1

Onderwerp: Sporten na de bevalling

Wellicht een beetje een raar topic voor dit forum, maar het is het proberen waard... Misschien weet iemand wat op basis van eigen ervaring of die van partners.

Ik ben dus een paar weken terug bevallen, en ik vroeg me af of er iemand ervaring had met het terug opbouwen van sport. Er staat op internet niet veel en tegenstrijdige informatie. Op sommige websites staat bijvoorbeeld dat je na 6 weken weer mag gaan hardlopen, andere sites zeggen dat je daar beter een jaar (!) mee kan wachten. Na 6 weken mag je wel weer gaan zwemmen, maar ook tijdens de zwangerschap heb ik al ontdekt dat wat ik versta onder 'rustig zwemmen' iets heel anders is dan het beeld wat verloskundigen/gynaecologen daar bij hebben roll

de eerste 6 weken mag je:
- wandelen: wat ik ook doe als het 's avonds kouder is dan 25 graden, anders wordt onze kleine te warm
- fietsen: geen idee wie dat heeft bedacht, mijn benen kunnen dat waarschijnlijk wel aan maar op een zadel zitten lijkt me nog geen prettig idee...
- bekkenbodem spieren trainen: ben ik aan het doen met behulp van een app. 
- Volgens sommigen wel je buikspieren trainen en volgens anderen totaal niet (ivm diastasis recti)

Mijn plan voor daarna was om weer te beginnen met zwemmen 1x per week en wat buikspieroefeningen. Ik kan ook posten hoe dat plan voor mij straks uitwerkt, als iemand geïnteresseerd is.

2

Re: Sporten na de bevalling

Gefeliciteerd met je kindje!

Zeker de eerste 6 weken nog geen buikspieren trainen, idd vanwege die diastasis.
Je kunt na een week of 6 zelf voelen of het mooi gesloten is door op je rug te gaan liggen en iets omhoog te komen met je hoofd en dan te voelen met je vingers. Als hij dicht is mag je voorzichtig je sportactiviteiten oppakken.
Uiteraard is hardlopen gelijk een behoorlijke belasting op je lichaam, vergeleken met bijv zwemmen. Dus doe het kalmpjes aan.
BB spieren trainen is zeker goed, mbv een app geen idee, hopelijk heeft wel iemand je eerst uitgelegd HOE je ze moet aanspannen? Ik zie dat bij mij in de praktijk nog veel fout gaan namelijk.
Voor de rest: besef je dat je hormoonspiegels nog verandert zijn zolang je borstvoeding geeft. Dit heeft o.a. invloed op de stabiliteit van het bekken.
Het lichaam gaat pas weer terug naar de ' normaalstand' als de borstvoeding is afgebouwd...

3

Re: Sporten na de bevalling

Dank voor je reactie, goed om te zien dat mijn plan zo gek nog niet was. Volgens mij word ik op diastase gecontroleerd bij de verloskundige binnenkort, anders al ik er naar vragen. Ik vind dat zelf altijd moeilijk om te voelen/zien en ik wil niets 'kapot' maken.

Bekkenbodem spieren trainen is inderdaad moeilijk, ik heb het zelf gelukkig ooit geleerd bij een BB fysio met biofeedback. Ik zag bij de zwangerschapscursus en -yoga veel mensen moeite hebben de juiste spieren te vinden, en ik heb zelfs foute uitleg gehoord van een docente hmm

Goed punt van de borstvoeding en gewrichten/bekken, extra reden om zeker voorzichtig te zijn met hardlopen. Gelukkig heb ik daar de komende tijd waarschijnlijk ook nog geen tijd voor wink En ik wil eerst grotere afstanden kunnen wandelen en mijn core stability weer op orde hebben.

4

Re: Sporten na de bevalling

Klinkt helemaal goed zoals je het nu aanpakt en nog wil gaan doen!

5

Re: Sporten na de bevalling

In de eerste plaats van harte gefeliciteerd, Sandra! Wat is het, jongen/meisje, naam, alles goed?

Ik vind het in elk geval interessant wat je tegenkomt en meemaakt bij het weer gaan opbouwen, en volgens mij is er veel behoefte aan goeie informatie daarover. Ik heb zelf geen kinderen en dus geen ervaring, maar ik weet wel van een vriendin van mij die fietst dat die zich een ongeluk had gezocht naar informatie over de invloed van het geven van borstvoeding op trainen en presteren. Ze heeft niks gevonden, op internet niet en bij professionals ook niet, zoals in het consultatiebureau, zij ondervond daar ook weinig begrip.

Wat ik verder om me heen veel gezien heb is dat er grote verschillen zijn in hoe snel ze sporten op kunnen pakken. Sione Jongstra werd 2 jaar na naar bevalling wereldkampioen in Kona (Ironman V40-45) en er zijn in de topsport ook wel wat voorbeelden van succesvolle snelle rentrees. Maar ik ken ook vrouwen die lang met bekkenproblemen e.d. gesukkeld hebben, of met energiegebrek vanwege een slecht doorslapende baby. Plus dat vrouwen sowieso ook erg van elkaar verschillen in hoe de invloed van hormonen uitpakt.

Sione zou je trouwens eventueel ook nog om advies kunnen vragen, die is ervaringsdeskundige en ze doet aan trainingsbegeleiding.  (siosport.nl)

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

6

Re: Sporten na de bevalling

Het is een meisje en ze heet Benthe, alles is goed en we wennen steeds meer aan elkaar. Ze is nu bijna een maand oud.

Wouw Sione is wel echt snel en goed hersteld dan, Serena Williams is ook zo'n voorbeeld wat mij opviel. Zo veel ambitie heb ik voorlopig niet, ik wil vooral een momentje voor mezelf hebben af en toe, en als ik volgend jaar met ons (niet heel ambitieus) club competitie team mee kan doen zou leuk zijn.

7

Re: Sporten na de bevalling

Gefeliciteerd met jullie dochter smile
Ik ben ervarings- en gewoon deskundige (want verloskundige en moeder van 2 kinderen, een van bijna 6 jaar en een van 3 jaar). Als je in de zwangerschap ook gewoon actief bent geweest en zo, zul je zien dat je best snel weer conditie opbouwt. Na een gewone (vaginale) bevalling is het verstandig het hardlopen na een week of 8 rustig op te gaan bouwen, volgens een verstandig schema. Je spieren, pezen en gewrichten moeten weer terug in vorm komen en gaan wennen aan de belasting. Een schema met afwisselend wandelen en hardlopen is dan het verstandigst, alsof je nog nooit hebt hardgelopen. Bij pijn natuurlijk gelijk pas op de plaats, niet er doorheen willen lopen zoals je normaal misschien zou doen. Wielrennen/fietsen is voor je lichaam minder belastend, maar ook dat moet je wel terug opbouwen en datzelfde geldt voor zwemmen.
Essentieel is een goede sportbeha, zeker als je borstvoeding geeft. Voeden voor het sporten vond ik het prettigst, met volle borsten sport het niet fijn wink
Ter illustratie: ik liep makkelijk 10 km voor de zwangerschap van mijn zoon (toen deed ik enkel hardlopen en zwemmen), in de zwangerschap niet hardgelopen alleen gezwommen. Na de bevalling (keizersnede) na 8 weken rustig gaan opbouwen en na 5 maanden liep ik de Zevenheuvelennacht weer in een mooi tempo.

8

Re: Sporten na de bevalling

Dank je wel voor de felicitaties en de info Bianca!

Ik zal ook meteen een update geven, 9 weken post-partum (mocht iemand in de toekomst dit lezen en nuttig vinden). Ik heb een vaginale bevalling gehad, wel met epistomie omdat mijn dochter in 'nood' zat. Borstvoeding is helaas nooit gelukt (gewend geraakt aan flesje en speen op couveuseafdeling), en ik ben ook sinds een paar weken gestopt met kolven. Wel heb ik een nieuwe sport-BH gekocht die voorlopig past.

- Zwemmen: Ik ben ondertussen 4 weken wekelijks naar de buitenzwemtraining geweest. Dat gaat steeds beter, ik heb het idee dat ik qua duurtempo weer ongeveer zit waar ik was. Schoolslag voelt nog een beetje 'wankel', maar who cares tongue.  Bij de 6 weken nacontrole zeiden ze nog dat ik waarschijnlijk veel conditie kwijt zou zijn, maar dat vind ik eigenlijk reuze meevallen. Heb dan ook nog tot week 36 in mijn zwangerschap gezwommen.

- Fietsen: Probeer ik nu ook 1x per week te doen sinds week 7, tot nu toe op de Tacx. Hou ik een minuut of 20 vol, daarna begint mijn onderrug/bekken te zeuren dus stop ik ermee. Ik heb wel het idee dat mijn zitbotjes not verder uit elkaar staan (?) dus ff kijken of ik misschien straks beter een ander zadel kan gaan zoeken.

- Hardlopen: Nog niet aan begonnen, hou het nog even bij wandelen met de wagen of de draagzak. Zo te lezen kan ik inderdaad wel al beginnen met hardlopen, volgens mij heeft mijn man 'Evy' nog ergens liggen dan zal ik daar braaf mee beginnen. (ken mezelf...)

- Core: Ben ik aan het doen met Youtube, mijn favoriete instructrice 'Bodyfit by Amy' heeft naast zwangerschapslessen ook speciale lessen voor na de bevalling smile Zij geeft per oefening ook aan hoe je de oefening lichter of zwaarder kan maken voor als je je sterk voelt of juist niet.

9

Re: Sporten na de bevalling

Leuk om te lezen dat je het sporten weer lekker oppakte! Ik zat bij de oudste binnen een week of 6/8 weer op de racefiets. Dat van die zitbotten ken ik ook. Heb het idee dat bekken/heupen anders zijn gaan staan. Het weer oppakken van sporten werd bij de 2e en 3e steeds later. Zwemmen deed ik toen nog niet. Inderdaad is het belangrijk om op je pezen en banden te letten. Het schijnt dat je zonder borstvoeding sneller weer bent hersteld, maar ik heb zelf lang gevoed dus daar kan ik je niets over vertellen.

10

Re: Sporten na de bevalling

Van harte! Heerlijk zo'n kleintje.

Helaas heb ik wat minder goede ervaringen na een op zich voorspoedige bevalling dacht ik snel weer wat te kunnen gaan oppakken qua sporten (ik heb het nu wel over jaren terug hoor maar goed, verhaal blijft natuurlijk hetzelfde) en dat viel enorm tegen. Heb flinke bekken problemen gehad en vooral hardlopen en vlot wandelen ging helemaal niet. Heeft wel een jaar geduurd voordat dat weer een beetje fatsoenlijk ging.

Dus doe vooral erg rustig aan en let op je lichaam. Het lastige met die bekkenproblemen is dat je op het moment dat je bezig bent ach geen gezeur ff doorgaan en dan wordt je toch te pakken genomen door je lijf... (kon maanden haast niet meer lopen soms...). Dus opletten geblazen en neem je rust.

Heb 1e jaar borstvoeding gegeven. Zwemmen ging trouwens wel prima. Fietsen ook.