1

Onderwerp: Mezelf voorstellen.

Hey triatleten.
55+er uit Belgie die toch iets meer wil sporten. Vroeger('90)wel recreatief getri't ( 10-14 uur training per week ) maar werk-gezin-kinderen-huisje lieten dat nog moeilijk toe. 5 jaar geleden al een poging ondernomen om in vorm te geraken, maar door een immuunziekte (sarcoidose) ging dat niet meer. Nu neem ik al een tijdje geen medicatie meer en ben terug aan het fietsen. 150-250 km per week ( combi werk en weekendritjes ) Vanaf september ga ik het zwemmen terug opnemen. Lopen ga ik nog even mee wachten. (nog een 7 kg afvallen)
Ik rij nog steeds met mijn eerste racefiets. Een diamand 14 speed, waar ik het stuur tot een 'ossekop' had verzaagd en voorzien met profile bar. Nieuwe fiets ben ik wel van plan te kopen.
Doel: Ik ga het rustig opbouwen, maar voel me beter met sporten.  1/8 of 1/4 moet lukken. Mischien tot ergens aan de startlijn. Grtjs

2

Re: Mezelf voorstellen.

Welkom hier!

Benieuwd naar je retrofiets met zelfgemaakte stuur. In elk geval nooit wegdoen zoiets! Pure nostalgie denk ik...

3

Re: Mezelf voorstellen.

Welkom - zeker leuk, zo'n retro fiets.
Is je sarcoïdose genezen, dus over/weg, of heb je het onder controle?

Louise

4

Re: Mezelf voorstellen.

Bedankt.
Fietske blijft in de garage . Zal er in het kort een foto van posten. (Plensbui eerst wegpoetsen.)
Voorlopig geen last meer van de sarcoidose ontstekingen. Wel blijft littekens op mijn organen, longen zijn niet meer zoals voorheen.
Longarts zei me dat fietsen in groep niet meer zou kunnen. Niet erg, we rijden toch meestal  draftloos.

5

Re: Mezelf voorstellen.

amadeeke schreef:

Longarts zei me dat fietsen in groep niet meer zou kunnen. Niet erg, we rijden toch meestal  draftloos.

Dat lijkt me toch nogal afhangen van het niveau en de rijstijl van de groep! In principe rijd je ín een groep natuurlijk juist ook makkelijker, door het aerodynamische voordeel. Maar inderdaad: voor een triathlon kun je prima alleen trainen.

Louise

6

Re: Mezelf voorstellen.

Welkom!
En succes met trainen, ik hoop dat je zonder al teveel moeite/pijn vooruit kunt!

7

Re: Mezelf voorstellen.

foto van mijn oldtimer.

8

Re: Mezelf voorstellen.

Ah, leuk hoor. Nooit meer wegdoen...

9

Re: Mezelf voorstellen.

Gaaf hoor - daarmee baar je in het parc  fermé vast veel opzien, of hoe zeg je dat. Ik vind nog altijd die traditionele fietsen met dunne buizen het allermooist!

Louise

10 Laatst bewerkt door PGN10T (30-08-18 10:59:01)

Re: Mezelf voorstellen.

Welkom!

Prima fiets, niets mis mee.
Je kan makkelijk tot 8 kransjes 'op gevoel' schakelen, is mijn ervaring. Moet je wiel wel aankunnen (inbouwbreedte moet dan 130 mm worden, je hebt nu waarschijnlijk 126 dus die 8 kransjes passen niet--> andere achteras/achterwiel).

*edit*: okee, je hebt er al 7 achter. Niets aan veranderen! Gewoon lekker mee doorfietsen.

Succes!

11

Re: Mezelf voorstellen.

Gisteren bij een bezoek aan de huisarts mijn intenties in recreatief triathlonsport besproken. Ze gaf me wel de raad om een sportcardiologische inspanningtest te laten afnemen. Leeftijd en medische achtergrond gezien.

Test met nabespreking door cardioloog.
optioneel :
  trainingsadvies. +30euro
  12 weken schema. +30euro
Ik twijfel om de opties te nemen. Zeker over het 12 weken schema dat soms moeilijk in te passen is met andere hobby's en gezin.

Ja... niet gratis ...
Wetsuit en trisuit moet ik ook nog aanschaffen, maar kan nog wachten tot volgend jaar.

12

Re: Mezelf voorstellen.

Trainingsadvies is dan algemeen? Zou ik daar voor gaan, dat kan je zelf altijd nog toepassen wanneer het uitkomt.
De test zelf kan nog best wel eens binnen je ziektekostenverzekering vallen. Dan is het opeens niet zo duur meer wink

Wel lekker bezig hoor, zo op de weg terug naar triathlon. Heb je al een triathlon op het oog voor komend seizoen?

13

Re: Mezelf voorstellen.

Ik zou denken: ofwel dat schema is individueel maatwerk en dan houdt het juist rekening met het inpassen van je sport rond hobby's en gezin, ofwel het is dat niet en dan kun je net zo goed iets van internet plukken of uit een boek halen. Kun je daar zicht op krijgen? Voor een maatwerk-schema van 12 weken is 30 euro niet duur.

Louise

14

Re: Mezelf voorstellen.

Preventieve testen worden niet vergoed door de ziekteverzekering. Enkel de consultatie bij de cardioloog.

Moet nog een afspraak maken voor de test, maar ik denk dat ik van de onthaaldame geen deftige uitleg over het trainingsadvies kan krijgen.
Kan het tijdens de intake vragen hoe ze dat zien. Misschien kan het achteraf ook nog, 12 weken voor een wedstrijd ofzo.
Volg nu wat mijn eigen ding gecombineerd met tips uit het boek dat ik onlangs aangeschaft heb, en focus enkel op de ''korte afstand'' trainingen. De helft intervaltrainingen. Merk wel dat dit goed gaat. Loop nu terug 10 km zonder problemen. Volgende keer mijn 1km zwemtijd eens opnemen. Maar dan heb ik graag een baantje vrij voor mij alleen.
Ik heb nog 6 maanden tot de wedstrijd in juni. (1/4 te Antwerpen). In april 10 miles eens voor de fun mee te lopen.
Niks moet.

15

Re: Mezelf voorstellen.

Ik heb 2 jaar terug mn pakket 1 stapje opgewaardeerd (a 15 euro pm), hier haalde ik ruimschoots het uitgebreid sport medisch advies uit. Dat was iets van 275euro. Werkt dit in Belgie ook zo ? Dus wellicht kan je dat nog doen, dus gewoon bij een sportarts. Zou trouwens ook uitgebreid bloedonderzoek bij doen, dan weet je meteen hoe je er voor staat en of je extra supplementen moet nemen oid.

16

Re: Mezelf voorstellen.

Update: vandaag mijn sportmedische test gehad.
Alles OK en normaal. Spirometrie. Echo van het hart. Lactaatmetingen,
Niets om me zorgen om te maken ( op een klein beetje overgewicht na )
Ik mag met gerust ''hart'' afbeulen. Binnen de juiste zone's dan wel.

Wel enkel het trainingsadvies gevraagd maar geen 12 wk schema. Is zo afhankelijk van mijn andere hobby waar ik ook 2 tot 4 avonden/week mee extern bezig ben.

Toch een geruststelling dat ik niet idioot bezig ben op mijn leeftijd !
Nu zondag een wetsuit testen en kiezen.

17

Re: Mezelf voorstellen.

Heb je al tri's die je zou willen doen dit jaar amadeeke?

18

Re: Mezelf voorstellen.

Hangt af of ik op mijn werk als trio kan inschrijven voor port of Antwerp.
Solo weet ik niet of ik de eindtijden hierin wel haal.

en anders ;
https://debres.wixsite.com/triatlonals startertje 1/8
Volgend jaar dan een 1/4.