1 Laatst bewerkt door Louise (23-08-17 09:35:24)

Onderwerp: Levensduur wetsuit?

Wat vinden jullie: hoe lang hoort een wetsuit mee te gaan? Ik ga met hangen en wurgen het eind van het vierde seizoen halen in mijn huidige, het hangt nu nog met allerlei plak- en oplapwerk net aan elkaar. De naden scheuren op diverse manieren uit, op mijn heupen en rond mijn schouders. Ik heb het in die seizoenen misschien gemiddeld één keer per week gebruikt, dus naar schatting iets van 80 keer, en altijd netjes behandeld. Het is zeker niet te klein, eerder aan de grote kant (ik had eerst een maat kleiner maar die begaf het al in één seizoen, die mocht ik ruilen).

Het is geen dure (zo'n Dare to tri van een dikke € 150), maar ik vind het toch kort. Zou het qua levensduur lonen om een duurdere te kopen?

Louise

2

Re: Levensduur wetsuit?

Ben erg benieuwd welke antwoorden er komen .
Heb geen idee , heb zelf pas begin dit jaar een wetsuit gekocht .
Hoop op een lange levensduur want de aanschaf prijs was ietsje hoger .
( Heb een Sailfish Attack )

3

Re: Levensduur wetsuit?

In 2013 een 2XU A1 gekocht voor ongeveer €350, die gaat nog steeds mee. Er zitten inmiddels wel 2 kleine plekjes op, maar verder is het pak nog prima.

4

Re: Levensduur wetsuit?

Ik heb een sailfish one uit 2007 smile Heb er iets van 490€ voor betaald. Een paar keer gaatjes geplakt. Hij is nu wel langzaam aan het eind van zijn levensduur.... Kan misschien nog 1-2 jaar mee. Dus volgens mij is goedkoop duurkoop smile

triathlon is 3x leuker!

5

Re: Levensduur wetsuit?

Ook redelijk logisch vind ik. Een goedkoop wetsuit is vooral veel stugger, wat direct verklaart waarom je naden kapot gaan terwijl duurdere -soepelere- wetsuits het veel langer perfect doen.

Neemt niet weg dat het heel verstandig is te beginnen met een basic wetsuit, en vandaar uit te gaan kijken

6

Re: Levensduur wetsuit?

Ik heb mijn dure dare2tri nu 1 jaar en er zitten 2 kleine haaltjes in, maar van de week zag ik bij mn schouder/oksel een fikse scheur.
Dat vind ik toch wel erg rap, ik ga er zeer zordvuldig mee om en trek nooit aan de buitenkant.
Uiteraard koop ik binnenkort maar even een tubetje zwarte heks om te fixen..

7

Re: Levensduur wetsuit?

Misschien ook even contact opnemen met Dare2Tri, Hedcandy - mijn eerste ging ook binnen een jaar scheuren en die heb ik toen mogen ruilen. En dat was ook geen dure. En misschien is het een zwak punt van die Dare2Tri's?

Louise

8

Re: Levensduur wetsuit?

Ik zie hem met Almere, dan zal ik het eens voorleggen... hun service is trouwens wel echt heel super.

9

Re: Levensduur wetsuit?

Ik heb dare2tri gemaild en het voorgelegd.
Hun aanbod is nu dat ik voor 150 euro een Mach3S.7 mag kopen.

Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Heb vorig jaar best een smak geld betaald voor dat wetsuit, en nu dan weer 150? Daar ben ik niet zo blij mee.
De ' gewone' 4 is er niet meer. De 3S.7 schijnt beter te zijn dan wat ik nu heb, toch voelt t een beetje als degradatie... al moet ik me nog even gaan verdiepen in de specs.
Maar vooral nog weer een keer zovel geld erbij leggen...
Wat vinden jullie?

10

Re: Levensduur wetsuit?

Mja, lastig te zeggen natuurlijk, maar ik had net zo'n beetje bedacht dat ik maar eens een ander merk ga proberen, na twee Dare2Tri's die niet zo lang meegingen. Als ik tenminste iets kan vinden wat past (beetje lastige pasvorm, mijn twee helften boven en onder schelen een maat). Ga ik volgend jaar mee aan de slag!

Louise

11

Re: Levensduur wetsuit?

Als een wetsuit na een jaar kapot gaat, is dat niet de levensduur die je mag verwachten en valt het gewoon onder garantie. Dat betekent dat ze hem of maken of zonder bijbetalen een ander leveren. Ik zou anders voor een echt bewezen merk gaan. Orca, 2xu, sailfish. Lees hier iets te regelmatig iets over beschadigde wetsuits van dare to tri....

triathlon is 3x leuker!

12

Re: Levensduur wetsuit?

Vind ik ook Hans. Temeer ik hem pas in april voor het eerst heb gebruikt en er max 15x in heb gezwommen, omdat ik nou eenmaal liever zonder zwem.

Het probleem is natuurlijk dat ze de gewone 4 niet meer hebben.
Maar geef me dan met bijbetaling een 4S, of zonder bijbetaling een model daaronder, de 3S. Wat ik eigenlijk niet wil, want ik heb niet voor niets het topmodel en niet het middenmodel gekozen...

Naar een ander merk is nu niet interessant voor mij, want dan moet ik de volle mep neerleggen. Heb het pak bij dare2tri zelf gekocht namelijk.

13

Re: Levensduur wetsuit?

Eens. Zonder bijbetalen de 4s ligt voor de hand. Jij kan er niets aan doen dat hij nu al kapot gaat en dat er geen 4 meer is. Ik las behalve veel kapotte pakken ook uitstekende service bij dare2tri? wink

triathlon is 3x leuker!

14

Re: Levensduur wetsuit?

HansH schreef:

Als een wetsuit na een jaar kapot gaat, is dat niet de levensduur die je mag verwachten en valt het gewoon onder garantie. Dat betekent dat ze hem of maken of zonder bijbetalen een ander leveren. Ik zou anders voor een echt bewezen merk gaan. Orca, 2xu, sailfish. Lees hier iets te regelmatig iets over beschadigde wetsuits van dare to tri....

Inderdaad. En als dat niet mogelijk is, pak terug en geld terug. Dan kan je daarna altijd voor een ander merk kiezen.

15

Re: Levensduur wetsuit?

Dare2Tri slijt bij mij ook vrij snel. Had eerst een Mach3S. Hier lieten de naden los. Ik heb mijn geld terug gekregen en een Mach2SCS gekocht. Vindt het een superfijn pak, maar na nog geen jaar ook hier diverse sneetjes en slijtage plekken. Misschien 15x gebruikt in totaal, dus vindt het vrij snel. Qua pasvorm vind ik de Dare2tri Mach2SCS heel veel beter dan de andere pakken en merken die ik heb geprobeerd.

16

Re: Levensduur wetsuit?

Ik heb ze opnieuw gemaild dat ik 150 bijbetalen en dan ' maar een mach 3' ervoor terug niet accoord vind.
Hun reactie is nu dat 100 bijbetaal voor de 3.
Maar ik wil geen 3.

Ik spreek Alex zelf maar even aan komend weekend in Almere, hoop dat ik dan meer voor elkaar krijg, hij kent mij wel van gezicht.

17

Re: Levensduur wetsuit?

Mijn wetsuit heeft het einde van het seizoen (gister Bosbaantriathlon) gehaald, ik heb er inmiddels bijna een hele tube Black Witch op losgelaten en ik voel me er een soort voddebaal in, maar het deed zijn werk nog en mag nu met pensioen.

Ik heb de afgelopen weken bij de diverse evenementen deelnemers met zo'n zelfde pak aangesproken om te vragen hoe lang ze het al hadden. Niet zozeer het aantal jaren als wel het aantal keren zwemmen blijkt doorslaggevend, en bij de wat frequentere gebruikers zag je ook al scheuren. Ik bedoel: bij iemand zag het er nog picobello uit, maar die zwom er 4-5 keer per seizoen in, en zijn totaal haal ik makkelijk in één seizoen.

Dus ik ben maar tot de conclusie gekomen dat het inderdaad normaal is dat de mijne 'op' is nu.

Bij de gesprekken waren soms ook anderen en mijn beeld daaruit is dat duurder niet per se langer meegaat, zeker niet de topmodellen die superdun zijn, van die wetsuits die je met handschoentjes aan moet trekken enzo. Die scheuren heel makkelijk. Ik ken mezelf: dat is niks voor mij.

Dus: komend voorjaar op zoek naar een tussenoplossing en in geval van twijfel toch liever aan de goedkope kant blijven.

Hedcandy, jij er nog uit gekomen met Dare2Tri?

Louise

18

Re: Levensduur wetsuit?

O ja, ik ben er helemaal niet meer op teruggekomen, sorry!

Heb de donderdag voor de challenge bij de testswim gezwommen in de Mach3.7S en men wat een verschil!! Echt nog soepeler bij mn schouders, met name bij het wegstrekken van mn armen, hoe fijn!
Het hele materiaal voelt amper nog als neopreen, heel raar wel, maar zit super en voelt minder kwetsbaar terwijl het dunner is.
Ik kwam er nog sneller uit ook, dat is ook een fijn gegeven.

Daarna met Alex e.e.a. besproken en n goeie deal gemaakt.
Ik heb de Challenge er gelijk in gezwommen, dit was tevens ook de laatste keer voor de winter dus nu ligt ie in de kast te wachten op het voorjaar..

19

Re: Levensduur wetsuit?

Dus die Mach3 bevalt beter dan de 4, terwijl de 4 eigenlijk het duurdere model is? Of zit 'm dat in dat in die S die erbij is gekomen? En kun je die 3 'gewoon' aantrekken, dus zonder handschoentjes?

Louise

20

Re: Levensduur wetsuit?

Het verschil zit hem idd in de 2e generatie S ipv de gewone 4.
Dus ik denk dat de 2e gen 4S helemaal super zit, maar die is me te duur nu.

Ik gebruik nooit handschoentjes, het beste is nooit aan de buitenkant trekken maar aan de binnenkant. Werkt bij mij echt prima. Moet je wel even handigheid in krijgen, mn de laatste arm.

21

Re: Levensduur wetsuit?

Hedcandy schreef:

O ja, ik ben er helemaal niet meer op teruggekomen, sorry!

Heb de donderdag voor de challenge bij de testswim gezwommen in de Mach3.7S en men wat een verschil!! Echt nog soepeler bij mn schouders, met name bij het wegstrekken van mn armen, hoe fijn!
Het hele materiaal voelt amper nog als neopreen, heel raar wel, maar zit super en voelt minder kwetsbaar terwijl het dunner is.
Ik kwam er nog sneller uit ook, dat is ook een fijn gegeven.

Daarna met Alex e.e.a. besproken en n goeie deal gemaakt.
Ik heb de Challenge er gelijk in gezwommen, dit was tevens ook de laatste keer voor de winter dus nu ligt ie in de kast te wachten op het voorjaar..

Ik zie de 3.7S niet op de website. Is dat een nieuw of nog aan te kondigen model?

22

Re: Levensduur wetsuit?

Ik kan hem ook niet vinden, wat raar?!
Het is wel een heel nieuw model, Alex mompelde iets van testfase, zouden ze daar nog inzitten dan?
Geen idee... ze hadden wel een hele doos vol ermee bij de challenge.
Wellicht komt ie nog.
Ik heb wel meerdere mensen er al kn gezien, waaronder 2 van mn vereniging.

23

Re: Levensduur wetsuit?

Even gevraagd, de mach 3 S.7 is momenteel uitverkocht maar komt er weer aan hoor!

Zie nu hun topmodel de mach 5, wauw wat een mooi pakkie zeg. De prijs trouwens ook $$$

24

Re: Levensduur wetsuit?

Inmiddels weer een tijdje verder. Ik zit te twijfelen over de Mach3S.7. Performance schijnt zeer goed, van wat ik lees, maar ik ben benieuwd hoe het met de slijtage gaat? Ik wil geen 350 euro uitgeven om over een jaar (of twee) weer een nieuw pak te kopen.

25

Re: Levensduur wetsuit?

Het zijn natuurlijk concurrenten, maar bij twee van de merken die ik op de testdag van TriPro probeerde zeiden ze iets nogal kritisch over de kwaliteit van het materiaal van de Dare2Tri-pakken. Eentje zei bijvoorbeeld dat ze zo makkelijk doen met ruilen omdat ze een grote winstmarge hebben op hun pakken, en dat is dan weer omdat ze veel goedkoper materiaal gebruiken dan andere merken. Ik heb geen idee of dat waar is natuurlijk, maar het viel me wel op.

Anyway, ik ben van merk veranderd. Ik had het er nog wel op durven wagen, heb er ook gepast, ook de Mach3, maar de pasvorm was het ook net niet precies. Ik ben benieuwd hoe lang m'n Sailfish meegaat.

Louise