1

Onderwerp: Ervaringen loopanalyse tri pro Hillversum

Een paar maanden geleden pakte ik het lopen weer op, ik loop nu op goedkope trail schoenen, Asics gel-sonoma 3. Ik loop er best lekker op qua stabiliteit, maar ze zijn erg stijf en voor off-road gebruik. Ik loop er vooral mee op asfalt, niet echt goed voor mijn gevoelige en blessuregevoelige kuiten. Ik wil een gedegen loop analyse laten doen en goede schoenen aanschaffen. Heeft iemand ervaringen met de loopanalyse van MotionMetrix bij Tri pro in Hilversum?
Of andere tips voor loopanalyse?

2 Laatst bewerkt door Jörgen (14-07-18 11:44:08)

Re: Ervaringen loopanalyse tri pro Hillversum

Stond deze week bij triathlonblogs:
https://www.marcellagerwerf.com/mijn-er … hilversum/

3 Laatst bewerkt door marcell (14-07-18 15:17:30)

Re: Ervaringen loopanalyse tri pro Hillversum

Jörgen schreef:

Stond deze week bij triathlonblogs:
https://www.marcellagerwerf.com/mijn-er … hilversum/

Bedankt voor het delen van mijn blog! Leuk.

@arnosmit Zoals je kunt lezen heb ik er goede ervaringen mee. Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het graag!

4

Re: Ervaringen loopanalyse tri pro Hillversum

Dank je, ziet er goed uit, ik heb voor woensdag een uitgebreide analyse afgesproken!

5

Re: Ervaringen loopanalyse tri pro Hillversum

arnosmit schreef:

Dank je, ziet er goed uit, ik heb voor woensdag een uitgebreide analyse afgesproken!

Top! Veel succes alvast. Je gaat er zeker geen spijt van krijgen.

6

Re: Ervaringen loopanalyse tri pro Hillversum

Ik heb hem een half jaar geleden gedaan, kan niet anders zeggen dan top!
Bleek dat ik op schoenen met een veel te grote drop liep (daar kijkt een run2day bijv echt niet naar)
Het fijne is dat je direct ziet of een schoen verbetering geeft of niet. In lichaamshouding, staplengte, efficiency etc.
En daarnaast moet ie lekker zitten natuurlijk...
Mijn staplengte is nu 10cm langer zonder dat ik wat voor heb hoeven doen.
Mijn li-re balans (grondcontacttijd) is ook meer naar elkaar getrokken, ik had altijd best een verschil ertussen, wat niet wenselijk is.
Zeer zeer de moeite waard dus!!

7

Re: Ervaringen loopanalyse tri pro Hillversum

Ik heb geen ervaring met de loop analyse van tri pro, maar heb wel mijn fietsschoenen bij hun gekocht en kan niet anders zeggen dat je er super geholpen word en dat ze weten waar ze over praten.

Ik ben juist weer overgestapt naar de gel sonoma 3 van de kayano 24 omdat ik daarin last krijg van mijn grote teen,  waar ik met het vorige model geen last van had.

8 Laatst bewerkt door arnosmit (20-07-18 09:32:39)

Re: Ervaringen loopanalyse tri pro Hillversum

Woensdag was de loopanalyse gepland bij Tri Run. Om het een echte triathlon loop analyse te laten lijken fietste ik via de dijk Enkhuizen - Lelystad naar Hilversum, na bijna 90 km tegenwind kwam ik iets later dan ik gepland had aan bij de winkel. Na een korte analyse van mijn doelen en blessure verleden mocht ik gelijk mijn schoenen aantrekken en de loopband op. Pim hielp me. Ik deed kort samengevat niet veel goed :-) veel te lage stapfrequentie, veel te ver voorover leunen, nauwelijks achterzwaai, te grote passen, wat resulteerde in een sterke haklanding en een grote impact. Op het dashboard van de motionmetrix analyse worden de waarden duidelijk gepresenteerd, met scores t.o.v. ideaalwaarden, duidelijke infographics en overall efficiency waarden. Ik heb eigenlijk nog nooit looptraining of -analyse gehad, voor mij was het allemaal erg nuttig en informatief.
Na de eerste sessie kon ik op mijn eigen schoenen mijn looppatroon al enigzins aanpassen. Op basis van mijn zwakten (en beperkte sterkten) haalde Pim er een Meraki schoen mee. Dat gaf gelijk al flink betere resultaten, achtereenvolgens liep ik daarna nog op Brooks, Hoka Arahi, New Balance en nog een ander paar Meraki's. De Hoka's bevielen me gelijk erg goed, ik blijf een haklander en de demping voelde goed. Bij de New Balance was de zijdelingse balans in de knieën iets beter.
Halverwege de loopanalyse kwam Jeroen binnen, de onbalans zijdelings en de irritaties in rechterkuit en linkerlies die ik vaak heb gaf hem aanleiding om de stand van mijn benen/bekken te bekijken op de onderzoekstafel. Hij constateerde een klein beenlengteverschil en vermoedde een scheefstand of torsie van het bekken, hij raadde me aan een manueel therapeut te bezoeken of daar wat aan gedaan kan worden. Verder kreeg ik een aantal oefeningen mee (rekken hipflexoren en rubber band oefening voor stabiliteit in het bekken).
Uiteindelijk was het gezamenlijke advies van de heren de Hoka Arahi en gevoelsmatig was dat voor mij ook de beste schoen. Ik kocht een milestonepod voor op de schoen om ook zelf de waarden enigzins te kunnen blijven volgen. Bij een eerste loopje gisteren lukte het prima om stapfrequentie en achterzwaai te verbeteren en kwam ik tot hogere snelheden dan op mijn oude schoenen bij een relatief lagere hartslag en misschien wel veel belangrijker: ik had helemaal geen pijn in mijn rechterkuit na afloop.
Al met al ben ik erg tevreden over de loopanalyse en kan hem van harte aanbevelen! Ik ben van plan om over een paar maanden een kortere analyse te laten doen om te kijken of het looppatroon is veranderd.

Post's attachments

AS_67_20180718T120911_12kph_.jpg, 100.72 kb, 876 x 677
AS_67_20180718T120911_12kph_.jpg 100.72 kb, 27 downloads since 2018-07-20 

9 Laatst bewerkt door arnosmit (28-07-18 12:53:47)

Re: Ervaringen loopanalyse tri pro Hillversum

Een update twee weken na de loopanalyse. Ik ben zéér tevreden over de technische aanwijzingen en mijn nieuwe schoenen (Hoka Arahi). De irritatie in mijn kuiten, die me deed twijfelen of ik wel moest blijven lopen, is verdwenen. Vandaag een gelijkmatige lange duurloop gedaan van 15 km, met een 10 km tijd van 43:37, in 1997 liep ik voor het laatst deze tempo's. Ik schat in dat 60% te wijten is aan een andere loopstijl (veel hogere pasfrequentie en achterzwaai) en 40% aan de nieuw schoenen. De loopstijl vind ik wel lastig toe te passen in een lager tempo, ik moet uitkijken dat ik niet te intensief loop. Ik kan niet goed inschatten of ik ook wat rechterop loop dan de 13 graden voorover tijdens de analyse. Ik doe dagelijks de rekoefeningen en rubberband side step oefening maar ik weet niet of dit al effect heeft (de milestonepod geeft hier geen data over). Ik heb wel wat spierpijn in mijn hamstrings, door de hogere snelheid en wellicht ook door het rekken en de oefeningen.  Aanstaande vrijdag heb ik nog een afspraak bij een manueel therapeut, om te kijken naar de stand van mijn bekken.
Al met al: zeer tevreden, dit kwam voor mij op het goede moment!