1

Onderwerp: Kort verslagje van mijn eerste triathlon: 1/8 Krimpenerwaard

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag mijn eerste triathlon ooit gedaan, de 1/8 Krimpenerwaard. Het is nagenoeg in mijn achtertuin dus de keuze was snel gemaakt.

Zwemmen: eerste keuze die ik moest maken was: wel of geen wetsuit. Uiteindelijk wel aangedaan, met name omdat toch wel 90% van de deelnemers dat deed. Als beginneling is het prettig om een beetje af te kijken... Het was wel even wennen, ik had weinig in het open water getraind en ook het gewoel in het water was nieuw. Het zwemmen op zich ging wel lekker, alleen raakte ik af en toe uit het ritme door mensen om mij heen die borstcrawl met schoolslag afwisselden en dus wisselende tempo's hadden. Ik neem ze niks kwalijk natuurlijk, per saldo was ik toch niet sneller dan hen omdat ik weliswaar constant maar traag borstcrawl.

Fietsen: dat ging lekker. Ik heb een gewone racefiets zonder opzetstuur en vrij lompe mountainbike schoenen. Mijn uitrusting voor dit onderdeel is het minst in geïnvesteerd. MTB en racefiets doe ik al jaren en wil de eerste keren het doen met die spullen. Heel misschien dat ik een eenvoudig opzetstuur aanschaf binnenkort. Heb goed gelet op het stayeren want wilde geen blauwe kaart. En er werd ook wel echt op gecontroleerd; een deelnemer voor me kreeg er één vanaf de motor "uitgedeeld" Nu was dat ook wel terecht, hij bleef na ingehaald te zijn gewoon op een meter of twee a drie plakken en dat gedurende minuten (en toen was daar dus die motor..).

Lopen: de eerste meters vielen me erg zwaar. Kreeg na 10 meter kramp in mijn kuiten, dus even 20 seconden gestopt en gerekt. Kramp trok eruit en niet meer teruggekomen. Toen de 5 km kunnen lopen zonder te stoppen, in tegenstelling tot behoorlijk wat mensen die vermoedelijk door de hitte stukjes wandelden. En heet was het! Les van het looponderdeel is voor mij om meer brick training te doen. De overgang viel me zwaar en ik denk dat de kramp er mee te maken had.

Wat betreft de tijden; ik ben zelf dik tevreden. Het was de eerste keer en de insteek was genieten (gedaan met volle teugen) en ervaring opdoen. Ik ben pas een jaartje bezig met echt trainen dus meer verwachtingen had ik niet. Maar dan is het toch leuk dat ook de tijden een beetje in lijn zijn met wat ik hoopte, eigenlijk iets beter zelfs.

Hieronder de tijden van de officiële uitslag, afstanden conform mijn Garmin. Kan iemand mij vertellen wat de extra kolom is van 58 seconden tussen fietsen en T2?


zwemmen (514m): 00:09:27
T1: 00:02:16    
Fietsen (24km): 00:46:22
...........: 00:58:04
T2: 00:01:19    
Lopen (5.1km): 00:26:57
Totaal: 01:26:19

2

Re: Kort verslagje van mijn eerste triathlon: 1/8 Krimpenerwaard

Gringo schreef:

Kan iemand mij vertellen wat de extra kolom is van 58 seconden tussen fietsen en T2?

Ik denk dat het 58 minuten is (en 4 seconden) en je tussen- of doorkomsttijd op dat moment. Dus zwemmen+T1+fietsen.

Mooi dat het is bevallen, gelukkig geen blauwalg (zoals vorig jaar). Toen was het ook snikheet. Zeker voor het lopen is dat pittig!

Louise

3

Re: Kort verslagje van mijn eerste triathlon: 1/8 Krimpenerwaard

Ah ja natuurlijk Louise, stom dat ik dat niet zag!

Er werd gisteren aangekondigd dat de hele plas eind van het jaar op de schop gaat. Er komen misschien eilandjes en er wordt zand in gelegd waardoor de blauwalg voortaan definitief verleden tijd zou moeten zijn in die plas. We gaan het wel zien!