26

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

mielclaessens schreef:

Geen stress over het zwemmen... laat dat maar aan mij over (dat stressen....).

We meten idd midden op de Maas rond 5.00 a 5.30 sochtends op de juiste diepte.  De voorspellingen voor de komende tijd geven inderdaad hoge temperaturen aan, maar vanochtend rond 5.30 was het ook nog onder de 24,5.....

Laat ons maar stressen, ga uit van de race briefing en van wat de speaker 1 uur van tevoren aangeeft....... bereid je voor op beide scenarios (wetsuit en non-wetsuit swim) en geniet!

(en jullie zien me aan de start....alleen dan als teamleader...)

Fijn dat er iemand is die het stressen overneemt wink En dank voor je reactie, ik bereid me op beide scenario's voor, maar toch iets meer op de ene dan op de andere. En vreemd genoeg zal het genieten makkelijker worden als het non-wetsuit is, dan is de prestatie meer overleven dan de eindtijd. We'll see, it is what it is.

27

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Maca944 schreef:
mielclaessens schreef:

Geen stress over het zwemmen... laat dat maar aan mij over (dat stressen....).

We meten idd midden op de Maas rond 5.00 a 5.30 sochtends op de juiste diepte.  De voorspellingen voor de komende tijd geven inderdaad hoge temperaturen aan, maar vanochtend rond 5.30 was het ook nog onder de 24,5.....

Laat ons maar stressen, ga uit van de race briefing en van wat de speaker 1 uur van tevoren aangeeft....... bereid je voor op beide scenarios (wetsuit en non-wetsuit swim) en geniet!

(en jullie zien me aan de start....alleen dan als teamleader...)

Fijn dat er iemand is die het stressen overneemt wink En dank voor je reactie, ik bereid me op beide scenario's voor, maar toch iets meer op de ene dan op de andere. En vreemd genoeg zal het genieten makkelijker worden als het non-wetsuit is, dan is de prestatie meer overleven dan de eindtijd. We'll see, it is what it is.

Dan ben je anders dan anderen... er is “veel” onrust over de water temp.. onder atleten dan... we kunnen er niks aan wijzigen dus we zien het wel.. vanaf woensdag fulltime bezig, nu nog de laatste lifeguards werven...

28 Laatst bewerkt door elderenbosch (24-07-18 09:12:42)

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ha Miel. Leuk dat je hier (weer!) reageert. Is er bewust voor gekozen om niet dagelijks de temperatuur online te zetten? Ik startte onlangs in Frankfurt en daar vond ik het toch wel prettig om dagelijks de ontwikkeling van de temperatuur te zien. Daardoor bereidde ik mij wel meer voor op een non-wetsuit swim en voelde ik mij daar steeds comfortabeler bij.

Veel succes met de organisatie!

29

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Top!
En bereid me zeker voor op beide scenarios smile

30

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

In die regio gaat het deze week +35 graden worden dus echt verbetering gaat er niet komen mischien de week erna...?

31

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Het 14-dagen-weerbericht geeft ook nog niet zo veel hoop op verkoeling.

Mijn Ironman in Vichy was ook non-wetsuit, op het randje, dus twee dingen uit eigen ervaring:

- Ik had van tevoren onvoldoende uitgeprobeerd waarin ik zonder wetsuit op zo'n lange afstand het snelste zwem. Het was hier een koude zomer en ik had geen lange afstanden gezwommen zonder wetsuit. Mijn toenmalige trisuit had, zo bleek, nogal veel drag, en achteraf gezien had ik beter in badpak kunnen zwemmen en me omkleden. Dat is dus wel iets om uit te proberen. Ik ben (was) zonder wetsuit niet eens zo heel veel trager dan zonder, maar dat is in vergelijking met badpak,  niet met trisuit. Dat had ik me niet gerealiseerd, en dat heeft me dus tijd gekost.

- Als trage zwemmer kreeg ik het ondanks de hoge watertemperatuur bij zulk lang verblijf in het water toch nog behoorlijk koud: ik kwam er met witte vingers uit. Kan je niks tegen doen, maar ik realiseerde me pas veel later dat dat me vermoedelijk dus ook tijd heeft gekost bij het fietsen, want dat gaat bij mij altijd zo, dat kou m'n fietsen beïnvloedt.

Louise

32

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ik zou me er allemaal niet zo druk om maken, en gewoon een keer 4km zonder wetsuit zwemmen. Dat is goed voor het zelfvertrouwen. Ik heb Frankfurt destijds zonder wetsuit gedaan, nu bij Klagenfurt had ik getraind zonder wetsuit maar werd het wetsuit. Calculeer gewoon het verschil in - bij mij is dat ongeveer een dikke 15 minuten (met mijn nieuwe wetsuit meer zelfs) - en dat is het dan. Je kunt er toch niets aan doen... Maakt op zo'n hele dag toch niets uit. Beter mooi weer dan dikke regen en veel wind. En ik herken van mijn training inderdaad dat je het dan toch nog redelijk koud kan krijgen. In Frankfurt was het water 26 graden, daar had ik geen last van de kou smile Heel veel plezier allemaal!

triathlon is 3x leuker!

33

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

elderenbosch schreef:

Ha Miel. Leuk dat je hier (weer!) reageert. Is er bewust voor gekozen om niet dagelijks de temperatuur online te zetten? Ik startte onlangs in Frankfurt en daar vond ik het toch wel prettig om dagelijks de ontwikkeling van de temperatuur te zien. Daardoor bereidde ik mij wel meer voor op een non-wetsuit swim en voelde ik mij daar steeds comfortabeler bij.

Veel succes met de organisatie!

Geen idee.... er zit nog veel wisseling en schommeling in, dus zeg je de ene dag 24 is iedereen blij, is het de dag erna 24,6, is er paniek....

Je kunt zoiets niet goed doen is mijn ervaring, maar ik heb hierin niet het laatste woord.... er zitten nog wat lagen boven me in de organisatie.... maar we hebben er iig allemaal zin in! (rond de 80 lifeguards, 15 kayaks, 4 duikers, 15 waterscouts zijn er klaar voor!!!)

34

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ik snap het dilemma hoor. Ik wens jullie heel erg veel succes komende week!

35

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

elderenbosch schreef:

Ik snap het dilemma hoor. Ik wens jullie heel erg veel succes komende week!

thnx... gaat wel lukken!

36

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ik heb net rond gelopen op de expo en bij de inschrijving. Kreeg er weer zin in een hele van smile

Vanavond voor de fun nog eens sfeer proeven in de night run en morgen met de monsters naar de Ironkids zal het niet beter van worden.

Veel succes allemaal zondag! smile

37

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Net bij de (Engelse) race briefing geweest. Daar gaven ze aan dat de temperatuur vanochtend 0.1 graad boven wetsuit legal was, bijna niet voor te stellen. Met een paar koele nachten zou het nog best wetsuit legal kunnen worden. We zullen het zien.

38

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Koele nachten? Laat maar komen ik ervaar momenteel een meltdown denk ik. Voor zondag veel succes alvast ik zal zeker aan jullie denken.

39

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Succes voor diegene die starten !!
Uit mijn vereniging starten 2 personen voor het eerste over de hele.

40

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Succes aan iedereen!
Goed blijven drinken en veel natrium en mineralen in je bidon doen..  had zelf vd week ook een hete wedstrijd bij 38 graden. Veel uitvallers door de hitte...

41

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

ronnyke schreef:

Koele nachten? Laat maar komen ik ervaar momenteel een meltdown denk ik. Voor zondag veel succes alvast ik zal zeker aan jullie denken.

Meltdown? Ben nu in Portugal, 43°c overdag, 28°c Snachts. Trainen zit er niet in....

42

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

ronnyke schreef:

Koele nachten? Laat maar komen ik ervaar momenteel een meltdown denk ik. Voor zondag veel succes alvast ik zal zeker aan jullie denken.

Meltdown? Ben nu in Portugal, 43°c overdag, 28°c Snachts. Trainen zit er niet in.

Weet iemand trouwens het echte verhaal achter het NK long distance tijdens de IM? De profs zouden wel mee mogen doen, maar er was geen prijzengeld en geen punten voor Kona aan verbonden. Tja wat doe je dan als professional.

Voelt als een politieke strijd tussen IM en NTB.

--M

43

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Toch wel wetsuits? Zie net wat voorbij komen op de livestream.

44

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

LindaRotterdam schreef:

Toch wel wetsuits? Zie net wat voorbij komen op de livestream.

Lijkt mij niet, water was iets van 26°c. Zag weinig wetsuits bij de start.

45

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Denk t ook niet dan.

Wel gaaf dat er nu veel meer aandacht is voor de race bij de vrouwen. Heel spannend om te volgen!

46

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ik heb je twee van de vier rondes gezien en aangemoedigd ;-) Meer dan respect voor jou en alle deelnemers!!
Mooie eindtijd ook, van harte!!!

grtz
D.


Maca944 schreef:

Uitgeloot voor de Norseman (ik blijf het proberen), dus ingeschreven voor Ironman Maastricht. Lekker voordat we op zomervakantie gaan, dat is voor iedereen beter. Ambitie anders dan zo snel mogelijk gaan nog niet duidelijk, maar het is wel het NK dus dat levert wat extra druk op.

Al anderen hier die zich hebben ingeschreven?

47

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Dank! Het was een mooie ervaring, helemaal vanwege het enthousiasme van iedereen langs de kant tijdens het lopen. De weersomstandigheden vielen wel mee, vergeleken met de dagen ervoor hebben we veel geluk gehad met de bewolking. Het zwemmen zonder wetsuit was prima, met zou ook echt niet lekker zijn geweest. Ik kwam in iemands voeten te zitten en besloot te volgen (wat ik normaal nooit doe). Het voelde supermakkelijk en stiekem hoopte ik op een mooie tijd. De reden dat het makkelijk ging was dat mijn voorganger gewoon niet snel ging, en na 1u25m stapte ik T1 binnen. Bij het fietsen voelde ik al snel dat ik geen goede benen had. Bij de halve triathlons die ik dit jaar heb gedaan moest ik mezelf intomen om de gewenste wattages te bereiken, hier kwam ik nauwelijk in de juiste bandbreedte terecht. In de tweede fietsronde heb ik het dan ook rustig aan gedaan. Voor een sub-11 had ik een 3:48 marathon nodig en om de eer te redden ben ik daar dan maar voor gegaan. Uiteindelijk gefinished in 10:57 wat op zich prima was, maar gegeven de supervoorbereiding waarin ik niet eerder zoveel goede uren heb gedraaid viel het nogal tegen.

Maar goed, mijn zevende finish op een hele en het is nooit makkelijk. De weg naar Maastricht toe was perfect, maar op een hele triathlon is het er bij mij nooit echt uitgekomen (wat bij een halve wel het geval is). Ik ga verder met de puzzel, maar eerst lekker met mijn gezin op vakantie.

En erg leuk om zoveel oude en nieuwe bekenden tegen te komen. Dank voor alle aanmoedigingen!

48

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Het zit er weer op..... voor ons de 1e editie zonder wetsuit, extra spannend.... de dag vooraf zaten we inderdaad rond de wetsuit grens, vandaag er zelfs onder...

Het was dus niet alleen spannend voor de atleten, ook voor mij als teamleider en voor het hele Reddingsbrigade team (+ duikers en kayaks).

Hoe was de trap om uit het water te komen? Verder ben ik met een handvol uitvallers erg tevreden..... helaas 2 zwemmers buiten de cutoff, altijd vervelend om dat te moeten mededelen.....

Voor nu zit het er weer op, op naar de editie 2019!

49

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Maca944 schreef:

Dank! Het was een mooie ervaring, helemaal vanwege het enthousiasme van iedereen langs de kant tijdens het lopen. De weersomstandigheden vielen wel mee, vergeleken met de dagen ervoor hebben we veel geluk gehad met de bewolking. Het zwemmen zonder wetsuit was prima, met zou ook echt niet lekker zijn geweest. Ik kwam in iemands voeten te zitten en besloot te volgen (wat ik normaal nooit doe). Het voelde supermakkelijk en stiekem hoopte ik op een mooie tijd. De reden dat het makkelijk ging was dat mijn voorganger gewoon niet snel ging, en na 1u25m stapte ik T1 binnen. Bij het fietsen voelde ik al snel dat ik geen goede benen had. Bij de halve triathlons die ik dit jaar heb gedaan moest ik mezelf intomen om de gewenste wattages te bereiken, hier kwam ik nauwelijk in de juiste bandbreedte terecht. In de tweede fietsronde heb ik het dan ook rustig aan gedaan. Voor een sub-11 had ik een 3:48 marathon nodig en om de eer te redden ben ik daar dan maar voor gegaan. Uiteindelijk gefinished in 10:57 wat op zich prima was, maar gegeven de supervoorbereiding waarin ik niet eerder zoveel goede uren heb gedraaid viel het nogal tegen.

Maar goed, mijn zevende finish op een hele en het is nooit makkelijk. De weg naar Maastricht toe was perfect, maar op een hele triathlon is het er bij mij nooit echt uitgekomen (wat bij een halve wel het geval is). Ik ga verder met de puzzel, maar eerst lekker met mijn gezin op vakantie.

En erg leuk om zoveel oude en nieuwe bekenden tegen te komen. Dank voor alle aanmoedigingen!

Gefeliciteerd! Ik doe het je nog niet na!

Je moet sneller dan de klos zijn.

50

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

mielclaessens schreef:

Het zit er weer op..... voor ons de 1e editie zonder wetsuit, extra spannend.... de dag vooraf zaten we inderdaad rond de wetsuit grens, vandaag er zelfs onder...

Het was dus niet alleen spannend voor de atleten, ook voor mij als teamleider en voor het hele Reddingsbrigade team (+ duikers en kayaks).

Hoe was de trap om uit het water te komen? Verder ben ik met een handvol uitvallers erg tevreden..... helaas 2 zwemmers buiten de cutoff, altijd vervelend om dat te moeten mededelen.....

Voor nu zit het er weer op, op naar de editie 2019!

Het was dus echt spannend of het al dan niet met wetsuit zou zijn. Ik vond het prima zo, eigenlijk best lekker zwemmen als het water zo warm is. De trap was prima, ik was even bang dat die te smal zou zijn maar zelf ondervond ik geen problemen hier. Dit was lijkt me ook de beste optie, we vroegen ons voordat de trap er lag al af of er vlak naast de brug een of andere megatrap zou komen.

Waren er veel mensen die de laatste boei voor de trap rechts passeerden of viel dat wel mee?

En dank voor de inzet van jou en je team, heerlijk gezwommen!