76

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb deze week een boek cadeau gekregen dat volgens mij nog niet is genoemd: "De hemel, de hel, de triathlon" van Ardy Felius. Ik moet er nog aan beginnen. De samenvatting (gekopieerd van Bol.com) luidt:

De Hemel, de Hel, de Triathlon.
Dit boek gaat niet over gevierde kampioenen. Dit boek gaat over een gewone jongen, een middenmoter!
Ik was een ongeïnteresseerde, iets te dikke, rokende en bierdrinkende puber. Zonder ook maar enige aanleg of interesse in wat voor sport dan ook. Totdat ik, op negentienjarige leeftijd, ineens mijn buik zat was en besloot dat het roer rigoureus om moest. Ik ontdekte het hardlopen. Drie jaar later stond ik op de Coolsingel, te wachten op het startschot van mijn eerste marathon.
Ik vertel, met humor en zelfspot, op zeer openhartige wijze over mijn leven als "tobsporter'. Dertig jaar lang. Zowel in voor,- als tegenspoed. Een feest van herkenning voor elke sportman/vrouw en een dijk van een motivator voor ieder ander. Ik neem u mee op mijn trainingen en laat u zien dat het onhaalbare haalbaar is. Als vijftigjarige doe ik de Ironman. Hoezo midlifecrisis?! Een droom en een ijzersterke wil, dat is alles wat je nodig hebt.

Iemand die het al gelezen heeft?

77

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Uh, kijk even één pagina terug, zou ik zeggen, mijn post van 28 november vorig jaar. Wat ik begrepen heb is dat hij het boek inmiddels wel heeft laten redigeren.

Louise

78

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Binnenkort maar weer naar de opticien smile Hoe kon ik er overheen lezen!

79

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Dit topic maar weer eens opgegraven want ik heb een dikke aanrader: Endure. Mind, body and the curiously elastic limits of human performance, van Alex Hutchinson (zie hier bij Bol, ik heb het als e-book). Voor wie het interessant vindt om over de achter duursport liggende lichamelijke en geestelijke mechanismen te lezen. Dus het levert geen concrete trainingstips, maar wel veel kennis en inzicht.

Wat Hutchinson (zelf een goeie MiLa-hardloper) onderzoekt in het boek is waardoor ons prestatievermogen beperkt wordt, wat ook neerkomt op de vraag waarom er niet veel meer mensen zich doodsporten of van uitputting omkomen. Dus wat is precies de begrenzing, wat ook de beveiliging is? En dat komt ook neer op: wat is vermoeidheid eigenlijk? Dat blijkt een complex, subtiel én intensief samenspel te zijn tussen lichaam en geest waarbij we eigenlijk vrij nauwkeurig bepalen wat we aankunnen gezien de verwachte lengte van een inspanning - we 'pacen' onszelf behoorlijk optimaal, en daarin werken lichaam en geest nauw samen. Hij geeft weer wat erover bekend is, en dat is nog lang niet alles.

In het tweede gedeelte gaat hij in op de manieren waarop die begrenzing te beïnvloeden is, anders dan puur en alleen door training. Immers, als je die begrenzing beïnvloedt, kun je meer. Een interessant inzicht daarvan vond ik bijvoorbeeld dat een heleboel dingen leiden tot een prestatieverbetering van 1-3 % (bijvoorbeeld: ijsbaden voor herstel, je mond spoelen met  een zoete drank, motivatie-self-talk, breinstimulatie), en dat is ook het effect van placebo's. Een groot deel van de prestatieverbetering van dat soort dingen ís dus een placebo-effect, maar placebo's werken dus, op dit gebied. Want als je er maar in gelooft, ga je er echt beter van presteren.

Eén van de andere dingen die hij doet is een programma om zijn hersenen te trainen in het niet-opgeven van saaie, vervelende taken. Idee daarachter is dat je dan ook minder gauw geneigd zal zijn om op te geven (te vertragen) als het fysiek zwaar wordt. Hij probeert dat uit voor een marathon en het effect komt er niet helemaal uit, en bovendien snapt hij ook wel dat niet veel mensen zin en tijd hebben om naast marathontraining ook nog een uur per dag je hersenen op een vervelende manier te trainen.

Het is een grondig boek, op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd en voorzien van vele verwijzingen en bronnen. Maar het is zeker niet saai, want in elk hoofdstuk heeft hij aansprekende anekdotes en voorbeelden. De poging om de marathon onder de 2 uur te lopen is een dikke rode draad door het boek. Ik vond het prima leesbaar (wel Engels natuurlijk), en vooral heel knap hoe hij met de wetenschap omgaat: hij neemt onderzoeksresultaten niet klakkeloos aan maar wel serieus. Gaandeweg relativeert hij ook wel de claims van allerlei 'wondermiddelen' enzo.

Ik vond het erg leuk! En veel beter dan een boek dat ik vorige maand las: Roar gelezen, een boek specifiek voor vrouwelijke duursporters - het stond aangekondigd in een NTB-nieuwsbrief in april. Ik vond dat zeker ook interessant, maar stukken minder overtuigend dan Endure. Voor wie het interessant vindt: op mijn weblog heb ik het nader gerecenseerd.

Louise

80

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Geestig Louise, ik ben het boek nu aan het lezen en vind het vooralsnog ook een aanrader.

Ook ben ik met het boek van Rob Veer bezig, gericht op hardlopen, maar zeker ook relevant voor triathlons. Een grondige beschrijving van trainingsleer en alles wat daar bij komt kijken. Als ik het uit heb zal ik er uitgebreider op ingaan.

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/8/9/4/9200000071824985.jpg

81

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Maca944 schreef:

Geestig Louise, ik ben het boek nu aan het lezen en vind het vooralsnog ook een aanrader.

Grappig, hoe kwam jij het op het spoor? Ik vond het niet echt toevallig maar toch een beetje per ongeluk via een retweet dat me bij zijn blog bracht. Het blijft sterk tot aan het einde, dus dat komt wel goed!

Ik was nog vergeten te zeggen erover dat het er natuurlijk óók over gaat hoe we soms ineens meer kunnen dan ooit, of meer dan we zelf voor mogelijk houden. Dat is ook het 'elastiek' uit de ondertitel.

Louise

82

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

@Louise: ik ben roar nu aan het lezen, ook door het magazine.

Het is meer een ‘scannend lezen’ dan een uitpluisboek. Niet alles is van toepassing, maar dat is op zich wel logisch. Ik vind de invalshoek interessant en heb al wat kunnen doen met de schema’s die erin staan, die vond ik erg nuttig!

83

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

@ Louise: ik heb het boek 'Endurance' besteld, klinkt super interessant. Bedankt voor de tip!

84

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Graag gedaan!

Doubtless schreef:

@Louise: ik ben roar nu aan het lezen, ook door het magazine.

Het is meer een ‘scannend lezen’ dan een uitpluisboek. Niet alles is van toepassing, maar dat is op zich wel logisch. Ik vind de invalshoek interessant en heb al wat kunnen doen met de schema’s die erin staan, die vond ik erg nuttig!

Welke schema's? (even nieuwsgierig)

Louise

85

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik lees vrolijk verder - ik heb op mijn weblog de laatste tijd nog twee boeken gereviewd, voor wie het leuk vindt, ze zijn allebei vrij specifiek. Hier even in het kort:

- 'Fit at mid-life', beetje saaie titel voor een geweldig boek voor vrouwen van ongeveer mijn leeftijd. De twee auteurs zijn filosofen en ze gaan op zoek naar hoe ze op hun 50e de fitste versie van zichzelf kunnen zijn, onder andere door... triathlon, met wel grappige beschrijvingen ook van de eerste ervaringen van één van de twee daarmee. Daarnaast rake kritische bespiegelingen over het thema 'vrouw en sport'.

- 'Alles wat je weten wilt over hardlopen', waarin de schrijfster, hardlopende wetenschapsjournalist, op zoek gaat naar de oorzaken van haar talrijke blessures, en gaandeweg een boel hardloopmythes doorprikt, op doortimmerde wijze, ze gaat onder andere praten met onderzoekers. Dat is leuk en nuttig en heel leesbaar, maar het boek is zeker niet zo volledig als de titel suggereert. Dat het niet gaat over trainingsaanpak vind ik echt een misser. Volgens mij is dat het eerste waar je aan moet denken als mogelijke oorzaak voor frequente blessures.

Louise

86

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Is "de hartslag van een ander" al genoemd?

http://www.wouterduinisveld.nl/~/de-har … der_1.html

Aanrader!

87

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Maca944 schreef:

Ook ben ik met het boek van Rob Veer bezig, gericht op hardlopen, maar zeker ook relevant voor triathlons. Een grondige beschrijving van trainingsleer en alles wat daar bij komt kijken. Als ik het uit heb zal ik er uitgebreider op ingaan.

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/8/9/4/9200000071824985.jpg

@Maca944 hoe is deze bevallen?

88

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

marcell schreef:

@Maca944 hoe is deze bevallen?

Ik ben tot aan de traingsschema's gekomen en die geloof ik wel. Eigenlijk blijft mijn conclusie hetzelfde, de basisprincipes van de trainingsleer worden prima behandeld (zowel fysiologie, supercompensatie, mentale aspecten, blessures etc) en het is een nuttig boek voor alle soorten sporters.

89

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Een boek dat ik een tijdje geleden gekregen heb: Triathlon - the go faster guide, geschreven door Mark Barfield 2013. Het boek is geschreven in het engels. Een informatief boek voor een beginner zoals ik, wat uitleg over het zelf samenstellen van trainingsschema's voor de korte en langere termijn, het verbeteren van techniek per discipline, materiaal, wissels, voeding, gewoon een algemeen boek over triathlon. Sommige dingen komen op mij wat ouderwets over, zoals het maken van een schema en dan na elke training een rapportje schrijven met bijzonderheden en voortgang. Daar heb je vast handige appjes voor. Verder prima door te komen.

https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekr … index.html

90

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Kent iemand het boek "80 20 triathlon" van Matt Fitzgerald?:

https://www.bol.com/nl/p/80-20-triathlo … uctPageUrl

Ik ben zelf (zonder trainer) bezig met trainen voor m'n eerste marathon op basis van de principes van polarized training en dit boek lijkt me wel interessant met het oog op het trainen voor m'n verdere stapjes in de triathlon wereld. Misschien heeft iemand het al gelezen en kan vertellen of het een nuttig boek is?

Alvast bedankt.

91

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Hoogste tijd voor hier weer eens even een postje, want ik heb een aantal leuke boeken gelezen de laatste tijd.

In de eerste plaats dat 80-20 Triathlon waar Gringo hierboven over begon. In het kort: de inleidende hoofdstukken zijn leuk en nuttig, vooral over de mogelijke bezwaren die sporters kunnen hebben tegen gepolariseerd trainen. De uitwerking in trainingsschema's daarna is wat mij betreft te precies met de getalletjes, zowel voor wat betreft die percentages als de trainingszones - dat slaat door, vind ik. In meer detail heb ik er op mijn blog over geschreven (start onder eerst drie andere boeken).

Ook meer op mijn blog over Focus. Beter presteren door cirkeltraining van Rico Schuijers. Dat was een aangename verrassing: ik heb al flink wat gelezen op het gebied van mentale training, en dit is het beste wat ik ken in het Nederlands. Ik heb er ook meteen een paar praktische dingen uit opgestoken die ik al toepas, zoals heel bewust naar details kijken om me heen, als ik te veel in m'n hoofd zit te malen.

Twee boeken over sporters die allebei net een beetje anders dan anderen zijn, het ene boek heet ook Anders en gaat over Stef Clement, en het andere is Atleet zonder grenzen over Abdi Nageeye. Van Clement is het vooral interessant hoe hij aan het eind van zijn carrière ontdekt dat zijn wielerleven wel heel erg eenzijdig is geweest, en van Nageeye het verhaal over zijn omzwervingen: hij is als kind twee keer van Somalië naar Nederland gekomen, ertussenin ook nog in Syrië geweest, nu woonachtig in Kenia. Boel meegemaakt dus!

En tot slot een boek voor jongeren: Lopen voor je leven, van Els Beerten. Het gaat over een meisje dat als kind iets heel naars meemaakt, en gaat hardlopen om dat te verwerken. Ze blijkt daar al gauw heel goed in te zijn, ze wint nationale titels, en ze loopt al op haar 18e een marathon. Het boek beschrijft die marathon en gaandeweg wordt duidelijk wat er is gebeurd. Ik vond het spannend en mooi, ook voor volwassenen dus!

Louise

92

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Interessante stukjes op je blog over die boeken. Ik herken er ook veel in. Fietsen doe ik zonder problemen gepolariseerd en fiets me regelmatig het snot voor mijn ogen op de trainer. Maar bij lopen ben ik daar een stuk voorzichtiger mee. Dit jaar begin ik eigenlijk nu pas met intensievere trainingen, en ook heel voorzichtig, en kom ik lang niet aan de 20% intensief (nog). En inderdaad, de getallen-fase klinkt nogal rigide, maar met zwemmen kan ik wel echt een verschil merken tussen 2 sec per baantje sneller zwemmen (dat is 8 sec per 100m, 1:35/100m is easy, 1:27/100m is hard voor mij). Maar zoals je zegt, dat kan per week verschillen.

93

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

MontanaMan schreef:

En inderdaad, de getallen-fase klinkt nogal rigide, maar met zwemmen kan ik wel echt een verschil merken tussen 2 sec per baantje sneller zwemmen (dat is 8 sec per 100m, 1:35/100m is easy, 1:27/100m is hard voor mij). Maar zoals je zegt, dat kan per week verschillen.

Ja, en het was 2 seconde per 100 meter, hè, in het boek, dus een halve seconde per baantje, als zone waar je níet in mag trainen (net boven de anaerobe drempel, geloof ik - je mag intensieve intervallen doen er net onder, dus sweet spot, en er ruim overheen, maar niet er net boven). Dat lijkt me echt theorie. Ook trouwens omdat bij zwemmen intensiteit niet per se met snelheid correleert, door techniekverlies (bij matige zwemmers althans).

En inderdaad moet je dat polariseren echt opbouwen, het heeft pas zin om ermee te beginnen als je belasting van die intensieve intervallen aankan. Daar heeft-ie het ook niet over.

Louise

94

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Verkeerd begrepen dan. Water heeft wel een grotere weerstand natuurlijk, en daardoor zijn grotere verschillen in effort kleinere verschillen in snelheid, maar de ene dag zwem ik wel makkelijker een paar sec per 100m sneller dan de andere dag. Soms zelfs binnen een training. Heb wel eens gehad dat ik echt heel hard werkte en verkramp zwom maar toch achteraan in de baan lag (van 5 in de baan). Maar toen ik kon ontspannen schoof ik weer door naar plek 3 en zwom gewoon sneller met minder effort, maar dus relaxter en betere techniek.

95

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Hoi Louise, ik onderschrijf je mening over het 80/20 boek. De zwemschema's zijn voor mij onmogelijk om toe te passen. Ik volg nu via Trainingpeaks een trainingsschema dat is gebaseerd op 80/20 met een "stempel van goedkeuring" van Fitzgerald, maar ook daar kan ik weinig met het zwemschema. Dat hanteert volgens mij als uitgangspunt een zwemmer met een perfecte techniek. Mijn warming up in Z1 zou ik al met een tempo van 1.35 tot 1.47 per 100 meter moeten zwemmen geloof ik... Dat is totaal onmogelijk voor mij. De loop- en fietstrainingen zijn wel erg prettig! Ik kan als je dat interessant vindt wel wat meer over het type trainingen vertellen dat in het schema zit maar daar moet ik dan wel even wat tijd voor uittrekken.

96

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Gringo schreef:

Ik kan als je dat interessant vindt wel wat meer over het type trainingen vertellen dat in het schema zit maar daar moet ik dan wel even wat tijd voor uittrekken.

Vind ik zeker leuk, als kijkje in de keuken, als het niet te veel moeite is tenminste. Ik weet op zich wel hoe je gepolariseerd traint, maar altijd leuk om te zien hoe anderen het aanpakken.

Ik had de combi van rustige duur + intensief zelf ooit uitgedokterd voor mijn eigen fietsen voordat ik wist dat het zo heette, en daarmee boekte ik in minder tijd dezelfde progressie als met de traditionele aanpak. Het stuk in het boek van Fitzgerald over hoe het is ontdekt vond ik dus ook wel herkenbaar. Sinds vorig jaar doe ik ook hardlopen zo, gaat ook goed: goede resultaten met minder belasting. Alleen voor zwemmen ben ik er ook nog niet uit. Net wat jullie ook zeggen: schema's moeilijk toe te passen, grote verschillen per dag of week of zelfs binnen een training, techniek blijft toch het allerbelangrijkste.

Louise

97

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Net bijna in één ruk een geweldig boek uitgelezen: Life's too short to go so f*cking slow, van Susan Lacke. Eindelijk weer eens een echt triathlon-leesboek! Het gaat over de vriendschap tussen Lacke die niet sport, overgewicht heeft, drinkt, rookt en erg onzeker is, en een Ironman-triatleet die z'n zaakjes op orde heeft - maar dan krijgt hij kanker. Meer zal ik er niet over verklappen voor degenen die het nog gaan lezen.

Ik vond het grappig, meeslepend, soms herkenbaar - en het is ook een inspirerend verhaal over een bijzondere vriendschap. Ik hield het er niet bij droog. Dikke aanrader! Het is Amerikaans, van Velopress, maar ze hebben het gewoon bij Bol.

Louise

98

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Iemand nog leuke tips, makkelijk weg te lezen voor op vakantie (in vliegtuig aan het strand)?

Ik vertrek zondag al dus zoek iets wat goed verkrijgbaar is....

99

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Nou, uh... zie mijn post van één minuut voor de jouwe. Als je tenminste makkelijk Engels leest.

100

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Louise schreef:

Net bijna in één ruk een geweldig boek uitgelezen: Life's too short to go so f*cking slow, van Susan Lacke. Eindelijk weer eens een echt triathlon-leesboek! Het gaat over de vriendschap tussen Lacke die niet sport, overgewicht heeft, drinkt, rookt en erg onzeker is, en een Ironman-triatleet die z'n zaakjes op orde heeft - maar dan krijgt hij kanker. Meer zal ik er niet over verklappen voor degenen die het nog gaan lezen.

Ik vond het grappig, meeslepend, soms herkenbaar - en het is ook een inspirerend verhaal over een bijzondere vriendschap. Ik hield het er niet bij droog. Dikke aanrader! Het is Amerikaans, van Velopress, maar ze hebben het gewoon bij Bol.

Louise

Mooie aanrader voor de vakantie; en ik heb nog een bol.com cadeaubon :-)