1 Laatst bewerkt door ic3d (23-05-18 23:28:04)

Onderwerp: Maakt een "beter" wetsuit enig verschil qua snelheid?

Ik ben ongeveer drie jaar geleden begonnen met borstcrawl zwemmen. Na een beginnerscursus lukte het na een maand of drie om 1500m onafgebroken borstcrawl te zwemmen. Tergend langzaam, want met schoolslag was ik sneller, maar goed.

Ik kocht toen een Dare2Tri Mach3S. Zwemmen in dit pak ging een stukje sneller dan zonder pak, maar het zat niet lekker, leek te strak. Daarnaast scheurden er door een productiefout enkele naden door. Ik kon het pak retourneren en heb op advies van hen de Mach2SCS gekocht. Een stapje terug, maar als absolute beginner voelde dit pak veel fijner. Zwemmen hierin ging ongeveer 0.5kmpu harder dan zonder.

Nu ben ik weer een jaar of twee verder. Inmiddels ben ik nog altijd geen geweldige zwemmer, maar ik zwem wel veel beter dan destijds en houd het moeiteloos kilometers uit. Qua snelheid ben ik zonder pak een stuk sneller geworden dan toen, maar met pak nauwelijks. Het verschil onderling is minimaal. Met pak ben ik alleen minder snel moe en kan ik langer door gaan.

Ik zit nu te twijfelen of ik een ander pak zou kopen. Ik ben nog steeds tevreden over mijn Mach2 en hij kan nog gemakkelijk een seizoen mee, maar ik wil ook de snelheidswinst die iedereen met een pak heeft en die ik ooit had. Maar gaat een beter of duurder pak iets helpen?

Wat is jullie ervaring? Ik snap dat de vraag deels subjectief is en van velen factoren afhankelijk, maar toch. Borstcrawl wetsuits variëren van 100 tot 1000 euro (om en nabij). Het lijkt mij niet alleen maar marketing. Heeft een "beter" pak jou geholpen?

Ik heb een zwem-analyse laten doen en daaruit bleek dat ik op en neer ga in het water. Ik zak weg en dus mijzelf omhoog. Hier let ik op, maar ik denk dat maximaal drijfvermogen mij dus het meest gaat helpen. De verschillen tussen de wetsuits op dit vlak zijn moeilijk te vergelijken. De Orca 3.8 en de S6 krijgen hier de best reacties op. Verder is Orca iets meer berekend op iets bredere schouders dan gemiddeld, dat is voor mij ook een pro want veel pakken zitten te strak om de borst. Kortom, ik zie een van die pakken als vervanger van mijn Mach2, maar twijfel of het überhaupt iets doet.

2

Re: Maakt een "beter" wetsuit enig verschil qua snelheid?

Drijven doen die pakken allemaal maar in de duurdere ga je toch wel meer bewegingsvrijheid hebben. Maar eens testzwemmen gaat je ongetwijfeld een beter beeld geven over dit.

3

Re: Maakt een "beter" wetsuit enig verschil qua snelheid?

Het op en neergaan betekent volgens mij niets meer dat dat jij je stuwing ook (deels) omhoog doet in plaats van naar achteren, dit komt bijvoorbeeld doordat je hand bij de catch niet verticaal staat en je jezelf dus omhoog duwt tijdens de slag.
Qua wetsuits zijn de verschillen giga, niet alleen in de merken, ook in de types. Sommige pakken hebben meer drijfvermogen in de benen, waardoor je makkelijker horizontaal komt te liggen en dus met veel minder weerstand zwemt. Andere pakken hebben meer flexibiliteit in de schouders waardoor je slag en slagfrequentie makkelijker gaan. Dit zit overigens niet perse meteen in een meerprijs bij een pak. Het kan zomaar zijn dat voor jou een goedkoper pak meer rendement oplevert dat een topmodel waar je de hoofdprijs voor betaalt.
Ik heb mijn pak gekocht op een testdag voor wetsuits. Op advies van mijn zwemtrainer heb ik de testsessies ook geklokt, om zo te kijken of er pakken bij zaten waar ik sneller in zwom. En daar zat veel verschil in. Op 100 meter soms wel 12 seconden. Uiteindelijk heb ik niet het pak gekocht waarvan ik dacht dat ik mee naar buiten ging lopen. Wat ik wel had gedaan is vooraf mijn budget bepalen. Want ik geloof best dat als ik een pak gepast zou hebben wat 2 keer zo duur was geweest ik misschien nog wel sneller had kunnen zwemmen. Maar dat vond ik de investering niet waard.

4

Re: Maakt een "beter" wetsuit enig verschil qua snelheid?

Toen ik begon met triathlons kocht een instapwetsuit van rond de 200 euro en dat was toen prima. Later ben ik overgestapt naar de Huub Archimedes 3:5 en dat was een wereld van verschil. Zoals hierboven al genoemd is de flexibiliteit in gebieden waar je het nodig hebt (met name rond de schouders) veel beter en kost het minder kracht om mijn armen rond te krijgen. Daarnaast betekent 3:5 in dit geval dat het neopreen aan de bovenkant 3mm dik is en bij de benen 5mm, waardoor je benen meer gedragen worden. Ik kan me herinneren dat dit verschil destijds duidelijk waarneembaar was. Ook is er elastisch spul in plaats van neopreen bij de biceps en de kuiten, al heb ik nooit begrepen of dit nou echt nuttig is.

De voornaamste reden voor mij destijds was het comfort zodat ik fitter aan het fietsen kan beginnen, het tijdsverschil tussen een entry- en een topmodel kan ik lastig inschatten.

Overigens heb ik eind vorig jaar exact dezelfde suit voor GBP 195 gekocht waar ik in 2012 600 euro voor heb neergeteld. Het model was dus weliswaar al 5 jaar oud, maar beviel nog prima.

5

Re: Maakt een "beter" wetsuit enig verschil qua snelheid?

Dank voor alle uitgebreide reacties!

@VDH
Klopt, ik duw mijzelf omhoog. Dit is deels bewust / gebrek aan techniek. Ik zak weg als ik het niet doe. Sinds een paar maanden let ik hierop en dat helpt. Ik haal niet meer zo hoog adem (één glas in het water houden) en ik probeer mijn kruin boven water te houden. Door deze houding lig ik iets stabieler, ik merk dit qua snelheid ook. Ik ben er 0.1 / 0.2 kmpu harder van gaan zwemmen. Wellicht klinkt dat als marginaal, maar als je een jaar stil ligt, is het toch een mooie vooruitgang. Ik denk dat meer drijfvermogen mij nog iets meer helpt, omdat ik dan zelf minder "moeite" hoef te doen om mooi recht te blijven liggen.

@Ronnyke
Ik zou eigenlijk zo'n testdag moeten bijwonen idd. Eens zoeken of die op korte termijn in de buurt zijn.

@Maca944
Qua flexibiliteit heb ik dénk ik niet zo veel problemen. Ik heb vrij sterke armen en ben vrij flexibel. Mijn armslag is ook goed, aldus de analyse, alleen mijn ligging laat te wensen over. Mijn beenslag is neit slecht, maar weinig effectief. Mijn ligging is wisselend, op korte afstand vrij horizontaal, maar bij langere afstanden slaat de vermoeidheid toe en begin ik steeds minder 100% gestrekt en recht te liggen. Ik denk dat drijfvermogen gaat helpen, maar dit is een aanname. Ik heb ook geen idee of duurdere wetsuits beter blijven drijven. Mijn Mach2 is op plaatsen al het maximale 5mm. Andere merken pretenderen nog meer drijfvermogen te hebben door beter neopreen (39, 40 cell of meer), maar ook allerlei "uitvindingen" met exotische namen. Maar maakt het allemaal iets uit of is het puur dikte van neopreen, eventuele coating en de moeilijkheid dat samen te voegen die de prijs bepaalt.

6

Re: Maakt een "beter" wetsuit enig verschil qua snelheid?

Het gaat ook niet om jouw flexibiliteit, maar dat van het pak.
Een wat stugger pak beweegt gewoon minder makkelijk, en dat kost toch energie.

7

Re: Maakt een "beter" wetsuit enig verschil qua snelheid?

Ik ben net overgestapt van een goedkoop instapmodel van Dare2Tri dat mogelijk ook iets te groot was naar een beter passend en duurder pak (Sailfish Attack), en de bewegingsvrijheid is al een heel groot verschil. In het vorige pak kreeg ik eerder moeie schouders omdat het moeilijker bewoog. Het leek ook wat meer aan mijn armen te hangen, dat die zwaarder voelden. 

Ik vind het nog lastig om te zeggen of ik sneller ben, mijn indruk is van wel, zo voelt het althans, maar ik heb sowieso niet zo heel veel voordeel van een wetsuit omdat ik al vrij hoog lig en geen last heb van zakkende benen. Dus het gaat zeker niet om een grote tijdwinst - vandaar dat ik het ook nog niet weet.

Ik heb op de pasdagen één nog veel duurder pak aan gehad, en dat was zo dun en soepel dat ik het amper voelde, maar het drijfvermogen was/leek ook minder. Volgens mij is dat toch meer iets voor echt heel goede zwemmers.

Ik zou ook zeker zeggen: ga testzwemmen. Je voelt meteen veel verschil en bovendien is het cruciaal dat het pak precies goed past.

Louise

8

Re: Maakt een "beter" wetsuit enig verschil qua snelheid?

Misschien heb je hier wat aan?

https://www.triathlonaccessoires.nl/wetsuit-testdagen/

Ik ga er iig volgende week heen om een lekker pakje uit te kiezen (Y)