1 Laatst bewerkt door Louise (13-08-18 11:37:27)

Onderwerp: Zonnebrandcreme

Mag ik jullie (mannen ook) om input vragen voor een stukje voor de nieuwsbrief van de Vrouwentriathlon? Daar schrijf ik tegenwoordig regelmatig de 'tips & tricks' voor en ik kreeg nu het verzoek om iets te schrijven over 'smeersels' voor je huid. Voor een groot deel kom ik daar wel uit, over vaseline, bodyglide, chamoiscreme, talkpoeder e.d., maar voor zonnebrandcrème zoek ik nog wat specifieke input.

Dus voor de zongevoeligen onder jullie een paar vragen:

- Als je je insmeert voor het zwemmen, is het er dan niet af tegen de tijd dat het z'n werk moet doen?
- Maar hoe smeer je je dan in in de wissel zonder dat het veel tijd kost? Of dan maar niet? (dat is mijn enige ervaring, bij m'n Ironman: smeren in T1. Maar dat doe je dus echt niet als je haast hebt, lijkt me).
- Ik heb wel eens vernomen dat je in de VS soms ingesmeerd wórdt, door vrijwilligers,  in T1, iemand ervaring mee? Is dat dan verplicht zelfs?
- Iemand achteraf spijt van wel of juist niet insmeren? Wel eens enorm verbrand bij een triathlon bijvoorbeeld? De tijd genomen en toen kwam er bewolking?

Wie wat weet en wil delen... mijn dank is groot! De link naar het uiteindelijke stukje zal ik hier natuurlijk t.z.t (einde van de maand) plaatsen.

Louise

2

Re: Zonnebrandcreme

Ik smeer me een uur voor de wedstrijd in met factor 30 van P20.
Dat blijft de hele dag goed zitten en als je dus op tijd smeert is het goed ingetrokken voor je gaat zwemmen.
Mn gezicht doe ik alleen de onderste helft, want rond je ogen is niet handig icm zwembril en voorhoofd niet ivm zweet wat naar beneden wil.

Eigenlijk verbrand ik zo nooit...

3

Re: Zonnebrandcreme

Zelfs tijdens de Alp dHuez traithlon, waar het dus keihard 38graden, onbewolkt was, niet verbrand.
De organisatie had bij de drankposten zonnebrand staan, maar door het overmatige zweten dreef dit op de huid zag ik bij anderen. Dus dan heeft t geen zin meer om het nog te doen.

4 Laatst bewerkt door Sandra86 (13-08-18 12:56:58)

Re: Zonnebrandcreme

Ik smeer mij altijd in voor de wedstrijd als de zon schijnt/gaat schijnen. Wel eerst je handen wassen voordat je je zwembril aanraakt, is al meerdere keren fout gegaan bij mij lol

5

Re: Zonnebrandcreme

Bij mijn eerste triathlon heb ik het op de "mannenmanier" gedaan. Gewoon eigenwijs niet insmeren en echt knalrood thuiskomen (zo'n triathlonpak laat een hoop huid in je zij en op je schouders onbedekt!). Geen spijt, maar volgende keer doe ik het anders.

Met trainingen e.d. smeer ik me soms een half uur van tevoren in met sportzonnebrand. Die blijft wel goed zitten.

6

Re: Zonnebrandcreme

De truc is volgens míj ook om je van tevoren in te smeren. Om het goed in te laten trekken.
Blijft ook wel een beetje lastig want ik ben niet zeker of het wel goed blijft zitten.
Tijdens je race lijkt me insmeren geen optie en kies ik voor zoveel mogelijk bedekken.
In Leiderdorp met een zonneklep gelopen en dat is prima bevallen.

7

Re: Zonnebrandcreme

Louise schreef:

Mag ik jullie (mannen ook) om input vragen voor een stukje voor de nieuwsbrief van de Vrouwentriathlon? Daar schrijf ik tegenwoordig regelmatig de 'tips & tricks' voor en ik kreeg nu het verzoek om iets te schrijven over 'smeersels' voor je huid. Voor een groot deel kom ik daar wel uit, over vaseline, bodyglide, chamoiscreme, talkpoeder e.d., maar voor zonnebrandcrème zoek ik nog wat specifieke input.

Dus voor de zongevoeligen onder jullie een paar vragen:

- Als je je insmeert voor het zwemmen, is het er dan niet af tegen de tijd dat het z'n werk moet doen?
- Maar hoe smeer je je dan in in de wissel zonder dat het veel tijd kost? Of dan maar niet? (dat is mijn enige ervaring, bij m'n Ironman: smeren in T1. Maar dat doe je dus echt niet als je haast hebt, lijkt me).
- Ik heb wel eens vernomen dat je in de VS soms ingesmeerd wórdt, door vrijwilligers,  in T1, iemand ervaring mee? Is dat dan verplicht zelfs?
- Iemand achteraf spijt van wel of juist niet insmeren? Wel eens enorm verbrand bij een triathlon bijvoorbeeld? De tijd genomen en toen kwam er bewolking?

Wie wat weet en wil delen... mijn dank is groot! De link naar het uiteindelijke stukje zal ik hier natuurlijk t.z.t (einde van de maand) plaatsen.

Louise

Ik smeer mij 15 min voor de start in met P20 factor 30. Bij een halve van 6 uur lang red ik het net niet en ben ik lichtjes verkleurd. Wel scheelt het denk ik als je geen wetsuit aan hebt. Met het aan en uit trekken ervan blijft er denk ik toch P20 achter. Ik verbrand snel. Ik ben beschermd gedurende 4 a 4,5 uur schat ik. Ik zou in T1 niet smeren maar indien nodig in T2 wel. Gevoelsmatig heb ik daar meer rust in mijn hoofd.

Je moet sneller dan de klos zijn.

8

Re: Zonnebrandcreme

Leuk om die verschillende ervaringen te lezen, en voor het stukje kan ik er zeker wat mee!
P20 kende ik trouwens zelf nog niet, dat is wel een goeie tip. Vision wordt ook wel aangeraden.

ferrarimanddw schreef:

Bij mijn eerste triathlon heb ik het op de "mannenmanier" gedaan. Gewoon eigenwijs niet insmeren en echt knalrood thuiskomen (zo'n triathlonpak laat een hoop huid in je zij en op je schouders onbedekt!).

big_smile mannen... :roll:  ik ben er ook met zo eentje getrouwd. Afgelopen december vers in een Nieuw-Zeelandse hittegolf beland, nou, dat heet-ie geweten: enorm verbrand, hij was er zelfs een beetje ziek van. Daarna heb ik hem drie maanden lang verplicht ingesmeerd elke dag! Hij kan wel sputteren, maar ik wil 'm ook gewoon niet kwijtraken aan huidkanker.

Louise

9 Laatst bewerkt door Sandra86 (14-08-18 15:07:56)

Re: Zonnebrandcreme

Ik wist niet eens dat er speciale zonnebrandcrème voor het sporten bestond, ik smeer gewoon Nivea...

Edit: correctie, zonnebrandcreme die de hele dag zou blijven zitten... Lijkt me overigens niet echt mogelijk, zeker niet als je veel zweet.

10

Re: Zonnebrandcreme

Sandra86 schreef:

. Lijkt me overigens niet echt mogelijk, zeker niet als je veel zweet.

Als je het dus ruim voor het zweten aanbrengt dan zweet je het er niet meer uit. Dan is het goed ingetrokken...

11

Re: Zonnebrandcreme

Ik zweer bij de olie van Byron Bay.
In T1 en/of T2 sprayen. Ik smeer 't niet in, maar spray gewoon voldoende. Op die manier geen vette handen en goed beschermde huid.

12

Re: Zonnebrandcreme

Ik gebruik meestal ook P20 factor 50. Was de enige zonnebrand die ook goed werkt na het zwemmen.

13

Re: Zonnebrandcreme

Hedcandy schreef:
Sandra86 schreef:

. Lijkt me overigens niet echt mogelijk, zeker niet als je veel zweet.

Als je het dus ruim voor het zweten aanbrengt dan zweet je het er niet meer uit. Dan is het goed ingetrokken...

Het crèmegedeelte trekt inderdaad in, maar de componenten die jouw huid beschermen (zink oxide en/of titanium oxide) ligt op je huid, en kan er dus voor zover ik weet gewoon langzaam afgezweet worden. Vandaar dat je je ook altijd opnieuw moet insmeren na het zwemmen normaal gezien.

14 Laatst bewerkt door Perry (21-08-18 22:34:01)

Re: Zonnebrandcreme

Een paar keer zo'n proef paketje van p20 gekregen met de vierdaagse Nijmegen. Ik gebruik nu dat bij het sporten buiten en heb weinig zin om voor een triathlon rood van de zon binnen te komen. Eigen gezondheid gaat voor.

MVrGr Perry

15

Re: Zonnebrandcreme

Het stukje is net verschenen: https://www.vrouwentriathlon.nl/tips-n- … jn-nuttig/ Met veel dank voor de input!

Louise

16

Re: Zonnebrandcreme

Haha leuk dat ik erin voorkom!

17

Re: Zonnebrandcreme

Dank je wel voor het voorbeeld big_smile

18

Re: Zonnebrandcreme

Grappig trouwens, in frankrijk heb ik in het parc fermee nog een tijdje met Sione staan kletsen. Wat heeft zij het goed gedaan zeg!! Respect.

19 Laatst bewerkt door Sandra86 (30-08-18 11:52:08)

Re: Zonnebrandcreme

Jeej weer een nieuwe toepassing van zinkzalf ontdekt, ik gebruik het tegenwoordig al voor (bijna) alles big_smile . Dat van die plakstartnumemrs die een paar weken zichtbaar blijven voor iedereen komt me ook bekend voor....

20

Re: Zonnebrandcreme

Haha, ja, op onze fietsvakanties zijn zinkzalf en ik onafscheidelijk wink

Ik was als stukjesschrijver erg blij met het startnummerverhaal, vooral ook vanwege de foto. Ik kende dat verschijnsel niet trouwens, moest er wel om lachen.

Louise