1

Onderwerp: 1/4 in Weert

Zaterdag in Weert meegedaan. Dit is mijn 2e seizoen als triatleet en de eerste van dit seizoen. En het was een erg mooie moet ik zeggen. Prettig parcours en best veel toeschouwers.

Mijn resultaat was ook boven verwachting, helemaal gezien de voorbereidingen. Ik heb in maart en april heel weinig gedaan vanwege een hoop problemen tijdens onze verbouwing. En de avond voor de wedstrijd ben ik naar het stadion concert van Guus Meeuwis geweest. En dat was erg gezellig, ik heb die avond meer "koolhydraten gestapeld" dan de bedoeling was en ik ben ook nog in de kroeg blijven plakken tot de kleine uurtjes. Gelukkig kon ik wel lang kunnen uitslapen, gezien de start pas om 14:30 pas was.

Rond 13:00 kwamen we aan in Weert, en het was even zoeken, en behoorlijk wat lopen om alles weg te zetten. De informatie voorziening op de website was al erg slecht, ter plekke was hij ook niet echt heel duidelijk. T2 was een behoorlijk stuk lopen van het inschrijfbureau en T1 was helemaal ver weg (dat wist ik wel) Op zich ook geen probleem, wij zijn met de auto de T1/start bordjes gevolgd. Op die bordjes stond ook een blauwe P (en volgens de website stond er ook dat je kon parkeren bij VDL). Maar de parkeerplaats was nergens te bekennen. Dus de auto maar in berm gezet. Stond wel een parkeerverbod, maat de tijd begon te dringen en ik moest iets..... Uiteindelijk stond de parkeerwacht ook bij mijn auto, gelukkig heeft mijn supporter een boete weten te voorkomen, die waren ook contact aan het zoeken met de organisatie van het evenement. Het ergste was nog wel dat een pendelbus was van het centrum naar T1/Start, dat was dus veel handiger geweest, maar ja...dat stond nergens op de website.

Dus, na iets wat stressvolle aanloop, en een lage verwachting i.v.m. de voorgaande avond. Stond ik 5 minuten voor de start klaar bij het blauwe meertje, en ik voelde me best goed, ik had er zin in. mijn enige doelen waren finishen en mijn collega's verslaan die als team de estafette versie gingen doen.

Zwemmen ging top! heerlijk warm water, super mooi van kleur, niet zo heel helder. De start was voor mij nieuw, vanaf het strand het water in duiken. Dat is toch comfortabeler dan water-trappelend duwen en trekken wachtend op de het startsignaal. Wat ik het allerleukste vond was het stukje over het strand halverwege. Voor mijn gevoel ging in traag, en werd ik alleen maar ingehaald. Maar tijdens de landgang zag ik meer mensen achter me dan voor me en mijn horloge gaf 8'50 aan, dat was ruim onder de beste zwem tijd tot nu toe. Super motiverend. 2e rondje ging nog lekkerder, er was wat meer ruimte waardoor ik meer op mijn techniek kon letten dan op andere zwemmers waarmee ik in botsing kwam. Uiteindelijk als 23e zwemmer met 17:45 super tevreden.

Wissel ging ook super. Bij all voorgaande wedstrijden heb ik last gehad van kramp in een van mijn kuiten bij het aandoen van mijn fietsschoenen. Deze keer niet, dus dat was ook top.

De fiets op....dat ging dus soepel zonder kramp. En ik haalde meteen een man of 5 in die zaten te kloten met het inklikken in de pedalen. Mijn fietscomputer liet e meteen in de steek, duurde 7km voordat hij GPS signaal had en op mijn horloge had ik per ongeluk 2x op lap gedrukt, dus ik zat van 1 minuut al in de tweede wissel. Parcours was supersnel, er stond wat wind, maar daar had ik weinig last van. Er was 1 lastige bocht net na de brug bij het centrum, best scherp met een kleine hobbel en hij was vrij smal. Op het fietsen heb ik mezelf verrast. Toen na 7km de fietscomputer aansprong ging ik 39.5km/u en na het eerste hele rondje stond hij op 38.8 gemiddeld. Normaal mik ik ik op 36km/u, dus dit was een behoorlijk verrassing. Hartslag was ook binnen de marge, dus maar door gegaan met stampen.

T2, kwam al een kleine verassing, ik zag de ingang niet goed en kon nog maar net voor de streep tot stilstand komen. Vervolgens had ik moeite met mijn schoenen vinden. Er leek een hek anders te staan waardoor ik mijn oriëntatie kwijt was. Toch ging de wissel soepel. Geen last van kramp of vermoeidheid. dus schoenen aan en gaan. Ik hoorde dat ik op de 8e plaat lag toen ik ging lopen, dus dat was een extra motivatie om alles te geven. Lopen is mijn minste discipline, dus ik wist dat het nooit beter ging worden dan #8. Maar top 10 was haalbaar.

Lopen voelde zwaar, voor mijn gevoel liep ik ben de 5:00 p/km, maar mijn horloge gaf 4:20 aan....dus ik heb er niet meer op gekeken en ben maar door gegaan. zakjes water die ze uitdeelde vond ik erg prettig. Kon heel de route afkoelen. Na 5km lopen begon het tempo af te nemen en richting de 5:00 te gaan. Maar mijn doelen leken behaald, ik had geen fysieke klachten en ik zag mijn collega aan de overkant van het kanaal lopen, mijn voorsprong was veel te groot, zoveel kon hij nooit inlopen. Uiteindelijk heb ik nog wat weten te versnellen en ik heb zelfs nog een eindsprint weten te maken op het rechte stuk naar de finish. Uiteindelijk 4:38 p/km gelopen. Evenaring van mijn beste halve marathon tijd, dus dik tevreden.

Ik kwam als nummer 10 over de finish, met 2:04:47. Ik heb mezelf overtroffen, op iedere discipline en dat terwijl ik nog even had overwogen om niet te gaan nadat ik met hoofdpijn wakker werd.

Op naar de volgende 1/4 in Oirschot.

2

Re: 1/4 in Weert

Wow, dat klinkt als echt een topweekend!

Toch opvallend hoeveel verhalen je hoort van goede prestaties na een avondje los gaan.

3

Re: 1/4 in Weert

Prima prestatie! Misschien standaard Guus opnemen in de taperweek.

Vwb de fietscomputer, zelf zet ik hem al aan als ik T1 prepareer 's ochtends zodat ik meteen GPS signaal heb als ik ga fietsen. Ook zet ik hem alvast aan zodat ik niet op knopjes hoef te drukken (wel op auto-pause zetten dan). Hoe simpeler T1 is hoe beter. Aan twee keer op de lapknop van je horloge drukken doe je niets en daar ben ik ook wel eens bang voor, er zou een 'ga 1 discipline terug' optie moeten zijn, bv door de lapknop iets langer ingedrukt te houden. Weet iemand hier een oplossing voor?

4 Laatst bewerkt door mcguyver (11-06-18 16:18:39)

Re: 1/4 in Weert

Buus schreef:

Wow, dat klinkt als echt een topweekend!

Toch opvallend hoeveel verhalen je hoort van goede prestaties na een avondje los gaan.

Jazeker, ik ben 2 weken nuchter gebleven voor mijn halve! Had ik beter niet kunnen doen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: 1/4 in Weert

Mooie prestatie. Die waterzakjes hebben ze dus nog, die vond ik toen ook erg fijn! Weet iemand of ze die ook bij andere wedstrijden gebruiken?

6

Re: 1/4 in Weert

Als je de smartpacks van Dolphin bedoelt, in ieder geval bij alle evenementen van Squadraevents: Zwemloop Nuenen, triathlon Nuenen en de High Tech Triathlon dit jaar. De distributeur van die zakjes is ook lid (geweest? Heb hem al een tijd niet gezien) van de triathlonvereniging in Eindhoven.