetstuur? Dus losse aerobars?
Dan kan je altijd tijdens de race kiezen om toch je 'normale' grepen te gebruiken. Ik heb dat de eerste wedstrijden wel gedaan als ik nog niet helemaal zeker was en in bochten. Die afwisseling is prima, en levert je veel voordeel op lange rechte stukken waar je wel op je bars hangt.

13

Re: Wel of geen opzetstuur

Dank voor de reacties, die leveren een hoop waardevolle informatie op.
met zwemmen heb ik eigenlijk geen last van mijn evenwicht. Ik ben wel heel stabiel in het water. Maar ik ga het wel in de gaten houden. 9 juni heb ik een sprint gepland en daar wil ik vooral kijken wat de combinatie van de sporten en het zwemmen en fietsen met veel mensen om me heen met me doen.

Het wordt dan inderdaad een opzetstuur, dus het gewone stuur kan ik inderdaad altijd nog gebruiken.

14

Re: Wel of geen opzetstuur

Op een bochtig parcours, 9 bochten op 3 km, wel of geen opzetstuur?

Neem aan van wel toch?

15

Re: Wel of geen opzetstuur

Buus schreef:

Op een bochtig parcours, 9 bochten op 3 km, wel of geen opzetstuur?

Neem aan van wel toch?

9 op 3km lijkt me overvloedig veel wink maar vooral belangrijk hoe scherp/flauw die bochten zijn en of je weinig/een beetje/meer lef hebt smile

Als het bochten zijn waar je nog wat vaart kunt houden (20? 25/u minimaal?) kan je waarschijnlijk blijven liggen, en is een ligstuur dus prima. Als het 'draaien-en-keren-bochtjes' zijn, zou ik twijfelen.

16

Re: Wel of geen opzetstuur

Ik weet niet hoe goed je evenwicht is (wat je zelf aangeeft) maar bij mij duurde het ongeveer een KM of 40 voor ik gewend was aan een ligstuur. Bij vrienden min of meer gelijk. Inmiddels kan ik niet meer zonder. Ik heb een TT-fiets en een toerfiets met bars en lig bijna altijd. Stad, bergen, veel bochten en verkeersdrukte uitgezonder natuurlijk.

17

Re: Wel of geen opzetstuur

Woon/werk verkeer op de stadsdiets hang ik altijd op het normale fietsstuur. Dus geen evenwichts problemen/angst.

18

Re: Wel of geen opzetstuur

Aah, even teruggelezen.
Toch maar wel een stuurtje aanschaffen dus smile

19

Re: Wel of geen opzetstuur

Vorig jaar heb ik ook nog met aerobars op mijn fiets gereden (vooral in de maand september eigenlijk elke dag) en ik merkte dat ik zonder enkele moeite een gemiddelde haalde wat minimaal 2km sneller was dan normaal (33 ipv 31).