126

Re: Triathlon blogs!

Doubtless schreef:

Goede blog Weer Marcel. Moet bekennen dat ik doorgegaan ben naar het stukje over de fitting en je intro een stuk overgeslagen heb wink

Brutale vraag: wat was je kwijt voor de bikefitting?

Stukjes overslaan is geen probleem! Beter te veel tekst dat je kunt overslaan, dan missende info!

127

Re: Triathlon blogs!

Weer wat vers leesvoer voor op de maandagochtend, mijn nieuwe blog staat online!

Indoor trainen? Yay or nay?
https://www.marcellagerwerf.com/indoor- … ay-or-nay/

Volgens mij zijn er in grote lijnen drie groepen te bepalen met een verschillend beeld bij het indoor fietsen.

De eerste groep heeft er helemaal niks mee. Die groep fietst vaak vooral ook om van de buitenlucht te genieten en onderweg een terrasje te pakken. Zij kunnen zich ook totaal niet voorstellen waarom je überhaupt op een indoor trainer zou stappen.

De tweede groep doet het liever niet, maar zal zo af en toe toch binnen op de fiets stappen. De belangrijkste reden is om de koude en natte wintermaanden door te komen en toch fit te blijven. Zodra de zon schijnt gaan ze alsnog naar buiten toe.

In dezelfde groep vindt je ook fietsers die sommige trainingen indoor doen omdat het ook andere voordelen heeft die je buiten niet hebt.

Deze fietsers voelen zich soms genoodzaakt om binnen wat te trainen, maar zullen elk excuus om toch naar buiten te gaan met beide handen aanpakken.

En dan de derde, en laatste groep; degenen die het liefst indoor trainen. Sommige komen alleen voor wedstrijden naar buiten met hun fiets. Zij focussen zich alleen op de voordelen ervan en negeren de argumenten om naar buiten te gaan.

Ja, buitenlucht is lekker maar als je echt gericht wilt trainen kun je dat beter indoor doen vinden zij.

In deze blog leg ik uit in welke groep ik val, en wat mijn redenen daarvoor zijn.

Wat is jullie voorkeur?

128

Re: Triathlon blogs!

marcell schreef:

Weer wat vers leesvoer voor op de maandagochtend, mijn nieuwe blog staat online!

Indoor trainen? Yay or nay?
https://www.marcellagerwerf.com/indoor- … ay-or-nay/

Volgens mij zijn er in grote lijnen drie groepen te bepalen met een verschillend beeld bij het indoor fietsen.

De eerste groep heeft er helemaal niks mee. Die groep fietst vaak vooral ook om van de buitenlucht te genieten en onderweg een terrasje te pakken. Zij kunnen zich ook totaal niet voorstellen waarom je überhaupt op een indoor trainer zou stappen.

De tweede groep doet het liever niet, maar zal zo af en toe toch binnen op de fiets stappen. De belangrijkste reden is om de koude en natte wintermaanden door te komen en toch fit te blijven. Zodra de zon schijnt gaan ze alsnog naar buiten toe.

In dezelfde groep vindt je ook fietsers die sommige trainingen indoor doen omdat het ook andere voordelen heeft die je buiten niet hebt.

Deze fietsers voelen zich soms genoodzaakt om binnen wat te trainen, maar zullen elk excuus om toch naar buiten te gaan met beide handen aanpakken.

En dan de derde, en laatste groep; degenen die het liefst indoor trainen. Sommige komen alleen voor wedstrijden naar buiten met hun fiets. Zij focussen zich alleen op de voordelen ervan en negeren de argumenten om naar buiten te gaan.

Ja, buitenlucht is lekker maar als je echt gericht wilt trainen kun je dat beter indoor doen vinden zij.

In deze blog leg ik uit in welke groep ik val, en wat mijn redenen daarvoor zijn.

Wat is jullie voorkeur?

tweede groep!

Je moet sneller dan de klos zijn.

129 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (02-07-18 09:18:08)

Re: Triathlon blogs!

marcell schreef:

Weer wat vers leesvoer voor op de maandagochtend, mijn nieuwe blog staat online!

Indoor trainen? Yay or nay?
https://www.marcellagerwerf.com/indoor- … ay-or-nay/

(...)En dan de derde, en laatste groep; degenen die het liefst indoor trainen. Sommige komen alleen voor wedstrijden naar buiten met hun fiets.

Leuke column! Maar je geeft als voordeel dat je alle omstandigheden onder controle hebt, dat heb je in een triathlon toch ook niet? Dan moet je ook met wind mee, dan wel tegen, je vermogens trappen, en een bandje wisselen als je lek rijdt.

Veel behendiger wordt je er ook niet van, en ik denk dat dat wel essentieel is voor een snelle tijd op een bochtig parcours of om bijv. in de regen op je fiets te blijven zitten.

Ik behoor trouwens duidelijk tot groep 1. wink Ook in de winter blijf ik graag m'n trainingen buiten afwerken.

130

Re: Triathlon blogs!

LindaRotterdam schreef:
marcell schreef:

Weer wat vers leesvoer voor op de maandagochtend, mijn nieuwe blog staat online!

Indoor trainen? Yay or nay?
https://www.marcellagerwerf.com/indoor- … ay-or-nay/

(...)En dan de derde, en laatste groep; degenen die het liefst indoor trainen. Sommige komen alleen voor wedstrijden naar buiten met hun fiets.

Leuke column! Maar je geeft als voordeel dat je alle omstandigheden onder controle hebt, dat heb je in een triathlon toch ook niet? Dan moet je ook met wind mee, dan wel tegen, je vermogens trappen, en een bandje wisselen als je lek rijdt.

Veel behendiger wordt je er ook niet van, en ik denk dat dat wel essentieel is voor een snelle tijd op een bochtig parcours of om bijv. in de regen op je fiets te blijven zitten.

Ik behoor trouwens duidelijk tot groep 1. wink Ook in de winter blijf ik graag m'n trainingen buiten afwerken.

Dank Linda! Je hebt overigens helemaal gelijk wat betreft de omstandigheden.

Behendigheid en zware weersomstandigheden is inderdaad nog een nadeel van indoor trainen. Je bent daar dan minder goed op voorbereid. In mijn ogen is dat echter slechts een zeer beperkt stukje van het fietsen.

De meeste/belangrijkste training zit 'm (denk ik) in meer vermogen kunnen trappen, dan langer kunnen volhouden, met een lagere hartslag en een betere traptechniek. Voor die dingen is het uitschakelen van externe factoren wel ideaal.

131

Re: Triathlon blogs!

Een onderwerp wat bij velen wel bekend is gok ik: Blessureleed.
Na 6 maanden volle bak trainen mag ik er ook aan geloven...

http://www.labrands.nl/labrands-sport/d … verleggen/

132

Re: Triathlon blogs!

Doubtless schreef:

Een onderwerp wat bij velen wel bekend is gok ik: Blessureleed.
Na 6 maanden volle bak trainen mag ik er ook aan geloven...

http://www.labrands.nl/labrands-sport/d … verleggen/

Oh wat gruwelijk balen voor je zeg! Goed dat je uiteindelijk toch voor die second opinion bent gegaan. Hoop dat je herstel voorspoedig verloopt. Heel veel sterkte en succes ermee!

133

Re: Triathlon blogs!

Doubtless schreef:

Een onderwerp wat bij velen wel bekend is gok ik: Blessureleed.
Na 6 maanden volle bak trainen mag ik er ook aan geloven...

http://www.labrands.nl/labrands-sport/d … verleggen/

Dit is r#k. En ja ook heb alle bekende blessures gehad. En overwonnen. Hou moed en volg de instructies van de therapeut.

Je moet sneller dan de klos zijn.

134

Re: Triathlon blogs!

Thanks Marcel! Gelukkig mogen we wel op hike vakantie, was bang dat we dat af moesten blazen.

Mcguyver: ga ik zeker doen. Nu maar hopen dat ‘ie weet wat ‘ie doet big_smile

135 Laatst bewerkt door marcell (07-07-18 10:52:21)

Re: Triathlon blogs!

Daar is ie weer! Een nieuwe blog. Ben benieuwd naar de meningen over mijn aanpak.

Voor nu een fijn weekend, succes met de trainingen en geniet van het weer!

www.marcellagerwerf.com/trainingschema-halve-triatwhlon-almere

Vanaf vandaag is het nog precies 9 weken tot de Challenge Almere, mijn eerste halve triathlon.

Mooie tijd voor een korte update over mijn trainingsplan voor de komende weken.

De afgelopen twee weken hebben we een heerlijke vakantie op Mallorca gehad. Het was ook de eerste echte vakantie met ons zoontje erbij. Heerlijk om zoveel tijd met hem door te kunnen brengen.

Al was het een geweldige tijd waar we weer super van hebben genoten met zijn drieën, ideaal voor mijn voorbereidingen was het niet helemaal.

De komende 9 weken wordt voor mij dus weer helemaal op niveau komen en zorgen dat ik klaar ben voor de halve triathlon, en mijn doel om binnen 5,5 uur te finishen.

136

Re: Triathlon blogs!

Ziet er goed uit! Veel in de ochtend trainen, maar dan hou je inderdaad meer tijd vrij voor de familie in de avond.
Ik vroeg me alleen af waar je kiest voor:
2 weken trainen
1 week recovery
4 weken trainen
2 weken taper

ipv
3 weken trainen
1 week recovery
3 weken trainen
2 weken taper

Als ik echt hard train dan is de 3e trainingsweek echt zwaar en ben ik blij als er een recovery week is. Je bent nu redelijk fris na de vakantie, waarom dan nu maar 2 weken trainen en straks 4 weken achter elkaar doorgaan?

137

Re: Triathlon blogs!

MontanaMan schreef:

Ziet er goed uit! Veel in de ochtend trainen, maar dan hou je inderdaad meer tijd vrij voor de familie in de avond.
Ik vroeg me alleen af waar je kiest voor:
2 weken trainen
1 week recovery
4 weken trainen
2 weken taper

ipv
3 weken trainen
1 week recovery
3 weken trainen
2 weken taper

Als ik echt hard train dan is de 3e trainingsweek echt zwaar en ben ik blij als er een recovery week is. Je bent nu redelijk fris na de vakantie, waarom dan nu maar 2 weken trainen en straks 4 weken achter elkaar doorgaan?


In de ochtend trainen is niet altijd ideaal, maar is inderdaad vooral voor mijn familie. En om mijn vrouw een beetje mee te krijgen in mijn trainingsuren ;-)

De keuze is eigenlijk gemaakt omdat ik het vermoeden heb dat ik wel weer even moet wennen aan meer trainen, en dan na twee weken misschien al een aan recovery week toe ben. Maar daar ben ik flexibel in om evt. nog te wijzigen.

138

Re: Triathlon blogs!

Bouw je trainingsweken op in volume/intensiteit van je maximale week:

1:   76%
2:   88%
3:  100%
4:    62% [recovery]

139

Re: Triathlon blogs!

Arnoutdv schreef:

Bouw je trainingsweken op in volume/intensiteit van je maximale week:

1:   76%
2:   88%
3:  100%
4:    62% [recovery]

Dat is een goede tip! Die ga ik meenemen in mijn schema. Dank je.

140

Re: Triathlon blogs!

Ruim 3 maanden geleden mocht ik weer nieuwe hardloopschoenen gaan uitzoeken van mijzelf.

Al snel kwam ik terecht bij Tripro in Hilversum. Zij maken gebruik van een 3D Analyse systeem van MotionMetrix.

Hilversum ligt voor mij niet naast de deur, maar met het oog op de halve triathlon in Almere leek het me wel de moeite waard om daarheen te gaan.

Ik had tot dan toe nog nooit langer dan 11 kilometer hardgelopen en was bezig met schema voor mijn eerste halve marathon.

Goede nieuwe schoenen, en een goede analyse leken mij dus zeker hun geld waard.

https://www.marcellagerwerf.com/mijn-er … hilversum/

141

Re: Triathlon blogs!

You've been selected to work with 361 Europe

Tijdens onze vakantie op Mallorca krijg ik een email met dat als onderwerp.

Snel kijk ik wat dat betekent: We have geat news! You have been selected to join the Spire3 campaign of 361europe.

Yes, dat is tof nieuws!

Met een speciaal stukje voor Louise over commerciële content op mijn site! wink

www.marcellagerwerf.com/361-ambassador/


Vraagje: ik probeer regelmatig te bloggen en deel elke nieuwe post hier zodat jullie gemakkelijk kunnen bepalen of jullie het willen lezen en doorklikken. Ik merk dat ik een van de meest actieve posters ben in deze thread, en wil jullie niet tot last zijn. Is het een overdaad en moet ik minder vaak posten, of vinden jullie het leuk om op de hoogte te zijn van nieuwe posts op mijn site?

142

Re: Triathlon blogs!

Wat mij betreft: Blijven posten!

Ben niet heel benieuwd eigenlijk naar je review van de schoenen. Redelijk veilige marketing vanuit 361. Zoek iemand die tevreden is over 361 schoenen, amateur is zonder veel sponsoring, en over de schoenen geblogged heeft. Stuur die nog een paar en creeer daarmee waarschijnlijk meer goodwill bij de ontvanger en hoop dat hij er weer over blogged. Als je de vorige fijn vond, zul je deze ook wel fijn vinden. Maar misschien verras je me smile.

Volgens mij is een van de sterke punten van DCRainmaker dat hij alle spullen terugstuurd na het testen (en vervolgens zelf koopt voor vergelijkingen in de toekomst).

143

Re: Triathlon blogs!

MontanaMan schreef:

Wat mij betreft: Blijven posten!

Ben niet heel benieuwd eigenlijk naar je review van de schoenen. Redelijk veilige marketing vanuit 361. Zoek iemand die tevreden is over 361 schoenen, amateur is zonder veel sponsoring, en over de schoenen geblogged heeft. Stuur die nog een paar en creeer daarmee waarschijnlijk meer goodwill bij de ontvanger en hoop dat hij er weer over blogged. Als je de vorige fijn vond, zul je deze ook wel fijn vinden. Maar misschien verras je me smile.

Volgens mij is een van de sterke punten van DCRainmaker dat hij alle spullen terugstuurd na het testen (en vervolgens zelf koopt voor vergelijkingen in de toekomst).

Je hebt zeker gelijk dat het voor 361 een veilige keuze voor marketing is. Helaas (voor 361) ben ik niet te beroerd om negatief te zijn als ze niet bevallen. big_smile

De eerste indruk was goed, eerste kilometers liepen lekker. Maar ik heb er nu ongeveer 40km mee gelopen. Zaterdag voelde ik wat last in mijn knie met lopen waardoor ik mijn geplande training afgekapt heb. Vandaag weer gelopen op mijn Meraki's, zonder problemen. Of het met de schoenen te maken heeft, geen idee.

Een verrassing kan er misschien nog wel aan zitten te komen dus smile

Verder leuk om te horen dat je mijn posts waardeert! Dank je wel.

144

Re: Triathlon blogs!

marcell schreef:

You've been selected to work with 361 Europe

Tijdens onze vakantie op Mallorca krijg ik een email met dat als onderwerp.

Snel kijk ik wat dat betekent: We have geat news! You have been selected to join the Spire3 campaign of 361europe.

Yes, dat is tof nieuws!

Met een speciaal stukje voor Louise over commerciële content op mijn site! wink

www.marcellagerwerf.com/361-ambassador/


Vraagje: ik probeer regelmatig te bloggen en deel elke nieuwe post hier zodat jullie gemakkelijk kunnen bepalen of jullie het willen lezen en doorklikken. Ik merk dat ik een van de meest actieve posters ben in deze thread, en wil jullie niet tot last zijn. Is het een overdaad en moet ik minder vaak posten, of vinden jullie het leuk om op de hoogte te zijn van nieuwe posts op mijn site?

Geen overdaad en blijf ze posten. Ik vind het leuk om te lezen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

145

Re: Triathlon blogs!

Wauw, speciaal een stukje voor mij :bloos: Als je open bent over commercieel belang heb ik er minder moeite mee (en nog minder als je inderdaad negatief zou durven te zijn). Maar het kleurt wel, vind ik, en zelf zou ik het niet doen, daarvoor ben ik te gehecht aan mijn onafhankelijkheid.

Over het hier posten van je posts: dat is wel anders dan hoe dit topic ooit begonnen is, en ik kondig mijn blogposts niet hier aan - geïnteresseerden volgen het blog maar. Maar ik vind het verder prima.

Louise

146

Re: Triathlon blogs!

Louise schreef:

Wauw, speciaal een stukje voor mij :bloos: Als je open bent over commercieel belang heb ik er minder moeite mee (en nog minder als je inderdaad negatief zou durven te zijn). Maar het kleurt wel, vind ik, en zelf zou ik het niet doen, daarvoor ben ik te gehecht aan mijn onafhankelijkheid.

Over het hier posten van je posts: dat is wel anders dan hoe dit topic ooit begonnen is, en ik kondig mijn blogposts niet hier aan - geïnteresseerden volgen het blog maar. Maar ik vind het verder prima.

Louise

Het posten van mijn blogs hier doe ik ook om er wat zichtbaarheid en bekendheid aan te geven. Ook zodat jullie niet elke keer naar mijn site hoeven te gaan om te checken of er iets nieuws staat.

Ik ben nog bezig om mailupdates voor nieuwe posts toe te voegen op mijn site. Dan kan iedereen zelf bepalen of ze direct ge-update willen worden of niet. Dan zal ik (misschien) wat minder gaan posten hier wink

Al vind ik de reacties hier ook altijd leuk om te krijgen smile

147

Re: Triathlon blogs!

Het is (eventjes) wat stiller geweest de laatste tijd van mijn kant, dus volgens mij tijd voor een korte update hoe het met mijn trainingen staat.

Na onze vakantie had ik een trainingsschema opgesteld voor de laatste 9 weken. Netjes uitgewerkt, en in mijn ogen goed opgebouwd voor de laatste weken.

Jammer genoeg bleek al snel dat ik niet overal goed rekening mee had gehouden zoals het vakantierooster van mijn zwembaden.

En na ook wat "opbouwende" kritiek vanuit het thuisfront zijn de afgelopen weken toch wat anders gelopen dan gepland.

www.marcellagerwerf.com/de-laatste-loodjes-tot-almere/

148

Re: Triathlon blogs!

Leuk stuk weer. Goed dat je thuisfront zich laat horen & dat jullie er samen uitgekomen zijn. Succes met de laatste loodjes!

149

Re: Triathlon blogs!

Mooie oplossing! Ik weet niet of je nog feedback zoekt op je schema, maar je zou op zaterdag een keer wat langer kunnen fietsen en korter kunnen lopen; dan heb je toch een paar keer wat langer gefietst. Maar dat moet je helemaal zelf weten. Ik ben ook iemand die voor een halve marathon maar maximaal 16 km traint, dat doet ook niet iedereen.

150

Re: Triathlon blogs!

Die gedachte had ik ook. Ik merk aan mezelf dat ik heel snel wen aan langer fietsen. Had voor een hele eigenlijk ook 1 of 2x 200k willen fietsen en ook nog 1-2x 180. Kwam uiteindelijk op 1x 168 en 3-4x 150k. Dat merkte ik toch wel. Dus een paar keer 3u+, en/of een paar keer 100+ zou ik zeker doen voor een halve.
Verder zou ik zeker ook buitenwater gaan zwemmen. Je geeft aan dat het in het 50m bad veel minder gaat dan in een 25m bad. Dat zou goed kunnen omdat je niet elke 25m een rustpunt heb en af kunt zetten. Als dat zo is zou 1900m aan een stuk zwemmen nog vies tegen kunnen vallen.