1

Onderwerp: Buiten water

inmiddels heb ik een wetsuit en is het beter weer, tijd om buiten te gaan zwemmen.

Volg goede moed ben ik gaan zoeken naar een lokatie in Noord Brabant en ben ik tot de conclusie gekomen dat eigenlijk alles wel gesloten is na 18.00/18.30 uur.

Hoe doen jullie dat? Door werk train ik meestal pas na 20.00 uur, maar dan is alles al lang gesloten.

Zelf een meer of ven opzoeken? Mag dat wel zomaar?

Of toch maar wat duurtraining in het weekend opofferen om ergens overdag te gaan zwemmen.

Gr. John.

2

Re: Buiten water

Ik weet niet wat jij precies zoek, maar een natuurlijk meertje is toch altijd toegankelijk? Hier bij mij in de buurt (regio Heerhugowaard) kan ik uit meerdere opties kiezen. En altijd zijn er voor eventuele calamiteiten wel vissers of jongeren aanwezig.

3 Laatst bewerkt door josbakker002 (26-04-18 13:49:36)

Re: Buiten water

Zodra de temperatuur van het water hoog genoeg is ga ik ook vaak weer buiten zwemmen. In de meeste meren in Nederland mag je gewoon zwemmen. Bij veel meren zijn ook recreatievoorzieningen aanwezig. Als je twijfelt over een locatie zou ik www.zwemwater.nl raadplegen. Daar kun je vinden welk water op kwaliteit beoordeeld is en wat de kwaliteit is. Er zijn namelijk wateren in Nederland waar je beter niet kunt zwemmen. Let er ook op of er niet veel vaarverkeer is. In veel kanalen is zwemmen daardoor niet toegestaan, op andere plekken kan dit gevaar opleveren.

Een paar weken terug heeft een vriendin van me met wetsuit buiten gezwommen. Die kreeg bijna een 'brainfreeze' van de watertemperatuur dus het kan nog te koud zijn voor het mooie.

www.triathlonboek.nl - een verhaal over een stel dat voor de eerste keer een halve triathlon doet

4

Re: Buiten water

Bij mij in de buurt liggen wel wat vennen maar dit is bijna allemaal natuurgebied. Ik weet niet of dit wel mag.

De grotere meren zijn allemaal commercieel, dwz met openingstijden en toegangscontrole. (En dus gesloten na 18.00 uur)

5

Re: Buiten water

Als bij zwemwater.nl een icoontje staat voor zwemmen kun je ervan uitgaan dat het op die locatie ook toegestaan is. Er staan ook genoeg locaties tussen zonder recreatie of openingstijden. Zo staat bij ons in de buurt, IJmuiden, zijkanaal C erop. Geen recreatie en geen openingstijden.

www.triathlonboek.nl - een verhaal over een stel dat voor de eerste keer een halve triathlon doet

6 Laatst bewerkt door HansH (27-04-18 18:51:38)

Re: Buiten water

Wat heb ik het simpel. 300m lopen en ik zwem in de Gouwzee = Markermeer = IJsselmeer smile

triathlon is 3x leuker!

7

Re: Buiten water

HansH schreef:

Wat heb ik het simpel. 300m lopen en ik zwem in de Gouwzee = Markermeer = IJsselmeer smile


Dat is wel echt tof, zo dicht bij.

Ik kom uit Oostelbeers, een klein dorpje langs Oirschot. Voor hardlopen of fietsen in de natuur hoef ik maar 300 meter, zwemmen blijkt lastiger. Ook op zwemwater.nl kan ik geen locatie vinden. (Wat vrij toegankelijk en in de buurt is)

8

Re: Buiten water

Ken je triatleten in de buurt, misschien hebben die tips?

Ik heb het ook riant: ik kan bijna achter mijn huis in de Schie springen. Dat is geen officieel zwemwater, het is eigenlijk zelfs verboden, maar er wordt best veel in gezwommen, en al het officiële water is mij ook te ver weg, verder dan een aantal zwembaden (en het barst van de blauwalg).

Louise

9 Laatst bewerkt door jolienspoler (08-05-18 12:01:36)

Re: Buiten water

Waar in N-B woon je? Ik heb gisteren rond 20.00 uur gezwommen in Langeboom (bij Mill, dichtbij Uden). Was gewoon toegankelijk en een prima locatie!

Edit: zie nu dat je bij Oirschot woont, dat is niet echt in de buurt hmm

10

Re: Buiten water

Ik zelf zwem op zondagochtenden vroeg bij ons aan de andere kant van de weg in de Afgedamde Maas. Officieel geen zwemwater, maar vroeg in de ochtend is er sporadisch vaarverkeer. Met mijn swim-buoy bij me en zo ver mogelijk aan de kant kan ik hier zelf heerlijk zwemmen.

Als alternatief heb ik op 5km de Esmeer en strandbad Well liggen. Beide wel officieel zwemwater, maar kleinere stukjes en zou dan dus vaker heen en weer moeten zwemmen. In de Afgedamde Maas kan ik mooi langere stukken zwemmen.

Ik zie bij Oostelbeers op Google Maps 2 omleidingskanalen lopen? En bij Oirschot zie ik het Wilhelminakanaal. Een stukje zuidelijker zie ik een aantal vennen liggen. Geen idee of je daar in kunt/mag/wil zwemmen, maar er is water te vinden in de directe omgeving :-)

11

Re: Buiten water

Bedankt voor het meedenken!

Helaas is het kanaal hier te druk met scheepvaart en zijn de omleidingskanalen meer stroompjes waar het niet diep genoeg is.

De vennen in middelbeers liggen in beschermd natuurgebied en zijn eveneens niet diep genoeg. (Nog geen meter)

In Oisterwijk liggen ook een aantal vennen, hier ben ik gisteren wezen kijken maar deze zijn niet op een normale manier toegankelijk, en ik was niet van plan om er een wekelijkse mud-run van te maken.
(En ook beschermd volgens mij)

Zoals het er nu naar uitliet ga ik voorlopig op zaterdag of zondag maar tijdens reguliere openingstijden (betaald) trainen in het staalbergven of E3 strand. (Staalbergven is pas open boven 20 graden)

Mocht iemand andere tips of locaties hier in de buurt weten hoor ik het graag!

12

Re: Buiten water

Ik zoek sinds kort in omgeving Tilburg/Hilvarenbeek zwemwater. Het is inderdaad niet makkelijk hier. Veel modderpoelen, prive of natuur, hekwerken en afgesloten.
Bij Tilburg wordt het volgens mij nog oogluikend toegelaten in één locatie. Ga er binnenkort eens kijken.
Er zijn inderdaad meertjes in de omgeving met openingstijden en entreegeld. Moet niet gekker worden.

Het kanaal lijkt me niks.

Als ik iets gevonden heb, laat ik het je weten. Misschien ga ik ook nog wel wat "illegale" watertjes checken. Misschien is er ergens uit het zicht wel wat mogelijk.

13

Re: Buiten water

@Thijs

Dan zou ik de Galderse meren eens proberen. Is vanaf Tilburg denk ik een half uurtje rijden ongeveer.
Als je die rond zwemt heb je ongeveer 2,5KM. Gisteren was het water een beetje troebel, maar normaal gesproken kraak helder.

14

Re: Buiten water

thijs schreef:

Ik zoek sinds kort in omgeving Tilburg/Hilvarenbeek zwemwater. Het is inderdaad niet makkelijk hier. Veel modderpoelen, prive of natuur, hekwerken en afgesloten.
Bij Tilburg wordt het volgens mij nog oogluikend toegelaten in één locatie. Ga er binnenkort eens kijken.
Er zijn inderdaad meertjes in de omgeving met openingstijden en entreegeld. Moet niet gekker worden.

Het kanaal lijkt me niks.

Als ik iets gevonden heb, laat ik het je weten. Misschien ga ik ook nog wel wat "illegale" watertjes checken. Misschien is er ergens uit het zicht wel wat mogelijk.


ik ging jaren geleden nog duiken in het water langs de snelweg a58 bij De Baars, ik weet niet of dat je daar nog steeds in mag nu die hele woonwijk van Goirle er naast gebouwd is.

15

Re: Buiten water

Als je vroeg of laat bent het zand in gilze. Ligt vlakbij a58 en dichterbij dan Galderse meren.

Is ook een recreatieplas dus bij mooi weer druk en mogelijk betalen voor parkeren. Geen entrée ofzo. Ligt gewoon in bossen.

Rondje ongeveer 1.2 km.

Zijn ook omkleedhokjes.

16

Re: Buiten water

Goeie tips!

Galderse meren is wat ver maar kom er af en toe langs. Als ik dan tijd heb ga ik die proberen.

Bij de a58 in Tilburg ga ik wel eens kijken. Daar moet het wel ergens kunnen.

Rudi, bedoel je trouwens die plassen bij Gilze langs de a58 of die van Gilze richting Alphen? Die laatste heet ook het zand namelijk en daar mag je zeker zwemmen. Google maps laat ook een strand zien bij een van die plassen langs de a58 bij Gilze.

17

Re: Buiten water

Ik zit nu zelf met Google maps een beetje rond te kijken en de “oostplas” lijkt ook een mogelijkheid te zijn.
Ligt net onder Tilburg.

18

Re: Buiten water

Klopt!

19

Re: Buiten water

Ik kom ook uit Brabant, vlak bij Tilburg. Ik zwem meestal in 't Zand in Alphen. Dat is gratis en vrij toegankelijk van zonsopkomst tot zonsondergang. Alleen moet je soms betalen voor parkeren. Dat is echter zeldzaam. In de jaren dat ik er kom heb ik 1x moeten betalen. Naar mijn mening perfect water. Het is niet heel diep mocht je in nood komen, maar diep genoeg om te zwemmen. Het wordt altijd als zeer schoon bestempeld (ondanks dat je geen hand voor de ogen ziet) en je hebt alle ruimte om te zwemmen.

Verder kom ik wel eens bij Staalbergven (Oisterwijk) maar dat is betaald, zit wel een fijn 50m zwembad bij. De IJzeren man (Vugt), ook betaald. De Surfplas (Goirle) maar "officieel" moet je daar lid van zijn, ik ben er echter nog nooit op aangesproken. De Beekse Bergen (Hilvarenbeek) maar dit is niet altijd zuiver water en ook betaald.  De Oostplas die je noemt is volgens mij niet bedoeld voor zwemmers, maar ik kan mij vergissen. Duiken wordt er volop gedaan. Verder bij de Galderse meren in Breda, maar die was al genoemd.

Hier vind je een overzicht van gecontroleerde wateren: http://www.zwemwater.nl/

20

Re: Buiten water

't zand tussen Gilze en Alphen is top. Niet erg diep en water snel goede temperatuur.