1

Onderwerp: hartslagmeter tijdens wedstrijd

Ik ga zaterdag mijn eerste triathlon doen en bedacht mij opeens dat ik niet weet hoe ik het beste om kan gaan met mijn hartslag band.
Ik heb (nog) geen horloge met polsmeting, dus moet met een hartslagband werken. Nu blijft die band natuurlijk niet zitten met zwemmen in een zwembroek, maar vraag me af of hij wel blijft zitten met een tri-suit. Ik ga zonder wetsuit zwemmen.
In het ergste geval zakt hij af naar mijn middel en moet ik hem in T1 omhoogtrekken, maar dat is nog altijd beter dan omdoen in T1.

2

Re: hartslagmeter tijdens wedstrijd

ferrarimanddw schreef:

Ik ga zaterdag mijn eerste triathlon doen en bedacht mij opeens dat ik niet weet hoe ik het beste om kan gaan met mijn hartslag band.
Ik heb (nog) geen horloge met polsmeting, dus moet met een hartslagband werken. Nu blijft die band natuurlijk niet zitten met zwemmen in een zwembroek, maar vraag me af of hij wel blijft zitten met een tri-suit. Ik ga zonder wetsuit zwemmen.
In het ergste geval zakt hij af naar mijn middel en moet ik hem in T1 omhoogtrekken, maar dat is nog altijd beter dan omdoen in T1.

Bij mij blijft de hartslagband in een trisuit uitstekend zitten.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: hartslagmeter tijdens wedstrijd

Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn hartslagband onder een trisuit. Met en zonder wetsuit daar nog over.

En die hartslagmeters met polsmeting zijn helaas nog niet accuraat genoeg.

4

Re: hartslagmeter tijdens wedstrijd

Zijn de meeste hartslagbanden bestand tegen waterdruk? Las dacht ik ergens dat alleen de duurdere versies hier tegen kunnen.

5

Re: hartslagmeter tijdens wedstrijd

Met de garmin banden kan gewoon gezwommen worden.
In zwembad wil de band wel eens verschuiven als je in het water duikt en zwemt zonder trisuit

@Stoelio graag specifiek aangeven over welke HF band het gaat.

6

Re: hartslagmeter tijdens wedstrijd

Tot op heden haalde ik de daadwerkelijke meter van mijn hartslagband en klikte deze weer om bij de wissel tussen zwemmen en fietsen. Maar kan ik gewoon zwemmen met de gewone band (niet de Tri versie) zonder dat deze stuk gaat?

Verder gaat het met fietsen wel goed, maar met hardlopen gaat de band mij altijd een beetje irriteren (ook omdat ik wat meer last krijg van vermoeidheid). Afgelopen zondag in Nieuwkoop heb ik hem na 1 ronde ook afgegooid..

7 Laatst bewerkt door HansH (07-06-18 08:56:27)

Re: hartslagmeter tijdens wedstrijd

Macer schreef:

Tot op heden haalde ik de daadwerkelijke meter van mijn hartslagband en klikte deze weer om bij de wissel tussen zwemmen en fietsen. Maar kan ik gewoon zwemmen met de gewone band (niet de Tri versie) zonder dat deze stuk gaat?

Verder gaat het met fietsen wel goed, maar met hardlopen gaat de band mij altijd een beetje irriteren (ook omdat ik wat meer last krijg van vermoeidheid). Afgelopen zondag in Nieuwkoop heb ik hem na 1 ronde ook afgegooid..

Ik zwem altijd gewoon met de Run versie. Verder had ik met lopen ook last van schuurplekjes, heb daarom de band omgeruild voor de pro versie van polar (daar klik ik gewoon de Run sensor op).

triathlon is 3x leuker!

8

Re: hartslagmeter tijdens wedstrijd

Ik heb met mijn Garmin run sensor op een band van Wahoo, ook nergens last van onder mijn tri suit.

9

Re: hartslagmeter tijdens wedstrijd

Ik heb een paar keer gehad dat mijn Garmin run HR sensor weigerde tijdens een tri nadat ik er mee uit het water kwam. Als ik de sensor na de race openmaakte was die nat van binnen. Na drogen werkte hij wel weer telkens zonder problemen. Maar ik zou er toch niet altijd vanuit gaan dat het werkt. Zeker niet als je de batterij al een keer vervangen hebt.

10 Laatst bewerkt door elderenbosch (07-06-18 12:53:54)

Re: hartslagmeter tijdens wedstrijd

MontanaMan schreef:

Ik heb een paar keer gehad dat mijn Garmin run HR sensor weigerde tijdens een tri nadat ik er mee uit het water kwam. Als ik de sensor na de race openmaakte was die nat van binnen. Na drogen werkte hij wel weer telkens zonder problemen. Maar ik zou er toch niet altijd vanuit gaan dat het werkt. Zeker niet als je de batterij al een keer vervangen hebt.

Heb batterijen inmiddels meerdere keren vervangen en nooit last gehad. Truc is volgens mij schroefjes om de beurt steeds beetje vaster te draaien, steeds de tegenovergestelde hoeken na elkaar. Dus niet schroef voor schroef in één keer vast. Dan voorkom je dat het rubbertje / elastiekje dat er in zit gaat verschuiven en dus gaat lekken.

11

Re: hartslagmeter tijdens wedstrijd

Die truc ken ik, net als bij het verwisselen van autobanden, wat ik honderden keren heb gedaan (werk in African bush). Misschien dat ik ze te strak heb aangedraaid, of dat de rubberen seal niet goed zat. Bij de meesten gaat het goed.

12

Re: hartslagmeter tijdens wedstrijd

Dan ga ik er vanuit dat hij inderdaad onder mijn trisuit blijft zitten. Fijn dat het kan zoals ik het in gedachten had big_smile