1

Onderwerp: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Goedemiddag,

gebruiken jullie dezelfde sokken voor het fietsen als het hardlopen? Zo ja, welke ervaringen hebben jullie met welke merken?
Ik wil voor de IM70.3 namelijk zowel sokken bij het fietsen als bij het hardlopen gebruiken en het liefst dezelfde.

Groeten

2

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Tijdens een OD probeer ik zonder sokken te fietsen en te lopen. Wel talkpoeder om alles zo droog mogelijk te houden. Bij een IM70.3 doe ik wel bij het lopen sokken aan. Dus dat is dan 15'' zitten extra, maar dat is wel lekker comfortabel voor de halve marathon.

-- M

3

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Ik heb geen specifieke fietssokken, ik fiets altijd met dunne hardloopsokken. Vind zelf de Falke RU4 het fijnste om mee te fietsen én om mee te hardlopen. Bij langere wedstijden doe ik net als Mstyz alleen bij het hardlopen sokken aan, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

4

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Aparte fietssokken zijn naar mijn mening ook een beetje overbodig...

Bij korte afstanden probeer ik zonder sokken of ik trek mijn Falke hardloopsokken alvast aan.

5

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Ik fiets gewoonlijk al op hardloopsokken met ietwat cushioning, als het niet vriest. Vind dat wel lekker met die harde fietsschoenen.

Die zijn echter allemaal halfhoog, en ga ik niet aantrekken over m'n natte voeten in een triathlon. Doe dat sowieso eigenlijk niet, lijkt me pas interessant bij een hele. Wat talkpoeder doet ook wonderen wink

6

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Ik fiets in een triathlon ook altijd met blote voeten, elke afstand - hoef je die sokken niet meteen over die natte zwemvoeten te prutsen. Lopen hangt af van de warmte en de afstand, ook zo veel mogelijk op blote voeten, ik train daar ook op in aanloop naar het seizoen. 21 km zou wel met sokken zijn.

En inderdaad: op hardloopsokken kun je prima fietsen.

Louise

7

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Hier hetzelfde. Tenzij het echt koud is fiets ik zonder sokken, ook in hele triathlons. Lopen doe ik altijd wel met sokken. Overigens merk ik zelf geen enkel verschil tussen verschillende soorten sokken, dik of dun, duur of goedkoop etc. Wel of ze snel slijten. Als ik door kou met sokken fiets dan gewoon met mijn loopsokken.

8

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Ik doe eigenlijk altijd sokken aan bij het fietsen. Of ik ze nu in T1 of in T2 aan zou doen, met talkpoeder in de sok is er eigenlijk geen verschil in tijd. Na uit het water komen schiet de hartslag omhoog, de eerste paar minuten fietsen ben ik toch aan het inhouden om die hartslag omlaag te krijgen, dat kan goed met even een paar sokken aan doen. T2 gaat dan iets sneller, maar ikzelf heb altijd weinig problemen met overgang fiets-lopen, afgezien dat het lopen te hard gaat in het begin (bij een halve).

9

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Wat is het verschil tussen fiets sokken en hardloop sokken?
Ik heb alleen fietssokken, en loop daar ook mee hard dus. Zowel tijdens een triathlon als ook tijdens mijn normale trainingsrondjes.

10

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Ik doe mijn sokken ook altijd aan in T1. Kost me zeker niet meer tijd dan in T2, temeer omdat ik toch meestal even ga zitten om mijn wetsuit uit te krijgen, omdat ik anders soms omval. smile Herkenbaar wat Montanaman zegt over die hoge hartslag. Bij een halve leg ik voor de zekerheid wel een paar sokken klaar in T2, voor het geval ze erg nat geworden zouden zijn tijdens het fietsen. En ik gebruik alleen hardloopsokken.

triathlon is 3x leuker!

11

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Ik heb wel fietssokken waar ik niet op kan/wil hardlopen. Die zijn over de hele linie wat dikker, badstof-achtig, en dat zachte fietst op lange tochten lekker (hele fietsreis met die sokken gereden), maar om hard te lopen vind ik ze wat 'propperig' en zou ik daar denk ik eerder blaren in krijgen.

En verder heeft de fiets-stijlpolitie ongetwijfeld ook wel bezwaar tegen als zodanig herkenbare hardloopsokken wink

Louise

12

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Maar toch niets wat met triathlon te maken heeft krijgt de goedkeuring wat betreft stijl van de fietspolitie???

13

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Macer schreef:

Maar toch niets wat met triathlon te maken heeft krijgt de goedkeuring wat betreft stijl van de fietspolitie???

Haha, ja, dat klopt wel, ja. Nouja, niks van aantrekken gewoon wink

Louise

14

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Afhankelijk van de warmte gaan de sokken al aan in T1, anders in T2. Gewone hardloopsokken, Nike of Compress sport. Lopen zonder sokken weleens geprobeerd, was geen succes...

15

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Toevallig gisteren voor het eerst een wissel geoefend van zwemmen naar fietsen (brr, open water was toch nog wel koud zonder wetsuit!). Het was een ramp om de sokken aan te krijgen, dus ik heb besloten met blote voeten te gaan fietsen en de sokken pas in T2 aan te trekken (zoals de meesten hier op het forum, zoals ik nu lees).
Overigens merk ik ook weinig verschil tussen fiets- en hardloopsokken. Qua hardloopsokken ben ik fan van de Falke RU4. Wel prijzig, maar zitten erg lekker en gaan lang mee!

16

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Geprobeerd met korte sokken en talkpoeder in de sokken?

17

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

Iedereen in ieder geval bedankt voor alle reacties. Ik heb er veel aan gehad en kan weer verder in mijn tocht naar mijn eerste Ironman70.3 smile

18

Re: Sokken voor zowel fietsen als hardlopen

MontanaMan schreef:

Geprobeerd met korte sokken en talkpoeder in de sokken?

Korte sokken ja, talkpoeder nee. Zal het eens proberen wink