1

Onderwerp: Best Bike Split

Is er iemand hier bekend met de tool Best Bike Split? Mensen die het ook daadwerkelijk gebruiken?

Het is een product van de makers van TrainingPeaks:

"Our math and physics engine takes your power data, course info, and race day conditions to predict your race performance and create the perfect power plan so you can hit your best bike split ever." www.bestbikesplit.com

In aanloop naar Almere heb ik dit weekend even een account aangemaakt om eens te zien wat ik er voor leuke data uit kan halen. Met name was ik benieuwd of ik wat zicht kan krijgen op de invloed van de wind op het fietsonderdeel.

Aangezien je in Almere een lang stuk langs het water, en ik verwacht flink in de wind, rijdt gaat dat waarschijnlijk de keuze voor welke wielen ik gebruik beïnvloeden.

Als ik een race plan aanmaak kan ik door de tijd heen zien hoe de wind staat ten opzichte van mij als rijder. Dit op basis van historische data van de start locatie. Bij een premium account ook op basis van up-to-date weersverwachtingen en modellen over de route heen.

Op basis van het percentage vermogen dat je aangeeft verwacht te trappen wordt de totaaltijd, en tussenliggende intervallen bepaald.

Bij alle waardes die je moet invoeren staat wat info over evt. beste keuzes als je het niet precies weet.

Met mijn huidige gegevens zou ik ongeveer gaan uitkomen op een bike split van 02:46:37 met een gemiddelde van net boven de 33 km/u.

Dat is vrijwel gelijk aan de tijd die ik ingeschat had afgaande op de kortere afstanden die ik gedaan heb tot nu toe. smile
Leuk om te weten, en wie weet gaat de 5,5 uur dan toch echt lukken!

Het race plan is hier ook te bekijken; www.bestbikesplit.com/public/106826

2

Re: Best Bike Split

Ik speel er wel eens mee en vind het behoorlijk accuraat. Als ik een GPX bestand upload en het daadwerkelijk door mij getrapte vermogen invoer komt de berekende tijd behoorlijk goed overeen met mijn daadwerkelijke tijd. Daarmee kan ik dan gaan spelen en kijken welk effect bepaalde veranderingen hebben.

Hoe heb je je huidige gegevens bepaald? Op basis van je FTP? Maar de wind speelt inderdaad een grote rol in Almere.

3

Re: Best Bike Split

Ik zou idd even wachten op het weer... fiets bijna dagelijks over de dijk en het verschilt enorm!
Nu staat de wind bijv zo dat je hem van Duin naar Lelystad tegen hebt (mijn voorkeur), maar vaak staat hij in september andersom en heb je hem keihard mee daar (en dan dus 2e deel fietsronde tegen)

4

Re: Best Bike Split

Maca944 schreef:

Ik speel er wel eens mee en vind het behoorlijk accuraat. Als ik een GPX bestand upload en het daadwerkelijk door mij getrapte vermogen invoer komt de berekende tijd behoorlijk goed overeen met mijn daadwerkelijke tijd. Daarmee kan ik dan gaan spelen en kijken welk effect bepaalde veranderingen hebben.

Hoe heb je je huidige gegevens bepaald? Op basis van je FTP? Maar de wind speelt inderdaad een grote rol in Almere.

Mijn huidige gegevens zijn inderdaad bepaald op basis van mijn FTP.

Mooi om te zien dat het zo goed overeenkomt met de daadwerkelijke tijd.

5

Re: Best Bike Split

Hedcandy schreef:

Ik zou idd even wachten op het weer... fiets bijna dagelijks over de dijk en het verschilt enorm!
Nu staat de wind bijv zo dat je hem van Duin naar Lelystad tegen hebt (mijn voorkeur), maar vaak staat hij in september andersom en heb je hem keihard mee daar (en dan dus 2e deel fietsronde tegen)

Via Best Bike Split zag ik inderdaad dat op 8 september het 2e deel de wind tegen zou staan, op basis van historische informatie dus.

De dagen (weken) vooraf zal ik het weerbericht zeker in de gaten houden en op basis daarvan mijn keuze voor wielen maken.