1

Onderwerp: Bilzen 111

Staan er nog meer forummers (buiten Vanzella en ondergetekende) aan de start zondag?

Het lijkt mij een mooi begin van het triathlonseizoen, zo'n kwartje met iets meer fietsen. Afhankelijk van de lengte van de wissels verwacht ik er rond de  3:45-3:50u over te doen.

2

Re: Bilzen 111

Ik ben een aantal maal aangesproken geweest om ook mee te doen maar moet helaas werken die zondag. Mijn trainer is mede organisator daarmee ;-)

3

Re: Bilzen 111

Nu nog succes wensen is een tikkie laat... dus: hoe is het gegaan bij de deelnemers?

Ik zag dat de swim out een ladder was? Lastig vind ik dat altijd...

4

Re: Bilzen 111

Toen ik daar meedeed (2014)
was het gewoon een pallet waar je op moest zien te geraken.

5

Re: Bilzen 111

Hedcandy schreef:

Nu nog succes wensen is een tikkie laat... dus: hoe is het gegaan bij de deelnemers?

Ik zag dat de swim out een ladder was? Lastig vind ik dat altijd...

Het is allemaal naar verwachting gegaan. Onderweg in de auto regende het flink, maar ter plekke en zeker tijdens de wedstrijd viel het gelukkig erg mee. De watertemperatuur was prima, weinig stroming, prima zwemmen. Die ladder was inderdaad een soort van pallet zoals ronnyke schrijft. Prima te doen verder. Wel had ik volgens mijn Garmin iets minder dan 1000 meter gezwommen. Voor mijn doen was mijn tempo prima, 1:51/100 meter.

Fietsen ging prima, al viel het me nog tegen hoe veel langzame gedeeltes er in het parcours zaten. Wat kleine klimmetjes, nare bochten en met name nare stukken over een fabrieksterrein met grind en flinke gaten en kuilen. Hier ben ik heel voorzichtig en rustig overheen gegaan en dat kostte toch wel wat tijd. In de laatste ronde nam de wind iets toe. Een paar kilometer voor T2 werd ik ingehaald door een pelotonnetje dat blijkbaar achter me had gezeten aangezien ze na me te hebben ingehaald eigenlijk iets te langzaam fietsten. Afstand genomen, benen op >300 watt en ik kon alleen naar T2 toe.

Het lopen na fietsen had ik nog maar één keer eerder gedaan dit seizoen en met mijn gevoelloze voeten ging het niet heel soepel. Wel haalde ik al snel wat mensen in en dat gaf vertrouwen. De kilometers bleven onder de 4:30, maar ik kwam niet uit hartslagzone 2 en kon niet echt pushen. Wel had ik het gevoel dit tempo nog een tijdje vast te kunnen houden, doe mij maar een halve marathon in plaats van 10km.

Uiteindelijk mijn targets gehaald, de eindtijd van 3:42:45 was enigszins geflatteerd door de korte afstanden, maar al met al tevreden. Wel bizar hoeveel snelle triatleten er mee deden, uiteindelijk ben ik 87e overall en 28e H40 geworden. Deze zwemsnelheid, vermogen en looptempo waren vergelijkbaar of beter dan TriAmsterdam vorig jaar en dat was toen mijn beste triathlon.

Ook weer leuk om veel bekenden tegen te komen.

Op naar Nieuwkoop.

6

Re: Bilzen 111

Bilzen staat erom bekend om zijn hoge niveau van deelnemers. Menig pro en semi pro atleten komen daar hun benen testen ;-)

7

Re: Bilzen 111

hahah yes was leuk.. Had me niet gerealiseerd dat MACA944 er ook was.

Zwemmen ging soepel, was na 16.32 terug bij de trap na mijn eerste open water swim van 2018. Is toch echt wel leuker dan het zwembad realiseerde ik me. Rustige wissel, met armstukken en een windstoppertje en schoenen in t1 maar angedaan, ik stond toch bijna achteraan.

Fietsen was een uitdaging.. Sinds mijn knie operatie was mijn langste fietstocht 77km en mijn nieuwe tijdrit bolide had ik welgeteld 1 keer gedurende 20km geprobeerd. Ik had goed gedoseerd, mezelf ingeprent niet te gaan racen en reed 31,8 gemiddeld en 3 uur 1.  Voor dit moment was dat gewoon goed. Zandpassage was wat uitdagend, verloor nog mijn latex busje daar en moest even terug om die op te halen.

Lopen wilde ik voorzichtig 5 min/km doen (langste looptraining tot nu toe was 9km), maar km 1 was al wat sneller, km 2 bergop ook, en de knie en benen waren ok dus ik dacht .. f.ck it, we zien wel wat de benen kunnen. Uiteindelijk 9,8km in 45,09 of 4.38/km was een stuk sneller dan verwacht. De benen (ook vandaag smile zijn goed leeg).

Totaal 4.10.53 en 258e.. Dik tevreden over mijn resultaat en misschien nog wel belangrijker over mijn nieuwe fiets smile

8 Laatst bewerkt door mstyz (14-05-18 20:33:50)

Re: Bilzen 111

Hi Maarten, ik zag je nog tijdens t lopen. Ik riep iets van Marcel... En daarna mompelde ik, ik bedoel Maarten.

Mijn wedstrijd ging ok, kon niet zo diep als ik wilde. Zwemmen was onrustig en klappen na boei 1. Bij 't fietsen zat ik blijkbaar vooraan in de kopgroep en kwam niet weg. En het lopen gingen de eerste 3k volgens plan. Toen had ik geen energie meer. Als resultaat met fietsen en met lopen een hartslag dat 10bpm lager was dan gepland.

Tot mijn verbazing nog wel p6 bij H40 in 3:33

Op naar de volgende, weer wat kortere wedstrijd!

9

Re: Bilzen 111

Mooie prestaties allemaal!
Wel jammer vh fietsparcours. Hopelijk is dat volgend jaar weer beter, ik hoor veel mensen er over klagen.
Bidons verloren, voeding verloren... niet echt tof (ook niet goed vastgezet gok ik zo)

10

Re: Bilzen 111

Ik heb Bilzen twee keer gedaan en het fietsparcours lag beide keren bezaaid met bidons en voeding, zelfs helemaal afgebroken bidonhouders ertussen. Volgens mij is dat wel iets structureels van het parcours: een paar heel vervelende richels. Zand kan ik me niet herinneren, te korte afstanden ook niet. Heel erg hoog niveau weer wel, ja. Tegen stayeren zijn ze een tijdje heel streng opgetreden, maar nu kennelijk niet meer?

Louise

11

Re: Bilzen 111

mstyz schreef:

Hi Maarten, ik zag je nog tijdens t lopen. Ik riep iets van Marcel... En daarna mompelde ik, ik bedoel Maarten

Haha, dat kan ik me herinneren, ik hoorde je niet maar zag je wel en groette volgens mij terug, maar ik was ook niet zo helder meer wink Puike prestatie, p6, lekker hoor!

@Hedcandy en @Louise, het zandgedeelte over het industrieterrein was vanwege wegwerkzaamheden elders. Met gepaste snelheid kon je hier veilig fietsen, maar in mijn geval betekende dat wel dat ik voornamelijk werd ingehaald (maar goed, liever dat dan lek, vallen of voeding verliezen). Het viel me eigenlijk nog wel mee hoeveel ellende ik daar zag. Over het algemeen is het een snel parcours met een paar trage stukken.

En dat stayeren, geen idee hoeveel straffen er zijn uitgedeeld. Uiteindelijk is triathlon een test van je eigen karakter en als je voor de shortcut gaat en vals speelt dan zegt dat genoeg over jezelf natuurlijk.

12

Re: Bilzen 111

Ik heb een verslagje geschreven over mijn eerste triathlon dit jaar.

http://www.amstelracing.nl/triathlon/2018-bilzen-111/

13

Re: Bilzen 111

Altijd leuk om een verslag te lezen.

En fraaie update vd site Maarten!

14

Re: Bilzen 111

Mooi verhaal en heel erg herkenbaar!

Hopelijk is het parkoers volgend jaar weer wat zoals hiervoor. De extra u-turns en zandbakken maken het niet echt beter.

-- M

15

Re: Bilzen 111

Mooi verslag! Ik mocht willen dat ik zo snel kon fietsen en vooral kon lopen! Ooit, misschien.