2,326

Re: prestaties van de dag

Er zijn inderdaad nogal wat verschillende methodes om zones te berekenen. D1-D4, Z1-5, Z1-4 +Z5a-c.
Vaak wordt trainen in Z3 afgeraden omdat het niet veel bijdraagt. Het is redelijk intensief (en dus meer kans op blessures), je moet er lang van herstellen en je maakt er weinig progressie mee. Polariserend trainen wordt dat genoemd, of je traint rustig, Z1-2 (>80% van de tijd) of intensief, Z4-5(<20% van de tijd).
Als ik de D1-4 methode aan zou houden zijn mijn meeste loopjes in D0 (en heb ongeveer dezelfde drempel als jij bij 177).
Maar...voor iedereen is dat natuurlijk anders. Na een paar jaar trainen merk ik dat mijn hersteltijd een stuk minder is geworden, ook van intensievere trainingen. Twee jaar geleden voor het eerst 10u in een week getraind en daar was ik toen echt moe van in mijn lijf, nu is 10u een rustig weekje. Maar ik merk wel heel erg dat hersteltijd van een intensieve fiets training veel korter is dan van een intensieve looptraining. Op zich wel jammer, want lopen is relatief mijn zwakste onderdeel.

2,327

Re: prestaties van de dag

Ik heb voor het eerst gekoerst!

Trainingskoersje op de club hoor, maar toch. Doodeng en kon net een rondje meekomen, maar niets dat ik met wat oefening niet zou kunnen. Ik ga dus stug elke week proberen. Vooral de bochten zijn een probleem, dat krijg je als je altijd in je eentje hard rechtdoor kunt trappen wink

Gaat me waarschijnlijk in stayerwedstrijden ook veel opleveren.

2,328

Re: prestaties van de dag

Ben redelijk gesloopt... werd meegevraagd voor een koppeltraining van 3x 34km fietsen en 5km lopen.
Er werd gezegd fietsen 30-32km/u en ik dacht nog...dat hou ik nooit bij. Maar hee, kan altijd kijken hoe lang ik eraan kan hangen.

De eerste ronde fietsen ging in 34 gemiddeld, pfoeh, maar het ging!
Lopen op eigen tempo gedaan en iets korter.
De 2e ronde gingen er hele stukken boven de 40...ik kon erbij blijven, yes! Weer in een uur terug.
Lopen was juist lekker, het ging beter dan het eerste rondje.
De 3e ronde kraakte mn benen... de groep zorgde dat ik in het midden bleef, ik op mn tandvlees want ja daar word je sterk van en weer met 34 gem terug.
Lopen weer sneller dan de eerdere 2 rondjes.
Trots dat ik het volhield, nu k.o. op de bank na 4,5uur.

2,329

Re: prestaties van de dag

Een pittige training Hedcandy !!
Top gedaan .

2,330

Re: prestaties van de dag

Ik ben gisteren alleen gaan zwemmen bij een plas hier in de buurt. Een persoonlijke overwinning, gezien ik open water doodeng vind, zeker alleen! Het duurde even voordat ik een beetje rustig werd, maar uiteindelijk toch 1km volgehouden (26 min).

Als iemand tips & tricks heeft voor de ontspanning bij angst, meer dan welkom!

Daarna 40 minuten hardgelopen, dat ging ondanks de warmte lekker big_smile

2,331

Re: prestaties van de dag

Ik loop in triatlon altijd enkel nog met cola en water. Tot hiertoe heeft dit altijd al goed gegaan dus...

2,332

Re: prestaties van de dag

Doubtless schreef:

Als iemand tips & tricks heeft voor de ontspanning bij angst, meer dan welkom!

(1) vaker doen
(2) accepteren dat je bang bent, en er dus niet tegen vechten maar je er ook niet door in laten pakken. Feel the fear and do it anyway! Dat is overigens ook de titel van een heel goed boek over omgaan met angst (van Susan Jeffers).

Maar waarom ik dit topic opende: ik neem aan dat er meer zijn die deze week nogal hebben moeten schipperen met het trainen vanwege het weer? Ik wilde dinsdag gaan fietsen maar toen kwam dat noodweer over en dreigde er nog meer (en moesten we bovendien twee lekkages oplossen), ik kon nog net een half uurtje lopen tussendoor. Gister wilde ik gaan fietsen en toen ging het net weer rommelen in de verte, later geen tijd meer, trainen is beperkt gebleven tot thuis core stability doen.

Daarnet is het dan wel gelukt een brick te doen - ik kon gelukkig 's ochtends ook, en dat leek me beter qua alweer onweer- en hoosbuien- en onweerrisico. Desalniettemin ging het net goed: ik kwam binnen en het werd pikkedonker en daarna ging het weer gigantisch plenzen. Gelukkig hebben we het nu binnen droog gehouden. Wat een gedoe!

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

2,333

Re: prestaties van de dag

Mja zat Dinsdag ook in een onweer was meest bang dat er geen hagel ging komen. Maar het bleef enkel bij (veel) regen en wat gedonder. Zwemmen in open water bij onweer schijnt wel heel gevaarlijk te zijn dus dan is het geen kwestie van schrik maar uit voorzorg dat ik er dan niet inga al heb ik het ooit eens voorgehad op wedstrijd.

2,334

Re: prestaties van de dag

Hier heeft het dinsdag wel gehageld, en ook in die heftigste bui zo hard gewaaid dat er grote takken afwaaiden. Dan houdt alles op, wat mij betreft. Je zag ook even geen hand voor ogen. Zwemmen bij onweer is zeker gevaarlijk, dat moet je gewoon niet doen, maar ik ga ook niet fietsen of lopen als het dreigt. Je weet op het ogenblik van tevoren ook niet hoe heftig het gaat worden.

Werd die wedstrijd niet afgelast dan?

Het hoost hier alweer trouwens.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

2,335

Re: prestaties van de dag

Doubtless schreef:

Ik ben gisteren alleen gaan zwemmen bij een plas hier in de buurt. Een persoonlijke overwinning, gezien ik open water doodeng vind, zeker alleen! Het duurde even voordat ik een beetje rustig werd, maar uiteindelijk toch 1km volgehouden (26 min).

Als iemand tips & tricks heeft voor de ontspanning bij angst, meer dan welkom!

Daarna 40 minuten hardgelopen, dat ging ondanks de warmte lekker big_smile

Wat ik heb gedaan is doorzetten. De eerste open water zwemmen leek nergens op. Hartslag 180 en snelheid 0. Ik dacht alleen maar aan de film "Amsterdamned" In die film kwam er een duiker met moordneigingen uit het water. Maar ik wist dat ik er doorheen moest. Daarnaast was de eerste keer open water zwemmen een ramp omdat ik kotsmisselijk uit het water kwam. Alsof ik 2 jaar zeeziek was. Maar een week erna was het al 90% minder en de week daarna was de misselijkheid weg. Ik blijf mezelf maar voorhouden dat ik (ik ben 1.92m) de vissen wel wegjaag met mijn geplons. Oh ja, en mijn swimguard geeft me ook vertrouwen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,336

Re: prestaties van de dag

Eigenlijk woe avond al gedaan, maar hij is te leuk om niet te delen.
Dit was een georganiseerd evenementje, superleuke sfeer en erg laagdrempelig. In een team van 3 moest je inschrijven.
Alle snelheden door elkaar dus je liep nooit allen. Zelf tellen en met 3 over de finish komen

Ik bedacht me, dit kun je ook zelf met 2 trainingsmaatjes doen, vandaar dat ik hem hier deel.

15x1000m in estafettevorm dus.
1km keihard rammen, stokje aan de volgende en dan even rust... een ieder loopt 5x.

Ik vond het behoorlijk zwaar want kort intensief en dan toch een soort van stilstaan maar wat een leuke training ook!

2,337

Re: prestaties van de dag

Leuk Hedcandy! Welk tempo red je dan op zo’n korte afstand?

Ik ben gisteren naar een wisseltraining gegaan! Leuke training, goede oefening. Voornemen is om zorgvuldig te wisselen, ga niet direct volle bak jagen. Kunnen alleen maar ongelukken van gebeuren big_smile

Was op de heenweg onderuit gegaan. Mevrouw stopte ineens op een druk fietspad om af te stappen... vrouw achter haar kon nog uitwijken, maar ik kwam in de bosjes terecht en ging onderuit. Had al een blauwe knie,  nu is de andere kant ook blauw wink

2,338

Re: prestaties van de dag

Zelf probeer ik altijd rustig aan te doen als er ander (fiets)verkeer is, om ongelukken te voorkomen. Zo ook afgelopen woensdagavond. Ik fietste met een rustig gangetje langs een paar sportvelden waar net een aantal ouders met kinderen het fietspad opdraaide. Dus ik rem af en sluit rustig aan achter twee volwassenen en naast een kindje. Omdat ik er toch wel voorbij wil, bel ik één keer. Klatsboem, kind onderuit. Die schrok zich kennelijk rot. Wellicht bang (gemaakt?) voor al die snelle racefietsers?

2,339

Re: prestaties van de dag

Wat vervelend! Doe je bewust zo voorzichtig, gaat het nog mis sad

Net een rondje wezen hardlopen. Tempo laag en met doel 50 minuten aan een stuk te lopen. Mooi rondje van 7km achter de rug. Schenen blijven gevoelig, dus dat zal ik toch maar eens bij de fysio aankaarten.

2,340

Re: prestaties van de dag

Het zit er weer op vandaag. Vanochtend een uur zwemtraining gehad & daarna met trainer een ronde van 60+ gefietst.

Deze week 4x zelf getraind & 3 trainingen gevolgd, ben weer tevreden!

2,341

Re: prestaties van de dag

Doubtless schreef:

Leuk Hedcandy! Welk tempo red je dan op zo’n korte afstand?

Voor mij boven verwachting, redelijk constant gelopen tussen de 4.20 en 4.30. (De 3e voelde het fijnste, de eerste 2 zware benen want geen echte warminig up gedaan. De 4e was het zwaarste kwa gevoel)

Sterkte met je blauwe plekken!

2,342 Laatst bewerkt door mcguyver (04-06-18 17:58:14)

Re: prestaties van de dag

Afgelopen vrijdag ben ik gestart met een 2,8 km rondje openwater zwemmen. Interessante was dat ze in dit gebied een muziek festival aan het opbouwen waren. De bastonen waren ook onder water te horen. Vervolgens had ik een afspraak in de Ardennen later die dag en dan moet je even wat hoogtemeters opdoen in de heuvels. Hardlopend wel te verstaan. Zowel bij het zwemmen (50 min.) als bij het lopen (6:00 min/km 200 HM) rustig aan gedaan i.v.m. de rustweek voor de halve van Terheijden.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,343 Laatst bewerkt door Jörgen (04-06-18 15:22:17)

Re: prestaties van de dag

Gisteren een rustig duurloopje gedaan. Wat me daarbij altijd opvalt is dat het even duurt voordat m'n hartslag zich stabiliseert.

Vraag: Hoelang duurt het bij jullie voordat je hartslag zich heeft aangepast aan het tempo?

Bij mij gaat m'n hartslag bij een rustig duurloopje vanuit rust (wandelen) van 60 naar 150, om na ongeveer een kilometer te stabiliseren onder de 130. Dus tot die tijd is het even zoeken naar het juiste tempo.

2,344

Re: prestaties van de dag

Jörgen schreef:

Gisteren een rustig duurloopje gedaan. Wat me daarbij altijd opvalt is dat het even duurt voordat m'n hartslag zich stabiliseert.

Vraag: Hoelang duurt het bij jullie voordat je hartslag zich heeft aangepast aan het tempo?

Bij mij gaat m'n hartslag bij een rustig duurloopje vanuit rust (wandelen) van 60 naar 150, om na ongeveer een kilometer te stabiliseren onder de 130. Dus tot die tijd is het even zoeken naar het juiste tempo.

Bij mij hetzelfde. Nog nooit zorgen over gehad.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,345

Re: prestaties van de dag

Hier ook meestal eerst een piek voordat het op een lager niveau stabiliseert (ook ongeveer een km). Maar dit kan ook komen omdat ik meestal een route loop waarbij de eerste paar honderd meter net ietsjes omhoog gaan.

2,346

Re: prestaties van de dag

Had ik vroeger ook altijd nu niet meer.

2,347

Re: prestaties van de dag

De laatste zwemtraining in het zwembad voor a.s. zondag zit erop. Een foutloze 2,2 km in 45 min. Helaas was het slalommen tussen recreerende medezwemmers.Terug kijkend is zwemmen in een klein jaar van zwakste onderdeel naar vergelijkbaar met fietsen en lopen gegaan. Ik ben blij dat ik heb doorgezet. Ik stond vaak te balen als ik weer naar zwemles moest. Er zat maar geen vooruitgang in. Tot ergens in februari het kwartje viel. Ik ging precies nadoen wat de badmeester voordeed. Aan iedereen die twijfelt: doe jezelf een plezier en neem les.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,348

Re: prestaties van de dag

Fijn om te lezen dat dat omslagpunt bestaat... (hoewel ik dat al veel vaker heb gehoord) wink

Bij mij is dat kwartje nog steeds niet gevallen. Combinatie armen/ademhaling blijft stoeien en ik ben binnen 50/75 m buiten adem. Maar goed, we trainen en lessen gewoon stug door! Fijn dat het bij jou goed gaat!

2,349

Re: prestaties van de dag

Doubtless schreef:

Fijn om te lezen dat dat omslagpunt bestaat... (hoewel ik dat al veel vaker heb gehoord) wink

Bij mij is dat kwartje nog steeds niet gevallen. Combinatie armen/ademhaling blijft stoeien en ik ben binnen 50/75 m buiten adem. Maar goed, we trainen en lessen gewoon stug door! Fijn dat het bij jou goed gaat!

Hallo Doubtless, bij mij was een belangrijk onderdeel van het kwartje dat ik ipv door de mond door mijn neus ging inademen. Toen kon ik steeds een baantje verder zwemmen en uiteindelijk "eindeloos" borstcrawl achter elkaar. Houdt moed;-)

2,350

Re: prestaties van de dag

Ik adem ook door mijn mond. Ben altijd bang dat ik door mijn neus te weinig lucht en te veel water binnen krijg.
Misschien een keer proberen.