1

Onderwerp: Kennismaking

Goedenavond,

Nadat ik enige tijd geleden heb besloten om in de triathlon sport te duiken ben ik terecht gekomen op dit forum. Ik ben al door vele posts heen gespit en zie dat veel beginners met dezelfde vragen worstelen als die ik heb. Ik ga mij dit seizoen enkel focussen op 1/8ste. Ik merk dat je dit niet kunt benaderen als 3 individuele disciplines. Daar kwam ik wel achter na mijn eerste brick training. Ook vanwege kleding, wedstrijdregels, transitie etc denk ik dat ik maar beter kan focussen op 1/8ste voor mijn eerste seizoen.Heel veel zaken zijn nog nieuw, ik volg een aantal vlogs op Youtube van triatleten en verder vooral via dit forum.

Ik ben 32 jaar en kom uit Groningen. Mijn meest favoriet onderdeel is het zwemmen. Ik besef echter wel dat ik daar nu niet goed in ben. Net als velen heb ik nooit geleerd om de borstcrawl te zwemmen. Ik heb mij daarom eerder dit jaar aangemeld bij Zwemanalyse en ik moet zeggen dat dat een enorme boost heeft gegeven. Momenteel zwem ik 2 a 3 keer in de week. Ik fiets al een aantal jaren en dit gaat mij prima af. Het hardlopen daarentegen, zeker na het fietsen, is een.....uitdaging. Gemiddeld train ik momenteel dus 2 a 3 keer in het zwembad, 2 keer hardlopen en 1 keer fietsen.

Zoals gezegd, heel veel zaken zijn nog nieuw. Bijvoorbeeld voor 1 van de 2 triathlon`s waar ik mij voor in heb geschreven wordt er gezwommen in het buitenwater midden Juni. Het water zou dan al boven de 15.9 graden moeten zijn. Maar als dat niet zo is dan is een wetsuit verplicht. Kun je die altijd huren ter plekken, moet je van te voren voorbereid zijn en al in je bezit hebben? Ik begrijp dat veel tri-atleten graag zwemmen met een wetsuit, zijn er dan nog wel mensen zonder?

Hoe dan ook, bedankt voor alle informatie die ik al van jullie heb gekregen door anoniem te lezen. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen mocht ik nog vragen hebben en misschien, in de toekomst, kan ik zelf mensen verder helpen over hoe ik eea als beginner heb ervaren!

Fijne avond!
Bas

2

Re: Kennismaking

Hoi, welkom hier!

Of je een wetsuit kunt huren dat verschilt per wedstrijd, even navragen bij de organisatie.
Evt is er 2e hands (er is een fb groep triathlon spullen te koop) of goedkoop nieuw (decathlon, wiggle) ook e.e.a. te krijgen.
Persoonlijk zwem ik liever zonder wetsuit dus als de temperatuur t toelaat... maar de meesten triathleten zwemmen liever met, vanwege het extra drijfvermogen.

3

Re: Kennismaking

Bas welkom! Altijd leuk om 'mijn' sport te kunnen bekijken door de ogen van beginners. En hopelijk ook wat antwoorden te kunnen geven. Je pakt het serieus aan zo te lezen en het feit dat je zwemmen niet vervelend vindt is een enorme pré. De kans dat de watertemperatuur onder de 15.9 graden in juni is is niet zo heel groot. Als de organisatie of een andere instantie de temperatuur publiceert dan kan je kijken of er een risico is dat dit wel het geval is. Als een week voor de wedstrijd de temperatuur 19 graden is dan komt het wel goed. Verder zou ik wel alvast een plan bedenken wat te doen als je een wetsuit nodig hebt, wellicht vrienden of bekenden waar je iets kan lenen? Of met de organisatie contact opnemen of er een triathlonwinkel is die ter plekke iets aanbiedt?

Veel succes in elk geval!

4

Re: Kennismaking

Welkom!

_Bas schreef:

. Het water zou dan al boven de 15.9 graden moeten zijn. Maar als dat niet zo is dan is een wetsuit verplicht. Kun je die altijd huren ter plekken, moet je van te voren voorbereid zijn en al in je bezit hebben? Ik begrijp dat veel tri-atleten graag zwemmen met een wetsuit, zijn er dan nog wel mensen zonder?

Mijn man zwemt in principe alleen maar met wetsuit als het moet, en één keer was het net 16 graden en was hij de enige! Aan de andere kant ken ik ook een triatleet die niet kan zwemmen zonder en die dus niet start als het water zo warm is dat je er geen mag dragen: het helpt bij je ligging, je benen drijven beter.

Louise

5

Re: Kennismaking

Bedankt voor jullie tips! Ik zal de water temperatuur in de gaten houden en bij de organisatie checken of een wetsuit eventueel te huren is op de dag zelf. Dank!