1

Onderwerp: kan ik een opzetstuur monteren op carbon stuur van mijn racefiets

Ik heb een carbon stuur op mijn Colnago racefiets. Kan daar een opzetstuur op gemonteerd worden, of moet ik dan eerst een aluminium stuur kopen? Ik dacht voor ongeveer  EUR 60 klaar te zijn met een opzetstuur. Als daar echter nog  EUR 100-200 bijkomt voor een nieuw aluminium stuur, dan wordt de investering net iets te  duur. Als jullie tips hebben, hoor ik het graag.

2

Re: kan ik een opzetstuur monteren op carbon stuur van mijn racefiets

is geen probleem, ik zou wel eerst even wat tape of een stuk oude binnenband om je stuur doen  tegen het beschadigingen van je stuur.

3

Re: kan ik een opzetstuur monteren op carbon stuur van mijn racefiets

marcomvanes schreef:

is geen probleem, ik zou wel eerst even wat tape of een stuk oude binnenband om je stuur doen  tegen het beschadigingen van je stuur.

euhm.... jij bent van het soort waar de tandartsen heel blij mee zijn:)

op sommige sturen kan dat inderdaad wel, op de meeste absoluut niet! carbon is heel gevoelig voor puntbelasting, wat veroorzaakt wordt door omklemming. Ik zou dus eerst even uitzoeken of het stuur wat jij hebt wel of niet geschikt is voor montage van een opzetstuur. Staat in de handleiding, en is ook op internet wel terug te vinden ( clip on compatible ). De meeste sturen die wel clip-on compatible zijn hebben dat er ook wel op staan trouwens.
Als je stuur niet geschikt is, kan je het natuurlijk gewoon doen, gaat vaak altijd goed. Maar als jij net bij de groep hoort waarbij het niet goed gaat kost het je wel een paar voortanden en dan maar hopen dat je niemand meeneemt in je val

4

Re: kan ik een opzetstuur monteren op carbon stuur van mijn racefiets

Bedankt voor jullie tips. Het is een Deda carbon stuur (net even nagekeken) . Ik zie ook de cijfers 6061 op stuur staan en de termm SFIDA. Als ik google op "6061" lijkt het er op dat  het een aluminium stuur is met carbon omhulsel. Zou dat dan minder problemen opleveren m.b.t. het monteren van een opzetstuur, of blijft dat ook risicovol?

5

Re: kan ik een opzetstuur monteren op carbon stuur van mijn racefiets

ed1111 schreef:

Bedankt voor jullie tips. Het is een Deda carbon stuur (net even nagekeken) . Ik zie ook de cijfers 6061 op stuur staan en de termm SFIDA. Als ik google op "6061" lijkt het er op dat  het een aluminium stuur is met carbon omhulsel. Zou dat dan minder problemen opleveren m.b.t. het monteren van een opzetstuur, of blijft dat ook risicovol?

Het lastige in deze is dat carbon hele andere mechanische eigenschappen heeft dan aluminium. Qua treksterkte,  belasting, elasticiteit etc. (Ja klopt ik ben techneut) als je het ligstuur op een carbon frame bout kun je lokaal een puntbelasting creeren waardoor het carbon scheurt. Ik persoonlijk zou het niet doen. Overlaten aan iemand die je garantie geeft.

Je moet sneller dan de klos zijn.