1 Laatst bewerkt door Stumperd (24-06-18 10:11:06)

Onderwerp: Triathlon Fiets kopen - Cervelo - Canyon - Orbea Ordu

Ook ik begin het virus te krijgen, vorig jaar een kwart triatlon gedaan, en 2 weken geleden een halve, en gisteren 1/3de, Ik kon altijd wel een beetje fietsen. Zelf fiets ik nog op een racefiets, en dacht….. Ik wil nu een triatlon fiets gaan kopen, want al die mensen die me inhalen, komt door het materiaal en helemaal niet door de benen .

Budget is circa 2000,- (dus dit wordt een 2de hands). Waar ik een beetje over twijfel;
-    Cervelo P3, 105 afgemonteerd, standaard cervelo wielen
-    Canyon Speedmax 8.0, Ultegra afgemonteerd, standaard Canyon Wielen
-    Orbea Ordu (2017), mooi dicht wiel, ovale tandwielen, Ultegra.

Zelf heb ik een zomer (Carbon) en winterfiets (Goedkoop Alu), en dit verschil is duidelijk waarneembaar. Dus Prio wat belangrijk is, frame, daarnaast crank, wielen en dan verdere afmontage (in mijn opinie, maar misschien wielen/ crank omdraaien).

Wat zouden jullie doen, de Orbea’s zijn redelijk goedkoop, maar zijn deze ook goed?

Ik ben een beetje benieuwd naar jullie mening hierover. Ik weet niet helemaal wat goed is of niet.

Met vriendelijke groet,

Gijs

PS
Daarnaast heb ik ook nog gedacht, en misschien iets meer geld uitgeven.
-    Nieuwe Canyon Speedmax 7.0, kost EUR 2300.-
-    Of een nieuwe Overjarig model Cervelo P3 frameset kopen (2015), zelf opbouwen. Goede crank kopen, eerst goedkope wielen erop, even doorsparen en een goed set wielen, en verder 105 afmonteren (nadeel kost gelijk een stuk meer).

Of;
Cervelo S3 kopen, ombouwen met een triatlon stuur. Heb ik voor in de toekomst nog altijd een mooie racefiets. Wat is het nadeel voor van de S3 tov een P3.?

2

Re: Triathlon Fiets kopen - Cervelo - Canyon - Orbea Ordu

Verschil tussen de nieuwe P3 en P2 is miniem, alleen de voorvork is een klein beetje anders. Om toch verschil te creeeren is de P2, nieuw, 105 afgemonteerd, en de P3 vaak ultegra. In een windtunnel was er geen meetbaar verschil tussen de voorvorken.
Dicht wiel is mooi voor wedstrijden met weinig wind, maar daar wil je ook nog een trainingswiel bij.
De geometry van Canyon en Cervelo P2/3 zijn heel anders. Ik vind Canyon echt supermooi, maar de geometry is veels te aggressief voor mij. De meeste 'gemiddelde' mensen passen goed op een Cervelo. Om echt te weten welke frames bij je passen zou je een bikefit moeten doen.

3

Re: Triathlon Fiets kopen - Cervelo - Canyon - Orbea Ordu

Een overjarige P3 105 kost bij Vos 2500€. Hij heeft zo te zien geen P2 meer (maar je kunt altijd even bellen...) Ik heb daar een aantal jaar geleden een overjarige P2 ultegra gekocht voor 2100€... Je moet wel precies weten wat je wilt als je daar gaat kopen.

triathlon is 3x leuker!

4

Re: Triathlon Fiets kopen - Cervelo - Canyon - Orbea Ordu

Mijn tt fiets gaat ook de verkoop in. Zo goed als nieuw, ik heb er nog geen 250km mee gereden maar kan er maar niet aan wennen.
Volledig carbon, afgemonteerd met dure ace,
Giant Trinity Advanced SL in maat S.
Geen idee hoe lang je bent, rond de 1.80 past er prima op.

5

Re: Triathlon Fiets kopen - Cervelo - Canyon - Orbea Ordu

Bedankt allemaal,

@ Hedcandy, ik heb een 56 nodig, dus S is helaas te klaan

@ Hans bedankt had ik ook gezien. Zo zijn er ook een paar sites in Duitsland die heel goedkoop overjarige P2/P3 modellen aanbieden. Ik denk dat dit het ook gaat worden.

@ MontanaMan, thanks. Ik was heel erg aan het focussen op een P3, maar als ik het zo begrijp, kan ik die 800 euro extra beter in mijn zak houden en voor de P2 gaan smile.

Qua Canyon, mijn bikefitter geeft aan dat beide fietsen kunnen. Helaas vind ik het frame juist minder mooi (gelukkig kunnen smaken verschillen), echter ik weet dat zijn prestaties echt goed zijn (of iig dat zegt mijn bikefitter).

Niemand weet iets van de Orbeo?

Bedankt iig. Gaat denk gewoon een Cervelo worden, dan maar over het budget heen smile.

Gr. Gijs

6

Re: Triathlon Fiets kopen - Cervelo - Canyon - Orbea Ordu

Als jij je fiets mooi vindt zul je er waarschijnlijk vaker op gaan fietsen, dat telt ook.
Als je een 2e-hands P2 vindt met ultegra of di2, zou ik dat zeker verkiezen boven een P3. Ook even in de gaten houden of het een nieuw of oud frame is. De oude P2 frames zijn veel agressiever.
Orbea...ik zag ze in de VS meer dan hier. Over prestaties weet ik niet zo veel. De M20 heb ik wel overwogen, maar dan niet de team versie (zo'n oplopende top tube vind ik niks op een triathlon fiets).

7

Re: Triathlon Fiets kopen - Cervelo - Canyon - Orbea Ordu

Het enige dat ik van Orbea bikes weet is dat Bike Radar de Ordu M20i Limited getest heeft als een van de snelste triathlon fietsen.

De test zelf kan ik nergens terug vinden, maar kwam een referentie tegen in de review van de Ventum One op YouTube, rond de  7 minuten in het filmpje:
https://youtu.be/asDhQA_SDyY

Verder rij ik zelf op een tweedehands Cervelo P3, bevalt mij persoonlijk erg goed. Maar dat zegt natuurlijk niks over of het een goede fiets voor jou zal zijn.

8

Re: Triathlon Fiets kopen - Cervelo - Canyon - Orbea Ordu

Zelf heb ik een Orbea Ordu M20. Dit is derde seizoen.
Ben er nog steeds blij mee als een klein kind :-)
Super fiets. Maar heb geen praktijk vergelijk met de andere fietsen.

9

Re: Triathlon Fiets kopen - Cervelo - Canyon - Orbea Ordu

uiteindelijk wilde ik een orbu kopen (na aanleiding van de feedback), maar net voor het kopen kwam ik echt een hele mooi (qua kleuren) p3 tegen. Alleen frame model 2016, en was een hele mooie prijs. Heb ik gekocht en ben nu alle onderdelen aan het kopen om alles op te bouwen. (Is toch alles nieuw). En zoals eerder gezegd, p3 en p2 zijn vrijwel gelijk, ze rechtvaardigen de prijs door een duurdere afmontage.

Bedankt voor de input.

Groetjes Gijs