1

Onderwerp: Week voor een kwart?

Volgend weekend is het zover!
Onregelmatige trainingen ten spijt weet ik 100% zeker dat ik de eindmeet ga bereiken, hoeveel tijd ik nodig ga hebben is bijzaak, maar doen zal ik het

Hoe pak ik nou die laatste week aan?
Hoeveel dagen nog sporten? intensief? welke afstanden?
Hoeveel dagen ervoor rusten?

2

Re: Week voor een kwart?

Je kan gewoon niets doen. Als je wel wilt trainen dan zou ik niet verder gaan dan een kwart van wat je normaal in een week zou doen. Als het gaat om het halen van de eindstreep dan is het belangrijkste dat je geen blessure oploopt. Dus dan is niet trainen het veiligst. Anders de laatste training twee dagen voor de wedstrijd.

3

Re: Week voor een kwart?

Goede tips. Een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat ze ruim onder datgene waartoe ze in staat is presteert.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

4

Re: Week voor een kwart?

Dat is waar Jacob, maar misschien helpt het om te zeggen wat ze het beste wel kan doen...

Uitgaande van de 1/4e zou je een variant van onderstaande kunnen doen en fit aan de start

In mijn beleving, in de laatste week lekker trainen (rustig met een paar intensieve momenten) en niet te lang. En afhankelijk van hoe vaak je normaal traint iets minder... Als je trainingsweek op maandag begint en zaterdag is je wedstrijd, doe je alles nog 1 keer. Niet te intensief, maar wel gevarieerd. En doe je laatste dag zo goed als niets. Of als je liever wel iets doet, ga dan maximaal een uurtje "lostrappen".

Voorbeeld van een training op de fiets: Rijd op je gemak een rondje van 40-50km dat gevarieerd is en het liefst met 1 of 2 klimmetjes, om je hartslag een beetje op te laten lopen en je spieren "wakker" te houden.

Tot slot: Veel plezier en succes volgende week!!!

Lopen, gewoon je schoenen aan doen een lekker loslopen (liefst in het bos). ALs je normale training een uur is, ga je nu 40 minuten ofzo.

Zwemmen, een beetje zoals het fietsen, 10 min inzwemmen, daarna bijvoorbeeld 7x100m met de 2e,4e en 6e op je gemakje schoolslag en de 1e,3e,5e en 7e op je 1500m wedstrijd tempo (dus stevig maar niet keihard).

Bovenstaande tips zijn mijn ervaring. Ik ben overigens wel benieuwd hoe anderen hun "Taper week" indelen.

5

Re: Week voor een kwart?

Vanzella schreef:

In mijn beleving, in de laatste week lekker trainen (rustig met een paar intensieve momenten) en niet te lang.

Grappig. Wat er aan onderzoek gedaan is op het gebied van hardlopen, suggereert dat dit ongeveer net zo goed is als niets doen.

Voor de kortere afstanden (in een van de onderzoeken ging het om 5km) is juist intensief trainen aan te bevelen, maar dan met een veel kleiner volume. Er zijn genoeg voorbeelden dat voor toppers, twee weken niets doen voor een marathon juist tot goede prestaties leidt.

Ik ben wel benieuwd naar anekdotes van mensen die door omstandigheden gedwongen waren om de week voor een triathlon niets te doen.

6

Re: Week voor een kwart?

Nou laat maar zien die onderzoeken.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

7

Re: Week voor een kwart?

Jacob schreef:

Nou laat maar zien die onderzoeken.

The Lore Running, 4th edi\tion, page 320: refereert aan Houmard et al. 1994 en Houmard et al. 1990; 1992.

8

Re: Week voor een kwart?

mijn ervaring is ook dat er redelijk wat intensitiet in de laatste week moet zitten. Een week nix doen en dan een OD is mij een x erg slecht bevallen, ik kwam niet opgang. Werkt wel weer als ik een week ervoor een wedstrijd gehad heb.
Veel langer doe ik alleen als tourtocht 6 september 70,3 monaco bv :-P