1

Onderwerp: EK triathlon: fietsen zonder opzetstuur?

Dag allen,

Ik ben nu bijna een jaar verslaafd aan triathlon. Nu zit ik het EK te kijken en er valt mij iets op bij het fietsen; geen enkele triatleet heeft een opzetstuur (kom ff niet op de naam maar jullie weten vast wat ik bedoel wink).
Dit is toch veel aerodymischer of ben ik nu abuis?

Kan iemand hier mij de gedachte daarachter vertellen?

Dank!

2 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (10-08-18 17:59:32)

Re: EK triathlon: fietsen zonder opzetstuur?

Op eliteniveau, nu op tv, is het een stayerwedstrijd. Daarbij zijn opzetsturen verboden voor de veiligheid.

Hele kleintjes mogen wel, die steken niet voorbij je handlebars uit en leveren nog wel wat aerodynamisch voordeel.

Volgensmij is het bij de amateurs, agegroupers, dit weekend wel weer toegestaan. Maar die mogen dus ook niet bij elkaar in t wiel fietsen en moeten 12 m afstand houden.

3

Re: EK triathlon: fietsen zonder opzetstuur?

Stayerwedstrijden moeten inderdaad met ‘normale’ fietsen gereden worden. UCI goedgekeurde geometrie, dus geen TT fietsen en geen ligsturen.
Het kleine opzetstuur waar Linda het over heeft, heeft dan te weinig voordeel om het gewicht te verantwoorden

4

Re: EK triathlon: fietsen zonder opzetstuur?

Ik dacht die kleine stuurtjes dat deze ook al niet meer mogen (niet voorbij remhendels). Bij de AG allersinds niet meer in stayer wedstrijden in Belgie.

5

Re: EK triathlon: fietsen zonder opzetstuur?

Bij de Nederlandse divisiecompetities ook niet bij stayer/team wedstrijden

6

Re: EK triathlon: fietsen zonder opzetstuur?

AG inderdaad niet, bij elite wedstrijden dus wel. Bij de teamcompetities is dat dus alleen Eredivisie.  Zag er vanmiddag trouwens ook een paar.

7

Re: EK triathlon: fietsen zonder opzetstuur?

Als ik de beelden zag was het in Glasgow ook niet echt een vlak parcours dus is het nut van deze stuurtjes ook maar verwaarloosbaar.

8

Re: EK triathlon: fietsen zonder opzetstuur?

Internationale Elites (dus zoals je vraagt bij een EK en hogere wedstrijden) mogen wel opzetsturen gebruiken, zolang ze niet voorbij het voorste punt van het stuur komen en deze een 'brug' aan het einde heeft. Dus niet twee vooruitstekende punten. Atleten die ze gebruiken zijn vaak degenen die verwachten veel voorop fietsen of juist helemaal achteraan, in een groep heb je er niets aan en is het zelfs gevaarlijk. Ook bij heuvelachtige of erg bochtige parcoursen zie je nauwelijks.