251

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Doubtless schreef:

Wij hebben as vrijdag een open water training. Wordt mijn eerste & ben er nogal huiverig voor. Ik ben niet zo’n liefhebber van natuurwater, ivm vissen en smerigheid.

Training is in het kanaal. Geen idee of het ook echt zo is, maar dat klinkt in ieder geval écht smerig.

Zwembadwater is pas smerig, het feit dat zwembadwater helder is zegt niks over de kwaliteit

252

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik kan me je zorg wel voorstellen, hoor, en enige voorzichtigheid is wel verstandig, maar je hoeft je zeker niet te laten tegenhouden om erin te duiken. Misschien is dit onderwerp interessant voor je: http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=4235

Vissen zijn trouwens banger voor jou dan jij voor hen. Die maken dat ze wegkomen.

Louise

253

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Na een tochtje van 3 of 4 KM in het zwembad ben ik altijd twee dagen aan het snotteren en niezen. In natuurwater heb ik dat probleem niet. Voor mijn gevoel is natuurwater dus schoner.

Overigens of vissen bang zijn betwijfel ik. Ik heb het idee dat het die beesten totaal niet uitmaakt of je er al dan wel of niet zwemt. Ik heb wel eens vis voor mij gezien tijdens het zwemmen en als ze schouders hadden, hadden zie die opgehaald. Totaal niet onder de indruk van mij. Zal vast per soort verschillen, maar ik gok dat de meeste te dom zijn om er iets om te geven. Net als de meeste kruipende insecten.

254

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ook ik heb nog geen nare ervaringen met waterleven. Wel heb ik gisteren dit opgezocht, lijkt me geweldig. Apex predators die slim genoeg zijn om door te hebben dat de gemiddelde triatleet te weinig vet heeft om interessant te zijn.

http://www.bigfishexpeditions.com/OrcaDivingNorway.html

255 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (18-05-18 15:34:40)

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik ben eigenlijk banger voor zwanen, dan voor vissen big_smile
Zwem echt wel een stukje om als ik die zie.

Maca944 schreef:

Ook ik heb nog geen nare ervaringen met waterleven. Wel heb ik gisteren dit opgezocht, lijkt me geweldig. Apex predators die slim genoeg zijn om door te hebben dat de gemiddelde triatleet te weinig vet heeft om interessant te zijn.

http://www.bigfishexpeditions.com/OrcaDivingNorway.html

Gaaf! Ik wilde het combineren met een tripje Noorwegen dat sowieso al gepland staat. Maar in November of Januari gaat daar toch niemand het water in? yikes

Zaterdag maar eens naar de Kralingse Plas. Over anderhalve week m'n eerste triathlon in buitenwater...

256

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Nou ik heb mijn eerste keer overleefd. Een hele ervaring! Sowieso het water in gaan en aan de temperatuur wennen... maar die schrik kwam ik te boven.

Toen eerst korte stukken met de snoet in het water zwemmen. Dat ging wel, maar het zicht (en gebrek aan goed zicht) brengt toch een onbehaaglijk gevoel naar boven!

Ik heb alle oefeningen meegedaan, maar de helft van de tijd mooi met ogen dicht (onder water). Super suf, maar dat voorkwam wel paniek op enge stukken (lees: waar ik alleen zwom ipv in een groep).

De kop is eraf, nu trainen!

257

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Doubtless schreef:

De kop is eraf, nu trainen!

En dat is volgens mij het allerbelangrijkste, meters maken. Dan komt het gevoel en de conditie vanzelf.

Wel ontzettend goed dat je dit overwonnen hebt!

258

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Doubtless schreef:

Nou ik heb mijn eerste keer overleefd. Een hele ervaring! Sowieso het water in gaan en aan de temperatuur wennen... maar die schrik kwam ik te boven.

Toen eerst korte stukken met de snoet in het water zwemmen. Dat ging wel, maar het zicht (en gebrek aan goed zicht) brengt toch een onbehaaglijk gevoel naar boven!

Ik heb alle oefeningen meegedaan, maar de helft van de tijd mooi met ogen dicht (onder water). Super suf, maar dat voorkwam wel paniek op enge stukken (lees: waar ik alleen zwom ipv in een groep).

De kop is eraf, nu trainen!

Netjes hoor!

Ik heb, mocht dat enigszins geruststellen, dezelfde soort "angst". Ik weet dat er niks gevaarlijks zit, maar toch blijft er een soort van ongerustheid omdat je gewoon geen idee hebt wat er onder je gebeurt. Ik zwem altijd met iemand anders / anderen in open water. Dat is ook nog eens zeer praktisch in noodgevallen (kramp bijv.) en iets gezelliger.

259

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

vanmorgen voor het eerst naar buiten geweest ... frisjes maar wel voldaan ;-)
met de eerste 2km is de kop eraf

nooit last van of bang voor vis
wel altijd voorzichtig met de lokale zwanen, zeker als ze nesten hebben

grtz
D.

260 Laatst bewerkt door Louise (19-05-18 12:37:12)

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik heb bij het zwemmen ook nooit last van zwanen, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen - er zit er dit voorjaar standaard eentje midden op het fietspad richting de Beneluxtunnel, en dat is altijd even voorzichtig én snel passeren! Meer dan een halfslachtige uithaal in je richting met z'n kop doet-ie niet, maar toch.

Het heeft mij ook wel een paar seizoenen gekost om comfortabel te worden in open water, zo met je hoofd in de groene soep en niet elke 25 meer een muurtje en ook geen streep onder je. Nu vind ik het heerlijk - echt een kwestie van veel doen!

Louise

261

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Hier is de kop er ook af .
We zijn met een paar van de vereniging wezen zwemmen bij de duikschool in een baggergat .
Het was wel nog fris , is deels daar ook 26 meter diep .
Maar zeer tevreden , er is toch wat blijven hangen van het oefenen van vorig jaar .

262

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Heel raar, ik duik en dan zoek ik de vissen juist op...giftig, groot, haai of slang, ik vind t even mooi en boeiend.

Maar als ik zwem...dan voelt t toch anders.
Gisteren had ik ook even het idee dat er wat naar mn teen hapte (terwijl ik weet dat vissen dat gewoon echt niet zo snel doen) en heb dus even aangezet...brr brr.

Ik vind mezelf maar raar smile

263

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Haha Hedcandy, ‘even aangezet’. Ik zou spontaan een nieuw PR zwemmen denk ik!

Ik ben gisteren met een vriendin naar Vught gefietst (35K) & daar in de Ijzeren man nog gezwommen (600m). Water is daar een stuk helderder dan het kanaal, dat zwemt toch wel 100x relaxter. As dinsdag ga ik met de Triathlon club mee trainen in een meer.

264

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

LindaRotterdam schreef:

Zaterdag maar eens naar de Kralingse Plas. Over anderhalve week m'n eerste triathlon in buitenwater...

Kralingse Plas heeft dus alweer blauwalg. Zevenhuizerplas was wel goed te doen, zo'n 15 a 16 graden.
Lekker heen-en-weer gezwommen langs de lijn. Denk dat het middenop nog wel wat kouder is.

265

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Zojuist stukje gezwommen in Alkmaardermeer voorafgaand aan een rondje op de fiets. Viel me alles mee voor een eerste keer dit jaar. Had geen wet suit aan maar qua temperatuur was het evengoed goed te doen. Nog wel wat onwennig na een winter in het zwembad, had wat moeite om rustige slag te vinden. Binnenkort weer, dan wat langer.

266

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Wat vinden jullie van buiten zwemmen in water wat niet officieel erkend is als zwemwater?

Wij wonen aan een dijk en op zo'n 150m van ons huis licht een klein haventje met een pontje naar de overkant van de afgedamde Maas. Ik kan dus vanuit thuis met m'n wetsuit aan zo gemakkelijk het water inlopen om te zwemmen.

Officieel is het geen zwemwater. Er varen wel plezierboten, dus geen grote schepen in dit stuk.

Ondanks het risico op een boete zwem ik hier vaak op zondagochtenden, natuurlijk met een buoy om beter zichtbaar te zijn. En rond deze tijden is er maar sporadisch een boot op het water. Dus is in mijn ogen het risico om aangevaren te worden minimaal.

Zouden jullie in zo'n geval uitwijken naar officieel zwemwater, als je dit in je voortuin beschikbaar hebt?

267

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Bij Louise haar huis kan dat dus ook. Vind het op zonnige dagen wel wat tricky met pleziervaart, maar verder vooral doen!

268

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik zou het risico wel nemen, maar altijd met n boei zwemmen. Dus ook in een groepje!

269

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

LindaRotterdam schreef:

Bij Louise haar huis kan dat dus ook. Vind het op zonnige dagen wel wat tricky met pleziervaart, maar verder vooral doen!

Ja, precies. Vanwege de boten (in alle soorten en maten en hoe kleiner hoe lastiger, want die zie je minder goed en ze zijn onvoorspelbaarder) moet je hier echt wel oppassen, maar het gaat prima. Ik ben één keer vanuit een soort controlebootje van de provincie toegesproken dat het niet mocht wat ik aan het doen was. Maar het gebeurt heel veel, zowel door kinderen/jongeren als door triatleten. Ik zwem meestal ook met boei, en een felle badmuts.

Voor mij is de verleiding trouwens ook gewoon te groot: ik kan me thuis omkleden, daarna is het 30 meter lopen. En er is nooit blauwalg, ook wat waard in deze omgeving!

Louise

270

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Wordt er nog buiten gezwommen? Of hebben we de wetsuit al opgeborgen? Ik hoop nog een week of 3 door te kunnen gaan.

271

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Vrijdag wil ik nog een keer buiten zwemmen, maar ik moet bekennen dat ik de laatste tijd vooral binnen zwem.

272

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Gisteren nog de triathlon van Bodegraven gedaan, maar ik vond het zwemmen geen lolletje, echt te koud. Dus mijn wetsuit heeft zijn badje gehad, hangt nu zo goed als droog en mag de winterstalling in.

273

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik dacht dat mijn openwaterseizoen tot een abrupt einde was gekomen doordat ik bij de kou en nattigheid in Alphen 3 weken geleden mijn voeten open had gelopen, en een wond raakte ook nog ontstoken, dus dat was anderhalve week niet het buitenwater in om hygiënische redenen. En toen dacht ik dat het te laat was, wetsuit zelfs al opgeruimd.

Maar toen kwam dit stukje zomer er nog achteraan. Gister een korte duik in de Noordzee gedaan, voor de gein, zonder wetsuit, en daarnet nog een paar honderd meter in de Schie gezwommen. De kou viel mee, m'n nieuwe wetsuit houdt me beter warm dan het oude, dat is wel fijn. Het water was kraakhelder, dus het was eigenlijk erg lekker. Trainen is het niet, het is gewoon voor het zomergevoel, omdat het leuk is.

Geen idee of dit nou echt het afscheid was. Het is sowieso een record, ik had nooit later dan iets van 4 oktober nog gezwommen. Dit seizoen was ook al recordvroeg begonnen, dus het is heel lang geweest. Lekker hoor!

Louise

274

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Fijn dat je gelijk verschil merkt met je nieuwe pak Louise!
En ja, het seizoen duurt heerlijk lang haha.

275

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Topper !!
Tevreden met je nieuwe wetsuit dus?
Sailfish Atack toch ?
Die heb ik ook .