2,401

Re: prestaties van de dag

Vandaar ook mijn vraag big_smile maar goed, een nieuwe omgeving maakt het dus interessanter. Na het zwemmen nog last van je schouder gehad?

2,402

Re: prestaties van de dag

Ja dat scheelt, die afleiding.
Heb 1 dag nog wel wat zeur gehad ja, toch licht overbelast icm techniek die door vermoeidheid vast minder werd.

Kweet niet of ik het snel nog eens doe hoir haha. T is toch wel een eind.
Maar t gaf me wel een tof gevoel dat ik het heb gedaan en in die tijd.

2,403

Re: prestaties van de dag

Vandaag mijn 11e dag achter elkaar gezwommen! Voor mij al een prestatie om trots op te zijn.

Maar ook nog eens mijn verste afstand ooit gezwommen: 4km.

En tegelijk erg tevreden over mijn tijd: 1:06:05.

2,404

Re: prestaties van de dag

Vandaag niks en gister ook niks. Afgelopen weekend in 2 dagen 90.000 dansstapjes gedaan op een festival (heb maar 1 knop: aan en gaan!). Maandag voelde ik me goed en rustig 3 kwartier gelopen. Dinsdag een tempoloopje gedaan, dat kostte wat meer moeite. Woensdag een uurtje op de tacx gefietst. Easy tussen 65-75% ftp. Donderdagochtend weer op de tacx, ongeveer hetzelfde maar kostte meer moeite (hoger hartslag). Die nacht was laagste hartslag ook vrij hoog geweest (55 ipv <48) maar rust HR was nog ok (normaal 52-54 als ik train, tijdens taper zakt dat meestal naar 48-49). Na het fietsen voelde het alsof ik een pittige 10k had gelopen, de hele dag. 's Avonds zwemtraining geskipped. Die nacht minimum HR 52 en rust HR 55, vrijdag niks gedaan maar afgelopen nacht minimum HR 52 en rust HR 59...
Voel me nog steeds uitgeblust ook. Dus of ik ben een beetje overtraind, of ik er zit een griep ofzo aan te komen. In ieder geval vandaag een lange fietsrit gecancelled (en het is zo mooi weer!). Morgen doet m'n vriendin een OD dus vroeg op. Ik zou daar zelf een rondje lopen als zij aan het fietsen is, maar die skip ik ook maar. Hopelijk kan ik volgende week het trainen weer oppakken. Nog 2 weken goed trainen is het plan, dan taper, dan IM Maastricht! Met de conditie zit het wel goed, maar wil wel nog graag de puntjes op de i zetten met wat pittige tempo trainingen en nog een lange fietsrit en een lange brick.

2,405

Re: prestaties van de dag

Vandaag mijn eerste 1/4 gedaan in Beesd en gefinisht in 2:55 . ( 1000-45-10 )
Ik als paniker in het water ben vooral heel trots over hoe het zwemmen ging . Geheel BC in 26 min .
Fietsen ging ook goed , me wel wat ingehouden .
Lopen was de mindere discipline , meteen geplaagd door kramp achter in mijn bovenbeen en onder mijn ribbenkast , dit hield de eerste 500 meter aan .
Daarna trok het gelukkig weg .
Wel bij iedere drankpost de tijd genomen om te drinken .

2,406 Laatst bewerkt door Louise (08-07-18 15:16:35)

Re: prestaties van de dag

Klinkt goed, @Jeanette! Montanaman minder, hopelijk trekt het snel bij. Meet jij je hartslag de hele nacht? Ik moet ook wel zeggen: ik ben twee maanden voor mijn Ironman nog naar een groot popconcert geweest, maar toen wist ik ook wel: dit voorlopig even niet, dat is niet te combineren met zwaar trainen. Gelukkig stond er toen ook niks meer op het programma.


Ik heb vanochtend de Westland-triathlon gedaan, 1e editie, 1/8e, en het werd helaas weer eens een run-bike-run vanwege die vermaledijde blauwalg hier in de omgeving. Dat was woensdag al bekend. Met mijn huidige loopniveau wist ik al: dat wordt geen topprestatie. 7,5 kilometer lopen, daar zit ik net nog maar weer aan (eind maart bij 0 begonnen, voorzichtig en op andere schoenen aan het opbouwen - ik heb wel een winter nodig wil het weer echt op dreef zijn).

Desalniettemin: eerste stuk lopen ging prima, iets rustig begonnen en daarna lekker op dreef. Fietsen voelde wat sloom en zwaar, en er zat in de ronde een smal stuk waar je niet kon inhalen en daar moest ik stevig inhouden. Maar wel tevreden met het resultaat. Wissels ook okee. Tweede stuk lopen was moeizaam, met wat ups en downs, maar dat had ik dus wel verwacht, en bovendien was het ondertussen flink warm geworden!

(Edit later: zie net dat het met 2" een PR is, snelste van de 3 keer dat ik deze afstand r-b-r gedaan heb - dat had ik nou weer niet verwacht. Nouja, één van die andere 2 was in slechte doen, en deze afstanden waren wel heel scherp).

Verder een leuk parcours: fietsen een mooi rondje sightseeën Westland en lopen over een rondje van 2,5 km op een postzegel (wielerparcours), dat was wel grappig. Iedereen tegelijk op het parcours ook, ook van de kwart.

Dus: voor herhaling vatbaar, maar dan hopelijk wel met zwemmen.

Om toch nog te zwemmen en af te koelen ben ik thuis nog even de Schie in gedoken  - die stroomt, dus daar zit nooit blauwalg in.

Louise

2,407

Re: prestaties van de dag

Gisterenavond een halve marathon gelopen in een buurdorp. Heerlijk. Ik schat dertig man, we werden afgeschoten door de plaatselijke supermarkteigenaar, vlak nadat de startstreep opnieuw werd getekend. Helemaal super. Waarom: al die vrijwilligers, van jong tot oud, sportief of met een sigaar in de hand. Allemaal om ons veilig voor 6 euro een halve marathon te laten lopen. Nee, zo slecht gaat het denk ik nog niet in Nederland. Groet van een vakantieganger uit Bretagne met de de fiets, de orca en loopschoenen mee!

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,408

Re: prestaties van de dag

Na het hele seizoen al PR's te hebben gezwommen, dacht ik gisteren weer eens ouderwets 750 m te gaan verdrinken zonder wetsuit. Maar niets van dat alles. Maar 20 s langzamer dan met. Superblij mee.
Eindelijk een beetje achter in de middenmoot uit het water, daarna 15 ingehaald bij het fietsen en nog eens 10 bij het lopen big_smile

2,409

Re: prestaties van de dag

Super Linda!
Zonder is toch wel even anders als met...

2,410

Re: prestaties van de dag

Ik heb vandaag een ultrakort maar erg leuk en heel Rotterdams evenement gedaan: de Maastunneltijdrit. Ze zijn de Maastunnel aan het renoveren, eerste de ene en dan de andere buis. De eerste buis is nu net af en één dag mochten mensen erdoorheen, om te beginnen fietsers in de vorm van een tijdrit: 1,4 km, met wat hoogteverschil natuurlijk. Het was erg leuk, gezellig en gemoedelijk en natuurlijk supergaaf om te fietsen waar straks de auto's doorheen ronken.

Ik werd met 2'21 in mijn leeftijdsklasse (40-60) 3e van (maar) 9 deelneemsters, niet verkeerd - ik had geen idee wat erop af zou komen. Minder fraai was dat ik met 3 seconden ben verslagen door manlief - rumpf wink  ! Wel dus heel weinig vrouwen, bij de 60+'ers maar 1!

Wat nog best pittig was, was dat het zonder warming-up was, nouja, ik had wel ingereden, maar er ging daarna anderhalf uur wachten overheen, in de warmte. Dus dat is wel ontploffen, in één keer zo diep gaan, met zo'n verraderlijk klimmetje aan het eind! Vanwege het klimmetje was ik op de gewone racefiets, geen idee of dat een slimme keuze was, er waren wel tijdritfietsen ook. Maar goed, het was ook een geintje natuurlijk!

Louise

2,411

Re: prestaties van de dag

Klinkt leuk Louise!
Daar zul je, elke keer als je er met de auto doorheen rijdt, nog vaak aan terugdenken...

2,412

Re: prestaties van de dag

Ja, zo werkt dat zeker - wij hebben op het nieuwe stuk A4 bij Steenbergen gefietst (triathlon Oud-Gastel) en gelopen ('los' evenement, halve marathon) kort voordat de snelweg open ging, en we rijden daar zo af en toe en dan denken we daar altijd aan!

Louise

2,413

Re: prestaties van de dag

Wat een unieke belevenis Louise ...en gefeliciteerd !

2,414

Re: prestaties van de dag

Vandaag een dubbele brick gedaan. I.v.m. de hitte wel ingekort. Het begon met 25 km fietsen naar het plaatselijke meer. Daar 2200 m. gezwommen. Het was vreselijk druk dus het was meer luchtbed ontwijken. Na het zwemmen terug naar huis ook weer 25 km gefietst. Daarna 6 km lopen. Dat ging langzaam maar zonder problemen. Beide fietstochten op 30 per uur, het zwemmen op 2:22 per 100 m. Dat was enigszins teleurstellend. Zal de drukte zijn wellicht. De loop snelheid was 5:45 per km en dat pastte bij de hitte. Garmin gaf 33 graden aan. Eigenlijk een mini tri op lage hartslag. Ik kwam niet boven de 167 uit.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,415

Re: prestaties van de dag

Ongeveer 600 meter buiten gezwommen. Eerste keer na de bevalling. Borstcrawl voelde lekker (schoolslag nog niet echt maar boeiend...). Fijn om de clubgenoten weer eens te spreken smile Nu de dag erna wat moe in de benen, heerlijk weer lekker even sporten!

2,416

Re: prestaties van de dag

Sandra86 schreef:

Ongeveer 600 meter buiten gezwommen. Eerste keer na de bevalling. Borstcrawl voelde lekker (schoolslag nog niet echt maar boeiend...). Fijn om de clubgenoten weer eens te spreken smile Nu de dag erna wat moe in de benen, heerlijk weer lekker even sporten!

Moet heerlijk zijn om na een bevalling weer rustig aan wat te kunnen gaan sporten! :-) Geniet er van.


Zelf vanochtend weer 2000m gezwommen in een 50m buitenbad. In de zomer zijn de 2 zwembaden in de buurt gesloten op tijden dat ik kan zwemmen. De enige optie is een 50m buitenbad. Groot nadeel is dat er maar één lijn in het water ligt, en die ligt midden door het bed heen waardoor ik bij elke baan even moet duiken om er onderdoor te komen. En moet ik soms wat manoeuvreren tussen de senioren.

Ik merk de afgelopen weken in dit bad dat ik daar echt veel minder lekker in zwem. En niet alleen door de onlogische lijn in het water. Mijn tempo ligt ook een stuk lager dan tijdens normale trainingen in een 25m bad, of wat ik in het buitenwater zwem. De oorzaak weet ik nog niet, maar vind het wel vervelend in aanloop naar Almere dat deze weken het zwemmen dus wat minder fijn gaat.

2,417 Laatst bewerkt door Doubtless (12-08-18 10:16:20)

Re: prestaties van de dag

Begrijpelijk Marcel. Is er nog een ander bad waar je kan trainen?

Ik zit even in de knoop. Ik heb een hardloopblessure, waardoor ik nu een hele reeks oefeningen heb van de fysio om met coördinatie, core strength en stability aan de bak moet in de sportschool. Maar daarnaast train ik het fietsen en zwemmen nog wel. Maar... hoe maak ik daar nou een passend schema van & revalideer ik het snelste? Mensen ervaring?
Mijn volgende afspraak bij de fysio is over 3 weken, ik zal hem daarvoor eens een mailtje sturen met dezelfde vraag.
Deze week heb ik 1x gezwommen, 3x fysio workout gedaan & ik ga zo fietsen. 1 rustdag gehad omdat ik niet fit was en 1 omdat ik zó’n spierpijn had big_smile Tips zijn iig welkom!

2,418

Re: prestaties van de dag

Als de fysio oefeningen niet teveel tijd in beslag nemen zou ik een keer extra zwemmen of fietsen per week ipv lopen. Als er een fitness ruimte bij het zwembad is zou je je oefeningen daar voor of na het zwemmen kunnen doen, of je oefeningen voor een fietstraining. Core oefeningen zijn sowieso goed om onderdeel van de reguliere training te zijn.

2,419

Re: prestaties van de dag

Doubtless schreef:

Begrijpelijk Marcel. Is er nog een ander bad waar je kan trainen?

Jammer genoeg geen andere opties in de buurt die qua openingstijden haalbaar is. Vind het al best luxe dat ik er uit 3 kan kiezen. :-) Normaal zou ik gewoon voor de deur het buitenwater in springen en daar maar gaan zwemmen. Maar door de blauwalg is óók dat geen optie. Gelukkig is deze week weer één van de gewone zwembaden open.


Doubtless schreef:

Ik zit even in de knoop. Ik heb een hardloopblessure, waardoor ik nu een hele reeks oefeningen heb van de fysio om met coördinatie, core strength en stability aan de bak moet in de sportschool. Maar daarnaast train ik het fietsen en zwemmen nog wel. Maar... hoe maak ik daar nou een passend schema van & revalideer ik het snelste? Mensen ervaring?
Mijn volgende afspraak bij de fysio is over 3 weken, ik zal hem daarvoor eens een mailtje sturen met dezelfde vraag.
Deze week heb ik 1x gezwommen, 3x fysio workout gedaan & ik ga zo fietsen. 1 rustdag gehad omdat ik niet fit was en 1 omdat ik zó’n spierpijn had big_smile Tips zijn iig welkom!

Hmm dat is een lastige situatie ja. Heb je van de fysio ook een schema gekregen wanneer je die oefeningen het beste kan doen?

Een paar jaar geleden heb ik zelf mijn enkel verbrijzeld waardoor ik ook moest revalideren. Mijn fysio gaf toen aan dat ik beter elke dag bijv. 15 minuten alle oefeningen kon doen, dan 2-3x in de week voor een langere tijd. Bij mij was het een combinatie van oefeningen om thuis, en dus gemakkelijk tussendoor, te kunnen doen en wat sessies in de sportschool.

Verder is zwemmen sowieso goed om te blijven doen, ook omdat je daarmee goed je aerobische conditie kunt trainen met relatief weinig impact op je lichaam. En dus ook bijdraagt aan je conditie voor andere sporten.

Fietsen grotendeels hetzelfde, en kun je ook goed gebruiken om de kracht in je benen te trainen zonder de impact van hardlopen. Voorkom wel met fietsen dat je te zwaar gaat trappen, dat geeft extra belasting op je gewrichten wat het herstel misschien in de weg kan staan.

Tijdens mijn eigen revalidatie ben ik in het begin naast de fysio oefeningen ook in de sportschool op de fietstrainers gestapt. Met name om weer rustig op te bouwen, en niet meteen een uur van huis te hoeven zijn. Ik kwam toen ook niet verder dan 10-15 minuutjes lichtjes rondtrappen. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de daadwerkelijke blessure en wat je wel en niet kunt (mag) belasten.

2,420 Laatst bewerkt door ferrarimanddw (13-08-18 10:00:43)

Re: prestaties van de dag

Het ligt ook nog een klein beetje aan het soort blessure en welke oefeningen je krijgt.
Bij bijvoorbeeld  shin splints, kan fietsen op hoge frequentie, bijvoorbeeld 100 rpm, het herstel bevorderen en het verlies aan snelheid een heel stuk compenseren. Zwemmen is altijd goed, maar zul je buiten de verbetering van je aerobe conditie, weinig aan hebben voor het hardlopen.

In principe is bij core stability en coördinatie herhaling het sleutelwoord en kun je dat het beste zo vaak mogelijk, liefst dagelijks, doen. Het tijdstip maakt dan niet heel veel uit.

Kracht is anders en moet je wel goed timen. Krachtoefeningen kun je beter niet vlak voor een duurtraining doen, maar juist erna. Na de krachttraining moeten je spieren ook voldoende rust krijgen om te herstellen, zoals bij de meesten wel bekend.

2,421

Re: prestaties van de dag

marcell schreef:

Mijn fysio gaf toen aan dat ik beter elke dag bijv. 15 minuten alle oefeningen kon doen, dan 2-3x in de week voor een langere tijd. Bij mij was het een combinatie van oefeningen om thuis, en dus gemakkelijk tussendoor, te kunnen doen en wat sessies in de sportschool.

Dat is precies ook waar ik aan dacht. Geen idee wat je blessure is en het precieze advies van de fysiotherapeut, maar mijn ervaring is ook dat je ter revalidatie beter vaak korte en lichte oefeningen kunt doen, en dus thuis, dan je een paar keer per week 'afbeulen' in de sportschool. Zo veel mogelijk integreren zelfs met je dagelijkse leven en je normale sportbeoefening.

De nieuwste inzichten in core stability e.d. zijn (voor zover ik weet/begrepen heb) ook dat het niet gaat om 'krachtpatsen' - juist niet! Stabiliteitsspieren heb je de hele dag nodig, dat zijn meer de langdurig maar weinig kracht leverende spieren - nogal subtiel dus, en inderdaad meer coördinatie/goede uitvoering en veel herhalingen. Het zware werk doen juist de andere spieren, met kracht train je dus eigenlijk net iets anders dan stabiliteit.

Louise

2,422

Re: prestaties van de dag

Louise schreef:

Dat is precies ook waar ik aan dacht. Geen idee wat je blessure is en het precieze advies van de fysiotherapeut, maar mijn ervaring is ook dat je ter revalidatie beter vaak korte en lichte oefeningen kunt doen, en dus thuis, dan je een paar keer per week 'afbeulen' in de sportschool. Zo veel mogelijk integreren zelfs met je dagelijkse leven en je normale sportbeoefening.

Louise

Persoonlijk zou ik nu zelf waarschijnlijk kiezen om zowel 's-ochtends en 's-avonds wat kwalitatieve oefeningen te doen. En de sportschool vooral gebruiken voor de krachtoefeningen waarbij je apparatuur nodig hebt die je thuis niet hebt staan.

2,423 Laatst bewerkt door ferrarimanddw (13-08-18 13:18:15)

Re: prestaties van de dag

Louise schreef:

De nieuwste inzichten in core stability e.d. zijn (voor zover ik weet/begrepen heb) ook dat het niet gaat om 'krachtpatsen' - juist niet! Stabiliteitsspieren heb je de hele dag nodig, dat zijn meer de langdurig maar weinig kracht leverende spieren - nogal subtiel dus, en inderdaad meer coördinatie/goede uitvoering en veel herhalingen. Het zware werk doen juist de andere spieren, met kracht train je dus eigenlijk net iets anders dan stabiliteit.

Louise


Dat is inderdaad wel een goede toevoeging.

Voor stabiliteit en coördinatie zit de kracht van herhaling ook in de uitvoering.
Licht gewicht (als je al gewichten moet gebruiken, liever niet) en veel herhalingen.
Rond de 30 per setje bijvoorbeeld.

2,424

Re: prestaties van de dag

ferrarimanddw Wint deze ronde wink

Fysio gaf aan 3x per week kracht & 5x per week een korte sessie core. Dan wordt het toch iets terugschakelen in het fietsen denk ik. Maak op het moment lekkere vorderingen qua techniek in het zwemmen, dus daar ga ik lekker mee door. Bedankt voor het meedenken allemaal!

2,425

Re: prestaties van de dag

Bij advies aan medesporters gaat het me niet om het winnen, maar om samen tot een goed advies te komen.
We kunnen allemaal van elkaar leren big_smile